WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Temat tygodnia: Wielkanoc tuż, tuż. 30.03-03.04.2020

Temat tygodnia: Wielkanoc tuż, tuż. 30.03-03.04.2020

30.03.2020 r. nastąpiła zmiana na naszej stronie.                            Od dzisiaj umieszczać będziemy tylko jedną zakładkę na tydzień z podziałem na dni tygodnia. Codziennie znajdziecie w nich nowe propozycje zabaw i zadań do wykonania.

 

Dzień 1 (30.03.2020) 

 Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

 Cele ogólne:

- wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,

- rozwijanie  umiejętności wypowiadania się na określony temat.   

 

Proponowane działania:

  1. Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Potrzebne będzie: dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.

Nalewamy do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentujemy dzieciom dwa jajka i pyta: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.  Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.                                                                                       Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.                                                                                                                                                                        Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

  1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

To w nim leżą na serwetce

 jajka malowane,

pośrodku, obok chlebka,  

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

Dziecko nazywa co znajduje się w koszyczku. (załącznik 1)

Rodzic wyjaśnia symbolikę zawartości koszyczka.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

4. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,                 

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.                       

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym,

podzielimy się święconką

 i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,  

bo to poniedziałek lany!

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Proponowane pytania:

            Z czego robi się pisanki?

            Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

            Co robimy w lany poniedziałek?

            Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

 5. Karta pracy:  "Połącz takie same obrazki" (załącznik 2) 

 

Dzień 2. (31.03.2020)

Temat dnia: Pisanki, kraszanki.

Cele ogólne:

- lepienie z masy solnej

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (wielkość)

 

Proponowane działania:

„Pisanki, kraszanki, jajka malowane.

Nie ma wielkanocy bez barwnych pisanek…”

 1. Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Przygotowanie masy solnej :

mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 0,5 szklanka mąki i 0,5 szklanka soli. Stopniowo dodaje 1/4 szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Dziecko lepi z masy solnej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Układa je od najmniejszego do najwiekszego, przelicza.

Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje wg własnego pomysłu.

2.Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.

Potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo lub plastikowe opakowania z „Kinder jajka”, 2 skakanki ( mogą być 2 paski).

Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

Polecam ustawienie toru przeszkód, co urozmaici i wydłuży czas zabawy.

3.Karta pracy:  Połaczyć liniami rysunki od najmniejszego do największego. Pokolorować największą pisankę.                      ( załącznik 3 )

Dzień 3. (01.04.2020)

Temat dnia: Było sobie jajko.

Cele ogólne:

- rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.

Proponowane działania:

1. Masażyk „Jajko”.

Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka,  palcem zgodnie z tekstem:

Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)

tam kreska, („maluje” kreski)

pisanka niebieska, (maluje kółko)

tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)

pisanka gotowa. (maluje duże jajko)

Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.

2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami

 owale – jajka.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:

niebieskie, czerwone i pomarańczowe.

3. Wysłuchanie  bajki  A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”. (załącznik 4)

Rozmowa kierowana na podstawie bajki.

Przykładowe pytanie jakie rodzic może zadać dziecku:

 - Dlaczego słoneczko budziło bazie wierzbowe, zajączka, baranka, kurczątko?

- Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych?

4. Rysowanie owalnych kształtów.

Rodzic wręcza dziecku pisak i koszulkę foliową z białą kartką w środku. Prosi dziecko, by narysowało w powietrzu duże jajo strusia, a następnie jak największe jajo zamkniętym pisakiem na koszulce. Po nabyciu umiejętności rysowania kształtu owalnego dziecko rysuje owal jaja pisakiem. Rodzic ogląda narysowane jajo, poczym wyciera rysunek i prosi, by narysowało tyle jaj (wielkości jaja kurzego), ile zmieści się na koszulce. Narysowane jaja można pomalować w dowolne wzory tak, by powstały prawdziwe pisanki. Następnie dziecko zmienia biały papier w koszulce na papier dowolnego koloru. Tym sposobem samo wyczaruje kolorowe pisanki.

5. Zabawa twórcza „Wielkanocny obrazek”.

Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować  na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.

6. „Kanapka z jajkiem” – zajęcia kulinarne, przygotowanie przekąski, przestrzeganie zasad higieny oraz zgodna współpraca w zespole.

Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce. Ugotowane wcześniej jajka obiera ze skorupek.

Rodzic kroi jajka nożem lub daje dziecku krajalnice do jaj. Dziecko smaruje pieczywo masłem

 i posypuje szczypiorkiem lub rzeżuchą. Zjada gotowe kanapki, częstuje też rodziców.

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to:

Ćwiczenia gimnastyczne - świetna zabawa a przy tym trochę ruchu wszystkim się przyda.

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

Dzień 4 (02.04.2020)

Cele ogólne:

  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
  • zachęcanie dzieci do twórczej aktywności słownej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Proponowane działania:

  1. Wielkanocne porządki Zajączka – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze ( język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!

W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

Malowanie jajek wykonanych we wtorek z masy solnej.

  1. „Wielkanocny galimatias” – wysłuchanie opowiadania (tekst opowiadania w załączniku).

Rozmowa w oparciu o treść opowiadania. Przykładowe pytania:

  • Dlaczego przyjaciele i rodzina małego Zajączka nie chcieli się z nim bawić?
  • Co robiła mama Zającowa?
  • Czym był zajęty tata Zając?
  • Kto pamięta, jakie ważne zadanie w tym dniu miała złota Kurka?
  • W jakim celu Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek?
  • W jaki sposób Zajączek i jego siostra przygotowywali się do Wielkanocy

 

  1. Zajączek wielkanocny- praca plastyczna (szablon załącznik ).

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to znana przez dzieci piosenka pt.: „Kto jak skacze”

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

Dzień 5. (03.04.2020)

Temat dnia: Kura i kurczątko.

Cele ogólne:

  • wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Proponowane działania:

1. Kurza rodzina – praca z obrazkiem.

Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka.

Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi.  (załącznik 7)

2. Słuchanie wiersza J. Piotrowskiego Skorupka i kurczątko.

Wysiaduje kwoka jajka.

I choć mówią, ze to bajka, ona nie śpi, tylko czuwa,

gdy kurczątko się wykluwa.

Woła pisklę: - to nie łatwe

przebić się przez grubą warstwę,

która jest skorupką zwana

od Szczecina do Poznania!

Stuka dzióbkiem równo, sprawnie,

aż skorupka się rozpadnie.

Dumnie stroszy złote piórka:

- piękna ze mnie będzie kurka.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza;

Proponowane pytania: Co robi kwoka?, Co wykluwa się z jajka?,

 Jak kurczątko wydostaje się ze skorupki?

3. Zabawa dydaktyczna  Gdzie jest kurczątko?

Rodzic pokazuje dziecku małe  kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.

4. Ćwiczenie pamięci wzrokowej.

 Dziecko ogląda obrazek przedstawiający: koszyczek wielkanocny, cukrowego baranka, trzy pisanki, czekoladowego zajączka,  palmę, kurczątko. Następnie rodzic odwraca obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało,

co na nim było.  (załącznik 8)

 

5. Kurza rodzina - praca plastyczno-techniczna

https://kreatywnieaktywni.pl/article/20-KURAKI

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj:

Wzmacnianie mięśni palców i rąk - zabawy terapeutyczne dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=qxQ8n9OpDj0

 

 

Data dodania: 2020-03-29 19:17:33
Data edycji: 2020-04-05 19:10:05
Ilość wyświetleń: 1256
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej