liczy sylwety pisanek, prawidłowo liczy na palcach.
Propozycje zabaw:
Tygodniowy zestaw ćwiczeń porannych - załącznik nr 1.
Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz Jana Brzechwy - Prima Aprilis.
Wiecie, co było pierwszego kwietnia? Kokoszce wyrósł wielbłądzi garb, W niebie fruwała krowa stuletnia, A na topoli świergotał karp. Żyrafa miała króciutką szyję, Lwią grzywą groźnie potrząsał paw, Wilk do jagnięcia wołał: „Niech żyje!”, A zając przebył ocean w pław. Tygrys przed myszą uciekał z trwogi, Wieloryb słonia ciągnął za czub, Kotu wyrosły jelenie rogi, A baranowi - bociani dziób. Niedźwiedź miał ptasie skrzydła po bokach, Krokodyl stłukł się i krzyknął: „Brzdęk!” „Prima aprilis!” - wołała foka, A hipopotam ze śmiechu pękł.
Porozmawiajcie na temat treści wiersza. Przykładowe pytania: - Czy wymienione w wierszu sytuacje mogły się wydarzyć? - Czy można pęknąć ze śmiechu?
Prima Aprilis - rozmowa z dzieckiem na temat żartów. Prima Aprilis to dzień żartów, wygłupów i psot! Warto o nim rozmawiać, by uświadomić dzieciom, że nie wszystkie żarty są na miejscu. Powinniśmy żartować w taki sposób, by żart był pełen śmiechu i bawił. Czasami bywa niestety tak, że żarty przekraczają granicę dobrego humoru i stają się powodem nieprzyjemnych emocji. To ważne, aby uczyć żartować w taki sposób, aby nie skrzywdzić innych osób. Rodzicu złote myśli, które proszę przekaż dziecku. Dobry żart: - nie obraża innych osób - żart to nie jest kpina czy obrażanie, śmiejmy się z Kimś a nie z Kogoś! - nie budzi strachu ani smutku - żarty nie powinny nikogo zmartwić ani zestresować, - sprawia, że inni się śmieją nawet osoba, której żart dotyczy.
Chętnie dowiem się jakie żarty zrobiliście dzisiaj swoim najbliższym, a może ktoś ma ochotę zrobić mi żart?
A teraz zadanie do wykonania - załącznik nr 2. Przyjrzyj się obrazkom i wskaż palcem co tu nie pasuje - głośno powiedz Prima Aprilis. Udanej Zabawy.
Zabawa ruchowa przy akompaniamencie Dziecko skacze po pokoju w przysiadzie podpartym, gdy muzyka milknie dziecko zatrzymuje się bez ruchu.
Rozwiązywanie zagadek - załącznik nr 3.
Zabawa paluszkowa - Wielkanocni goście. Dziecko siedzi przed Rodzicem. Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania:
- Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, ile zostało? - Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu ile zostało? - Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, ile zostało? - Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Jeden poszedł do domu ile zostało? - Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanko właśnie się skończyło.
Liczenie pisanek - zabawa dydaktyczna. Będziemy potrzebować: 7 szablonów jajek wyciętych z papieru, koszyk. Dziecko manipuluje, przelicza i rozwiązuje treść zadania. - Ola włożyła do koszyka 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? - Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? - W koszyku było 7 pisanek. Przyszedł Jaś i zabrał z koszyka 2 pisanki. Ile pisanek zostało w koszyku? - Ada włożyła do koszyka 6 pisanek. Przyszedł Olek i zabrał z koszyka 3 pisanki. Ile pisanek zostało w koszyku?
Zabawa ruchowa - Zające na łące. dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego przez rodzica miejsca. Po drodze dzieci mogą wykonać obrót i pomachać ogonkiem lub uszami.
Karta pracy, cz. 3, s. 80 (dzieci starsze). Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.
Karta pracy, cz. 2, s. 32 (dzieci młodsze). Dzieci kończą kolorować rysunek. Odszukują na obrazku symbole wielkanocne: kurczątko, baranka, zajączka, pisanki. Kolorują pisanki w koszykach - każdą innym kolorem - i ozdoby według własnych pomysłów.