WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

MOJA OJCZYZNA 04 - 08.04.2020r.

MOJA OJCZYZNA 04 - 08.04.2020r.

Temat tygodnia: MOJA OJCZYZNA.

PONIEDZIAŁEK (04.05.2020r.)

Temat dnia: Majowe święta.

Cele ogólne:

  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej,
  • poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
  • tworzenie prac plastycznych różnymi technikami,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne:

  • wymienia barwy na fladze Polski,
  • wie, że flagi wywieszane są podczas świąt państwowych,
  • poznaje nową technikę plastyczną,
  • rysuje kredą na papierze ściernym.

Propozycje zabaw:

  • Oglądanie książek i albumów przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski.
    Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda zdjęcia i albumy przedstawiające Polskę. Dzieci próbują opisać to, co widzą na zdjęciach, rozpoznają i nazywają miejsca, które odwiedziły razem z rodzicami.
    Rodzic zapoznaje dzieci z symbolami narodowymi.

  • Ćwiczenia spostrzegawczości Segregujemy zakrętki.
    Rodzic kładzie przed dziećmi pudełko z zakrętkami, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, wkładając je do szarf (zamiast szarf możemy wykorzystać kolorowe tasiemki lub kolorowe kartki w kolorze zakrętek). Nazywają kolory, szacują, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.

  • Zabawa kreatywna Biało-czerwone obrazki.
    Rodzic rozkłada przed dziećmi tylko białe zakrętki i czerwone i pyta, z czym kojarzą się im te kolory. Dzieci mają za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe zakrętki
    i czerwone. Opowiadają o tym, co ułożyły.

  • Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej.
    Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.
    Wisi wysoko.
    Biało-czerwona.
    Często z wiatrem musi się zmagać.
    To symbol Polski, to nasza…
    (flaga).

  • Zabawa ruchowa Flaga na wietrze.
    Dzieci poruszają się w rytm wygrywany przez Rodzica na dowolnym instrumencie (jeśli nie mamy w domu instrumentu - możemy do wygrywania rytmu wykorzystać przedmioty, które znajdziemy w kuchni). Dzieci na przerwę w grze podnoszą do góry rękę i naśladują ruch machania flagą.
    Rodzic zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dzieci używały zamiennie lewej ręki i prawej. Proponuje również dzieciom machanie flagą oburącz.

  • Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej - ilustracja opowiadania obrazek zakładki.
    Majowe święta

    Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
    – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
    – I ja też – powiedział Daniel.
    – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
    Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
    – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce
    i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę
    po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
    – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
    – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy?
    – zapytała pani.
    – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
    Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
    – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
    – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
    – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
    – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”.
    I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
    Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
    – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
    – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.


    Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
    Przykładowe pytania:
    - Jakie barwy ma flaga Polski?
    - Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
    - Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
    - Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

  • Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały (ze strony Instytutu Pamięci Narodowej).
    Rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe, ich nazwy i wygląd. Wspólnie
    z dziećmi ogląda film Polak mały umieszczony na stronie Instytutu Pamięci Narodowej.
    Film znajduje się na stronie internetowej:
    https://ipn.znadplanszy.pl/2015/04/08/polak-maly-za-darmo/
  • Zabawa ruchowa bieżna Orły.
    Dzieci biegają przy dźwiękach dowolnego instrumentu (bądź wystukiwanego przez Rodzica rytmu) w jedną stronę. Naśladują lot orła. Na przerwę w muzyce zatrzymują się, wyciągają wyprostowane ręce w bok, odwracają głowę w tę samą stronę co orzeł na godle – w prawą stronę (Rodzic może wskazać kierunek, stając tyłem do dzieci).

  • Karta pracy dzieci młodsze (żółte) cz. 2, str. 15.
    Dzieci rysują flagę po śladzie, kolorują flagę według wzoru, kolorują plamy i podają nazwy kolorów.

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, str. 40.
    Dzieci rysują flagę po śladzie, kolorują flagę we właściwy sposób, rysują po śladach rysunków pierogów.

