WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

29.03.2021 PRACA ZDALNA - PALMY WIELKANOCNE

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC (29.03 – 02.04.2021)

Tematy dni: 1. Palmy wielkanocne, 2. Robimy pisanki, 3. Wielkanocny koszyk, 4. Wielkanocne przysmaki, 5. Śmigus- dyngus

Temat dnia: Palmy wielkanocne

Cele: kształtowanie sprawności fizycznej dzieci; wprowadzenie pojęcia palma; poznanie tradycji święcenia palm wielkanocnych; uświadamianie roli i znaczenia tradycji,

 

 

 

Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Rozgrzewka przy muzyce:

 https://www.youtube.com/watch?v=XQrJjy7Xvuk

  • Świąteczne porządki” – slalom. Dzieci pokonują slalomem odległość od linii startu do pachołka, tocząc piłkę za pomocą szczotki do zamiatania, a następnie wracają po linii prostej. Na trasie są 3 pachołki ustawione w odległości ok. 1–1,5 m od siebie.

  • Wyścig z pisanką” – zabawa bieżna. Dziecko biegnie z łyżką, na której znajduje się piłeczka. Dobiega do pachołka, okrąża go i wraca.

  • Zawody baranków” – zabawa na czworakach. Dzieci na czworakach toczą przed sobą głową piłkę do pachołka i z powrotem. Pachołek stoi w odległości 4–5 m od linii startu/mety.

  • Zajęcze wyścigi” – zabawa skoczna. Dzieci jak wielkanocne zajączki skaczą w workach do pachołka i z powrotem. Pachołek stoi w odległości 3–4 m od linii startu/mety.

2. „Bazie i palma” – słuchanie bajki, rozmowa na podstawie jej treści. (załącznik nr 1)

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania (pytania): np.: Dokąd poszły przedszkolaki na spacer? Jakie kotki zobaczyły podczas spaceru? Na jakim drzewie rosły bazie? Dlaczego dzieci nie zerwały gałęzi? Jaka niespodzianka czekała na dzieci w przedszkolu? Co wydarzyło się w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszły do domu? Jak myślicie, jak czuły się bazie po rozmowie z palmą daktylową? Co stało się następnego dnia? Jak zachowały się bazie w stosunku do palmy daktylowej?

3. „Palmy” – rozmowa z dziećmi. Dzieci mają przed sobą zdjęcia przedstawiające 3 palmy: daktylową, kokosową, wielkanocną (załącznik nr 2). Wypowiadając się, ustalają, czym się one różnią, a co mają wspólnego, gdzie je można zobaczyć, do czego służą. Następnie dzieci starsze układają z rozsypanki wyrazowej zdania: To jest palma wielkanocna. To jest palma kokosowa. To jest palma daktylowa.(załącznik nr 3). Rodzic prowadzi rozmowę o święceniu palm, zwracając uwagę na to, że jest to tradycja. Na koniec zadajemy dzieciom pytania: Czy tradycja jest ważna? Dlaczego?

Historia palm wielkanocnych

Gdy Jezus wjechał do Jerozolimy, miał być witany przez jej mieszkańców, którzy trzymali w rękach gałązki palmowe i wołali: „Hosanna!”. W Polsce święci się palmy od bardzo, bardzo dawna. Po święceniu w kościele palmy stoją w domach aż do Wielkiej Soboty, kiedy się je pali, a popiół wykorzystuje w środę popielcową do posypywania głów wiernych. Niegdyś uważano, że palmy chronią przed wszelkim złem. Zasuszano je i trzymano w domach, by chroniły rodzinę przez chorobami i innymi nieszczęściami oraz strzegły przed ogniem, gradobiciem czy powodziami. Wierzono, że zdrowe jest zjedzenie bazi. Miały one pomagać na ból głowy czy gardła. Bazie z palemki podawano też zwierzętom, które mieszkały w gospodarstwie – miało im to zapewnić zdrowie. W celach leczniczych często smagano się też wierzbowymi witkami. 

https://www.youtube.com/watch?v=41Z6kXNPMc0

4. „Budujemy palmę” – zabawy z mierzeniem. Najpierw dzieci budują gałązkę do palmy – układają z klocków wieżę. Gdy budowla zacznie się chwiać, kończą budowanie i układają wieżę na dywanie, by łatwej było ją zmierzyć. Następnie rodzic i dziecko mierzą długość budowli stopami i porównują wyniki (będą się różnić). Dzieci odpowiadają na pytania: Dlaczego ta sama budowla ma różną długość mierzoną stopami? Czy jest to dokładna miara? Czym można zmierzyć dokładnie? Dzieci biorą miarkę metrową lub z pomocą rodzica zaznaczają na centymetrze krawieckim 100 cm, czyli 1 m. Następnie mierzą długość „gałązki” za pomocą miarki.

5. Na koniec karta pracy:

Dzieci 6 letnie: KP3.53 – uzupełnianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości

Dzieci 5 letnie: KP3.45 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne; ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne

6. Dla chętnych dzieci „Wielkanocna palma” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Potrzebne nam będą kolorowe kartki papieru – niebieskie, zielone, żółte, fioletowe, czerwone, szare, brązowe, nożyczki, klej. Dzieci wykonują prace według instrukcji rodzica. Wycinają elementy (paski i owale), składają je i naklejają. Zaczynają od naklejenia gałązki – na środku kartki przyklejają długi brązowy pasek, a po jego prawej i lewej stronie doklejają krótkie paski tak, by tworzyły odgałęzienia. Zielone prostokąty składają wielokrotnie wzdłuż dłuższego boku i nacinają jeden z końców. Kolorowe paski składają na pół bez zaginania. Ze wszystkich elementów komponują palmę. Na koniec na brązowych gałązkach naklejają srebrne owale – bazie.

 

Życzymy miłej zabawy:)

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 20:34:15
Data edycji: 2021-03-29 11:23:06
Ilość wyświetleń: 821
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej