wymienia nazwy ptaków powracających do nas wczesną wiosną,
rysuje po śladach rysunków.
Propozycje zabaw:
Tygodniowy zestaw ćwiczeń porannych - załącznik nr 1.
Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka lub obrazek - załącznik nr 2. Dzieci oglądają zdjęcia ptaków (Internet). Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby.
Słuchanie piosenki Wołanie wiosny (sł. i muz. Krystyna Gowik). Nauka refrenu i pierwszej zwrotki na zasadzie echa muzycznego. Tekst piosenki - załącznik nr 3. Nowe przygody Olka i Ady CD 2, utwór nr 8. https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#npbb Rozmowa na temat tekstu piosenki. Przykładowe pytania: - O jakiej porze roku jest ta piosenka? Po czym poznajemy, że nastaje wiosna? - Gdzie przyleciały bociany? Co robiły?
Zabawa bieżna – Powroty ptaków. Dzieci są ptakami. Wracają z Afryki, Azji, biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy piosence Wołanie wiosny. Podczas przerwy w muzyce przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą.
Opowiadanie Gdzie budować gniazdo? Hanny Zdzitowieckiej - załącznik nr 4. Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania: - Które ptaki rozmawiały o gniazdach? - Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek? - Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz? - Co powiedział wróbel na temat gniazd? - Z czego ptaki robią gniazda?
Oglądanie zdjęcia bociana - załącznik nr 5. Podanie jego nazwy, dzielenie jej na sylaby, określanie pierwszej głoski i ostatniej głoski. Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.). Naśladowanie głosu bociana.
Zabawa – Jestem bocianem. Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.
Zabawa muzyczno-ruchowa – Powróciły skowronki i bociany. Dzieci przypominają głosy ptaków bociana – kle, kle, kle, i skowronka – dzeń, dzeń, dzeń. Poruszają się jak bociany, machając wyciągniętymi rękami unosząc wysoko kolana i mówiąc: kle, kle, kle.., następnie poruszają się skowronki, machając zgiętymi w łokciach rękami i mówiąc: dzeń, dzeń, dzeń…
Karta pracy (dz. starsze)Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 64. Opisywanie, co przedstawia obrazek. Określanie pierwszych głosek w słowie jajka i nazwach rysunków. Rysowanie po śladach rysunków. Kolorowanie wybranych rysunków. Zaznaczanie liter j, J w wyrazach. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/pzrygotowanie-do-czyt/mobile/index.html#p=66
Zabawa bieżna – Powroty ptaków. Dzieci są ptakami. Wracają z Afryki – biegają w różnych kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy nagraniu dowolnej piosenki. Podczas przerwy w muzyce przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą.
Słuchanie wiadomości na temat bociana - załącznik nr 6.