Temat tygodnia: Wiosna na wsi.
PONIEDZIAŁEK (18.05.2020)
Temat dnia: Zwierzęta na wsi.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.
Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszą.
Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
Potrzebne będą obrazki (lub zabawki) zwierząt żyjących na wsi i zwierząt leśnych lub egzotycznych. Obrazki uśmiechniętej i smutnej buzi.
Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważa, że nie.
Książka https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=63
Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Proponowane pytania:
− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
Uświadamiamy dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Prosimy dziecko, aby powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli nie potrafi tego określić z pomocą przychodzi rodzic określając jego mocne strony. (Odwołujemy się do przeczytanego wcześniej opowiadania oraz doświadczeń dziecka).
Rodzic rozkłada na podłodze, w różnych miejscach pokoju, poduszki.
Dziecko – konik biega, wysoko unosząc kolana. Gdy napotka przeszkodę – poduszkę, przeskakują przez nią, po czym biegnie dalej. ( przeszkody dostosować do możliwości dziecka).
Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez rodzica.
Dziecko:
- nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,
- koloruje rysunki zwierząt,
- naśladuje ich odgłosy,
- rysuje świnki według wzoru.
Dziecko:
- nazywa zwierzęta na podstawie ogonów,
- koloruje rysunki zwierząt,
- naśladuje ich odgłosy,
- nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciu.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.
Do zabawy potrzebujemy kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru.
Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Rodzic przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je i określa ile jest kół każdej wielkości. Wskazuje koła, których jest najmniej.
Do zabawy będą potrzebne koła z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składa duże koło na pół i przykleja je na środku kartki. Jedno średnie przykleja jako głowę, a pozostałe składa na pół i przykleja na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składa na pół i przykleja jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowuje oko i nogi koguta. Może dorysować płot, na którym siedzi kogut.
WTOREK (19.05.2020)
Temat dnia: Co słychać wiosną na wsi?
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane działania:
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np. wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarza za nim w ten sam sposób.
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę
(np. ku-ra – kura, kro-wa –krowa).
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Po wysłuchaniu odgłosów zwierząt, dziecko próbuje naśladować odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta oraz sposób poruszania się.
Nagranie piosenki Wiosna na wsi, Olek i Ada płyta CD, utwór nr 10 na stronie;
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Kogut głośno pieje, Idzie pan gospodarz,
gładzi piękne pióra. ciężki worek niesie,
- Ko, ko, jestem głodna- szur, szur, sypie ziarna,
woła pani kura. wszyscy głodni przecież.
Ref.: Kukuryku, ko, ko, ko, Ref.: kukuryku…
gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa ,
mu, mu, iha, iha. Z gospodarzem wiosna
Kto nam dziś śniadanie da? cichutko przybyła
i pachnącą trawą
Na podwórku gęsi łąkę ozdobiła.
i małe kaczuszki
tup, tup przytupują, Ref.: Kukuryku…
mają puste brzuszki.
Pasą się owieczki,
Ref.: Kukuryku… krowy i barany,
jest już z nami wiosna,
świat się cieszy cały.
Ref.: kukuryku…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Jakie odgłosy wydawała pani kura?
- Jak gęsi i kaczuszki przytupywały?
- jak gospodarz sypał ziarna?
- kto wydaje takie odgłosy: muu, muu; bee, bee; gę, gę; kwa, kwa; kukuryku?
- Czy melodia była wesoła czy, czy smutna?
- Czy piosenka była szybka, czy wolna?
Do zabawy potrzebne będą obrazki: krowy, kozy, kury, mleka, sera, jajek, masła, jogurtu.
Rodzic rozkłada z jednej strony obrazki zwierząt, a w rozsypce – obrazki produktów, jakie dzięki nim otrzymujemy. Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie obrazków produktów do obrazków zwierząt. Rodzic zwraca uwagę, że zarówno koza, jak i krowa dają mleko. (załącznik nr 2)
Do zabawy potrzebujemy ser żółty, biały serek topiony, masło, talerzyk, widelec.
Rodzic prosi, aby dziecko umyło ręce i poczęstowało się produktami znajdującymi się na talerzyku. Po
degustacji rodzic prosi, aby dziecko nazwało wszystkie produkty i opisało ten, który mu najbardziej smakował (może uzasadnić swój wybór).
Do zabawy będą potrzebne jajka wycięte z papieru, słomka.
Rodzic prosi, aby dziecko podeszło do miejsca, gdzie zgromadzone są papierowe jajka, i przenosiło je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą słomki.
Dziecko rysuje po śladzie, a następnie koloruje obrazek. (załącznik nr 3)
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólna zabawa przy piosence Kaczuszki;
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
ŚRODA (20.05.2020)
Temat dnia : Na wiejskim podwórku.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy potrzebne będą obrazki : 1 krowa, 2 koguty, 3 barany, 4 kozy.