  • Zabawa ruchowa Biel i czerwień.
    Rodzic gra rytmicznie na dowolnym instrumencie, a dzieci przeskakują z nogi na nogę po całym pomieszczeniu. Gdy Rodzic przestaje grać, dzieci podbiegają do czegoś czerwonego lub białego znajdującego się w pomieszczeniu. Przy kolejnych powtórzeniach zabawy dzieci dotykają przedmiotów inną częścią ciała, np.: dłonią, palcem wskazującym, łokciem, czołem.

  • Moje osiedle w barwach narodowych – rysowanie kredą na papierze ściernym.
    - Rodzic nawiązuje do wysłuchanego opowiadania Majowe święta. Pyta:
    Jakie kolory występują na najważniejszych dla każdego Polaka znakach: fladze narodowej i godle? Co by było, gdyby wszystko, co nas otacza, miało kolor biało-czerwony? Dzieci opisują swoje uczucia.
    Będziemy potrzebować: papier ścierny, drobnoziarnisty, w ciemnym kolorze, kreda w kolorach czerwonym i białym, lakier do włosów.
    - Rodzic pokazuje papier ścierny. Wyjaśnia, do czego jest on przeznaczony. Informuje, że czasem papier ścierny wykorzystywany jest także do prac plastycznych, bo takie prace są bardzo ciekawe. Wręczamy dziecku kawałek papieru. Dzieci dotykają go, określają jego fakturę oraz opisują swoje wrażenia.
    Zwróćcie Państwo uwagę dzieciom na zachowanie szczególnej ostrożności ze względu na szorstkość papieru.
    - Wykonanie pracy przez dzieci.
    Dzieci rysują na papierze ściernym czerwoną kredą i białą kredą. Starają się zapełnić całą powierzchnię arkusza papieru. Po zakończeniu pracy przez dzieci Rodzic utrwala barwy, spryskując kartkę lakierem do włosów.

Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
Swobodne wypowiadanie się na jego temat.
Reprodukcja obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Konstytucja_3_Maja_1791_roku#/media/Plik:Constitution_of_May_3,_1791_by_Jan_Matejko.PNG
Rodzic pokazuje dzieciom reprodukcję malarską obrazu Jana Matejki. Dzieci przyglądają się jej uważnie. Rodzic zwraca uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiada dzieciom ciekawostki na temat powstania reprodukcji.
Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów.
Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.

 

 

WTOREK (05.05.2020)

 Temat dnia: Godło Polski.

Cele ogólne. Dziecko:

  • utrwala nazwy i wygląd symboli narodowych,
  • rozwija zdolności muzyczne poprzez słuchanie muzyki i śpiew,
  •  rozwija koncentrację uwagi i pamięci,
  •  rozwija sprawność fizyczną.

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenie oddechowe Flaga.

Do zabawy będzie potrzebna mała flaga wykonana z bibuły przymocowanej do patyczka.

Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch swoją flagę.

  • Układanie wzorów z biało-czerwonych prostokątów.

Do tej zabawy będzie potrzebna niebieska lub zielona kartka oraz kilka białych i czerwonych prostokątów.

Dziecko dostaje swoją kartkę i zestaw swoich białych i czerwonych prostokątów. Rodzic układa na swojej kartce dowolny wzór z białych i czerwonych prostokątów. Dziecko go ogląda i układa taki sam wzór na swojej kartce.

  • Porównywanie zdjęć przedstawiających polskie godło. Kolorowanie rysunku według wzoru.

Do tego zadania będą potrzebne zdjęcia godła narodowego (obecnego i wcześniejszych).

Rodzic układa na stole zdjęcia przedstawiające polskie godło. Dziecko odszukuje różnice między nimi. Rodzic zwraca szczególną uwagę na koronę. Następnie dziecko koloruje godło Polski zgodnie z przedstawionym na zdjęciu wzorem(do pobrania).

  • Zabawa ruchowa Jedziemy na wycieczkę.

Do zabawy będą potrzebne: zielony kartonik, pomarańczowy kartonik, nagranie dowolnej muzyki.

Rodzic włącza dowolną muzykę. Dziecko tańczy, na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Rodzic pokazuje pomarańczowy kartonik – dziecko wspina się po górach (wysoko unosi kolana, maszerując w miejscu)- lub zielony kartonik – schyla się i naśladuje wąchanie kwiatków.

  • Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Jestem dobrym Polakiem.

 

Kocham moją ojczyznę,

Bo jestem Polakiem.

Kocham Orła Białego,

Bo jest Polski znakiem.

 

Kocham barwy ojczyste:

te biało-czerwone.

Kocham góry i niziny,

Każdą Polski stronę.

Rozmowa na temat wiersza;

Rodzic pyta:

- Jak nazywa się nasza ojczyzna?

- Co to znaczy być Polakiem?

- Dlaczego kochamy Orła Białego?

- Jak wygląda nasze godło?

Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski (załącznik). Obrysowuje palcem jej granice. Mówi, że to wszystko, co znajduje się między granicami, to jest Polska. Następnie prosi , aby dziecko wybrało sobie pluszową zabawkę i usiadło z nią na podłodze. Mówi: przytulmy pluszową zabawkę tak mocno, jak mocno kochamy naszą ojczyznę. Powtórzmy pierwszy fragment wiersza, po cichu, pluszowej zabawce do jednego ucha.

Nauka wiersza na pamięć.

Rodzic pyta dziecko:

- Jakie są nasze barwy ojczyste?

- Jakie polskie symbole mają kolor biało-czerwony?

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka. Pokazuje na mapie, jak są zaznaczone góry. Proponuje  powtórzenie za nim drugiego fragmentu wiersza pluszowej maskotce na drugie ucho. Dziecko trzyma pluszową zabawkę w dłoniach. Rodzic mówi:

Teraz spróbujmy powiedzieć naszemu pluszowemu przyjacielowi cały wiersz. Posadźmy go przed sobą, aby dobrze słyszał. Dziecko recytuje wiersz indywidualnie.

  • Słuchanie piosenki Moja Ojczyzna (sł. Maria Moździerz, muz. Stefan Gąsieniec)

Nagranie piosenki;  Nowe przygody Olka i Ady płyta CD 1 utwór nr 33, na stronie:

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

Jest wiele pięknych miejsc,                        Ref. Kocham zapach polskiej łąki,

słyszałem to od brata,                                      smukłe malwy pod oknami

lecz nie widziałem ich,                                      i jaskółki i biedronki,

mam tylko cztery lata.                                      które są tu zawsze z nami.

 

Ref.  Ale kocham polskie łąki,                        Tu urodził się mój dziadek

smukłe malwy pod oknami                            i pracują tu rodzice.

i jaskółki i biedronki,                                         Tutaj wielu mam kolegów,

które są tu zawsze z nami.                              przepiękną okolicę.

 

W Polsce czuję się najlepiej                       Ref.  Kocham zapach naszej łąki,

i choć jestem małym smykiem,                          smukłe malwy pod oknami

chcę ojczyznę moja poznać                              i jaskółki i biedronki,

i rozmawiać jej językiem.                                  które są tu zawsze z nami.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.

Jak nazywa się nasza ojczyzna?

Jaki kwiat i zwierzęta wymienione są w piosence?

Dlaczego czujemy się dobrze w swojej ojczyźnie?

  • Zabawa Mój kraj – rozwijająca zdolność logicznego myślenia.

Dziecko maszeruje w rytmie piosenki w określonym kierunku. Na przerwę w muzyce rodzic mówi wypowiedzenia, a dziecko określa, które z nich jest prawdziwe, podnosząc ręce w górę.

Przykładowe wypowiedzenia:

Stolicą Polski jest Warszawa.

Polska flaga ma barwy biało-czerwone.

Polskie morze to Bałtyk.

Najwyższe góry w Polsce to Tatry.

Największe miasto w Polsce to Londyn.

W Polsce językiem ojczystym jest język angielski.

W naszym kraju rosną palmy.

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2  str. 41.

Rozmowa przy mapie - Kolory na mapie.

Dzieci rysują po ramce wybranego przez siebie zdjęcia, rysują budynki po śladach. 

Zabawa dydaktyczna Pocztówki z Polski.

 

 

ŚRODA (06.05.2020r.)

Temat dnia: Warszawa - nasza stolica.

Cele ogólne:

  • poznawanie opowieści o warszawskiej Syrence,
  • poznanie charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne:

  • słucha uważnie wiersza o Syrence warszawskiej,
  • wymienia charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie,
  • koloruje rysunek Syrenki warszawskiej,
  • koloruje herb Warszawy,
  • wykonuje ćwiczenia ruchowe.

Propozycje zabaw:

  • Zabawa ruchowa ilustrowanie czynności ruchem.
    Rodzic mówi jak można spędzać wolny czas, np. jeździć na rowerze, pływać łódką. Dzieci demonstrują ruch, np.:
    jazda na rowerze – w leżeniu na plecach wykonują rowerek,
    pływanie łódką –
    w siadzie skrzyżnym pochylają rytmicznie tułów i wiosłują rękami, pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.
  • Ulica w dużym mieściećwiczenie słuchu fonematycznego.
    Obrazek przedstawiający ulicę w dużym mieście - załącznik nr 5.
    Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie i nazywa jego wybrane elementy, np.: ulica, samochód, przystanek itp. Dzieci wskazują je na zdjęciu i powtarzają głośno ich nazwy. Dzielą je rytmicznie (na sylaby).
  • Wyjaśnienie pojęcia stolica. Zapoznanie z herbem Warszawy.
    Zdjęcie warszawskiej Syrenki, herb Warszawy, mapa Polski - załącznik nr 6.
    Rodzic wyjaśnia dzieciom znaczenie słów: stolica, herb. Pokazuje Warszawę na mapie Polski.
    Zapoznaje z herbem Warszawy. Prosimy, aby dzieci opisały jego wygląd.
    Herb Warszawy to umieszczona na czerwonym polu postać kobiety z długim, rybim ogonem – Syrena. W lewej ręce trzyma tarczę, a w prawej ręce wzniesiony do góry miecz. Nad postacią Syreny znajduje się złota korona, która symbolizuje zwycięstwo. Syrena pilnuje bezpieczeństwa mieszkańców stolicy. Tarcza i miecz jej w tym pomagają.
  • Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy
    Legenda o warszawskiej Syrence.
    Piękna Syrenka,
    Co w morzu żyła,
    Raz do Warszawy
    Wisłą przybyła.
    Zauważyli
    Ją tam rybacy,
    Gdy przeszkadzała
    Im w ciężkiej pracy.

    Rybacy dla niej
    Życzliwi byli,
    Bo się jej pięknym
    Śpiewem wzruszyli.
    Ale zły kupiec
    Złapał ją w wodzie
    I potem trzymał
    W ciasnej zagrodzie.
    Z żalu i smutku
    Zaczęła płakać,
    Na pomoc przyszedł
    Jej syn rybaka.

    Syrenka za to
    Podziękowała
    I bronić miasta
    Przyobiecała.
    Od tamtej pory
    I dniem, i nocą
    Służy Warszawie
    Swoją pomocą.
    Przykładowe pytania do wiersza:
    - Gdzie mieszkała Syrenka?
    - Co zrobił Syrence kupiec?
    - Kto uratował Syrenkę?
    - Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?
  • Dodatkowo można posłuchać legendy
    https://www.youtube.com/watch?v=WyvkcWx2sMs
    lub obejrzeć
    https://vod.tvp.pl/video/basnie-i-bajki-polskie,warszawska-syrenka,40273064?fbclid=IwAR0u1hUTEgS_4h09bIZgQ8Xr3pOT8loF5BSrFZYZCrniPXtSKNCNT4nT_qg
  • Zabawa ruchowo-dydaktyczna Wycieczka z Syrenką.
    Zdjęcia przedstawiające: autobus, Stare Miasto w Warszawie, Łazienki, Stadion Narodowy - załącznik nr 7.
    Rodzic mówi: Syrenka zaprasza Was na wycieczkę po Warszawie i pokazuje zdjęcie autobusu.
    Dzieci udają, że wsiadają do autobusu, i przy dźwiękach dowolnej muzyki biegają wymawiając sylabę bip, bip, bip. Na przerwę w muzyce zatrzymują się a Rodzic pokazuje zdjęcie i opowiada dzieciom o miejscach widocznych na zdjęciach.
    Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, kolorowe, stare kamienice. W czasie wojny Stare Miasto zostało całkowicie zburzone. Polacy jednak odbudowali je, starając się zachować dawny wygląd.
    Łazienki Królewskie to bardzo duży park. Można tutaj zobaczyć piękne budowle, np. Pałac na Wyspie, i przespacerować się ścieżkami wśród drzew, krzewów i kwiatów.
    Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Znajduje się nad Wisłą. Krzesełka na stadionie mają kolor biało-czerwony.
    Można skorzystać Wirtualny spacer po Warszawie
    https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI&feature=youtu.be&fbclid=IwAR374cdW1igowuW42sETOE6BDYSTxTn3y_VZ_wLdvEWe1Fw2NjY2QK4lFK0
  • Karta pracy dzieci młodsze Kolorowanka Syrenka - do pobrania załącznik nr 8.
    Dzieci kolorują rysunek Syrenki.
  • Karta pracy dzieci starsze (zielone), cz. 2, str. 42.
    Dzieci: kolorują herb Warszawy według wzoru; oglądają obrazek Syrenki warszawskiej; odszukują element, który nie pasuje do pozostałych.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne Wisła.
    Dzieci rysują palcami na tackach z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru
    i wody: ..
  • Zabawa pobudzająco-hamująca Barwy narodowe.
    Nagranie piosenki Moja ojczyzna Nowe przygody Olka i Ady https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI obrazek przedstawiający godło - załącznik nr 2, nagranie hymnu (również znajdziecie Państwo na stronie z piosenkami Olek i Ada cz. 2, utwór nr 39.
    Dzieci swobodnie maszerują w rytmie piosenki Moja ojczyzna. Na przerwę w muzyce powtarzają rymowankę: Wiedzieć o tym wypada, że biało-czerwona jest polska flaga.
    Dzieci ponownie maszerują w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce Rodzic unosi obrazek polskiego godła.
    Dzieci zatrzymują się, przyjmując postawę na baczność i słuchają fragmentu hymnu narodowego.
  • Ćwiczenia gimnastyczne - do pobrania załącznik nr 9.

 

CZWARTEK (07.05.2020)

Temat dnia: Z biegiem Wisły.

Cele ogólne.  Dziecko:

rozwija sprawność manualną,

poznaje prawidłową artykulację głoski h,

zna znaczenie niektórych oznaczeń na mapie,

rozwija sprawność fizyczną.

Proponowane zabawy:

  • Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski h.

Do zabawy będzie potrzebne lusterko.

Rodzic objaśnia i pokazuje właściwą artykulację głoski h. Rodzic prezentuje głoskę h przy szeroko otwartej jamie ustnej tak, aby dziecko widziało pracę cofającego się języka. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę h, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarza sylaby:

ha, ho, he, hu, hy.

  • Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja ojczyzna.

Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza go, a dziecko za nim, fragmentami: Ho, ho, ho, he, he, he! Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

 

Spoglądam na flagę,                                    Kocham hymn, nasz język

jak dumnie powiewa.                                   I Orła Białego.

„Kocham Cię, Ojczyzno”                                „Kocham Cię, Ojczyzno!”

serce moje śpiewa.                                        - płynie z serca mego.

 

Ho, ho, ho, he, he, he!                                  Ho, ho, ho, he, he, he!

Dla Ojczyzny śpiewać chcę.                        Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

 

Kocham wioski, miasta,                                 A za kilka lat,

kocham lasy, góry!                                        kiedy będę duży,

I Morze Bałtyckie,                                          chciałbym całym sercem

i jeszcze Mazury…                                          Tobie Polsko, służyć!

 

Ho, ho, ho, he, he, he!                                  Ho, ho, ho, he, he, he!

Dla Ojczyzny śpiewać chcę.                        Dla Ojczyzny śpiewać chcę.

 

  • Odtwarzanie rytmów.

Do zabawy będzie potrzebny klocek.

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic klaszcze w dłonie, np. dwa razy wolno, trzy razy szybko. W tym tempie wypowiada słowa Polska to nasz kraj. Następnie je powtarza, jednocześnie klaszcząc

 w dłonie.

Dziecko bierze z pojemnika jeden klocek. Wypowiada te same słowa, w tym samym tempie, jednocześnie uderzając klockiem podłogę. Kiedy dziecko opanuje już tę umiejętność, rodzic zmienia rytm wypowiadanych słów, a dziecko go naśladuje.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Lata czy pływa?

Rodzic prosi dziecko, aby naśladowało lot motyla. Na jego klaśnięcie dziecko się zatrzymuje. Rodzic pyta np.: Co robi ryba? Co robi ptak? Dziecko naśladuje poruszanie się danego zwierzęcia.

  • Wyklejanie plasteliną. Dorysowywanie elementów obrazka według własnego pomysłu.

Do zabawy będzie potrzebna: niebieska plastelina, biała kartka z korytem rzeki Wisły narysowanym ołówkiem.

Dziecko dostaje białą kartkę, na której ołówkiem jest narysowane koryto rzeki Wisły. Dziecko wypełnia je niebieską plasteliną. Następnie według własnego pomysłu dorysowuje kredkami elementy obrazka. Nadaje tytuł swojej pracy.

  • Zapoznanie z biegiem Wisły.

Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski. Pokazuje w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki.

Pyta: jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły. Dziecko siada skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i drugiej strony, płynie łódką z biegiem rzeki.

  • Zabawy konstrukcyjne – Budujemy mosty. Samodzielne rozwiązywanie sytuacji problemowej.

Rodzic układa na dywanie kawałek niebieskiej krepiny – rzekę. Obok ustawia pudełko z klockami oraz tekturę. Z jednej i drugiej strony rzeki umieszcza małe samochody. Proponuje dziecku budowę mostu. Dziecko wykonuje zadanie według własnego pomysłu.

 

PIĄTEK  (08.05.2020)

Temat dnia: Polskie symbole narodowe.

Cele ogólne. Dziecko:

  • kształtuje  poczucie  tożsamości narodowej,
  • utrwala  swojego imię i nazwisko, podaje swój adres zamieszkania,
  • kształtuje oraz wzmacnia mięśnie stóp i nóg,
  • wyrabia nawyk prawidłowej postawy ciała.

Proponowane działania:

  • Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?

Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się (może także podać swój adres zamieszkania).Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).

  • Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.

Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podanie całej nazwy.

  • Słuchanie wiersza E. Stadtmüller. Kim jesteś?

 

- Czy wiesz, kim jesteś?                 co sobie płynie

- To oczywiste!                                raz po wyżynie,

- Co jest Ci bliskie?                         raz po równinie,

- Znaki ojczyste.                              i mija miasta

Ojczyste barwy                                prześliczne takie.

- biało-czerwone,                            już wiesz, kim jesteś?

ojczyste godło                                 - Jestem Polakiem.

- orzeł w koronie.

 

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

- miasto Syrenki.

I jeszcze Wisła,

Rozmowa na podstawie wiersza.

- o jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

- jakie są nasze barwy  narodowe?

- Jak wygląda nasze godło?

- Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

- Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

  • Most - zabawa ruchowa z elementem zachowania równowagi.

Rodzic rozkłada na dywanie sznurek (w różnych kierunkach). Zadaniem dziecka jest przejść  po nim stopa za stopą , tak jak po moście, by nie spaść do rzeki.

  • Słuchanie hymnu narodowego.

Nagranie Mazurka Dąbrowskiego;

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.

  • Zabawa w kończenie zdań.

Rodzic wypowiada kolejne zdania , a dziecko je kończy;

Kraj w którym mieszkam to…

Godło Polski przedstawia…

Flaga Polski ma dwa kolory…

Gdy słyszymy hymn, musimy…

Nasze symbole narodowe to…      

  • Zabawa dydaktyczna Polska flaga.

Do zabawy będą potrzebne flagi różnych państw (flaga Polski w kilku egzemplarzach).

Rodzic prezentuje dziecku flagi różnych państw. Kiedy dziecko zauważa tę, która jest Polski, głośno mówi: Polska! (do pobrania).

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz.2, nr 43.

- dziecko ogląda zdjęcie,

- uzupełnia brakujące fragmenty zdjęcia  - nakleja naklejki,

- rysuje po śladzie fale Wisły.

 

 

Życzymy udanej pracy i miłej zabawy :)

Data dodania: 2020-05-03 22:48:25
Data edycji: 2020-05-07 18:15:07
Ilość wyświetleń: 8774
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej