WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

15.04.2020r

15.04.2020r

WIOSNA NA ŁĄCE

 Wiosna na łące     - temat dnia

„Plamka i las pełen tajemnic”

 – czytanie i omówienie opowiadania A. Gajewskiej „Kwiecień – plecień”.

Pomoce: A. Gajewska „Kwiecień – plecień” [w:] „Miś” nr 7/2006, s. 10–11

Zapraszamy  dzieci do uważnego wysłuchania opowiadania: Kwiecień – plecień

Słonko przygrzewało coraz mocniej i las budził się po zimowym śnie. Nawet w najbardziej zacienionych zakamarkach znikały już ostatnie ślady śniegu. 81Szkice zajęć Kwiecień Miś Plamka razem ze swoim rodzeństwem, Misiem i Misią, biegali po całym lesie w poszukiwaniu pierwszych znaków wiosny. Co chwila z innej strony dało się słyszeć radosny głos: – Patrzcie! Jagodowe krzaczki mają już pierwsze listki! – A pod drzewem widać małe paprocie! – przekrzykiwały się niedźwiadki wśród pisku i śmiechu. – Fiołki! Prawdziwe fiołki! – krzyknęła nagle Misia, podskakując z radości. – Gdzie? Gdzie? – dopytywał się Plamka, biegnąc między drzewami. Nagle potknął się o wystający korzeń i jak długi wpadł nosem w sam środek pachnącej, fioletowej łąki. – Jak pięknie pachną – szepnął. – Szkoda, że mama ma tyle domowych zajęć i nie mogła z nami pójść na wiosenną wycieczkę. – Ale, ale – pomyślał – skoro mama nie może przyjść do fiołków, fiołki mogą pójść do mamy! – Słuchajcie! – zawołał Plamka. – Zróbmy mamie niespodziankę i zanieśmy jej wielki, pachnący, wiosenny bukiet! Na pewno się ucieszy! I już po chwili cała trójka prześcigała się w wynajdywaniu najpiękniejszych i najbardziej pachnących fiołków, żonkili i krokusów. Lecz kiedy mieli już całe naręcza wspaniałych kolorowych kwiatów i postanowili wracać do domu, słonko nagle schowało się za chmury i zerwał się zimny wiatr. – Lepiej się pospieszmy – zaniepokoiła się Misia. – Mama będzie się o nas martwiła. Ale z nieba zaczęły już padać krople deszczu, a potem zimne i białe płatki śniegu. Biegli coraz szybciej, lecz ich futerka były coraz bardziej przemoczone! Na szczęście Plamka zauważył szczelinę w pniu wielkiego dębu. – Schowajmy się, szybko! – zawołał. – Ojej, co to jest to białe? – spytała Misia, kiedy już jako tako zdołali się skryć. – To śnieg – odparł Plamka – ale przecież miała być już wiosna! Czy znowu zacznie się zima?! – Hu, huu! Witam gości! – usłyszeli nagle nad sobą. To sowa, bo było to jej mieszkanie, spoglądała na nich z góry. – Dzień dobry, Pani Sowo – powiedziały niedźwiadki chórem. – Widziała Pani? Zima chyba wraca! – Ach! – odrzekła sowa wyniośle. – Widać, że jeszcze niewiele wiecie o świecie… Wszak stare leśne przysłowie mówi: „Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. A właśnie mamy kwiecień! Hu, huu! – Tak, tylko skąd wiedzieć, kiedy akurat będzie „trochę lata”? – pomyślał Plamka, patrząc na zmoknięte fiołki.

  Zadajemy  pytania dotyczące przeczytanego tekstu, np:

-  Jakie zwierzęta wybrały się na spacer?

- Czego szukały?

-  Co znalazły po drodze?

- Jak zmieniła się pogoda podczas spaceru?

-  O jakim przysłowiu mówiła sowa?

  • „Kwiecień – plecień” – rozmowa kierowana.

Z pomocą rodziców  dziecko stara  się wyjaśnić powiedzenie:  „Kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”.

Pomoce: obrazki przedstawiające symbole zimy i wiosny, np. śnieg, kwiat,  chmura, słońce, narty, rower;

Omawiając kwietniową aurę, układa na przemian na dywanie obrazki symbolizujące zimę i wiosnę, np. śnieg, -kwiat, ciemna chmurka -  słońce, narty -  rower.

DOBIERANIE RYMÓW :

 Następnie l tłumaczymy  zasadę rymowania na podstawie słów „kwiecień” – „plecień” i proponujemy  zabawę w dobieranie rymów: rozkładamy  na dywanie obrazki, których nazwy się rymują, i prosimy  o dobranie par.

Ćwiczenie to wymaga pomocy rodzica :  

– Zabawa w rymy:

 Przykłady rymów:

- mak   -   rak,                    - szafa   -   żyrafa

- koń   -   słoń,                   - cytryna   -   malina

- osa   -   kosa,                   - ryby   -   grzyby

- kot   -   płot,                    - smok   -   sok

 

Następnie dzieci mogą wymyślać własne rymy.

  • „Wiosenne kwiaty” – oglądanie wiosennych kwiatów,

Pomoce:  w miarę możliwości  żywe wiosenne kwiaty lub ilustracje:   : krokusy, żonkile, fiołki, wazon,

Prezentujemy  dziecku  kwiaty, których nazwy pojawiły się w tekście: krokusy, fiołki i żonkile. Dziecko opisuje  ich wygląd, barwę, kształty, wącha je. Wspólnie nalewają wody do wazonu, umieszczamy w nim kwiaty.

Zabawa orientacyjno-porządkowa: dajemy  dziecku  chustkę szyfonową . Przy akompaniamencie muzyki dziecko  porusza  się po całym pomieszczeniu  , swobodnie improwizując ruch, który powinien być dostosowany do charakteru, nastroju i tempa utworu. Na przerwę w muzyce dziecko  sprawnie tworzy figurę kwiatową (stoi  nieruchomo w wybranej pozie do momentu pojawienia się muzyki).

ZABAWA RYTMICZNA  :

 Dziecko  rytmicznie recytują słowa powiedzenia "Kwiecień plecień....., wypowiada  je: -  cicho -  głośno, wolno -  szybko, nisko -  wysoko.

POZDRAWIAMY   -   MIŁEJ ZABAWY !

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-04-14 21:02:41
Data edycji: 2020-04-14 23:49:39
Ilość wyświetleń: 490
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej