29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE - Przedszkole Miejskie nr 1 Bajkowy Świat w Czarnkowie WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC (29.03 – 02.04.2021)

Tematy dni: 1. Palmy wielkanocne, 2. Robimy pisanki, 3. Wielkanocny koszyk, 4. Wielkanocne przysmaki, 5. Åšmigus- dyngus

Temat dnia: Palmy wielkanocne

Cele: kształtowanie sprawności fizycznej dzieci; wprowadzenie pojęcia palma; poznanie tradycji święcenia palm wielkanocnych; uświadamianie roli i znaczenia tradycji,

 

 

 

Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Rozgrzewka przy muzyce:

 https://www.youtube.com/watch?v=XQrJjy7Xvuk

  • ÅšwiÄ…teczne porzÄ…dki” – slalom. Dzieci pokonujÄ… slalomem odlegÅ‚ość od linii startu do pachoÅ‚ka, toczÄ…c piÅ‚kÄ™ za pomocÄ… szczotki do zamiatania, a nastÄ™pnie wracajÄ… po linii prostej. Na trasie sÄ… 3 pachoÅ‚ki ustawione w odlegÅ‚oÅ›ci ok. 1–1,5 m od siebie.

  • WyÅ›cig z pisankÄ…” – zabawa bieżna. Dziecko biegnie z Å‚yżkÄ…, na której znajduje siÄ™ piÅ‚eczka. Dobiega do pachoÅ‚ka, okrąża go i wraca.

  • Zawody baranków” – zabawa na czworakach. Dzieci na czworakach toczÄ… przed sobÄ… gÅ‚owÄ… piÅ‚kÄ™ do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 4–5 m od linii startu/mety.

  • ZajÄ™cze wyÅ›cigi” – zabawa skoczna. Dzieci jak wielkanocne zajÄ…czki skaczÄ… w workach do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 3–4 m od linii startu/mety.

2. „Bazie i palma” – sÅ‚uchanie bajki, rozmowa na podstawie jej treÅ›ci. (zaÅ‚Ä…cznik nr 1)

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania (pytania): np.: Dokąd poszły przedszkolaki na spacer? Jakie kotki zobaczyły podczas spaceru? Na jakim drzewie rosły bazie? Dlaczego dzieci nie zerwały gałęzi? Jaka niespodzianka czekała na dzieci w przedszkolu? Co wydarzyło się w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszły do domu? Jak myślicie, jak czuły się bazie po rozmowie z palmą daktylową? Co stało się następnego dnia? Jak zachowały się bazie w stosunku do palmy daktylowej?

3. „Palmy” – rozmowa z dziećmi. Dzieci majÄ… przed sobÄ… zdjÄ™cia przedstawiajÄ…ce 3 palmy: daktylowÄ…, kokosowÄ…, wielkanocnÄ… (zaÅ‚Ä…cznik nr 2). WypowiadajÄ…c siÄ™, ustalajÄ…, czym siÄ™ one różniÄ…, a co majÄ… wspólnego, gdzie je można zobaczyć, do czego sÅ‚użą. NastÄ™pnie dzieci starsze ukÅ‚adajÄ… z rozsypanki wyrazowej zdania: To jest palma wielkanocna. To jest palma kokosowa. To jest palma daktylowa.(zaÅ‚Ä…cznik nr 3). Rodzic prowadzi rozmowÄ™ o Å›wiÄ™ceniu palm, zwracajÄ…c uwagÄ™ na to, że jest to tradycja. Na koniec zadajemy dzieciom pytania: Czy tradycja jest ważna? Dlaczego?

