WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Realizacja koncepcji pracy przedszkola „JESTEM POLAKIEM – EUROPEJCZYKIEM”

Temat tygodnia: Moja ojczyzna 04-08.05.2020

 

 

Dzień 1 (04.05.2020)

Temat dnia: Biało- czerwona flaga

 Cele ogólne:

  • zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą i godłem,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie sprawności rąk.

 

Proponowane działania:

  1. Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski.

Książki i albumy o miastach i o symbolach Polski.

Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda książki i albumy, czyta fragmenty tekstu, dziecko opisuje obrazki. Rodzic zapoznaje dzieci z symbolami narodowymi.

 

  1. Ćwiczenia spostrzegawczości Segregujemy zakrętki.

Zakrętki plastikowe ( mogą być klocki) w różnych kolorach, pudełko, wstążki .

Rodzic kładzie przed dzieckiem pudełko z zakrętkami, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, wkładając je do pętli zrobionych ze wstążki . Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.

 

  1. Zabawa kreatywna Biało-czerwone obrazki.

Białe zakrętki i czerwone zakrętki ( można zastąpić wyciętymi kołami)

Rozkładamy przed dzieckiem tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki i pytamy z czym kojarzą się mu te kolory. Dziecko ma za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe i czerwone zakrętki. Opowiada o tym, co ułożyło.

          

  1. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone. (do pobrania)

      Książka (s. 68–69)

     https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html

Czytając opowiadanie, prezentujemy  ilustracje do niego.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

          Proponowane pytania:

            −          Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?

            −          Jakie kolory ma flaga Polski?

            −          Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?

            −          Co sklejał Olek w domu z rodzicami?

            −          Co udekorowali rodzice chorągiewkami?

            −          Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?

            −          Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

      

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej).

godło, flaga Polski, mapa, ( do pobrania)

Rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe, ich nazwy i wygląd. Wspólnie z dziećmi oglądają film „Polak mały” umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej.

Film znajduje się na stronie internetowej:

http://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/

  1. Karta pracy s. 15.

Rysuj po śladach rysunku flagi Polski. Pokoloruj ją według podanego wzoru.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

 

Dzień 2 (05.05.2020)

Temat dnia: Przyroda w mieście.

 

Cele ogólne:

  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • zachęcanie do aktywnego wypoczynku na łonie natury.

Proponowane działania:

  1. Wyszukiwanie parków w albumach przyrodniczych.

Albumy przyrodnicze przedstawiające parki w dużych miastach.

Prosi, aby dziecko wyszukało parki w albumach przyrodniczych. Tłumaczymy, że parki to takie obszary, gdzie jest dużo drzew, trawy i gdzie można odpocząć.

  1. Ćwiczenia ortofoniczne Odgłosy przyrody.

Dziecko powtarza za R.: bzyczenie osy (bzzz, bzzz), odgłos wiatru (fiu, fiu), chód konia (kląskanie). Odgłosy mogą być powtarzane w różnych kombinacjach (np. odlot ptaków – śpiew ptaków – chód konia).

  1. Zabawa relaksacyjna Odpoczynek na łonie natury.

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiew ptaków, szum strumyka),

 

 https://www.youtube.com/watch?v=5lCRsLjMeso

 

Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i posłuchało jego opowieści z zamkniętymi oczami (w tle słychać ciche dźwięki muzyki).

 

Postanowiliśmy wspólnie wybrać się do lasu. Spakowaliśmy nasze plecaki i dziarsko wyruszyliśmy przed siebie. Wsiedliśmy do pociągu, który zatrzymał się w małej miejscowości. Ponieważ dzień był słoneczny, zrobiliśmy sobie spacer. Po dotarciu na miejsce naszym oczom ukazała się piękna i cicha polana. Nie było tam nikogo. Słychać było tylko śpiew ptaków i szum drzew. Rozłożyliśmy koce i położyliśmy się na nich, obserwując, jak na niebie wolno przesuwają się chmury. Zasnęliśmy. Po jakimś czasie obudziło nas kapanie kropel deszczu. Szybko zebraliśmy nasze rzeczy i pobiegliśmy do pociągu, który zawiózł nas do naszej miejscowości. To była cudowna wyprawa!

Dziecko otwiera oczy i opowiada o swoich wrażeniach (co słyszały, czy to było przyjemne).

 

4.Rozmowa na podstawie obrazków.

    Obrazki motyli: cytrynka i pazia królowej ( do pobrania).

 

Rodzic prezentuje dziecku obrazki. Wspólnie z dzieckiem ustala, który motyl to cytrynek i dlaczego? ( ma kolor żółty jak cytryna).

 

  1. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Motylek (sł. i muz. B. Forma).

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

       Olek i Ada CD 2, utwór nr 14

  1. Motylek, motylek fruwa nad łąką,

przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.

Ref. Wietrzyk wesołą piosenkę gra:

tralalalalala, tralallala.

  1. Na skrzydłach motyla mienią się wzory,

do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.

Ref. Wietrzyk wesołą…

  1. Motylek, motylek na listku siada,

kołysze się bo to świetna zabawa.

Ref. Wietrzyk wesołą…

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Gdzie latał motylek?

Z kim rozmawiał motylek?

Co mieniło się na skrzydłach motyla?

Kogo motylek zapraszał do tańca?

Jakie zabawy najbardziej lubią motyle?

A w co wy najbardziej lubicie się bawić na świeżym powietrzu?

 

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne. Wzory na skrzydłach motyla.

Dziecko poprawia każdy wzór innym kolorem kredki. Ozdabia resztę obrazka według własnego pomysłu (do pobrania).

 

Dzień 3 (06.05.2020)

Temat dnia: Warszawa – nasza stolica.

Cele ogólne:

  • poznawanie opowieści o warszawskiej Syrence,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej,
  • kształtowanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Proponowane działania:

1. Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem.

Rodzic mówi jak można spędzić wolny czas, np. jeździć narowerze, pływać łódką. Dziecko demonstruje ruch, np.: jazda na rowerze – w leżeniu na plecach wykonuje rowerek, pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochyla rytmicznie tułów i wiosłuje rękami, pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.

2. Rozmowa kierowana na temat: Herby miast.

Rodzic przybliża dziecku pojęcie stolica, podaje nazwę Warszawy jako stolicy Polski. Demonstruje dziecku herby różnych miast i prosi je o podanie, co przedstawiają i co mogło być przyczyną, że mają w swoich herbach takie elementy ( do pobrania).

3. Poznajemy ciekawe miejsca Warszawy.

Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające ciekawe miejsca, które warto zobaczyć w Warszawie. (do pobrania)

4. Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.

 

Piękna Syrenka,                               I potem trzymał

Co w morzu żyła,                            W ciasnej zagrodzie.

Raz do Warszawy                           Z żalu i smutku

Wisłą przybyła.                               Zaczęła płakać,

Zauważyli                                        Na pomoc przyszedł

Ją tam rybacy,                                 Jej syn rybaka.

Gdy przeszkdzała

 Im w ciężkiej pracy.                       Syrenka za to

                                                         Podziękowała

Rybacy dla niej                                I bronić miasta

Życzliwi byli,                                     Przyobiecała.

Bo się jej pięknym                           Od tamtej pory

Śpiewem wzruszyli.                         I dniem i nocą

Ale zły kupiec                                   Służy Warszawie

Złapał ją w wodzie                         Swoją pomocą.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Gdzie mieszkała Syrenka?

Co zrobił Syrence kupiec?

Kto uratował Syrenkę?

Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

 

5Syrenka praca plastyczna (do pobrania).

Dziecko rysuje po śladzie, koloruje obrazek, a następnie na ogonie Syrenki nakleja wydzierankę

 z niebieskiego i zielonego papieru.

6. Zabawa matematyczna - Ile kropek ma biedronka?

 Dziecko liczy ile kropek ma biedronka, a następnie dorysowuje biedronce odpowiednią liczbę kropek.

7. Ćwiczenie grafomotoryczne Wisła.

Do zabawy będą potrzebne tacki z piaskiem lub drobną kaszką.

Dziecko rysuje palcami na tackach z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz…

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie bajki pt. Warszawska Syrenka;

 https://vod.tvp.pl/video/basnie-i-bajki-polskie,warszawska-syrenka,40273064

 

Dzień 4 (07.05.2020)

Temat dnia: Godło Polski.

 

Cele ogólne:

  • utrwalanie symboli narodowych
  • rozwijanie słuchu muzycznego
  • rozwija koncentrację uwagi i pamięci,
  • rozwijanie sprawności rąk.

 

 

Proponowane działania:

  1. Ćwiczenie oddechowe Flaga. 

Do zabawy będzie potrzebna mała flaga wykonana z bibuły przymocowanej do patyczka.

Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę.

 

  1. Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Jestem dobrym Polakiem. 

 

Kocham moją ojczyznę,

Bo jestem Polakiem.

Kocham Orła Białego,

Bo jest Polski znakiem.

 

Kocham barwy ojczyste:

te biało-czerwone.

Kocham góry i niziny,

Każdą Polski stronę.

 

Rozmowa na temat wiersza;

Proponowane pytania:

Jak nazywa się nasza ojczyzna?

- Jak wygląda nasze godło?

- Dlaczego kochamy Orła Białego?

- Jakiego są nasze barwy ojczyste?

 

 

Orzeł Biały to najstarszy symbol naszego kraju, to od niego wzięła barwy polska flaga na której widnieją kolory biel i czerwień.

  1. Porównywanie zdjęć przedstawiających polskie godło. 

Do tego zadania będą potrzebne zdjęcia godła narodowego (obecnego i wcześniejszych).

Rodzic układa na stole zdjęcia przedstawiające polskie godło. Dziecko odszukuje różnice między nimi. Rodzic zwraca szczególną uwagę na koronę. (do pobrania).

 

  1. Puzzle. Godło Polski (do pobrania) 

Zachęcamy dziecko do ich przygotowania z niewielką pomocą rodzica.

 

  1. Zabawa ruchowa Jedziemy na wycieczkę. 

Do zabawy będą potrzebne: zielony kartonik, pomarańczowy kartonik, nagranie dowolnej muzyki. Proponuję wykorzystać piosenkę z wtorku pt. „Motylek”.

 

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

       Olek i Ada CD 2, utwór nr 14

Rodzic włącza muzykę. Dziecko tańczy, na przerwę w muzyce zatrzymuje się.

Rodzic pokazuje pomarańczowy kartonik – dziecko wspina się po górach (wysoko unosi kolana, maszerując w miejscu)- lub zielony kartonik – schyla się i naśladuje wąchanie kwiatków.

 

  1. Praca plastyczna. Godło Polski – Orzeł biały. 

Kartka papieru w kolorze czerwonym, farba biała i żółta,

Wykonując pracę proszę o zwrócenie uwagi na prawidłowo skierowaną głowę orła – w prawą stronę.

https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY

 

Dzień 5 (08.05.2020)

Temat dnia: Polskie symbole narodowe.

Cele ogólne:

  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
  • utrwalanie swojego imienia i nazwiska,
  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Proponowane działania:

1. Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?

Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się. Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).

2. Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.

Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podanie całej nazwy.

3. Słuchanie wiersza E. Stadtmüller. Kim jesteś?

 

- Czy wiesz, kim jesteś?                 co sobie płynie

- To oczywiste!                                raz po wyżynie,

- Co jest Ci bliskie?                         raz po równinie,

- Znaki ojczyste.                               i mija miasta

Ojczyste barwy                                 prześliczne takie.

- biało-czerwone,                             już wiesz, kim jesteś?

ojczyste godło                                  - Jestem Polakiem.

- orzeł w koronie.

 

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

- miasto Syrenki.

I jeszcze Wisła,

 

Rozmowa na podstawie wiersza.

- o jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

- jakie są nasze barwy  narodowe?

- Jak wygląda nasze godło?

- Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

- Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

Oglądanie flagi i godła Polski.

Rodzic prezentuje dziecku godło i flagę, przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i powiedziało, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.

4. Zabawa ruchowa bieżna Białe orły.
Dziecko biega przy skocznej muzyce, naśladuje lot orła(ręce rozłożone w bok, porusza nimi jak skrzydłami). Gdy muzyka cichnie, na hasło rodzica: Orły lądują dziecko zatrzymuje się i opuszcza ręce.

 5. Zabawa ruchowa Flaga na wietrze.
Dziecko  porusza się w rytm wygrywany przez rodzica na dowolnym instrumencie (jeśli nie mamy w domu instrumentu - możemy do wygrywania rytmu wykorzystać przedmioty, które znajdziemy w kuchni). Dziecko na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą.
Rodzic zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz.

6. Słuchanie hymnu narodowego.

Nagranie Mazurka Dąbrowskiego;

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.

7. Zabawa w kończenie zdań.

Rodzic wypowiada kolejne zdania , a dziecko je kończy;

Kraj w którym mieszkam to…

Godło Polski przedstawia…

Flaga Polski ma dwa kolory…

Gdy słyszymy hymn, musimy…

Nasze symbole narodowe to…      

8. Zabawa dydaktyczna Polska flaga.

Do zabawy będą potrzebne flagi różnych państw (flaga Polski w kilku egzemplarzach).

Rodzic prezentuje dziecku flagi różnych państw. kiedy dziecko zauważa tę, która jest Polski, głośno mówi: Polska! (do pobrania).

 

Data dodania: 2020-05-03 16:40:30
Data edycji: 2020-05-07 17:49:47
Ilość wyświetleń: 2065
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej