Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.
PONIEDZIAŁEK (08.06.2020)
Temat dnia: Poznajemy pojazdy.
Cele ogólne. Dziecko:
- poznaje różne pojazdy i ich rodzaje,
- rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- wnioskuje, dokąd pojadą dzieci na wakacje,
- rozwija sprawność manualną.
Proponowane zabawy:
Pojazdy i klocki.
Dziecko buduje z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe,
stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów).
Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami),
ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń).
Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będą się poruszać.
- Wyruszają z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
.− Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
− Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
− Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
Rodzic może zaproponować drogę powrotną, podczas której dziecko będzie naśladowało kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.
Rodzic razem z dzieckiem śpiewa popularną rymowankę. Dziecko i rodzic obracają się w kole raz w jedną, raz w drugą stronę.
Chłopcy, dziewczęta, dalej wszyscy wraz.
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.
Hej, hopsasa, jak ona szybko mknie!
Hej, dalej, dalej, do zabawy spieszmy się.
Bębenek, grzechotka lub inny instrument.
Kiedy rodzic wygrywa rytm na grzechotce, dziecko spaceruje i rozgląda się wokół siebie. Kiedy rodzic kilkakrotnie uderzy w bębenek, to sygnał, że zbliża się burza – dziecko ma kucnąć i nakryć głowę rękami.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc... (wakacje)
Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Książka: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=77
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji.(do pobrania)
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie rodzic podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.
Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze. (do pobrania)
Dziecko przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.
Rodzic pokazuje plecak i prosi dziecko, aby powiedziało, co chciałoby zabrać ze sobą na wakacje oprócz ubrań. Następnie dziecko wyciąga z plecaka jeden przedmiot, mówi, jak się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach.
Dziecko:
− mówi, co Ada i Olek spakowali do swoich plecaków,
− określa, co dzieci będą robiły na wakacjach,
− rysuje po śladzie linii rysunku.
Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.
Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części
Układa i przykleja żaglówkę: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych).
Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.
Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).
WTOREK (09.06.2020)
Temat dnia: Miło spędzam czas.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Kartka, ołówek.
Dziecko rysuje góry według instrukcji rodzica, zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.).
Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dziecka jest powiedzieć całe słowa.
Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka
z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.
Nagranie piosenki Wakacje, płyta CD 2, utwór nr 19 na stronie:
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Fale, morskie fale
i piasek na plaży,
o letniej zabawie
każdy przecież marzy.
Ref.: Lato, lato, lato
dzisiaj wita nas,
latem, latem, latem
miło spędzasz czas.
Góry, nasze góry
i pachnące lasy,
plecak zabieramy,
jedziemy na wczasy.
Ref.: Lato, lato...
Rzeki i jeziora
już na nas czekają,
wiosła i kajaki
na spływ zapraszają.
Ref.: Lato, lato...
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co można robić podczas wakacji nad morzem?
− Jak można spędzać czas w górach?
− Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?
− Co można robić latem w domu?
− Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?
Dziecko:
− rysuje po śladach szarych linii rysunku,
− rysuje rybki po śladach.
Tacka i piasek dla dziecka.
Rodzic wręcza dziecku tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało na niej palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury.
Dwa szklane pojemniki z wodą (ciepłą i zimną), lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa
nakrętka, piłeczka pingpongowa) i ciężkie przedmioty (drewniany klocek, metalowy samochodzik, mały kamyk).
Dziecko dotyka najpierw ciepłej wody, a potem zimnej wody i określa, jaka jest zwykle woda w morzu. Następnie umieszcza w jednym z pojemników kilka przedmiotów i próbuje określić, dlaczego jedne toną, a inne nie.
Wniosek: Przedmioty, które są lekkie, unoszą się na wodzie, a przedmioty cięższe opadają na dno pojemnika.
Pięć muszelek różnej wielkości. (do pobrania)
Rodzic rozkłada kolejne muszelki, mówiąc, że pochodzą one znad morza.
Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i ułożyło je od najmniejszej do największej. Dziecko liczy muszelki od prawej strony i od lewej strony. Ustala, że bez względu na kierunek liczenia jest ich tyle samo.
Dla dziecka: niebieskie koło z papieru kolorowego, nożyczki, klej, kredki, kartka, gazety.
Rodzic prosi, aby dziecko przykleiło koło na środku kartki. Następnie z gazet wycięło (4-latek), wyrwało (3-latek) dowolne elementy, które mogą znajdować się nad jeziorem. Dziecko może także dorysować elementy.
ŚRODA (10.06.2020)
Temat dnia: Na plaży jest fajnie.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija umiejętności liczenia,
- utrwala umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Dla dziecka: sylwety wiaderek w trzech wielkościach, klej, kartka, kredki.
Dziecko układa papierowe wiaderka zgodnie z poleceniem rodzica: od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego. Przykleja je na kartce i koloruje każde na inny kolor. Wskazuje na swojej pracy wiaderko zgodnie z opisem rodzica: Największe jest wiaderko w kolorze... (do pobrania)
Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach.
Rodzic rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dziecko podaje ich nazwy. Następnie dobiera odcienie do danego koloru i je nazywa, kończąc wypowiedź rodzica, np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo itp.
Kostka z oczkami, dla dziecka: sylweta wiaderka z brystolu (lub zalaminowana), klamerki.
Dziecko otrzymuje sylwetę wiaderka. Rodzic prosi dziecko, aby rzuciło kostką. Dziecko przypina do sylwety tyle klamerek (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dziecko sprawdza poprawność, wskazuje klamerki i głośno liczy. (do pobrania)
Dzieci:
− kolorują figury dwoma różnymi kolorami,
− nazywają wybrane kolory,
− liczą figury,
− wskazują największą figurę i najmniejszą figurę,
− mówią, do czego są one podobne,
− liczą obrazki: grabi, łopatek, wiaderek, foremek, i określają, czego jest najwięcej, a czego najmniej.
Dla dziecka: rysunek przedstawiający muszle, plastelina.
Dziecko koloruje lub wykleja plasteliną muszelki.
Kolorowe obręcze, gwizdek.
Rodzic rozkłada oddalone od siebie kolorowe obręcze i ustala z dzieckiem, że niebieska symbolizuje jeziora, żółta – piasek nadmorski, zielona – wieś, czerwona – szczyty górskie. Dziecko zamienia się w autobus i biega, omijając obręcze. Na gwizdek i hasło rodzica, np. Stacja jezioro – dziecko podbiega do obręczy niebieskiej i zatrzymuje się. Rodzic gwizdkiem daje sygnał do odjazdu autobusów. Przy kolejnym powtórzeniu zmienia stację, na której zatrzymuje się dziecko (przy właściwej obręczy).
Zabawki do piaskownicy: w różnych kształtach, różnej wielkości, w różnych kolorach (foremki, wiaderka, łopatki), obręcze. Rodzic demonstruje dziecku zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dziecko liczy je i zamyka oczy. Rodzic dokłada jedną zabawkę i prosi, by dziecko otworzyło oczy i wskazało, którą zabawkę dołożył.
Ćwiczenia w pozycji leżącej – Zabawy nad wodą.
Deska – dziecko leży na brzuchu, ma proste ręce wyciągnięte przed siebie, proste nogi unosi nad podłogę i opuszcza.
Pływanie żabką – dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje pływanie – energicznie wykonuje ruchy rękami i nogami.
Styl grzbietowy – dziecko w leżeniu na plecach, prostuje ramiona za głową, przesuwa je szerokim łukiem po podłodze w stronę ciała i unosi ręce górą do początkowej pozycji przy głowie.
Rowerki wodne – dziecko w parze leży na plecach, styka stopy ze stopami partnera, ugina jedną nogę, a drugą prostuje naprzemiennie – jak przy pedałowaniu na rowerze.
Ćwiczenia w pozycji siedzącej.
Wiosłowanie – dziecko razem z rodzicem siadają na podłodze w rozkroku, z prostymi nogami, łączą stopy ze stopami partnera, chwytają się za ręce i lekko pociągają, wykonując lekki skłon i wychylenie do tyłu.
Samoloty – dziecko siada w siadzie skrzyżnym, naprzeciwko rodzica. Jedno z nich przyjmuje rolę pilota i wykonuje ruchy tułowiem i rękami wyprostowanymi w łokciach, szeroko rozchylonymi na boki. Druga osoba na zasadzie lustra powtarza te ruchy. Następuje zmiana ról.
Ćwiczenia w pozycji stojącej.
Pływanie kraulem – dzieci wymachują prostymi ramionami naprzemiennie, do przodu oraz do tyłu,
z lekkim pochyleniem tułowia w przód i w tył.
Przeciąganie się – dziecko, po wyjściu z namiotu, wykonuje w staniu, z lekko rozstawionymi nogami, wymachy ramion w górę, w przód i na boki.
Wspinaczka – dziecko wykonuje marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, uderzają lekko prawą dłonią w lewe kolano i lewą dłonią w prawe kolano.
PIĄTEK (12.06.2020)
Temat dnia: Bezpieczne wakacje.
Cele ogólne. Dziecko:
- utrwala zasady bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach,
- utrwala swoje imię, nazwisko, adres,
- rozwija motorykę małą,
Proponowane zabawy:
Rodzic prosi, aby dziecko naśladowało morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora...
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
− Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia
górskie szlaki).
− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
− Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?
Dzieci:
− rysują po śladach szarych linii rysunków tych
przedmiotów, które można wziąć na wakacje,
− nazywają miejsca na zdjęciach i wybierają to,
w które chciałyby pojechać.
Rodzic przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres (4-latki) – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Rodzic może sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.
Obrazki: z numerem alarmowym 112 i pojazdami uprzywilejowanymi (wozem strażackim, radiowozem policyjnym, karetką pogotowia). Rodzic prezentuje numer alarmowy 112. Odczytuje go, a następnie dziecko robi to samo i mówi, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Rodzic prezentuje obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112.
Aby łatwiej było dziecku zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).
Byłoby dobrze, gdyby podczas spaceru dziecko przeszło przez jezdnię w miejscu z pasami, z sygnalizacją świetlną i/lub bez pasów i bez sygnalizacji świetlnej.
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko krzyczy: Tak! lub Nie!
− W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)
− Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)
− Na plaży wolno śmiecić. (nie)
− Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)
− W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)
− Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie filmu edukacyjnego;
Bezpieczne wakacje nad wodą;
https://www.youtube.com/watch?v=cn5pS8xXXFU
Bezpieczne wakacje w górach;
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13