Dziecko segreguje obrazki zwierząt gospodarskich według rodzaju. Układa je w obręczach i liczy, ile jest obrazków zwierząt w każdej obręczy. (załącznik nr 4)
Do zabawy potrzebujemy obrazki zwierząt i obręcze z poprzedniego zadania.
Dziecko:
- porównuje, których zwierząt jest więcej,
- układa obrazki zwierząt w obręczach od najmniejszej liczby zwierząt do największej,
- liczy zwierzęta w obręczach od lewej do prawej strony,
- wyciąga wnioski, że jest ich tyle samo niezależnie od sposobu liczenia.
Dziecko:
- ogląda zdjęcia zwierząt gospodarskich,
- nazywa je i naśladuje głosy: krowy, koguta, barana i kozy,
- liczy małe świnki na obrazku,
- koloruje mamę i czwórkę jej dzieci.
Zabawa przy pierwszej zwrotce piosenki Wiosna na wsi.
Rodzic śpiewa pierwszą zwrotkę, następnie dziecko śpiewa refren, kuca i udaje, że wydziobuje ziarna, stukając palcem w podłogę.
Ko, ko, ko, kukuryku. Mu, mu, bee, bee.
Gę, gę, gę, kwa, kwa, kwa. Kto nam dziś śniadanie da?
Do zabawy będą potrzebne trzy długie paski papieru, sylwety kur wycięte z papieru, karton, klej.
Rodzic przykleja trzy paski (grzędy) na kartonie. Dziecko zgodnie z poleceniem rodzica umieszcza kury na grzędach i, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, mówi, gdzie siedzi jego kura, np.: na górnej , na dolnej lub na środkowej grzędzie.
Dziecko inscenizuje ruchem opowiadanie rodzica.
Rozpoczyna się wyścig, (dziecko stoi w miejscu)
Konie stoją w boksach. (przebiera nogami, drepcze)
Start! Konie ruszyły. (biegnie truchtem)
Przeskakują kałużę, (podskakuje)
Nabierają pędu. (szybko przebiera nogami)
Przebiegają po grząskim gruncie. (biegnie, wysoko podnosząc kolana)
Dobiegają do mety. (zwalnia bieg aż do zatrzymania się, parska)
Do tej zabawy będą potrzebne: kartka A4 podzielona na 9 pól, po trzy sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki.
Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dziecko wskazuje kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówi, jak ustawiło zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dziecko zmienia położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem rodzica, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp. (załącznik nr 5)
Do zabawy będzie potrzebna plastelina, małe koraliki do wykonania oczu, przykrywka do pudełka kartonowego, np. po papierze ksero lub po butach.
Dziecko wybiera kolor plasteliny i lepi dowolne figurki zwierząt gospodarskich. Prace umieszcza w zagrodzie zrobionej z przykrywki z pudełka kartonowego.
Rodzic liczy do pięciu przy wykonywaniu każdego ćwiczenia.
Dziecko:
- maszeruje po kole, zmienia kierunek ruchu,
- po zatrzymaniu się wykonuje przysiady,
- rozkłada ramiona w bok, wykonuje wymachy jak przy pływaniu żabką,
- pochyla tułów do przodu, robi wymachy w przód, naprzemiennie raz jedną ręką, raz drugą – jak przy pływaniu kraulem, w podskokach wykonuje pajacyki,
- uginając lekko nogi, opiera dłonie na udach nad kolanami i wykonuje koła – na zewnątrz i do wewnątrz,
- kładzie ręce na biodrach i wykonuje biodrami koła w obydwie strony,
- stoi w postawie wyprostowanej i kręci głową: do przodu, do tyłu, na boki.
CZWARTEK (21.05.2020)
Temat dnia: W chlewiku.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Rozwiązywanie zagadek.
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą
i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)
Każdy kojarzy ją z korytem.
To zwierzę urocze, spokojne i skryte,
różowe i czyste, a gdy spojrzysz na ni,
powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)
Zabawa przy III zwrotce piosenki Wiosna na wsi.
Rodzic zakłada kapelusz, udaje gospodarza i śpiewa III zwrotkę piosenki, wykonując gest sypania ziarna.
Idzie pan gospodarz,
ciężki worek niesie,
szur, szur, sypie ziarna,
wszyscy głodni przecież.
Dziecko udaje ptaka, przykuca i dziobie ziarna – stuka palcem wskazującym o podłogę.
Dziecko chodzi na czworakach zmieniając tempo: szybko (świnka biega), wolno (świnka chodzi). Na hasło rodzica: świnka tapla się w błotku! dziecko przechodzi do leżenia na plecach, poruszając rękami i nogami uniesionymi w górę. Zabawę powtarzamy.
Rodzic czyta wiersz, zawieszając głos w odpowiednich miejscach, a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy.
