Temat dnia: " Choinka pełna marzeń"
Przebieg dnia:
I.
• „Świąteczne porządki” – ćwiczenia logopedyczne. Opowiadamy dziecku historyjkę, zachęcając do wykonywania czynności, o których będzie mowa:
Pan Języczek postanowił dokładnie wysprzątać swój domek – buzię, przed świętami. Najpierw zabrał się za porządki na piętrze (dzieci oblizują tylko górną wargę).
Zmiótł pajęczyny z sufitu (przesuwają język po podniebieniu twardym w przód i w tył) i umył go (przesuwają język po podniebieniu w prawo i w lewo).
Następnie wyczyścił lampy (dotykają językiem punktowo różnych miejsc na podniebieniu).
Potem przeniósł się na parter (oblizują tylko dolną wargę).
Tu umył ściany (wypychają językiem policzki) i dokładnie wyszorował podłogę (przesuwają językiem po dnie jamy ustnej).
Bardzo go zmęczyły te porządki, ale postanowił jeszcze trochę poćwiczyć, by mieć siłę do dalszej pracy.
Wykonał kilka skłonów (ustawiają język za dolnymi zębami) i podskoków (ustawiają język za górnymi zębami) na zmianę.
Teraz już mógł przetrzeć szyby w swoich oknach (robią kółeczka językiem w zamkniętej buzi) i zawiesić firanki (przesuwają język po górnych, a potem po dolnych zębach).
Na koniec włączył odkurzacz i odświeżył cały domek (wykonują kilka głębokich oddechów: krótki wdech nosem i długi wydech ustami).
II.
• „Litera B” – poznanie zapisu drukowanej i pisanej litery b i B, wykonanie ćwiczeń na karcie pracy.
Rozdajemy dziecku po sześć połówek koła i sześć pasków oraz dwie kartki A4.
Dziecko układa z nich na kartkach różne wzory, np. kwiatki, łódki, grzybki, bałwanki itp. Następnie odrysowują 2–3 wzory na kartkach i koloruje.
Prezentujemy dziecku plansze z drukowaną i pisaną literą b i B, a później pisze na kartce lub na tablicy.
Zwraca uwagę na kierunek pisania i wielkość liter. Dziecko mówi, z jakich części składa się litera b i B.
Następnie z połówek kół układa 3 wielkie litery B, a później z połówek kół i pasków układa 6 małych liter b.
Zwracamy uwagę, aby dziecko prawidłowo ułożyło elementy (z lewej strony pasek, a z prawej na dole połówka koła).
Następnie dziecko podaje wyrazy zaczynające się na sylaby: ba, bo, be, bi, bu, by.
Po wykonaniu ćwiczenia dziecko przygląda się prezentowanym literom na karcie pracy i kilka razy wodzi palcem po wzorach liter.
Dzieli na głoski nazwy podanych obrazków oraz wkleja literę b w miejsce, gdzie słyszy tę głoskę, w następnym zadaniu koloruje pola z literami: b, B.
Następnie odczytuje zdanie. Na kolejnej stronie - czyta połączenia samogłosek z literą b. W drugim zadaniu odczytuje tekst wyrazowo-obrazkowy, a w ostatnim rysuje najpierw szlaczek, a następnie pisze kilkakrotnie litery b i B, zaczynając od kropki, zgodnie z podanym kierunkiem.
Pomoce: dla każdego dziecka po 6 połówek kół o średnicy 5 cm oraz 6 pasków długości 10 cm i szerokości 2 cm w ciemnym kolorze, plansze z drukowaną i pisaną literą b i B, ołówek, kredki, „Karty pracy” cz. 2, s. 35–36
Opowiadamy dziecku o zwyczaju związanym z ubieraniem choinki.
Pokazuje różne świąteczne drzewka, opowiadamy o ludowej symbolice tradycyjnych ozdób: jabłka - zapewniały zdrowie i urodę, orzechy – dobrobyt, pierniki – dostatek na następny rok, łańcuchy - wzmacniały więzi rodzinne, świeczki i lampki - chroniły od złych duchów, a dzwonki - oznaczały dobre wiadomości i mające nadejść pozytywne wydarzenia. Zadajemy również pytania dotyczące współczesnego wyglądu choinki, dnia, w którym się ubiera drzewko, i miejsc, w których można je zobaczyć.
Pokazujemy przy tym ilustracje naturalnych choinek ubranych w różnej stylistyce i barwach oraz wykonanych z nietypowych materiałów, np. papieru, światłowodów.
Pomoce: ilustracje ukazujące choinki ubrane w różnym stylu
Załącznik nr - 1
• „Przyjedź do nas, Mikołaju!” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw XXIX.
Pomoce: skserowane ilustracje, szarfy, tamburyn, kocyki, laski gimnastyczne, woreczki
Załącznik nr - 2
III.
• „Choinkowa krzyżówka” – ćwiczenie w klasyfikowaniu według wskazanych cech jakościowych: kształtu i koloru.
Przygotowujemy na kartonie „krzyżówkę” z bombkami:
bombka (kontur) czerwona niebieska żółta zielona fioletowa
okrągła
gwiazdka
dzwonek
szyszka
mikołajek
bombka (kontur) czerwona niebieska żółta zielona fioletowa |
okrągła |
gwiazdka |
dzwonek |
szyszka |
mikołajek |
Na stoliku kładziemy „krzyżówkę”. Dziecko same może zrobić bombki – odrysować od szablonu, pokolorować i wyciąć. Potem wkleja bombki na odpowiednie pola „krzyżówki”.
Pomoce: „krzyżówka” na kartonie, sylwety bombek lub szablony bombek, kredki i nożyczki
W ogrodzie:
• „Choinkowa sopelek” - dziecko stoi naprzeciwko rodzica.
Dziecko trzyma w ręku „sopelek” (patyczek owinięty sreberkiem).
Na sygnał dziecko z „sopelkiem” biegnie do rodzica naprzeciwko, wręcza mu „sopelek” i zajmuje jego miejsce.
Rodzic przejmuje sopelek i wraca na miejsce dziecka.
Pomoce: patyk owinięty w sreberko ( „sopelek”)
• „Choinkowe gałązki” – obserwacja gałęzi drzew iglastych z wykorzystaniem lupy. Gromadzimy się wkoło jednego gatunku drzewa, np. sosny, świerka. Wyróżniamy: pień, gałęzie oraz liście, czyli igły, których te drzewa nie zrzucają na zimę.
Wykorzystując lupy, oglądamy długość igieł, korę. Szukamy zastygłej żywicy.
Za pomocą kartki i kredki świecowej mogą przekalkować fakturę pnia.
Pomoce: gałązki drzew iglastych, lupy, kartka, kredki świecowe
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13