zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek,
rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne:
wypowiada się zdaniami rozwiniętymi,
wie, na czym polega zwyczaj oblewania się wodą w drugi dzień świąt,
aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Propozycje zabaw:
Tygodniowy zestaw ćwiczeń porannych - załącznik nr 1.
Rodzicu zapytaj dziecko Jakie zwyczaje kojarzÄ… siÄ™ ze Å›wiÄ™tami? PosÅ‚uchaj wypowiedzi dziecka, zwróć uwagÄ™, na czym polega Å›migus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. UÅ›wiadom konsekwencje przesadnego oblewania siÄ™ wodÄ… oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach. Zobacz obrazki przedstawiajÄ…ce zwyczaj polewania siÄ™ wodÄ… - zaÅ‚Ä…cznik nr 2.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem! Jak nie kubła, to ze dzbana, śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał, gdy w Wielkanoc, w drugie święto, będziesz kurtkę miała zmokniętą.
Porozmawiajcie na temat wiersza. Przykładowe pytania: - Co to jest śmigus-dyngus? - Co to znaczy staropolski obyczaj? - Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
WyjaÅ›nienie, jak rozumiany byÅ‚ ten zwyczaj dawniej. KiedyÅ› byÅ‚y to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich byÅ‚ dyngus, który polegaÅ‚ na tym, że mÅ‚odzież chodziÅ‚a po domach i zbieraÅ‚a datki w postaci jajek, wÄ™dlin, ciast itp. Åšmigus natomiast miaÅ‚ odmienny charakter i polegaÅ‚ na uderzeniu na szczęście rózgÄ… wierzbowÄ… z baziami. Rózga ta byÅ‚a wczeÅ›niej Å›wiÄ™cona w NiedzielÄ™ PalmowÄ….
Zabawa ruchowa – Åšmigus-dyngus. Dzieci maszerujÄ… po obwodzie koÅ‚a podczas czytania przez Rodzica wiersza WÅ‚adysÅ‚awa Broniewskiego Åšmigus. Na sÅ‚owo: Åšmigus – klaszczÄ… w rÄ™ce, a na sÅ‚owo: Dyngus – tupiÄ…. Na koniec wiersza naÅ›ladujÄ… w parach (dziecko - rodzic) polewanie siÄ™ wodÄ….
Ćwiczenia gimnastyczne – zaÅ‚Ä…cznik nr 3.
Karta pracy, cz. 3, s. 78 (dzieci starsze). Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.
Karta pracy, cz. 3, s. 79 (dzieci starsze). Rysowanie szlaczków po Å›ladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek wedÅ‚ug wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
Karta pracy, cz. 2, s. 31 (dzieci mÅ‚odsze). Wskazanie w każdej ramce obrazka, który różni siÄ™ od pozostaÅ‚ych. Nazywanie to co widzimy na zdjÄ™ciach. Odszukanie w naklejkach obrazków symboli wielkanocnych, naklejenie ich na cienie.
Opowiadanie treÅ›ci obrazka – Co znalazÅ‚o siÄ™ na Å›wiÄ…tecznym stole? Dzieci opowiadajÄ… treść obrazka. WymieniajÄ… przedmioty przedstawione na obrazku, różnicujÄ… pierwsze gÅ‚oski w ich nazwach - zaÅ‚Ä…cznik nr 5.