WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Temat tygodnia: Wielkanoc tuż, tuż. 30.03-03.04.2020

Temat tygodnia: Wielkanoc tuż, tuż. 30.03-03.04.2020

30.03.2020 r. nastąpiła zmiana na naszej stronie.                            Od dzisiaj umieszczać będziemy tylko jedną zakładkę na tydzień z podziałem na dni tygodnia. Codziennie znajdziecie w nich nowe propozycje zabaw i zadań do wykonania.

 

Dzień 1 (30.03.2020) 

 Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

 Cele ogólne:

- wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,

- rozwijanie  umiejętności wypowiadania się na określony temat.   

 

Proponowane działania:

  1. Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?

Potrzebne będzie: dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare.

Nalewamy do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentujemy dzieciom dwa jajka i pyta: Czy wiecie, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.

Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.  Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.                                                                                       Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.                                                                                                                                                                        Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

  1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.

To w nim leżą na serwetce

 jajka malowane,

pośrodku, obok chlebka,  

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

Dziecko nazywa co znajduje się w koszyczku. (załącznik 1)

Rodzic wyjaśnia symbolikę zawartości koszyczka.

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

4. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,                 

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.                       

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym,

podzielimy się święconką

 i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,  

bo to poniedziałek lany!

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Proponowane pytania:

            Z czego robi się pisanki?

            Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

            Co robimy w lany poniedziałek?

            Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

 5. Karta pracy:  "Połącz takie same obrazki" (załącznik 2) 

 

Dzień 2. (31.03.2020)

Temat dnia: Pisanki, kraszanki.

Cele ogólne:

- lepienie z masy solnej

- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (wielkość)

 

Proponowane działania:

„Pisanki, kraszanki, jajka malowane.

Nie ma wielkanocy bez barwnych pisanek…”

 1. Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.

Przygotowanie masy solnej :

mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.

Odmierzamy do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 0,5 szklanka mąki i 0,5 szklanka soli. Stopniowo dodaje 1/4 szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.

Dziecko lepi z masy solnej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Układa je od najmniejszego do najwiekszego, przelicza.

Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce sali, aby wyschły. Po wyschnięciu maluje wg własnego pomysłu.

2.Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.

Potrzebne będą: jajko ugotowane na twardo lub plastikowe opakowania z „Kinder jajka”, 2 skakanki ( mogą być 2 paski).

Za pomocą skakanek wyznaczamy miejsca startu i mety. Zadanie dziecka polega na przeniesieniu jajka na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.

Polecam ustawienie toru przeszkód, co urozmaici i wydłuży czas zabawy.

3.Karta pracy:  Połaczyć liniami rysunki od najmniejszego do największego. Pokolorować największą pisankę.                      ( załącznik 3 )

Dzień 3. (01.04.2020)

Temat dnia: Było sobie jajko.

Cele ogólne:

- rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat.

Proponowane działania:

1. Masażyk „Jajko”.

Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka,  palcem zgodnie z tekstem:

Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)

tam kreska, („maluje” kreski)

pisanka niebieska, (maluje kółko)

tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)

pisanka gotowa. (maluje duże jajko)

Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.

2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami

 owale – jajka.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:

niebieskie, czerwone i pomarańczowe.

3. Wysłuchanie  bajki  A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”. (załącznik 4)

Rozmowa kierowana na podstawie bajki.

Przykładowe pytanie jakie rodzic może zadać dziecku:

 - Dlaczego słoneczko budziło bazie wierzbowe, zajączka, baranka, kurczątko?

- Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych?

4. Rysowanie owalnych kształtów.

Rodzic wręcza dziecku pisak i koszulkę foliową z białą kartką w środku. Prosi dziecko, by narysowało w powietrzu duże jajo strusia, a następnie jak największe jajo zamkniętym pisakiem na koszulce. Po nabyciu umiejętności rysowania kształtu owalnego dziecko rysuje owal jaja pisakiem. Rodzic ogląda narysowane jajo, poczym wyciera rysunek i prosi, by narysowało tyle jaj (wielkości jaja kurzego), ile zmieści się na koszulce. Narysowane jaja można pomalować w dowolne wzory tak, by powstały prawdziwe pisanki. Następnie dziecko zmienia biały papier w koszulce na papier dowolnego koloru. Tym sposobem samo wyczaruje kolorowe pisanki.

