Temat dnia: Robimy pisanki – 30.03.2021
Cele: wprowadzenie pojęć pisanki, kraszanki; rozwijanie umiejętności czytania; podtrzymywanie tradycji związanej z Wielkanocą.
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Zestaw ćwiczeń porannych.
„Zające” – dzieci stoją ze złączonymi, ugiętymi lekko w kolanach nogami, przed nimi leży gazeta. Dzieci przeskakują (raz przodem, raz tyłem) przez gazetę. Następnie przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
„Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Pokonują tor (wykonany przez Rodzica po długości pokoju – można użyć krzeseł) slalomem, przesuwając się podskokami.„Pisanki” – rozmowa z dziećmi.
„Taniec z parasolem” – dzieci dobierają się parami z rodzeństwem, stają na jednej gazecie, a drugą gazetę trzymają za końce i unoszą nad głowy – naśladują taniec z parasolem. Pamiętają, że nie wolno im zejść z gazety na podłogę.
„Pisanki” – rozmowa z dziećmi.
Dzieci ustalają temat rozmowy podczas rozwiązywania rebusu: pi + zdjęcie przedstawiające sanki (załącznik nr 1). Następnie pokazujemy zdjęcia pisanki i kraszanki a dzieci porównują, określają podobieństwa i różnice (załącznik nr 2). Rodzic podaje informacje na temat pisanek: – nazewnictwo: pisanki – pisanie wzorów gorącym woskiem na skorupce, barwienie, zdejmowanie wosku i ponowne nakładanie i barwienie w innym kolorze (metoda batikowa); kraszanki – wydrapywanie w zabarwionej skorupce cienkich linii; – różne sposoby wykonania w zależności od regionu; – naturalne barwniki do jajek (łupiny cebuli, sok z buraka, sok z czerwonej kapusty itp.)
https://www.youtube.com/watch?v=QIakiiKYPY
„Pisanki, kraszanki” – zabawa z czytaniem. Dzieci mają przed sobą zdjęcia pisanki, kraszanki, jajka malowanego we wzory, jajka wyklejanego elementami wycinanki oraz 2 wyrazy: pisanki, kraszanki. Dzieci, wykorzystując wiedzę z poprzedniego zadania, mają za zadanie przyporządkować ilustrację do właściwego napisu i uzasadnić swój wybór. Na koniec do każdej grupy zdjęć dokładają etykiety z wyrażeniami jajka malowane, jajka barwione, jajka wydrapywane, jajka wyklejane (załącznik nr3).
„Pisanki do koszyka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Przy melodii piosenki „Znaki wielkanocy” https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U dzieci podskakują; gdy muzyka ucichnie, zatrzymują się. Wtedy prowadzący zabawę gra dowolną liczbę dźwięków (maks. 10), a dzieci wkładają do koszyczka tyle samo jajek wyciętych z papieru, co zagrał prowadzący. Jeśli jest za mało jejek, muszą ustalić, ile brakuje, i powiedzieć O… (liczba) pisanki/pisanek za mało. Gdy wróci muzyka, dzieci znów podskakują.
„Pisanki” – działanie dzieci.
W poniższym linku znajdziecie mnóstwo pomysłów na wykonanie pięknych pisanek :)
Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.54 – ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie według instrukcji, logiczne myślenie; CziP59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.
Dzieci 5 letnie: KP3.46 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych.
Życzymy miłej zabawy:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13