Dzień 1 (04.05.2020)
Temat dnia: Biało- czerwona flaga
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Książki i albumy o miastach i o symbolach Polski.
Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda książki i albumy, czyta fragmenty tekstu, dziecko opisuje obrazki. Rodzic zapoznaje dzieci z symbolami narodowymi.
Zakrętki plastikowe ( mogą być klocki) w różnych kolorach, pudełko, wstążki .
Rodzic kładzie przed dzieckiem pudełko z zakrętkami, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, wkładając je do pętli zrobionych ze wstążki . Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.
Białe zakrętki i czerwone zakrętki ( można zastąpić wyciętymi kołami)
Rozkładamy przed dzieckiem tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki i pytamy z czym kojarzą się mu te kolory. Dziecko ma za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe i czerwone zakrętki. Opowiada o tym, co ułożyło.
Książka (s. 68–69)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html
Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.
Proponowane pytania:
− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
− Jakie kolory ma flaga Polski?
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
godło, flaga Polski, mapa, ( do pobrania)
Rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe, ich nazwy i wygląd. Wspólnie z dziećmi oglądają film „Polak mały” umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej.
Film znajduje się na stronie internetowej:
http://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/
Rysuj po śladach rysunku flagi Polski. Pokoloruj ją według podanego wzoru.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf
Dzień 2 (05.05.2020)
Temat dnia: Przyroda w mieście.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Albumy przyrodnicze przedstawiające parki w dużych miastach.
Prosi, aby dziecko wyszukało parki w albumach przyrodniczych. Tłumaczymy, że parki to takie obszary, gdzie jest dużo drzew, trawy i gdzie można odpocząć.
Dziecko powtarza za R.: bzyczenie osy (bzzz, bzzz), odgłos wiatru (fiu, fiu), chód konia (kląskanie). Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).
Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków, szum strumyka),
https://www.youtube.com/watch?v=5lCRsLjMeso
Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).
Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!
Dziecko otwiera oczy i opowiada o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne).
4.Rozmowa na podstawie obrazków.
Obrazki motyli: cytrynka i pazia królowej ( do pobrania).
Rodzic prezentuje dziecku obrazki. Wspólnie z dzieckiem ustala, który motyl to cytrynek i dlaczego? ( ma kolor żółty jak cytryna).
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Olek i Ada CD 2, utwór nr 14
przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.
Ref. Wietrzyk wesołą piosenkę gra:
tralalalalala, tralallala.
do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.
Ref. Wietrzyk wesołą…
kołysze się bo to świetna zabawa.
Ref. Wietrzyk wesołą…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Gdzie latał motylek?
− Z kim rozmawiał motylek?
− Co mieniło się na skrzydłach motyla?
− Kogo motylek zapraszał do tańca?
− Jakie zabawy najbardziej lubią motyle?
− A w co wy najbardziej lubicie się bawić na świeżym powietrzu?
Dziecko poprawia każdy wzór innym kolorem kredki. Ozdabia resztę obrazka według własnego pomysłu (do pobrania).
Dzień 3 (06.05.2020)
Temat dnia: Warszawa – nasza stolica.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem.
Rodzic mówi jak można spędzić wolny czas, np. jeździć narowerze, pływać łódką. Dziecko demonstruje ruch, np.: jazda na rowerze – w leżeniu na plecach wykonuje rowerek, pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochyla rytmicznie tułów i wiosłuje rękami, pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.
2. Rozmowa kierowana na temat: Herby miast.
Rodzic przybliża dziecku pojęcie stolica, podaje nazwę Warszawy jako stolicy Polski. Demonstruje dziecku herby różnych miast i prosi je o podanie, co przedstawiają i co mogło być przyczyną, że mają w swoich herbach takie elementy ( do pobrania).
3. Poznajemy ciekawe miejsca Warszawy.
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające ciekawe miejsca, które warto zobaczyć w Warszawie. (do pobrania)
4. Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.
Piękna Syrenka, I potem trzymał
Co w morzu żyła, W ciasnej zagrodzie.
Raz do Warszawy Z żalu i smutku
Wisłą przybyła. Zaczęła płakać,
Zauważyli Na pomoc przyszedł
Ją tam rybacy, Jej syn rybaka.
Gdy przeszkdzała
Im w ciężkiej pracy. Syrenka za to
Podziękowała
Rybacy dla niej I bronić miasta
Życzliwi byli, Przyobiecała.
Bo się jej pięknym Od tamtej pory
Śpiewem wzruszyli. I dniem i nocą
Ale zły kupiec Służy Warszawie
Złapał ją w wodzie Swoją pomocą.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Gdzie mieszkała Syrenka?
Co zrobił Syrence kupiec?
Kto uratował Syrenkę?
Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?
