Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat
Temat dnia: W lesie jurajskim
Cele ogólne
• rozwijanie mowy,
• wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych,
• wzbogacanie wiedzy na temat dinozaurów,
• rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni.
Cele operacyjne
Dziecko:
• wypowiada się pełnymi zdaniami,
• opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury,
• dzieli się z innymi dziećmi swoją wiedzą na temat dinozaurów, z zainteresowaniem słucha podawanych przez Rodzica informacji o dinozaurach,
• wykonuje ćwiczenia według podanej przez Rodzica instrukcji.
Propozycje zabaw:
• Odnajdywanie w książkach obrazków przedstawiających dinozaury. Opisywanie wyglądu dinozaurów. Karty dinozaury do oglądania - załącznik nr 1.
Jeśli mamy w domu figurki dinozaurów możemy wspólnie z dziećmi przygotować wystawę. Odszukiwanie takich samych okazów jak figurki w książkach o dinozaurach lub w Internecie. Dzieci opisują ich wygląd. Starają się odnaleźć największego dinozaura.
• Ćwiczenia poranne – załącznik nr 2.
• Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Dinozaury w przedszkolu.
Kto był mieszkańcem naszej planety
przed milionami odległych lat?
Biały pudelek? Ach, nie! Niestety.
Do dinozaurów należał świat!
Na Ziemi ludzi wtedy nie było,
rosły widłaki, skrzypy, paprotki,
za każdym krzakiem coś się czaiło
i to nie były przymilne kotki…
Zębate gady, straszne jaszczury
ważyły więcej niż stado słoni,
na łapach miały ostre pazury,
znosiły jaja wielkości dłoni.
Choć brachiozaury jadły rośliny
gęsto rosnące na kontynentach,
tyranozaury z groźnej rodziny
w mig pożerały mniejsze zwierzęta.
Dziś te potwory brykają z nami.
Jak to możliwe? Skąd się tu wzięły?
Mamy rytmikę z dinozaurami?
Choć meteoryt spadł, nie zginęły?!
Spójrz, sejsmozaury tańczą walczyka,
a dinuś z jaja wnet się wykluje,
mały diplodok koziołki fika…
Co? Uwierzyłeś? Przecież żartuję!
Wszyscy się dziwnie poprzebierali,
bo dziś w przedszkolu jest dinobalik!
• Rozmowa na temat wiersza.
Przykładowe pytania: O czym był ten wiersz? Kiedy żyły dinozaury? Jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury? Jak wyglądały dinozaury? Jak rozmnażały się dinozaury? Jakie
nazwy dinozaurów pojawiły się w wierszu? Dlaczego dinozaury wyginęły? Jeśli jest to konieczne, Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci.
Dinozaury żyły na Ziemi przez ponad 135 milionów lat. To największe zwierzęta, jakie kiedykolwiek zamieszkiwały Ziemię. Nie wszystkie jednak były ogromne i ciężkie. Część z nich miała rozmiary niewielkich ptaków. Dinozaury dzieliły się na roślinożerne, czyli takie, które żywiły się różnego rodzaju roślinami, i drapieżne, których pokarmem było mięso. Dinozaury roślinożerne charakteryzowały się m.in. długą szyją, która umożliwiała im zdobycie wysoko rosnącego pożywienia, np.: listków, gałązek, pędów roślinnych. Dinozaury drapieżne miały ostre zęby i łapy zakończone długimi pazurami, które ułatwiały im schwytanie zdobyczy. Większość dinozaurów miała ciało pokryte kolcami. Kiedy czuły
zagrożenie, kładły się na brzuchu i straszyły atakujących ostrymi kolcami. Do obrony służył dinozaurom również długi i mocny ogon. Młode dinozaury wykluwały się z jaj z twardą skorupą.
• Zabawa ruchowa W świecie dinozaurów.
Nagranie muzyki w wolnym tempie i w szybkim tempie.
Kiedy dzieci usłyszą nagranie muzyki w szybkim tempie – zamieniają się w dinozaury roślinożerne. Poruszają się w szybkim tempie, zatrzymują się, wspinają się na palce – jedzą liście, gałązki, pędy roślin, które znajdują się wysoko na drzewach. Przy nagraniu muzyki w wolnym tempie dzieci zamieniają się w dinozaury mięsożerne. Idą powoli, ciężko szukając zdobyczy, odwracają się plecami i przepychają z Rodzicem.
POZDRAWIAM
MIŁEJ ZABAWY:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13