WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wielkanoc 29.03 - 02.04.2021 (praca zdalna)

Wielkanoc 29.03 - 02.04.2021 (praca zdalna)

Drodzy Rodzice

Od dzisiaj umieszczać będziemy  jedną zakładkę na tydzień z podziałem na dni tygodnia. Codziennie znajdziecie w nich nowe propozycje zabaw i zadań do wykonania.

 

Poniedziałek (29.03.2021)

 Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Najpiękniejsze jajka.

 

Cele ogólne:

  • wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
  • rozwijanie  umiejętności wypowiadania się na określony temat 
  • rozwijanie sprawności fizycznej

 

Proponowane zabawy:

  • Oglądanie obrazków  związanych ze świętami;  nazywanie  przedstawionych  na  nich  elementów;  zwrócenie  uwagi  na  to,  co  się  kojarzy  z  Wielkanocą.  Zachęcanie  do  swobodnych wypowiedzi na ten temat; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami. (załącznik 1)
  •  Masażyk Jajko.

Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka,  palcem zgodnie z tekstem:

Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)

tam kreska, („maluje” kreski)

pisanka niebieska, (maluje kółko)

tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)

pisanka gotowa. (maluje duże jajko)

Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.

  • Słuchanie opowiadania Grzegorza  Kasdepke  Najpiękniejsze... (załącznik 2)

Rozmowa na temat opowiadania.

Wyjaśnienie znaczenia słowa nioska.

- Co zniosły kury?

- Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?

- Co zrobiły, aby tak się stało?

- Jak pomalowały jajka?

- Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa  Kury szukają ziarenek.

Dziecko udające kurę spaceruje małymi kroczkami po pokoju, w rytmie wystukiwanym przez  rodzica  na dowolnym instrumencie. Kołysze się na boki i rozgląda, ręce ma splecione na pośladkach – to jest jego ogonek. Podczas przerwy w grze  przykuca i stuka ugiętymi palcami wskazującymi o podłogę – kura je znalezione ziarenka.

  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Popękane jajeczka.

Kartonowe sylwety jajka (pocięte na trzy części), klej, kartki.

Dziecko składa  tekturowe sylwety jajek pocięte na trzy części; przykleja je na kartkach.

  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kurczątka.

Dziecko przykuca  na dywanie, głowę  ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci  głową w różnych kierunkach – ogląda  świat, na którym się znalazło.

 

  • Spacer z rodzicami  – obserwowanie odświętnie udekorowanych wystaw sklepowych.
  • Zabawy badawcze Z czego składa się jajko? (załącznik 3)

Jajko, spodeczki, jaja na twardo.

Zapoznanie  z  budową  jaja  kurzego:  rozbicie  surowego  jajka;  oglądanie  białka  i  żółtka  na  spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru. Wyjaśnianie przez rodzica., jakie funkcje białko i  żółtko  pełnią  w  jajku;  podawanie  charakterystycznych  cech  skorupki.  Określanie  przez  dzieci, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jaj ugotowanych na twardo.

  • Ćwiczenia językowe Jedno kurczątko.

Rodzic wymawia  słowa  związane  z  Wielkanocą  (w  liczbie  pojedynczej).  Dziecko  tworzy  liczbę  mnogą  od  podanych  słów.  Np. rodzic mówi: jedno  kurczątko,  dwa...  dziecko dopowiada:  kurczątka; Rodzic.: jeden baranek, trzy…(baranki). 

  • Połącz takie same obrazki.  (załącznik 4)
  • Dodatkowa propozycja na dzisiaj to ćwiczenia gimnastyczne;

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

Wtorek (30.03.2021)

Temat dnia: Kurki

Cele ogólne:

−rozwijanie  umiejętności matematycznych.

- usprawnianie narządów mowy

Dziecko:

-  liczy w zakresie czterech

- określa miejsce położenia kurczątka

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
    Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
    Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
    Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

  • Zapoznanie z tradycją ozdabiania jajek na Wielkanoc. (załącznik 5)

Wyjaśnianie znaczenia słowa pisanki.

Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.

Pokaz pisanek, porównywanie ich kolorów, sposobu wykonania oraz występujących na nich elementów dekoracyjnych.

Wyszukiwanie takich samych wzorów na różnych pisankach; zachęcanie do wykonywania podobnych z rodzicami w domach.

 Wyjaśnienie znaczenia słowa kraszanka.

Kraszanki - nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

  • Ćwiczenia w porównywaniu wielkości – Od najmniejszej do największej

Sylwety jaj różnej wielkości.

Dziecko liczy pisanki, następnie łączy liniami sylwety pisanek w kolejności od najmniejszej do największej,  koloruje największą pisankę. (załącznik 6)

  •  Kurza rodzina – praca z obrazkiem.

Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka. Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi.  (załącznik 7 )

  • Zabawa dydaktyczna  Gdzie jest kurczątko?

Rodzic pokazuje dziecku małe  kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.

  • Zabawa twórcza Wielkanocny obrazek.

Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować  na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.

  • Połącz cień z jego właścicielem - karta pracy (załącznik 8)

 

Środa (31.03.2021)

Temat dnia: Wielkanocne przysmaki

Cel ogólny: zapoznanie ze zwyczajami wielkanocnymi.