5. Syrenka – praca plastyczna (do pobrania).
Dziecko rysuje po śladzie, koloruje obrazek, a następnie na ogonie Syrenki nakleja wydzierankę
z niebieskiego i zielonego papieru.
6. Zabawa matematyczna - Ile kropek ma biedronka?
Dziecko liczy ile kropek ma biedronka, a następnie dorysowuje biedronce odpowiednią liczbę kropek.
7. Ćwiczenie grafomotoryczne Wisła.
Do zabawy będą potrzebne tacki z piaskiem lub drobną kaszką.
Dziecko rysuje palcami na tackach z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz…
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie bajki pt. Warszawska Syrenka;
https://vod.tvp.pl/video/basnie-i-bajki-polskie,warszawska-syrenka,40273064
Dzień 4 (07.05.2020)
Temat dnia: Godło Polski.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Do zabawy będzie potrzebna mała flaga wykonana z bibuły przymocowanej do patyczka.
Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę.
Kocham moją ojczyznę,
Bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
Bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
Każdą Polski stronę.
Rozmowa na temat wiersza;
Proponowane pytania:
- Jak nazywa się nasza ojczyzna?
- Jak wygląda nasze godło?
- Dlaczego kochamy Orła Białego?
- Jakiego są nasze barwy ojczyste?
Orzeł Biały to najstarszy symbol naszego kraju, to od niego wzięła barwy polska flaga na której widnieją kolory biel i czerwień.
Do tego zadania będą potrzebne zdjęcia godła narodowego (obecnego i wcześniejszych).
Rodzic układa na stole zdjęcia przedstawiające polskie godło. Dziecko odszukuje różnice między nimi. Rodzic zwraca szczególną uwagę na koronę. (do pobrania).
Zachęcamy dziecko do ich przygotowania z niewielką pomocą rodzica.
Do zabawy będą potrzebne: zielony kartonik, pomarańczowy kartonik, nagranie dowolnej muzyki. Proponuję wykorzystać piosenkę z wtorku pt. „Motylek”.
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Olek i Ada CD 2, utwór nr 14
Rodzic włącza muzykę. Dziecko tańczy, na przerwę w muzyce zatrzymuje się.
Rodzic pokazuje pomarańczowy kartonik – dziecko wspina się po górach (wysoko unosi kolana, maszerując w miejscu)- lub zielony kartonik – schyla się i naśladuje wąchanie kwiatków.
Kartka papieru w kolorze czerwonym, farba biała i żółta,
Wykonując pracę proszę o zwrócenie uwagi na prawidłowo skierowaną głowę orła – w prawą stronę.
https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY
Dzień 5 (08.05.2020)
Temat dnia: Polskie symbole narodowe.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?
Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się. Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).
2. Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podanie całej nazwy.
3. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller. Kim jesteś?
- Czy wiesz, kim jesteś? co sobie płynie
- To oczywiste! raz po wyżynie,
- Co jest Ci bliskie? raz po równinie,
- Znaki ojczyste. i mija miasta
Ojczyste barwy prześliczne takie.
- biało-czerwone, już wiesz, kim jesteś?
ojczyste godło - Jestem Polakiem.
- orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
no i stolica
- miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
Rozmowa na podstawie wiersza.
- o jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
- jakie są nasze barwy narodowe?
- Jak wygląda nasze godło?
- Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
- Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?
Oglądanie flagi i godła Polski.
Rodzic prezentuje dziecku godło i flagę, przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i powiedziało, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.
4. Zabawa ruchowa bieżna Białe orły.
Dziecko biega przy skocznej muzyce, naśladuje lot orła(ręce rozłożone w bok, porusza nimi jak skrzydłami). Gdy muzyka cichnie, na hasło rodzica: Orły lądują dziecko zatrzymuje się i opuszcza ręce.
5. Zabawa ruchowa Flaga na wietrze.
Dziecko porusza się w rytm wygrywany przez rodzica na dowolnym instrumencie (jeśli nie mamy w domu instrumentu - możemy do wygrywania rytmu wykorzystać przedmioty, które znajdziemy w kuchni). Dziecko na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą.
Rodzic zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz.
6. Słuchanie hymnu narodowego.
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego;
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.
7. Zabawa w kończenie zdań.
Rodzic wypowiada kolejne zdania , a dziecko je kończy;
Kraj w którym mieszkam to…
Godło Polski przedstawia…
Flaga Polski ma dwa kolory…
Gdy słyszymy hymn, musimy…
Nasze symbole narodowe to…
8. Zabawa dydaktyczna Polska flaga.
Do zabawy będą potrzebne flagi różnych państw (flaga Polski w kilku egzemplarzach).
Rodzic prezentuje dziecku flagi różnych państw. kiedy dziecko zauważa tę, która jest Polski, głośno mówi: Polska! (do pobrania).
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13