Dzień 1 ( 20.04.2020)
Temat dnia: Segregujemy śmieci
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiedzy o sposobach ochrony przyrody,
- rozwijanie umiejętności wypowiadanie się na określony temat,
- rozwijanie kreatywnego myślenia i sprawności rąk,
Proponowane działania:
1.Ćwiczenia logopedycze usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)
Ilustracje do opowiadania na stronie:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=64
Proponowane pytania do tekstu:
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Obrazki przedstawiające sposoby ochrony przyrody. (do pobrania)
Rodzic wyjaśnia sposoby ochrony przyrody, pokazując odpowiednie obrazki. Tłumaczy trudne dla dzieci pojęcia związane z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.
Segregacja – to zbierane odpadów do specjalnie oznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów, z jakiego zostały wyprodukowane.
Recykling – przetwarzane zużytych przedmiotów na nowe
Odpady biodegradowalne (Bio) – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.
Kolorowe worki na śmieci: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, lub pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego rodzaju śmieci.
Rodzic rozkłada na podłodze śmieci i prosi dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków. Rodzic prezentuje 5 kolorów worków (5 pudełek z kolorowymi kwadratami), mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane.
Potrzebne będą:
Dzień 2 ( 21.04.2020)
Temat dnia: Dbamy o las –gazetowe zabawy.
Cele ogólne:
- rozwijanie kreatywnego myślenia
- doskonalenie sprawności rąk,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
Proponowane działania:
roluje gazetę, tworzy lunetę i odszukuje przez nią w pokoju przedmioty podawane przez rodzica (szafa, okno, lampa itp.), dmucha w gazetę trzymając ja w jednej dłoni, darcie gazety, wachluje się.
„Nasza planeta” piosenka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
– wkładanie skrawków gazet do butelki (najlepiej pięciolitrowej!)
„Idziemy na spacer do lasu, słyszymy w oddali kukułkę - dzieci uderzają rytmicznie w gazetę powtarzając ku-ku,ku-ku. Zerwał się lekki wiatr ( dziecko delikatnie wachluje gazetą), wiatr wieje coraz mocniej (dziecko mocno macha gazetą). Zaczął padać drobny deszczyk (delikatne uderza palcami o gazetę), rozpadało się na dobre (szybkie, mocne uderzanie palcami o gazetę). Chowamy się pod parasol (gazeta nad głową). Deszcz przestał padać, wyszło słońce, mocno świeci- zakładamy czapki ( chodzimy z gazetami na głowie). Gimnastykujemy się przekładamy gazetę z ręki do ręki nad głową, pod kolanami za plecami, podnosimy gazetę trzymając ją nogami, przeskakujemy przez gazetę itp. Zmęczyliśmy się- wachlujemy się gazetą. Siadamy na trawie i odpoczywamy –oddychamy świeżym powietrzem ( wdech nosem- wydech ustami) i dmuchamy w gazetę”.
Potrzebne będą:
Dzieci składają wraz z rodzicem czapkę z gazety. Rodzic pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dziecku na każdym etapie:
Po wykonaniu czapki zachęcam do jej ozdobienia według pomysłu dziecka.
Dodatkowe propozycje zabaw z wykorzystaniem gazet:
- zwijanie gazety w piłkę (oburącz, raz lewą, raz prawą ręką).
- toczenie piłki po dywanie omijając rozrzucone poduszki.
- „Rzut do kosza”- celowanie i rzucanie do kosza.
- „Gramy w piłkę” – dziecko siada naprzeciwko rodzica, razem bawią się rzucając do siebie zgniecioną w kulkę gazetę.
-„Kto wyżej” – podrzucanie kulki do góry.
-„Gol” kopanie do „bramki” gazetową piłką.
Dzień 3 (22.04.2020)
Temat dnia: Wiosenne porządki w ogródku.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.
Do tej zabawy będą potrzebne: miseczka z wodą, słomka, małe kawałki papieru w kształcie rybek.
Dziecko za pomocą słomki umieszcza papierowe rybki w wodzie (miseczka z wodą). Może przenieść tam kilka rybek. Kolejne ćwiczenie; dziecko próbuje zrobić fale na wodzie (dmucha delikatnie na powierzchnię wody) lub puszcza bąbelki (zanurza słomkę i dmucha w nią).
2. Wiosna w ogrodzie – praca z obrazkiem.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat prac porządkowych wykonywanych w ogrodach wiosną: przekopywanie ziemi, grabienie ziemi, przygotowywanie zagonków, wysiewanie nasion, sadzenie gotowych sadzonek, podlewanie. Następnie pokazuje dziecku obrazki przedstawiające sprzęty ogrodnicze. Dziecko ogląda obrazki i nazywa narzędzia potrzebne do wykonywania prac w ogrodzie.