„Zabawa w rymy”
Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery…(pióra)!
Kura gdacze,
kaczka… (kwacze),
krowa …(ryczy),
świnka…(kwiczy),
owca… (beczy),
koza…(meczy),
a na płocie przy chlewiku
kogut pieje…(kukuryku)!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w …(pióropuszu)-
odnalazła kura pióra
i umilkła…(awantura),
a pisklęciu się dostała niezła bura!
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? W jaki sposób to robiły? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Idzie gąska po podwórku. Nagle kogut ścieżką wąską
Za nią gąski – jak po sznurku. przybiegł za ostatnią gąską.
Idą zgodnie i gęgają, Gęgać nie potrafi wcale,
za swą mamą powtarzają. za to pieje doskonale!
- Gę, gę, gę, ga, ga, ga! - Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna!
Kto melodię taką zna?
Mama gąska zagęgała, Nawet kotka, choć ciut głucha,
bo przywitać wiosnę chciała. też muzyków chce posłuchać.
Małe gąski też gęgały, Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
wiosnę także witać chciały. Kto melodię taką zna?
- Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Kto melodię taką zna?
Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku?
Policz świnki. Pokaż ich liczbę na palcach.
Dorysuj świnkom ogonki.
Pokoloruj rysunki.
Materiały do wykonania pracy:
- różowy balonik
- ruchome oczy (lub czarny guzik )
- klej magik i biurowy ( można wykorzystać taśmę dwustronną)
- ryż
- zielona kartka z bloku technicznego
- różowa kartka z bloku rysunkowego
- nożyczki
- guziczek na ryjek
- brązowa farba plakatowa
- słomka do rozdmuchiwania farby.
PIĄTEK (22.05.2020)
Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane działania:
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Przykładowe pytania:
- Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
- Jak się nazywał pies Władka?
- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
- Co zrobiły zwierzęta?
- Co jadły zwierzęta?
Nazywanie zwierząt dorosłych i ich dzieci oraz ich mieszkań.
Opowiadanie, co dzieje się na obrazku. (załącznik nr 9)
Dziecko siedzi przed rodzicem , który rysuje wzory na plecach dziecka.
Biega źrebaczek po łące, Stukanie palcami.
wąchając pachnące kwiatki. Rysowanie kwiatka.
Tu rosną stokrotki, maki,
a tu kolorowe bratki.
Podchodzi klacz, jego mama, Delikatne stukanie pięściami.
nosem go lekko dotyka. Naciskanie jednym palcem
Konik do mamy się śmieje Skoki - opieranie dłoni najpierw nadgarstki
następnie palce.
i dalej po łące bryka.
Potem wieczorem w stajence Głaskanie całą dłonią.
do mamy tuli się blisko. Przytulenie.
Układa do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko. Naśladowanie chrapania.
Gąska pije wodę – ćwiczenie mięśni głowy i szyi.
Dziecko w pozycji przysiadu podpartego, głowę ma pochyloną nad podłogą – gąska pije wodę. Następnie poprzez powolny wyprost skłon głowy w tył – gąska połyka wodę.
Idzie kaczka – ćwiczenie stóp. Chód w podkurczonymi palcami stóp w jedną i w drugą stronę.
Pieje kogut – ćwiczenie z elementem równowagi. Dziecko stoi na jednej nodze, ręce rozłożone szeroko w bok, kogut macha skrzydłami i pieje: Kukuryku.
Koniki pasą się na łące – zabawa z elementem biegu. Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Koń skubie trawę! dziecko wykonuje ruchy głową w górę i w dół.
Koziołki – zabawa z elementem podskoku. Dziecko podskakuje swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymuje się i zmienia kierunek podskakiwania.
Dziecko:
- nazywa zwierzęta przedstawione na zdjęciach,
- dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),
- odszukuje wśród naklejek zdjęcia młodych zwierząt i nakleja je w odpowiednich miejscach,
- naśladuje głosy zwierząt przedstawionych na zdjęciach,
- dorysowuje kaczkom wodę ją koloruje.
Kolorowe ma piórka,
woła: kukuryku
i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
Wieczorem odpoczywa w stajni,
bo od wielu dni
ciężko pracuje
na swojej wsi. (koń)
Mieszka w chlewiku
i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
Znosi jajka
i, choć nie szczerozłote,
to właśnie do niej idziesz,
gdy na jajecznicę masz ochotę. (kura)
To od niej mamy mleko,
i choć do pięknej jej daleko,
to nie tylko liczne łaty to sprawiają,
że gospodarze duży pożytek z niej mają. (krowa)
Rodzic pokazuje dziecku obrazek z kilkoma elementami, które do niego nie pasują. Dziecko pokazuje i tłumaczy, co na nim nie pasuje i dlaczego. (załącznik nr 10 )
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wysłuchanie piosenki Dziadek fajną farmę miał;
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Miłej zabawy :)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13