30.03.2020 r. nastąpiła zmiana na naszej stronie. Od dzisiaj umieszczać będziemy tylko jedną zakładkę na tydzień z podziałem na dni tygodnia. Codziennie znajdziecie w nich nowe propozycje zabaw i zadań do wykonania.
Dzień 1 (30.03.2020)
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Proponowane działania:
Potrzebne będzie: dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.
Nalewamy do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentujemy dzieciom dwa jajka i pyta: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko. Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka. Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami. Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Dziecko nazywa co znajduje się w koszyczku. (załącznik 1)
Rodzic wyjaśnia symbolikę zawartości koszyczka.
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
4. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym,
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Proponowane pytania:
Z czego robi się pisanki?
Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
Co robimy w lany poniedziałek?
Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
5. Karta pracy: "Połącz takie same obrazki" (załącznik 2)
Dzień 2. (31.03.2020)
Temat dnia: Pisanki, kraszanki.
Cele ogólne:
- lepienie z masy solnej
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (wielkość)
Proponowane działania:
„Pisanki, kraszanki, jajka malowane.
Nie ma wielkanocy bez barwnych pisanek…”
1. Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Przygotowanie masy solnej :
mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.
Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 0,5 szklanka mąki i 0,5 szklanka soli. Stopniowo dodaje 1/4 szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Dziecko lepi z masy solnej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Układa je od najmniejszego do najwiekszego, przelicza.
Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje wg własnego pomysłu.
2.Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.
Potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo lub plastikowe opakowania z „Kinder jajka”, 2 skakanki ( mogą być 2 paski).
Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
Polecam ustawienie toru przeszkód, co urozmaici i wydłuży czas zabawy.
3.Karta pracy: Połaczyć liniami rysunki od najmniejszego do największego. Pokolorować największą pisankę. ( załącznik 3 )
Dzień 3. (01.04.2020)
Temat dnia: Było sobie jajko.
Cele ogólne:
- rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
Proponowane działania:
1. Masażyk „Jajko”.
Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka, palcem zgodnie z tekstem:
Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)
tam kreska, („maluje” kreski)
pisanka niebieska, (maluje kółko)
tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)
pisanka gotowa. (maluje duże jajko)
Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.
Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami
owale – jajka.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:
niebieskie, czerwone i pomarańczowe.
3. Wysłuchanie bajki A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”. (załącznik 4)
Rozmowa kierowana na podstawie bajki.
Przykładowe pytanie jakie rodzic może zadać dziecku:
- Dlaczego słoneczko budziło bazie wierzbowe, zajączka, baranka, kurczątko?
- Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych?
4. Rysowanie owalnych kształtów.
Rodzic wręcza dziecku pisak i koszulkę foliową z białą kartką w środku. Prosi dziecko, by narysowało w powietrzu duże jajo strusia, a następnie jak największe jajo zamkniętym pisakiem na koszulce. Po nabyciu umiejętności rysowania kształtu owalnego dziecko rysuje owal jaja pisakiem. Rodzic ogląda narysowane jajo, poczym wyciera rysunek i prosi, by narysowało tyle jaj (wielkości jaja kurzego), ile zmieści się na koszulce. Narysowane jaja można pomalować w dowolne wzory tak, by powstały prawdziwe pisanki. Następnie dziecko zmienia biały papier w koszulce na papier dowolnego koloru. Tym sposobem samo wyczaruje kolorowe pisanki.
5. Zabawa twórcza „Wielkanocny obrazek”.
Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.
6. „Kanapka z jajkiem” – zajęcia kulinarne, przygotowanie przekąski, przestrzeganie zasad higieny oraz zgodna współpraca w zespole.
Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce. Ugotowane wcześniej jajka obiera ze skorupek.
Rodzic kroi jajka nożem lub daje dziecku krajalnice do jaj. Dziecko smaruje pieczywo masłem
i posypuje szczypiorkiem lub rzeżuchą. Zjada gotowe kanapki, częstuje też rodziców.
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to:
Ćwiczenia gimnastyczne - świetna zabawa a przy tym trochę ruchu wszystkim się przyda.
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
Dzień 4 (02.04.2020)
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze ( język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!
W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!
Malowanie jajek wykonanych we wtorek z masy solnej.
Rozmowa w oparciu o treść opowiadania. Przykładowe pytania:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to znana przez dzieci piosenka pt.: „Kto jak skacze”
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
Dzień 5. (03.04.2020)
Temat dnia: Kura i kurczątko.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Kurza rodzina – praca z obrazkiem.
Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka.
Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi. (załącznik 7)
2. Słuchanie wiersza J. Piotrowskiego Skorupka i kurczątko.
Wysiaduje kwoka jajka.
I choć mówią, ze to bajka, ona nie śpi, tylko czuwa,
gdy kurczątko się wykluwa.
Woła pisklę: - to nie łatwe
przebić się przez grubą warstwę,
która jest skorupką zwana
od Szczecina do Poznania!
Stuka dzióbkiem równo, sprawnie,
aż skorupka się rozpadnie.
Dumnie stroszy złote piórka:
- piękna ze mnie będzie kurka.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza;
Proponowane pytania: Co robi kwoka?, Co wykluwa się z jajka?,
Jak kurczątko wydostaje się ze skorupki?
3. Zabawa dydaktyczna Gdzie jest kurczątko?
Rodzic pokazuje dziecku małe kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.
4. Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
Dziecko ogląda obrazek przedstawiający: koszyczek wielkanocny, cukrowego baranka, trzy pisanki, czekoladowego zajączka, palmę, kurczątko. Następnie rodzic odwraca obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało,
co na nim było. (załącznik 8)
5. Kurza rodzina - praca plastyczno-techniczna
https://kreatywnieaktywni.pl/article/20-KURAKI
Dodatkowa propozycja na dzisiaj:
Wzmacnianie mięśni palców i rąk - zabawy terapeutyczne dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=qxQ8n9OpDj0
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13