REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC (29.03 – 02.04.2021)

Tematy dni: 1. Palmy wielkanocne, 2. Robimy pisanki, 3. Wielkanocny koszyk, 4. Wielkanocne przysmaki, 5. Śmigus- dyngus

Temat dnia: Palmy wielkanocne

Cele: kształtowanie sprawności fizycznej dzieci; wprowadzenie pojęcia palma; poznanie tradycji święcenia palm wielkanocnych; uświadamianie roli i znaczenia tradycji,

 

 

 

Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Rozgrzewka przy muzyce:

 https://www.youtube.com/watch?v=XQrJjy7Xvuk

  • Świąteczne porządki” – slalom. Dzieci pokonują slalomem odległość od linii startu do pachołka, tocząc piłkę za pomocą szczotki do zamiatania, a następnie wracają po linii prostej. Na trasie są 3 pachołki ustawione w odległości ok. 1–1,5 m od siebie.

  • Wyścig z pisanką” – zabawa bieżna. Dziecko biegnie z łyżką, na której znajduje się piłeczka. Dobiega do pachołka, okrąża go i wraca.

  • Zawody baranków” – zabawa na czworakach. Dzieci na czworakach toczą przed sobą głową piłkę do pachołka i z powrotem. Pachołek stoi w odległości 4–5 m od linii startu/mety.

  • Zajęcze wyścigi” – zabawa skoczna. Dzieci jak wielkanocne zajączki skaczą w workach do pachołka i z powrotem. Pachołek stoi w odległości 3–4 m od linii startu/mety.

2. „Bazie i palma” – słuchanie bajki, rozmowa na podstawie jej treści. (załącznik nr 1)

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania (pytania): np.: Dokąd poszły przedszkolaki na spacer? Jakie kotki zobaczyły podczas spaceru? Na jakim drzewie rosły bazie? Dlaczego dzieci nie zerwały gałęzi? Jaka niespodzianka czekała na dzieci w przedszkolu? Co wydarzyło się w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszły do domu? Jak myślicie, jak czuły się bazie po rozmowie z palmą daktylową? Co stało się następnego dnia? Jak zachowały się bazie w stosunku do palmy daktylowej?

3. „Palmy” – rozmowa z dziećmi. Dzieci mają przed sobą zdjęcia przedstawiające 3 palmy: daktylową, kokosową, wielkanocną (załącznik nr 2). Wypowiadając się, ustalają, czym się one różnią, a co mają wspólnego, gdzie je można zobaczyć, do czego służą. Następnie dzieci starsze układają z rozsypanki wyrazowej zdania: To jest palma wielkanocna. To jest palma kokosowa. To jest palma daktylowa.(załącznik nr 3). Rodzic prowadzi rozmowę o święceniu palm, zwracając uwagę na to, że jest to tradycja. Na koniec zadajemy dzieciom pytania: Czy tradycja jest ważna? Dlaczego?

Historia palm wielkanocnych

Gdy Jezus wjechał do Jerozolimy, miał być witany przez jej mieszkańców, którzy trzymali w rękach gałązki palmowe i wołali: „Hosanna!”. W Polsce święci się palmy od bardzo, bardzo dawna. Po święceniu w kościele palmy stoją w domach aż do Wielkiej Soboty, kiedy się je pali, a popiół wykorzystuje w środę popielcową do posypywania głów wiernych. Niegdyś uważano, że palmy chronią przed wszelkim złem. Zasuszano je i trzymano w domach, by chroniły rodzinę przez chorobami i innymi nieszczęściami oraz strzegły przed ogniem, gradobiciem czy powodziami. Wierzono, że zdrowe jest zjedzenie bazi. Miały one pomagać na ból głowy czy gardła. Bazie z palemki podawano też zwierzętom, które mieszkały w gospodarstwie – miało im to zapewnić zdrowie. W celach leczniczych często smagano się też wierzbowymi witkami. 

https://www.youtube.com/watch?v=41Z6kXNPMc0

4. „Budujemy palmę” – zabawy z mierzeniem. Najpierw dzieci budują gałązkę do palmy – układają z klocków wieżę. Gdy budowla zacznie się chwiać, kończą budowanie i układają wieżę na dywanie, by łatwej było ją zmierzyć. Następnie rodzic i dziecko mierzą długość budowli stopami i porównują wyniki (będą się różnić). Dzieci odpowiadają na pytania: Dlaczego ta sama budowla ma różną długość mierzoną stopami? Czy jest to dokładna miara? Czym można zmierzyć dokładnie? Dzieci biorą miarkę metrową lub z pomocą rodzica zaznaczają na centymetrze krawieckim 100 cm, czyli 1 m. Następnie mierzą długość „gałązki” za pomocą miarki.

5. Na koniec karta pracy:

Dzieci 6 letnie: KP3.53 – uzupełnianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości

Dzieci 5 letnie: KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne; ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne

6. Dla chętnych dzieci „Wielkanocna palma” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Potrzebne nam będą kolorowe kartki papieru – niebieskie, zielone, żółte, fioletowe, czerwone, szare, brązowe, nożyczki, klej. Dzieci wykonują prace według instrukcji rodzica. Wycinają elementy (paski i owale), składają je i naklejają. Zaczynają od naklejenia gałązki – na środku kartki przyklejają długi brązowy pasek, a po jego prawej i lewej stronie doklejają krótkie paski tak, by tworzyły odgałęzienia. Zielone prostokąty składają wielokrotnie wzdłuż dłuższego boku i nacinają jeden z końców. Kolorowe paski składają na pół bez zaginania. Ze wszystkich elementów komponują palmę. Na koniec na brązowych gałązkach naklejają srebrne owale – bazie.

 

Życzymy miłej zabawy:)

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 20:34:15
Data edycji: 2021-03-29 11:23:06
Ilość wyświetleń: 1087
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej