Drodzy Rodzice
Od dzisiaj umieszczać będziemy jedną zakładkę na tydzień z podziałem na dni tygodnia. Codziennie znajdziecie w nich nowe propozycje zabaw i zadań do wykonania.
Poniedziałek (29.03.2021)
Temat tygodnia: Wielkanoc
Temat dnia: Najpiękniejsze jajka.
Cele ogólne:
Proponowane zabawy:
Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka, palcem zgodnie z tekstem:
Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)
tam kreska, („maluje” kreski)
pisanka niebieska, (maluje kółko)
tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)
pisanka gotowa. (maluje duże jajko)
Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.
Rozmowa na temat opowiadania.
Wyjaśnienie znaczenia słowa nioska.
- Co zniosły kury?
- Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?
- Co zrobiły, aby tak się stało?
- Jak pomalowały jajka?
- Jakie kurczątka wykluły się z jajek?
Dziecko udające kurę spaceruje małymi kroczkami po pokoju, w rytmie wystukiwanym przez rodzica na dowolnym instrumencie. Kołysze się na boki i rozgląda, ręce ma splecione na pośladkach – to jest jego ogonek. Podczas przerwy w grze przykuca i stuka ugiętymi palcami wskazującymi o podłogę – kura je znalezione ziarenka.
Kartonowe sylwety jajka (pocięte na trzy części), klej, kartki.
Dziecko składa tekturowe sylwety jajek pocięte na trzy części; przykleja je na kartkach.
Dziecko przykuca na dywanie, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci głową w różnych kierunkach – ogląda świat, na którym się znalazło.
Jajko, spodeczki, jaja na twardo.
Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka; oglądanie białka i żółtka na spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru. Wyjaśnianie przez rodzica., jakie funkcje białko i żółtko pełnią w jajku; podawanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dzieci, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jaj ugotowanych na twardo.
Rodzic wymawia słowa związane z Wielkanocą (w liczbie pojedynczej). Dziecko tworzy liczbę mnogą od podanych słów. Np. rodzic mówi: jedno kurczątko, dwa... dziecko dopowiada: kurczątka; Rodzic.: jeden baranek, trzy…(baranki).
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
Wtorek (30.03.2021)
Temat dnia: Kurki
Cele ogólne:
−rozwijanie umiejętności matematycznych.
- usprawnianie narządów mowy
Dziecko:
- liczy w zakresie czterech
- określa miejsce położenia kurczątka
Proponowane zabawy:
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Wyjaśnianie znaczenia słowa pisanki.
Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
Pokaz pisanek, porównywanie ich kolorów, sposobu wykonania oraz występujących na nich elementów dekoracyjnych.
Wyszukiwanie takich samych wzorów na różnych pisankach; zachęcanie do wykonywania podobnych z rodzicami w domach.
Wyjaśnienie znaczenia słowa kraszanka.
Kraszanki - nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Sylwety jaj różnej wielkości.
Dziecko liczy pisanki, następnie łączy liniami sylwety pisanek w kolejności od najmniejszej do największej, koloruje największą pisankę. (załącznik 6)
Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka. Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi. (załącznik 7 )
Rodzic pokazuje dziecku małe kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.
Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.
Środa (31.03.2021)
Temat dnia: Wielkanocne przysmaki
Cel ogólny: zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi.
Proponowane zabawy:
Tablica demonstracyjna (załącznik 9)
Dziecko zapoznaje sie z obrazkiem i odpowiada Rodzicowi na ponizsze pytania:
- Jak wygląda stół przygotowany na wielkanocne śniadanie?
- Co się na nim znajduje?
Zapoznanie z treścią wiersza poniżej:
Święta wielkanocne
pachną przysmakami.
Czuć już wonny żurek
i keks z bakaliami.
A drożdżowa baba
ze stołu spogląda.
W białej sukni z lukru
pięknie dziś wygląda.
Pan mazurek pachnie
słodką czekoladą.
Koronę z owoców
już na niego kładą.
Smakowitych potraw
znacie jeszcze wiele.
Spróbujcie ich trochę
w świąteczną niedzielę
Rozmowa inspirowana treścią wiersza.
- Wyjaśnianie niezrozumiałych słów:
drożdżowa baba, lukier, mazurek, keks.
- Omówienie, co się znajdowało na wielkanocnym stole.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych wypiekach. Pokazuje obrazki z różnymi rodzajami ciast. Pomaga dziecku nazwać wielkanocne ciasta.
Dziecko określa, jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie. Zwraca uwagę na elementy ozdobne ciast: baby: polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami; mazurki: wzory z kolorowego lukru, ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami. (załącznik 10)
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
Tekst piosenki:
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
Na refrenie proponuję, aby dzieci podskakiwały, naśladując skoki zająca.
Po opanowaniu słów refrenu podskakują z jednoczesnym rytmicznym powtarzaniem tekstu.
Zadanie na dziś:
(Obejrzyjcie pierwszy koszyk z pisankami. Potem obejrzyjcie drugi – znajdujący się pod nim. Pisanki w jakim kolorze brakuje w drugim koszyku? Narysujcie ją obok koszyka)
Czwartek 01.04.2021r.
Temat dnia: Wielkanocne pisanki
Cele ogólne:
- lepienie z masy solnej
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (wielkość)
Proponowane działania:
„Pisanki, kraszanki, jajka malowane.
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek…”
PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE...piosenki dla dzieci - YouTube
Przygotowanie masy solnej :
mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.
Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 0,5 szklanka mąki i 0,5 szklanka soli. Stopniowo dodaje 1/4 szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Dziecko lepi z masy solnej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Układa je od najmniejszego do najwiekszego, przelicza.
Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje wg własnego pomysłu.
Potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo lub plastikowe opakowania z „Kinder jajka”, 2 skakanki (mogą być 2 paski).
Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
Polecam ustawienie toru przeszkód, co urozmaici i wydłuży czas zabawy.
Zadania na dziś:
(Odszukaj w naklejkach obrazek pisanki. Naklej go w ramce. Pokoloruj tak samo rysunek jajka.
Piątek 02.04.2021r.
Temat dnia: Pisanki -ozdobne jajka
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!
W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!
Rozmowa w oparciu o treść opowiadania. Przykładowe pytania:
Zadania na dziś:
Dzieci podskakują do piosenki:
Muzolaki - Zając , piosenka na wielkanoc i nietylko - YouTube
Radosnych świąt Wielkiej Nocy,
pełnych miłości i nadziei,
a także wielu okazji do miłych spotkań w gronie najbliższych
życzą Panie z grupy Pszczółka Maja :)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13