Temat tygodnia: MOJA OJCZYZNA.
PONIEDZIAŁEK (04.05.2020r.)
Temat dnia: Majowe święta.
Cele ogólne:
Cele operacyjne:
Propozycje zabaw:
Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
Swobodne wypowiadanie się na jego temat.
Reprodukcja obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstytucja_3_Maja_1791_roku#/media/Plik:Constitution_of_May_3,_1791_by_Jan_Matejko.PNG
Rodzic pokazuje dzieciom reprodukcję malarską obrazu Jana Matejki. Dzieci przyglądają się jej uważnie. Rodzic zwraca uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiada dzieciom ciekawostki na temat powstania reprodukcji.
Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów.
Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.
WTOREK (05.05.2020)
Temat dnia: Godło Polski.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy będzie potrzebna mała flaga wykonana z bibuły przymocowanej do patyczka.
Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę.
Do tej zabawy będzie potrzebna niebieska lub zielona kartka oraz kilka białych i czerwonych prostokątów.
Dziecko dostaje swoją kartkę i zestaw swoich białych i czerwonych prostokątów. Rodzic układa na swojej kartce dowolny wzór z białych i czerwonych prostokątów. Dziecko go ogląda i układa taki sam wzór na swojej kartce.
Do tego zadania będą potrzebne zdjęcia godła narodowego (obecnego i wcześniejszych).
Rodzic układa na stole zdjęcia przedstawiające polskie godło. Dziecko odszukuje różnice między nimi. Rodzic zwraca szczególną uwagę na koronę. Następnie dziecko koloruje godło Polski zgodnie z przedstawionym na zdjęciu wzorem(do pobrania).
Do zabawy będą potrzebne: zielony kartonik, pomarańczowy kartonik, nagranie dowolnej muzyki.
Rodzic włącza dowolną muzykę. Dziecko tańczy, na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Rodzic pokazuje pomarańczowy kartonik – dziecko wspina się po górach (wysoko unosi kolana, maszerując w miejscu)- lub zielony kartonik – schyla się i naśladuje wąchanie kwiatków.
Kocham moją ojczyznę,
Bo jestem Polakiem.
Kocham Orła Białego,
Bo jest Polski znakiem.
Kocham barwy ojczyste:
te biało-czerwone.
Kocham góry i niziny,
Każdą Polski stronę.
Rozmowa na temat wiersza;
Rodzic pyta:
- Jak nazywa się nasza ojczyzna?
- Co to znaczy być Polakiem?
- Dlaczego kochamy Orła Białego?
- Jak wygląda nasze godło?
Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski (załącznik). Obrysowuje palcem jej granice. Mówi, że to wszystko, co znajduje się między granicami, to jest Polska. Następnie prosi , aby dziecko wybrało sobie pluszową zabawkę i usiadło z nią na podłodze. Mówi: przytulmy pluszową zabawkę tak mocno, jak mocno kochamy naszą ojczyznę. Powtórzmy pierwszy fragment wiersza, po cichu, pluszowej zabawce do jednego ucha.
Nauka wiersza na pamięć.
Rodzic pyta dziecko:
- Jakie są nasze barwy ojczyste?
- Jakie polskie symbole mają kolor biało-czerwony?
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka. Pokazuje na mapie, jak są zaznaczone góry. Proponuje powtórzenie za nim drugiego fragmentu wiersza pluszowej maskotce na drugie ucho. Dziecko trzyma pluszową zabawkę w dłoniach. Rodzic mówi:
Teraz spróbujmy powiedzieć naszemu pluszowemu przyjacielowi cały wiersz. Posadźmy go przed sobą, aby dobrze słyszał. Dziecko recytuje wiersz indywidualnie.
Nagranie piosenki; Nowe przygody Olka i Ady płyta CD 1 utwór nr 33, na stronie:
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Jest wiele pięknych miejsc, Ref. Kocham zapach polskiej łąki,
słyszałem to od brata, smukłe malwy pod oknami
lecz nie widziałem ich, i jaskółki i biedronki,
mam tylko cztery lata. które są tu zawsze z nami.
Ref. Ale kocham polskie łąki, Tu urodził się mój dziadek
smukłe malwy pod oknami i pracują tu rodzice.
i jaskółki i biedronki, Tutaj wielu mam kolegów,
które są tu zawsze z nami. przepiękną okolicę.
W Polsce czuję się najlepiej Ref. Kocham zapach naszej łąki,
i choć jestem małym smykiem, smukłe malwy pod oknami
chcę ojczyznę moja poznać i jaskółki i biedronki,
i rozmawiać jej językiem. które są tu zawsze z nami.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.
Jak nazywa się nasza ojczyzna?
Jaki kwiat i zwierzęta wymienione są w piosence?
Dlaczego czujemy się dobrze w swojej ojczyźnie?
Dziecko maszeruje w rytmie piosenki w określonym kierunku. Na przerwę w muzyce rodzic mówi wypowiedzenia, a dziecko określa, które z nich jest prawdziwe, podnosząc ręce w górę.
Przykładowe wypowiedzenia:
Stolicą Polski jest Warszawa.
Polska flaga ma barwy biało-czerwone.
Polskie morze to Bałtyk.
Najwyższe góry w Polsce to Tatry.
Największe miasto w Polsce to Londyn.
W Polsce językiem ojczystym jest język angielski.
W naszym kraju rosną palmy.
Rozmowa przy mapie - Kolory na mapie.
Dzieci rysują po ramce wybranego przez siebie zdjęcia, rysują budynki po śladach.
Zabawa dydaktyczna Pocztówki z Polski.
ŚRODA (06.05.2020r.)
Temat dnia: Warszawa - nasza stolica.
Cele ogólne:
Cele operacyjne:
Propozycje zabaw:
CZWARTEK (07.05.2020)
Temat dnia: Z biegiem Wisły.
Cele ogólne. Dziecko:
rozwija sprawność manualną,
poznaje prawidłową artykulację głoski h,
zna znaczenie niektórych oznaczeń na mapie,
rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Do zabawy będzie potrzebne lusterko.
Rodzic objaśnia i pokazuje właściwą artykulację głoski h. Rodzic prezentuje głoskę h przy szeroko otwartej jamie ustnej tak, aby dziecko widziało pracę cofającego się języka. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę h, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarza sylaby:
ha, ho, he, hu, hy.
Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza go, a dziecko za nim, fragmentami: Ho, ho, ho, he, he, he! Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Spoglądam na flagę, Kocham hymn, nasz język
jak dumnie powiewa. I Orła Białego.
„Kocham Cię, Ojczyzno” „Kocham Cię, Ojczyzno!”
serce moje śpiewa. - płynie z serca mego.
Ho, ho, ho, he, he, he! Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę. Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Kocham wioski, miasta, A za kilka lat,
kocham lasy, góry! kiedy będę duży,
I Morze Bałtyckie, chciałbym całym sercem
i jeszcze Mazury… Tobie Polsko, służyć!
Ho, ho, ho, he, he, he! Ho, ho, ho, he, he, he!
Dla Ojczyzny śpiewać chcę. Dla Ojczyzny śpiewać chcę.
Do zabawy będzie potrzebny klocek.
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic klaszcze w dłonie, np. dwa razy wolno, trzy razy szybko. W tym tempie wypowiada słowa Polska to nasz kraj. Następnie je powtarza, jednocześnie klaszcząc
w dłonie.
Dziecko bierze z pojemnika jeden klocek. Wypowiada te same słowa, w tym samym tempie, jednocześnie uderzając klockiem podłogę. Kiedy dziecko opanuje już tę umiejętność, rodzic zmienia rytm wypowiadanych słów, a dziecko go naśladuje.
Rodzic prosi dziecko, aby naśladowało lot motyla. Na jego klaśnięcie dziecko się zatrzymuje. Rodzic pyta np.: Co robi ryba? Co robi ptak? Dziecko naśladuje poruszanie się danego zwierzęcia.
Do zabawy będzie potrzebna: niebieska plastelina, biała kartka z korytem rzeki Wisły narysowanym ołówkiem.
Dziecko dostaje białą kartkę, na której ołówkiem jest narysowane koryto rzeki Wisły. Dziecko wypełnia je niebieską plasteliną. Następnie według własnego pomysłu dorysowuje kredkami elementy obrazka. Nadaje tytuł swojej pracy.
Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Pokazuje w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki.
Pyta: jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siada skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i drugiej strony, płynie łódką z biegiem rzeki.
Rodzic układa na dywanie kawałek niebieskiej krepiny – rzekę. Obok ustawia pudełko z klockami oraz tekturę. Z jednej i drugiej strony rzeki umieszcza małe samochody. Proponuje dziecku budowę mostu. Dziecko wykonuje zadanie według własnego pomysłu.
PIĄTEK (08.05.2020)
Temat dnia: Polskie symbole narodowe.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane działania:
Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się (może także podać swój adres zamieszkania).Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podanie całej nazwy.
- Czy wiesz, kim jesteś? co sobie płynie
- To oczywiste! raz po wyżynie,
- Co jest Ci bliskie? raz po równinie,
- Znaki ojczyste. i mija miasta
Ojczyste barwy prześliczne takie.
- biało-czerwone, już wiesz, kim jesteś?
ojczyste godło - Jestem Polakiem.
- orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
no i stolica
- miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
Rozmowa na podstawie wiersza.
- o jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
- jakie są nasze barwy narodowe?
- Jak wygląda nasze godło?
- Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
- Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?
Rodzic rozkłada na dywanie sznurek (w różnych kierunkach). Zadaniem dziecka jest przejść po nim stopa za stopą , tak jak po moście, by nie spaść do rzeki.
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego;
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.
Rodzic wypowiada kolejne zdania , a dziecko je kończy;
Kraj w którym mieszkam to…
Godło Polski przedstawia…
Flaga Polski ma dwa kolory…
Gdy słyszymy hymn, musimy…
Nasze symbole narodowe to…
Do zabawy będą potrzebne flagi różnych państw (flaga Polski w kilku egzemplarzach).
Rodzic prezentuje dziecku flagi różnych państw. Kiedy dziecko zauważa tę, która jest Polski, głośno mówi: Polska! (do pobrania).
- dziecko ogląda zdjęcie,
- uzupełnia brakujące fragmenty zdjęcia - nakleja naklejki,
- rysuje po śladzie fale Wisły.
Życzymy udanej pracy i miłej zabawy :)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13