5. Zabawa twórcza „Wielkanocny obrazek”.

Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować  na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.

6. „Kanapka z jajkiem” – zajęcia kulinarne, przygotowanie przekąski, przestrzeganie zasad higieny oraz zgodna współpraca w zespole.

Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce. Ugotowane wcześniej jajka obiera ze skorupek.

Rodzic kroi jajka nożem lub daje dziecku krajalnice do jaj. Dziecko smaruje pieczywo masłem

 i posypuje szczypiorkiem lub rzeżuchą. Zjada gotowe kanapki, częstuje też rodziców.

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to:

Ćwiczenia gimnastyczne - świetna zabawa a przy tym trochę ruchu wszystkim się przyda.

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

Dzień 4 (02.04.2020)

Cele ogólne:

  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
  • zachęcanie dzieci do twórczej aktywności słownej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Proponowane działania:

  1. Wielkanocne porządki Zajączka – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany ( język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku ( język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie ( język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki ( język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze ( język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć ( język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)!

W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

Malowanie jajek wykonanych we wtorek z masy solnej.

  1. „Wielkanocny galimatias” – wysłuchanie opowiadania (tekst opowiadania w załączniku).

Rozmowa w oparciu o treść opowiadania. Przykładowe pytania:

  • Dlaczego przyjaciele i rodzina małego Zajączka nie chcieli się z nim bawić?
  • Co robiła mama Zającowa?
  • Czym był zajęty tata Zając?
  • Kto pamięta, jakie ważne zadanie w tym dniu miała złota Kurka?
  • W jakim celu Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek?
  • W jaki sposób Zajączek i jego siostra przygotowywali się do Wielkanocy

 

  1. Zajączek wielkanocny- praca plastyczna (szablon załącznik ).

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/wielkanocne-prace-plastyczne-szablonami-druku/

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to znana przez dzieci piosenka pt.: „Kto jak skacze”

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

Dzień 5. (03.04.2020)

Temat dnia: Kura i kurczątko.

Cele ogólne:

  • wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Proponowane działania:

1. Kurza rodzina – praca z obrazkiem.

Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka.

Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi.  (załącznik 7)

2. Słuchanie wiersza J. Piotrowskiego Skorupka i kurczątko.

Wysiaduje kwoka jajka.

I choć mówią, ze to bajka, ona nie śpi, tylko czuwa,

gdy kurczątko się wykluwa.

Woła pisklę: - to nie łatwe

przebić się przez grubą warstwę,

która jest skorupką zwana

od Szczecina do Poznania!

Stuka dzióbkiem równo, sprawnie,

aż skorupka się rozpadnie.

Dumnie stroszy złote piórka:

- piękna ze mnie będzie kurka.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza;

Proponowane pytania: Co robi kwoka?, Co wykluwa się z jajka?,

 Jak kurczątko wydostaje się ze skorupki?

3. Zabawa dydaktyczna  Gdzie jest kurczątko?

Rodzic pokazuje dziecku małe  kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.

4. Ćwiczenie pamięci wzrokowej.

 Dziecko ogląda obrazek przedstawiający: koszyczek wielkanocny, cukrowego baranka, trzy pisanki, czekoladowego zajączka,  palmę, kurczątko. Następnie rodzic odwraca obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało,

co na nim było.  (załącznik 8)

 

5. Kurza rodzina - praca plastyczno-techniczna

https://kreatywnieaktywni.pl/article/20-KURAKI

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj:

Wzmacnianie mięśni palców i rąk - zabawy terapeutyczne dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=qxQ8n9OpDj0

 

 

Data dodania: 2020-03-29 19:17:33
Data edycji: 2020-04-05 19:10:05
Ilość wyświetleń: 1181
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej