29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE - Przedszkole Miejskie nr 1 Bajkowy Świat w Czarnkowie REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC (29.03 – 02.04.2021)

Tematy dni: 1. Palmy wielkanocne, 2. Robimy pisanki, 3. Wielkanocny koszyk, 4. Wielkanocne przysmaki, 5. Åšmigus- dyngus

Temat dnia: Palmy wielkanocne

Cele: ksztaÅ‚towanie sprawnoÅ›ci fizycznej dzieci; wprowadzenie pojÄ™cia palma; poznanie tradycji Å›wiÄ™cenia palm wielkanocnych; uÅ›wiadamianie roli i znaczenia tradycji,

 

 

 

Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Rozgrzewka przy muzyce:

 https://www.youtube.com/watch?v=XQrJjy7Xvuk

  • ÅšwiÄ…teczne porzÄ…dki” – slalom. Dzieci pokonujÄ… slalomem odlegÅ‚ość od linii startu do pachoÅ‚ka, toczÄ…c piÅ‚kÄ™ za pomocÄ… szczotki do zamiatania, a nastÄ™pnie wracajÄ… po linii prostej. Na trasie sÄ… 3 pachoÅ‚ki ustawione w odlegÅ‚oÅ›ci ok. 1–1,5 m od siebie.

  • WyÅ›cig z pisankÄ…” – zabawa bieżna. Dziecko biegnie z Å‚yżkÄ…, na której znajduje siÄ™ piÅ‚eczka. Dobiega do pachoÅ‚ka, okrąża go i wraca.

  • Zawody baranków” – zabawa na czworakach. Dzieci na czworakach toczÄ… przed sobÄ… gÅ‚owÄ… piÅ‚kÄ™ do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 4–5 m od linii startu/mety.

  • ZajÄ™cze wyÅ›cigi” – zabawa skoczna. Dzieci jak wielkanocne zajÄ…czki skaczÄ… w workach do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 3–4 m od linii startu/mety.

2. „Bazie i palma” – sÅ‚uchanie bajki, rozmowa na podstawie jej treÅ›ci. (załącznik nr 1)

Rozmowa z dzieckiem na temat wysÅ‚uchanego opowiadania (pytania): np.: DokÄ…d poszÅ‚y przedszkolaki na spacer? Jakie kotki zobaczyÅ‚y podczas spaceru? Na jakim drzewie rosÅ‚y bazie? Dlaczego dzieci nie zerwaÅ‚y gałęzi? Jaka niespodzianka czekaÅ‚a na dzieci w przedszkolu? Co wydarzyÅ‚o siÄ™ w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszÅ‚y do domu? Jak myÅ›licie, jak czuÅ‚y siÄ™ bazie po rozmowie z palmÄ… daktylowÄ…? Co staÅ‚o siÄ™ nastÄ™pnego dnia? Jak zachowaÅ‚y siÄ™ bazie w stosunku do palmy daktylowej?

3. „Palmy” – rozmowa z dziećmi. Dzieci majÄ… przed sobÄ… zdjÄ™cia przedstawiajÄ…ce 3 palmy: daktylowÄ…, kokosowÄ…, wielkanocnÄ… (załącznik nr 2). WypowiadajÄ…c siÄ™, ustalajÄ…, czym siÄ™ one różniÄ…, a co majÄ… wspólnego, gdzie je można zobaczyć, do czego sÅ‚użą. NastÄ™pnie dzieci starsze ukÅ‚adajÄ… z rozsypanki wyrazowej zdania: To jest palma wielkanocna. To jest palma kokosowa. To jest palma daktylowa.(załącznik nr 3). Rodzic prowadzi rozmowÄ™ o Å›wiÄ™ceniu palm, zwracajÄ…c uwagÄ™ na to, że jest to tradycja. Na koniec zadajemy dzieciom pytania: Czy tradycja jest ważna? Dlaczego?

Historia palm wielkanocnych

Gdy Jezus wjechaÅ‚ do Jerozolimy, miaÅ‚ być witany przez jej mieszkaÅ„ców, którzy trzymali w rÄ™kach gałązki palmowe i woÅ‚ali: „Hosanna!”. W Polsce Å›wiÄ™ci siÄ™ palmy od bardzo, bardzo dawna. Po Å›wiÄ™ceniu w koÅ›ciele palmy stojÄ… w domach aż do Wielkiej Soboty, kiedy siÄ™ je pali, a popióÅ‚ wykorzystuje w Å›rodÄ™ popielcowÄ… do posypywania gÅ‚ów wiernych. NiegdyÅ› uważano, że palmy chroniÄ… przed wszelkim zÅ‚em. Zasuszano je i trzymano w domach, by chroniÅ‚y rodzinÄ™ przez chorobami i innymi nieszczęściami oraz strzegÅ‚y przed ogniem, gradobiciem czy powodziami. Wierzono, że zdrowe jest zjedzenie bazi. MiaÅ‚y one pomagać na ból gÅ‚owy czy gardÅ‚a. Bazie z palemki podawano też zwierzÄ™tom, które mieszkaÅ‚y w gospodarstwie – miaÅ‚o im to zapewnić zdrowie. W celach leczniczych czÄ™sto smagano siÄ™ też wierzbowymi witkami. 

https://www.youtube.com/watch?v=41Z6kXNPMc0

4. „Budujemy palmÄ™” – zabawy z mierzeniem. Najpierw dzieci budujÄ… gałązkÄ™ do palmy – ukÅ‚adajÄ… z klocków wieżę. Gdy budowla zacznie siÄ™ chwiać, koÅ„czÄ… budowanie i ukÅ‚adajÄ… wieżę na dywanie, by Å‚atwej byÅ‚o jÄ… zmierzyć. NastÄ™pnie rodzic i dziecko mierzÄ… dÅ‚ugość budowli stopami i porównujÄ… wyniki (bÄ™dÄ… siÄ™ różnić). Dzieci odpowiadajÄ… na pytania: Dlaczego ta sama budowla ma różnÄ… dÅ‚ugość mierzonÄ… stopami? Czy jest to dokÅ‚adna miara? Czym można zmierzyć dokÅ‚adnie? Dzieci biorÄ… miarkÄ™ metrowÄ… lub z pomocÄ… rodzica zaznaczajÄ… na centymetrze krawieckim 100 cm, czyli 1 m. NastÄ™pnie mierzÄ… dÅ‚ugość „gałązki” za pomocÄ… miarki.

5. Na koniec karta pracy:

Dzieci 6 letnie: KP3.53 – uzupeÅ‚nianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczoÅ›ci

Dzieci 5 letnie: KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne; ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne

6. Dla chÄ™tnych dzieci „Wielkanocna palma” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Potrzebne nam bÄ™dÄ… kolorowe kartki papieru – niebieskie, zielone, żóÅ‚te, fioletowe, czerwone, szare, brÄ…zowe, nożyczki, klej. Dzieci wykonujÄ… prace wedÅ‚ug instrukcji rodzica. WycinajÄ… elementy (paski i owale), skÅ‚adajÄ… je i naklejajÄ…. ZaczynajÄ… od naklejenia gałązki – na Å›rodku kartki przyklejajÄ… dÅ‚ugi brÄ…zowy pasek, a po jego prawej i lewej stronie doklejajÄ… krótkie paski tak, by tworzyÅ‚y odgałęzienia. Zielone prostokÄ…ty skÅ‚adajÄ… wielokrotnie wzdÅ‚uż dÅ‚uższego boku i nacinajÄ… jeden z koÅ„ców. Kolorowe paski skÅ‚adajÄ… na póÅ‚ bez zaginania. Ze wszystkich elementów komponujÄ… palmÄ™. Na koniec na brÄ…zowych gałązkach naklejajÄ… srebrne owale – bazie.

 

Życzymy miłej zabawy:)

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 20:34:15
Data edycji: 2021-03-29 11:23:06
Ilość wyświetleń: 1158
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej