TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC (29.03 – 02.04.2021)
Tematy dni: 1. Palmy wielkanocne, 2. Robimy pisanki, 3. Wielkanocny koszyk, 4. Wielkanocne przysmaki, 5. Åšmigus- dyngus
Temat dnia: Palmy wielkanocne
Cele: kształtowanie sprawności fizycznej dzieci; wprowadzenie pojęcia palma; poznanie tradycji święcenia palm wielkanocnych; uświadamianie roli i znaczenia tradycji,
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
Rozgrzewka przy muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=XQrJjy7Xvuk
„ÅšwiÄ…teczne porzÄ…dki” – slalom. Dzieci pokonujÄ… slalomem odlegÅ‚ość od linii startu do pachoÅ‚ka, toczÄ…c piÅ‚kÄ™ za pomocÄ… szczotki do zamiatania, a nastÄ™pnie wracajÄ… po linii prostej. Na trasie sÄ… 3 pachoÅ‚ki ustawione w odlegÅ‚oÅ›ci ok. 1–1,5 m od siebie.
„WyÅ›cig z pisankÄ…” – zabawa bieżna. Dziecko biegnie z Å‚yżkÄ…, na której znajduje siÄ™ piÅ‚eczka. Dobiega do pachoÅ‚ka, okrąża go i wraca.
„Zawody baranków” – zabawa na czworakach. Dzieci na czworakach toczÄ… przed sobÄ… gÅ‚owÄ… piÅ‚kÄ™ do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 4–5 m od linii startu/mety.
„ZajÄ™cze wyÅ›cigi” – zabawa skoczna. Dzieci jak wielkanocne zajÄ…czki skaczÄ… w workach do pachoÅ‚ka i z powrotem. PachoÅ‚ek stoi w odlegÅ‚oÅ›ci 3–4 m od linii startu/mety.
2. „Bazie i palma” – sÅ‚uchanie bajki, rozmowa na podstawie jej treÅ›ci. (zaÅ‚Ä…cznik nr 1)
Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania (pytania): np.: Dokąd poszły przedszkolaki na spacer? Jakie kotki zobaczyły podczas spaceru? Na jakim drzewie rosły bazie? Dlaczego dzieci nie zerwały gałęzi? Jaka niespodzianka czekała na dzieci w przedszkolu? Co wydarzyło się w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszły do domu? Jak myślicie, jak czuły się bazie po rozmowie z palmą daktylową? Co stało się następnego dnia? Jak zachowały się bazie w stosunku do palmy daktylowej?
3. „Palmy” – rozmowa z dziećmi. Dzieci majÄ… przed sobÄ… zdjÄ™cia przedstawiajÄ…ce 3 palmy: daktylowÄ…, kokosowÄ…, wielkanocnÄ… (zaÅ‚Ä…cznik nr 2). WypowiadajÄ…c siÄ™, ustalajÄ…, czym siÄ™ one różniÄ…, a co majÄ… wspólnego, gdzie je można zobaczyć, do czego sÅ‚użą. NastÄ™pnie dzieci starsze ukÅ‚adajÄ… z rozsypanki wyrazowej zdania: To jest palma wielkanocna. To jest palma kokosowa. To jest palma daktylowa.(zaÅ‚Ä…cznik nr 3). Rodzic prowadzi rozmowÄ™ o Å›wiÄ™ceniu palm, zwracajÄ…c uwagÄ™ na to, że jest to tradycja. Na koniec zadajemy dzieciom pytania: Czy tradycja jest ważna? Dlaczego?
Historia palm wielkanocnych
Gdy Jezus wjechaÅ‚ do Jerozolimy, miaÅ‚ być witany przez jej mieszkaÅ„ców, którzy trzymali w rÄ™kach gaÅ‚Ä…zki palmowe i woÅ‚ali: „Hosanna!”. W Polsce Å›wiÄ™ci siÄ™ palmy od bardzo, bardzo dawna. Po Å›wiÄ™ceniu w koÅ›ciele palmy stojÄ… w domach aż do Wielkiej Soboty, kiedy siÄ™ je pali, a popióÅ‚ wykorzystuje w Å›rodÄ™ popielcowÄ… do posypywania gÅ‚ów wiernych. NiegdyÅ› uważano, że palmy chroniÄ… przed wszelkim zÅ‚em. Zasuszano je i trzymano w domach, by chroniÅ‚y rodzinÄ™ przez chorobami i innymi nieszczęściami oraz strzegÅ‚y przed ogniem, gradobiciem czy powodziami. Wierzono, że zdrowe jest zjedzenie bazi. MiaÅ‚y one pomagać na ból gÅ‚owy czy gardÅ‚a. Bazie z palemki podawano też zwierzÄ™tom, które mieszkaÅ‚y w gospodarstwie – miaÅ‚o im to zapewnić zdrowie. W celach leczniczych czÄ™sto smagano siÄ™ też wierzbowymi witkami.
https://www.youtube.com/watch?v=41Z6kXNPMc0
4. „Budujemy palmÄ™” – zabawy z mierzeniem. Najpierw dzieci budujÄ… gaÅ‚Ä…zkÄ™ do palmy – ukÅ‚adajÄ… z klocków wieżę. Gdy budowla zacznie siÄ™ chwiać, koÅ„czÄ… budowanie i ukÅ‚adajÄ… wieżę na dywanie, by Å‚atwej byÅ‚o jÄ… zmierzyć. NastÄ™pnie rodzic i dziecko mierzÄ… dÅ‚ugość budowli stopami i porównujÄ… wyniki (bÄ™dÄ… siÄ™ różnić). Dzieci odpowiadajÄ… na pytania: Dlaczego ta sama budowla ma różnÄ… dÅ‚ugość mierzonÄ… stopami? Czy jest to dokÅ‚adna miara? Czym można zmierzyć dokÅ‚adnie? Dzieci biorÄ… miarkÄ™ metrowÄ… lub z pomocÄ… rodzica zaznaczajÄ… na centymetrze krawieckim 100 cm, czyli 1 m. NastÄ™pnie mierzÄ… dÅ‚ugość „gaÅ‚Ä…zki” za pomocÄ… miarki.
5. Na koniec karta pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.53 – uzupeÅ‚nianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczoÅ›ci
Dzieci 5 letnie: KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne; ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne
6. Dla chÄ™tnych dzieci „Wielkanocna palma” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.
Potrzebne nam bÄ™dÄ… kolorowe kartki papieru – niebieskie, zielone, żóÅ‚te, fioletowe, czerwone, szare, brÄ…zowe, nożyczki, klej. Dzieci wykonujÄ… prace wedÅ‚ug instrukcji rodzica. WycinajÄ… elementy (paski i owale), skÅ‚adajÄ… je i naklejajÄ…. ZaczynajÄ… od naklejenia gaÅ‚Ä…zki – na Å›rodku kartki przyklejajÄ… dÅ‚ugi brÄ…zowy pasek, a po jego prawej i lewej stronie doklejajÄ… krótkie paski tak, by tworzyÅ‚y odgaÅ‚Ä™zienia. Zielone prostokÄ…ty skÅ‚adajÄ… wielokrotnie wzdÅ‚uż dÅ‚uższego boku i nacinajÄ… jeden z koÅ„ców. Kolorowe paski skÅ‚adajÄ… na póÅ‚ bez zaginania. Ze wszystkich elementów komponujÄ… palmÄ™. Na koniec na brÄ…zowych gaÅ‚Ä…zkach naklejajÄ… srebrne owale – bazie.
Życzymy miłej zabawy:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13