(obrazki do pobrania)
3. Trening strażnika przyrody – zabawa ruchowa.
Tropiciele – dziecko udaje skradanie się i chowanie (nisko schylone idzie na palcach)
Praca na wysokości – dziecko naśladuje chodzenie na szczudłach (na palcach i sztywnych nogach)
Zbieramy śmieci – dziecko stoi w małym rozkroku i wykonuje skłony w przód.
Ruszam z pomocą – dziecko w siadzie, uderza o podłogę całymi stopami – szybko i wolno.
Naśladuj mnie – naśladowanie min i gestów pokazywanych przez rodzica.
4. W naszym ogródeczku – słuchanie wiersza Hanny Zdzitowieckiej.
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki –
zagrabimy ścieżki,
przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie
fasolka, marchewka,
sałata i groszek,
czerwona rzodkiewka.
W naszym ogródeczku
posiejemy kwiatki –
będą nam pachniały
fiołki i bratki,
nasturcja i groszek,
i ta biała lilia,
co tak żółci nosek.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic pyta dziecko:
- Jakie prace wykonywały dzieci w ogródku?;
- Co wyrośnie na grządkach?;
- Jakie kwiatki posieją dzieci w ogródku?
5. Prace w ogrodzie – zabawa naśladowcza.
Dziecko naśladuje ruchy prac wykonywanych w ogrodzie wiosną. Przekopywanie i grabienie – skłony i skręty ciała z energicznym ruchem rąk. W przysiadzie – sianie, sadzenie drobne ruchy rękami. Podlewanie – obszerne ruchy rąk.
6. Zabawa dydaktyczna z liczeniem – Ławica rybek.
Do tej zabawy będzie potrzebna kostka do gry (z odpowiednią liczbą oczek), sylwety kolorowych rybek, kolorowe koperty z zadaniami do wykonania. Rodzic rozkłada na podłodze sylwety rybek (jedna za drugą). Dziecko rzuca kostką, liczy kropki i przechodzi o tyle rybek dalej ile kropek wskazała kostka. Zależnie od koloru rybki, na której stanie wykonuje zadania z koperty w tym samym kolorze. Rodzic czyta zadanie. Przykłady zadań dla dziecka:
Wykonaj (liczba) głębokich oddechów nosem lub ustami .
Nabierz powietrza w policzki i wypuść gwałtownie, uderzając lekko piąstkami w policzki.
Wypuszczaj wolno powietrze ustami (rodzic liczy głośno, ile to trwało).
Nabierz powietrza i wypuszczaj je porcjami, przekręcając głowę z lewej strony na prawą stronę (pokazuje rodzic) i wypowiadając na wydechu: hu, hu, hu.
7. Konewka – praca plastyczna (do pobrania)
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie bajki ekologicznej Rady na odpady;
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
Dzień 4 ( 23.04.2020)
Temat dnia: Świeże powietrze
Cele ogólne:
- rozwijanie zmysłu węchu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
Proponowane działania:
Rodzic zadaje pytania dziecku:
Kto nie lubi wąchać dymu? – klaszcze.
Kto nie lubi śmieci na placu zabaw? – tupie.
Kto nie lubi połamanych drzew w parku? – robi przysiad.
Kto nie lubi gdy w rzece pływają plastikowe butelki? – podnosi ręce w górę i macha nimi.
Rozmawiamy z dziećmi o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze ( na podstawie obrazka). Dziecko ocenia czy powietrze w okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha. ( można obserwować przez okno kominy domów, przejeżdżające samochody itp.)
Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.
Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.
Uświadamiamy dziecku, że tak będzie wyglądał świat, gdy nie będziemy dbali o powietrze.
Przygotowujemy słoiczki zapachowe.
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które umieszczamy w słoiczkach (z zakrętkami). Dziecko odkręca słoiczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.
Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
Dzień 5 (24.04.2020)
Temat dnia: Z Syriuszem poznajemy nowy kraj – Holandię.
Realizacja koncepcji pracy przedszkola pt. Jestem Polakiem Europejczykiem
w oparciu o program autorski Mały Europejczyk.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zaproszenie do podróży po Holandii.
Który kraj słynie z tulipanów i wiatraków
Gdzie mieszkańców noszą drewniane chodaki? (Holandia)
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę do Holandii, jednego z państw Europy;
pokazuje obrazek przedstawiający flagę narodową i stolicę kraju, rozmawia na temat kolorów i układu pasów na fladze (czerwony, biały, niebieski).
Holendrzy nazywają swój kraj Nederland, co znaczy niski kraj (leży niżej niż morze). Stolicą kraju jest Amsterdam – miasto kanałów. Domy w Holandii są wysokie, wąskie i mają dużo okien. Tereny tej krainy są podmokłe. Aby uniknąć zmoczenia nóg, Holendrzy wymyślili drewniane chodaki, które okazały się idealne na deszczową pogodę. (ilustracja do pobrania)
2. Zagadka słowna Ulubiony pojazd Holendrów.
Mieszkańcy Holandii mają swój ulubiony pojazd. Jeśli dziecko rozwiąże zagadkę, dowie się jaki?
Kółka, kierownica,
no i dwa pedały.
Możesz na nim jeździć
chociaż jesteś mały.(rower)
Rodzic wyjaśnia dziecku , że Holandia słynie z zamiłowania do rowerów – jest ich tam trzy razy więcej niż samochodów. Rowery, podobnie jak samochody mają swoje parkingi. Popularny rower to Holenderka. (ilustracja do pobrania)
3. Zabawa ruchowa Rowerki.
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę rowerową, wymawiając słowa wyliczanki: raz, dwa, trzy, i cztery zapraszam Cię na rowery. Prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wykonywało ruchy nogami, naśladując jazdę rowerem. Po dotarciu do celu wycieczki (odpoczynek na plecach), rodzic oznajmia dziecku, że znalazło się na holenderskim polu, pełnym kolorowych kwiatów.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający tulipany, (do pobrania)
Holandia słynie z pięknych kwiatów, szczególnie z tulipanów. To właśnie tu hoduje się ich najwięcej. Holandia nazywana jest często ogrodem Europy.
4. Tulipany – karta pracy.
Dziecko koloruje rysunek, a następnie liczy poszczególne tulipany. (załącznik)
5. Zagadka słowna Wiatrak.
Rodzic zachęca dziecko do kontynuowania wycieczki po Holandii. Mówi, że oprócz pięknych kwiatów można jeszcze coś zobaczyć na holenderskich polach. Co to jest dowie się, gdy rozwiąże zagadkę;
Chociaż ma skrzydła
fruwać nie może
Cały jest z drewna
dawniej mielił zboże. (wiatrak)
W Holandii jest bardzo dużo wiatraków. Wiatraki nie tylko mielą mąkę, ale również odprowadzają wodę z kanałów w stronę morza. Używano ich do osuszania pól i wypompowywania wody z kanałów i rowów. Dawniej mieszkali w nich ludzie. Holendrzy tak bardzo lubią swoje wiatraki, że co roku w połowie maja obchodzą Narodowy Dzień Wiatraka.
6. Zabawa orientacyjno – porządkowa Wiatraczki.
Dziecko biega w różnych kierunkach przy dźwiękach muzyki. Na sygnał Holandia zatrzymuje się i wykonuje okrężne ruchy ramionami – skrzydła wiatraka.
7. Poznajemy holenderskie smaki.
Na zakończenie podróży po Holandii, dziecko poznaje kuchnię jej mieszkańców.
Kuchnia holenderska jest prosta i smaczna. Podstawowe produkty wykorzystywane do przyrządzania posiłków to: kurczaki, ryby, owoce morza, mięso wołowe i duże ilości owoców.
Holendrzy słyną z hodowli krów holenderek. Ponieważ mają dużo mleka, produkują dużo sera i czekolady. Nazwy znakomitych serów najczęściej pochodzą od nazw miast, w których są wytwarzane np. Gouda, Edam, Maasdam. Mieszkańcy chętnie zajadają się również słodyczami. Ulubionym smakołykiem jest appelgebak – placek z jabłkami i cynamonem, podawany na gorąco oraz speculaas – kruche ciasteczka z cynamonem. (ilustracja do pobrania)
8. Co warto zobaczyć w Holandii;
Rodzic pokazuje dziecku kilka ilustracji przedstawiających ciekawe miejsca, które warto odwiedzić. Dziecko wskazuje, które miejsce podoba mu się najbardziej.
9. Wykonanie pracy plastycznej Wiatraczki.
Instrukcja Jak zrobić wiatraczek? znajduje się poniżej;
https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie filmiku Mali Einsteini – Tulipany;
https://www.youtube.com/watch?v=SbGtlXerSIk
Miłej zabawy
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13