Proponowane zabawy:

Tablica demonstracyjna (załącznik 9)

Dziecko zapoznaje sie z obrazkiem i odpowiada Rodzicowi na ponizsze pytania:

- Jak wygląda stół przygotowany na wielkanocne śniadanie?

- Co się na nim znajduje?

Zapoznanie z treścią wiersza poniżej:

  • Słuchanie wiersza Marioli Golc Wielkanocne przysmaki.

Święta wielkanocne

pachną przysmakami.

Czuć już wonny żurek

i keks z bakaliami.

A drożdżowa baba

ze stołu spogląda.

W białej sukni z lukru

pięknie dziś wygląda.

Pan mazurek pachnie

słodką czekoladą.

Koronę z owoców

już na niego kładą.

Smakowitych potraw

znacie jeszcze wiele.

Spróbujcie ich trochę

w świąteczną niedzielę

 

Rozmowa inspirowana treścią wiersza.

- Wyjaśnianie niezrozumiałych słów:

drożdżowa baba, lukier, mazurek, keks.

- Omówienie, co się znajdowało na wielkanocnym stole.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych wypiekach. Pokazuje obrazki z różnymi rodzajami ciast. Pomaga dziecku nazwać wielkanocne ciasta.

Dziecko określa, jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie. Zwraca uwagę na elementy ozdobne ciast: baby: polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami; mazurki: wzory z kolorowego lukru, ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami. (załącznik 10)

 

  • Osłuchanie z piosenką „ Hopla, hopla!” 

 https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

 

Tekst piosenki:

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

  1. Wskoczył zając do kurnika,
    Zebrał jajka do koszyka.
    Z nich pisanki zrobił sam
    I w ogródku schował nam.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2

  1. Już pisanki znaleźliśmy,
    Były w trawie i wśród liści.
    Ozdobimy nimi dom,
    Bo pisanki po to są.

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4

 

  • Zabawa naśladowcza przy piosence. 

Na refrenie proponuję, aby dzieci podskakiwały, naśladując skoki zająca.

Po opanowaniu słów refrenu podskakują z jednoczesnym rytmicznym powtarzaniem tekstu.

 

Zadanie na dziś:

  • Karta pracy, cz. 2, nr 13.

(Obejrzyjcie pierwszy koszyk z pisankami. Potem obejrzyjcie drugi – znajdujący się pod nim. Pisanki w jakim kolorze brakuje w drugim koszyku? Narysujcie ją obok koszyka)

  • Zaprowadź króliczka do koszyczka (załącznik 11)

 

Czwartek 01.04.2021r.

Temat dnia: Wielkanocne pisanki

 Cele ogólne:

- lepienie z masy solnej

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (wielkość)

 

Proponowane działania:

„Pisanki, kraszanki, jajka malowane.

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek…”

 

  • Odsłuchanie piosenki: „PISANKI, KRASZANKI”

 

PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE...piosenki dla dzieci - YouTube

  • Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Przygotowanie masy solnej :

mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 0,5 szklanka mąki i 0,5 szklanka soli. Stopniowo dodaje 1/4 szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Dziecko lepi z masy solnej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Układa je od najmniejszego do najwiekszego, przelicza.

Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje wg własnego pomysłu.

  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.

Potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo lub plastikowe opakowania z „Kinder jajka”, 2 skakanki (mogą być 2 paski).

Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

Polecam ustawienie toru przeszkód, co urozmaici i wydłuży czas zabawy.

 

Zadania na dziś:

  • Karta pracy, cz.2, nr 14

(Odszukaj w naklejkach obrazek pisanki. Naklej go w ramce. Pokoloruj tak samo rysunek jajka.

  • Uzupełnij jajeczka (plasteliną, bibułą, farbką lub kredką) załącznik 12

 

Piątek 02.04.2021r.

Temat dnia: Pisanki -ozdobne jajka

 

Cele ogólne:

  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
  • zachęcanie dzieci do twórczej aktywności słownej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Proponowane działania:

  • Wielkanocne porządki Zajączka– ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!

W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

  • Malowanie jajek wykonanych we wtorek z masy solnej.
  • „Wielkanocny galimatias”– wysłuchanie opowiadania (tekst opowiadania w załączniku).

Rozmowa w oparciu o treść opowiadania. Przykładowe pytania:

  • Dlaczego przyjaciele i rodzina małego Zajączka nie chcieli się z nim bawić?
  • Co robiła mama Zającowa?
  • Czym był zajęty tata Zając?
  • Kto pamięta, jakie ważne zadanie w tym dniu miała złota Kurka?
  • W jakim celu Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek?
  • W jaki sposób Zajączek i jego siostra przygotowywali się do Wielkanocy

 

Zadania na dziś:

 

Dzieci podskakują do piosenki:

Muzolaki - Zając , piosenka na wielkanoc i nietylko - YouTube

 

 

Radosnych świąt Wielkiej Nocy,

pełnych miłości i nadziei,

a także wielu okazji do miłych spotkań w gronie najbliższych 

życzą Panie z grupy Pszczółka Maja :)

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 15:40:31
Data edycji: 2021-04-01 19:09:16
Ilość wyświetleń: 505
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej