Przygotowania Oli do Świąt
"Przygotowania do Świąt Wielkanocnych" - rodzice, porozmawiajcie z dzieckiem na temat przygotowań do Świąt Wielkanocnych w waszych domach. Co już jest przygotowane i co jeszcze trzeba będzie przygotować. A teraz opowiedzcie o przygotowaniach Oli, wymieniając dni tygodnia oraz pokazując obrazki (załącznik 1)
Pierwszego dnia, w poniedziałek, Ola posiała rzeżuchę: nałożyła na talerzy trochę waty, posypała nasionami i podlała. Drugiego dnia, we wtorek, dziewczynka robiła porządki, odkurzała, wycierała kurze, układała zabawki. Trzeciego dnia, w środę, Ola upiekła z mamą mazurki i je ozdobiła. Czwartego dnia, w czwartek, dziewczynka upiekła babę wielkanocną i polała ją lukrem. Piątego dnia, w piątek Ola ozdobiła pisanki, namalowała na nich kolorowe kwiaty i inne wzory. Szóstego dnia, w sobotę, dziewczynka przygotowała święconkę, powkładała do koszyka wszystkie produkty i ozdobiła koszyk zielonymi gałązkami bukszpanu. Siódmego dnia, w niedzielę, Ola nakryła do stołu i pomogła w przygotowaniu wielkanocnego śniadania.
Następnie dziecko układa harmonogram czynności Oli, posługując się nazwami dni tygodnia, cyframi i obrazkami przedstawiającymi czynności Oli.
Dla utrwalenia nazw dni tygodnia uczymy się na pamięć rymowanki, powtarzając ją w różnym tempie, różnymi głosami oraz rytmicznie wystukując sylaby.
Tygodniowa karuzela
Myśli tydzień: szybko mija:
poniedziałek, wtorek, środa...
Jeszcze bym coś nawywijał,
a już czwartek, piątek. Szkoda!
I sobota, i niedziela.
Tygodniowa karuzela!
Ale jutro, to wspaniałe,
będę mieć znów poniedziałek!
Tomasz Plebański
"Ciasto jak z bajki" - przygotowanie wielkanocnego mazurka. Przygotowujemy suche wafle, preparowany ryż (prażony) oraz masę czekoladową (jeśli dziecko lubi możemy dodać również bakalie). Ryż mieszamy z masą czekoladową i smarujemy nią suchy wafel, w taki sposób łączymy wszystkie wafle, na koniec przykrywamy czystą ściereczką i przyciskamy ciężkim przedmiotem, tak aby wszystko się połączyło. Zwracamy dziecku uwagę, że choć to bardzo kuszące, to jednak podczas pracy nie oblizujemy palców.
"Mazurkowe dekoracje" - pokażmy dziecku zdjęcia mazurków (załącznik 2) i poprośmy dziecko, aby z mozaiki geometrycznej (załącznik 3 i 3a) ułożyło wzór, jakim ozdobiłoby swój świąteczny mazurek. Kiedy dziecko ukończy zadanie rysuje na karcie pracy mazurek po śladzie (karta pracy "Woda" s. 60) oraz koloruje swój mazurek z mozaiki geometrycznej.
Pozdrawiam JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13