Historia palm wielkanocnych

Gdy Jezus wjechaÅ‚ do Jerozolimy, miaÅ‚ być witany przez jej mieszkaÅ„ców, którzy trzymali w rÄ™kach gaÅ‚Ä…zki palmowe i woÅ‚ali: „Hosanna!”. W Polsce Å›wiÄ™ci siÄ™ palmy od bardzo, bardzo dawna. Po Å›wiÄ™ceniu w koÅ›ciele palmy stojÄ… w domach aż do Wielkiej Soboty, kiedy siÄ™ je pali, a popióÅ‚ wykorzystuje w Å›rodÄ™ popielcowÄ… do posypywania gÅ‚ów wiernych. NiegdyÅ› uważano, że palmy chroniÄ… przed wszelkim zÅ‚em. Zasuszano je i trzymano w domach, by chroniÅ‚y rodzinÄ™ przez chorobami i innymi nieszczęściami oraz strzegÅ‚y przed ogniem, gradobiciem czy powodziami. Wierzono, że zdrowe jest zjedzenie bazi. MiaÅ‚y one pomagać na ból gÅ‚owy czy gardÅ‚a. Bazie z palemki podawano też zwierzÄ™tom, które mieszkaÅ‚y w gospodarstwie – miaÅ‚o im to zapewnić zdrowie. W celach leczniczych czÄ™sto smagano siÄ™ też wierzbowymi witkami. 

https://www.youtube.com/watch?v=41Z6kXNPMc0

4. „Budujemy palmÄ™” – zabawy z mierzeniem. Najpierw dzieci budujÄ… gaÅ‚Ä…zkÄ™ do palmy – ukÅ‚adajÄ… z klocków wieżę. Gdy budowla zacznie siÄ™ chwiać, koÅ„czÄ… budowanie i ukÅ‚adajÄ… wieżę na dywanie, by Å‚atwej byÅ‚o jÄ… zmierzyć. NastÄ™pnie rodzic i dziecko mierzÄ… dÅ‚ugość budowli stopami i porównujÄ… wyniki (bÄ™dÄ… siÄ™ różnić). Dzieci odpowiadajÄ… na pytania: Dlaczego ta sama budowla ma różnÄ… dÅ‚ugość mierzonÄ… stopami? Czy jest to dokÅ‚adna miara? Czym można zmierzyć dokÅ‚adnie? Dzieci biorÄ… miarkÄ™ metrowÄ… lub z pomocÄ… rodzica zaznaczajÄ… na centymetrze krawieckim 100 cm, czyli 1 m. NastÄ™pnie mierzÄ… dÅ‚ugość „gaÅ‚Ä…zki” za pomocÄ… miarki.

5. Na koniec karta pracy:

Dzieci 6 letnie: KP3.53 – uzupeÅ‚nianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczoÅ›ci

Dzieci 5 letnie: KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne; ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne

6. Dla chÄ™tnych dzieci „Wielkanocna palma” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Potrzebne nam bÄ™dÄ… kolorowe kartki papieru – niebieskie, zielone, żóÅ‚te, fioletowe, czerwone, szare, brÄ…zowe, nożyczki, klej. Dzieci wykonujÄ… prace wedÅ‚ug instrukcji rodzica. WycinajÄ… elementy (paski i owale), skÅ‚adajÄ… je i naklejajÄ…. ZaczynajÄ… od naklejenia gaÅ‚Ä…zki – na Å›rodku kartki przyklejajÄ… dÅ‚ugi brÄ…zowy pasek, a po jego prawej i lewej stronie doklejajÄ… krótkie paski tak, by tworzyÅ‚y odgaÅ‚Ä™zienia. Zielone prostokÄ…ty skÅ‚adajÄ… wielokrotnie wzdÅ‚uż dÅ‚uższego boku i nacinajÄ… jeden z koÅ„ców. Kolorowe paski skÅ‚adajÄ… na póÅ‚ bez zaginania. Ze wszystkich elementów komponujÄ… palmÄ™. Na koniec na brÄ…zowych gaÅ‚Ä…zkach naklejajÄ… srebrne owale – bazie.

 

Życzymy miłej zabawy:)

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 20:34:15
Data edycji: 2021-03-29 11:23:06
Ilość wyświetleń: 911
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej