WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wakacyjne podróże 08 - 12.06.2020r.

Wakacyjne podróże 08 - 12.06.2020r.

Temat tygodnia: Wakacyjne podróże.

PONIEDZIAŁEK (08.06.2020)

Temat dnia: Poznajemy pojazdy.

Cele ogólne. Dziecko:

- poznaje różne pojazdy i ich rodzaje,

- rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- wnioskuje, dokąd pojadą dzieci na wakacje,

- rozwija sprawność manualną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawy konstrukcyjne Transport.

Pojazdy i klocki.

Dziecko  buduje  z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe,

stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

 

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla  dziecka.

Rodzic  demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

 

Język  wyruszył  na  wakacje.  Wsiadł  do  samochodu  i  mocno  kręcił  kierownicą  (dziecko  rysuje koła  językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza  językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko  porusza  językiem,  na  zmianę,  raz  do  górnych,  a  raz  do  dolnych  zębów). 

Język  z  zaciekawieniem  przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury  (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje  językiem  koła  między  zębami  a  wargami), 

ale  kiedy  jechał,  często  musiał  dzwonić  dzwonkiem (dziecko  mówi: dzyń, dzyń).

Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).

 

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Rodzic  zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało  pojazd, którym będą się poruszać.

- Wyruszają z domu samochodem  – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje  się, zostawia  samochód na parkingu.

.− Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).

Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladuje  rękami ruch wiosłowania).

Rodzic  może zaproponować drogę powrotną, podczas której dziecko będzie naśladowało kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.

 

  • Zabawa Karuzela (popularna rymowanka).

Rodzic razem z dzieckiem śpiewa popularną rymowankę. Dziecko i rodzic obracają się w kole raz w jedną, raz w drugą stronę.

 

Chłopcy, dziewczęta, dalej wszyscy wraz.                          

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

 

Hej, hopsasa, jak ona szybko mknie!

Hej, dalej, dalej, do zabawy spieszmy się.

 

  • Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał  – Burza.

Bębenek, grzechotka lub inny instrument.

Kiedy rodzic  wygrywa rytm na grzechotce, dziecko spaceruje i rozgląda  się wokół siebie. Kiedy rodzic kilkakrotnie uderzy w bębenek, to sygnał, że zbliża się burza – dziecko ma kucnąć i nakryć głowę rękami.

 

  • Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej  Wakacje.

Rodzic  recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

 

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc... (wakacje)

 

  • Słuchanie opowiadania E. Stadmüller  Wakacje. (do pobrania)

Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

Książka:  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=77

 Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Rodzic  zadaje pytania:

Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w czasie wakacji?

 

  • Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji.(do pobrania)

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko  podaje  ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem  (po  ulicach,  po  wodzie, w powietrzu).  Następnie rodzic  podaje  nazwy  środków  lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje  odpowiednie pojazdy.

 

  • Ćwiczenia rozwijające myślenie  – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze. (do pobrania)

Dziecko  przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

  •  Zabawa dydaktyczna  Co warto zabrać na wakacje?

Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.

Rodzic pokazuje  plecak  i  prosi  dziecko,  aby  powiedziało,  co  chciałoby  zabrać  ze  sobą  na  wakacje  oprócz  ubrań.  Następnie  dziecko  wyciąga  z  plecaka  jeden  przedmiot,  mówi,  jak  się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach.

 

  • Karty pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, nr 56.

Dziecko:

− mówi, co Ada i Olek spakowali do swoich plecaków,

− określa, co dzieci będą robiły na wakacjach,

− rysuje  po śladzie linii rysunku.

 

  • Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dziecko  maluje  połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części

Układa  i  przykleja  żaglówkę:  z  dwóch  trójkątów  i  trapezu  jako  podstawy  (bez  nazywania  figur geometrycznych).

 

  • Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.

Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.

Rodzic  pokazuje  jeden  obrazek.  Dziecko  nazywa  przedstawiony  na  nim  pojazd,  naśladuje  ruchem  jego  sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

 

WTOREK (09.06.2020)

Temat dnia: Miło spędzam czas.

Cele ogólne. Dziecko:

  •  rozwija mowę,
  •  śpiewa piosenkę,
  • wyciąga wnioski z zabaw badawczych.

 

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie linii łamanych.

Kartka, ołówek.

Dziecko rysuje góry według instrukcji  rodzica, zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.).

 

  • Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?

Rodzic  dzieli  słowa  rytmicznie  (na  sylaby),  np. ka-pe-lusz,  chus-tecz-ka,  czap-ka,  a  zadaniem  dziecka  jest  powiedzieć całe słowa.

 

  • Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria.

Mała  walizka,  przedmioty,  które  kojarzą  się  z  wakacjami,  np.:  okulary  przeciwsłoneczne,  czapka 

z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.

 Rodzic daje  do  ręki  dziecku  z  zasłoniętymi  oczami  dowolny  przedmiot.  Zadaniem  dziecka  jest  określenie,  co  to  jest  i  do  czego  służy.  Po  odsłonięciu  oczu  następuje  weryfikacja  udzielonych  odpowiedzi.

 

  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wakacje (sł. i muz. B. Forma)

Nagranie piosenki Wakacje, płyta CD 2, utwór nr 19 na stronie:

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

Fale, morskie fale

i piasek na plaży,

o letniej zabawie

każdy przecież marzy.

 

Ref.:  Lato, lato, lato

dzisiaj wita nas,

latem, latem, latem

miło spędzasz czas.

 

Góry, nasze góry

i pachnące lasy,

plecak zabieramy,

jedziemy na wczasy.

 

Ref.:  Lato, lato...

 

 Rzeki i jeziora

już na nas czekają,

wiosła i kajaki

na spływ zapraszają.

 

Ref.:  Lato, lato...

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Co można robić podczas wakacji nad morzem?

Jak można spędzać czas w górach?

Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?

Co można robić latem w domu?

Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?

 

  • Karta pracy dzieci młodsze (żółte) cz. 2, nr 19 i dzieci starsze (zielone) cz. 2 nr 57.

Dziecko:

− rysuje  po śladach szarych linii rysunku,

− rysuje rybki po śladach.

 

  • Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek.

Tacka i piasek dla dziecka.

Rodzic  wręcza  dziecku  tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało  na niej  palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury.

  • Zabawy badawcze z wodą – Co będzie pływać, a co nie?

Dwa szklane pojemniki z wodą (ciepłą i zimną), lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa

nakrętka,  piłeczka  pingpongowa)  i  ciężkie  przedmioty  (drewniany  klocek,  metalowy samochodzik, mały kamyk).

Dziecko  dotyka  najpierw  ciepłej  wody,  a  potem  zimnej  wody i określa,  jaka  jest  zwykle woda w morzu. Następnie umieszcza w jednym z pojemników kilka przedmiotów i próbuje określić, dlaczego jedne toną, a inne nie.

Wniosek:  Przedmioty,  które  są  lekkie,  unoszą  się  na  wodzie,  a  przedmioty  cięższe  opadają  na  dno  pojemnika.

  • Zabawa matematyczna Muszelki.

Pięć muszelek różnej wielkości. (do pobrania)

Rodzic  rozkłada kolejne muszelki, mówiąc, że pochodzą one znad morza.

Prosi, aby dziecko  opisało  ich wygląd i ułożyło je od najmniejszej do największej. Dziecko liczy muszelki od prawej strony i od lewej strony. Ustala, że bez względu na kierunek liczenia jest ich tyle samo.

  •  Zabawa plastyczna Nad jeziorem.

Dla dziecka: niebieskie koło z papieru kolorowego, nożyczki, klej, kredki, kartka,  gazety.

Rodzic  prosi, aby dziecko przykleiło koło na środku kartki. Następnie z gazet wycięło (4-latek), wyrwało (3-latek)  dowolne  elementy,  które  mogą  znajdować  się  nad  jeziorem.  Dziecko może  także  dorysować  elementy.

 

ŚRODA (10.06.2020)

Temat dnia: Na plaży jest fajnie.

Cele ogólne. Dziecko:

- rozwija umiejętności liczenia,

- utrwala  umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,

- rozwija sprawność fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa dydaktyczna Największe wiaderko jest w kolorze...

Dla dziecka: sylwety wiaderek w trzech wielkościach, klej, kartka, kredki.

Dziecko  układa papierowe  wiaderka  zgodnie  z  poleceniem rodzica:  od  najmniejszego  do  największego  lub  od  największego  do  najmniejszego.  Przykleja  je  na  kartce i  koloruje  każde  na  inny  kolor.  Wskazuje na swojej pracy wiaderko zgodnie z opisem rodzica: Największe jest wiaderko w kolorze... (do pobrania)

  • Zabawa kolorami – Kolory lata.

Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach.

Rodzic rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dziecko  podaje  ich nazwy. Następnie dobiera odcienie do danego koloru i je nazywa, kończąc wypowiedź rodzica, np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo  itp.

  • Zabawa matematyczna Ile jest łopatek?

Kostka  z  oczkami, dla dziecka:  sylweta  wiaderka  z  brystolu  (lub  zalaminowana), klamerki.

Dziecko otrzymuje sylwetę wiaderka.  Rodzic prosi  dziecko, aby rzuciło kostką. Dziecko przypina  do sylwety  tyle klamerek (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dziecko sprawdza  poprawność,  wskazuje klamerki  i głośno liczy. (do pobrania)

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, nr 58.

Dzieci:

− kolorują figury dwoma różnymi kolorami,

− nazywają wybrane kolory,

− liczą figury,

− wskazują  największą  figurę  i  najmniejszą  figurę,

− mówią, do czego są one podobne,

− liczą  obrazki:  grabi,  łopatek,  wiaderek,  foremek,  i  określają,  czego  jest  najwięcej,  a  czego najmniej.

  • Muszelki – praca plastyczna.

Dla dziecka: rysunek przedstawiający muszle, plastelina.

Dziecko koloruje lub wykleja plasteliną muszelki.

 

  • Zabawa bieżna – Rozkład jazdy autobusu.

Kolorowe obręcze, gwizdek.

Rodzic  rozkłada oddalone od siebie kolorowe obręcze i ustala z dzieckiem, że niebieska symbolizuje jeziora, żółta – piasek nadmorski, zielona – wieś, czerwona – szczyty górskie. Dziecko zamienia się w autobus  i biega, omijając obręcze. Na gwizdek i hasło rodzica,  np. Stacja jezioro – dziecko  podbiega do obręczy niebieskiej i zatrzymuje się. Rodzic  gwizdkiem daje sygnał do odjazdu autobusów. Przy kolejnym powtórzeniu zmienia stację, na której zatrzymuje  się dziecko (przy właściwej obręczy).

 

  • Ćwiczenia pamięci Zamknij oczy.

Zabawki do piaskownicy: w różnych kształtach, różnej wielkości, w różnych kolorach (foremki, wiaderka, łopatki), obręcze. Rodzic  demonstruje dziecku  zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dziecko  liczy je i zamyka oczy. Rodzic dokłada jedną zabawkę i prosi, by dziecko  otworzyło oczy i wskazało, którą zabawkę dołożył.

 

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych:

Ćwiczenia w pozycji leżącej – Zabawy nad wodą.          

Deska dziecko  leży na brzuchu, ma  proste ręce wyciągnięte przed siebie, proste nogi unosi nad podłogę i opuszcza.

 Pływanie żabką  – dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje  pływanie – energicznie wykonuje  ruchy rękami i nogami.

Styl  grzbietowy  –  dziecko  w  leżeniu  na  plecach,  prostuje  ramiona  za  głową,  przesuwa  je  szerokim  łukiem po podłodze w stronę ciała i unosi  ręce górą do początkowej pozycji przy głowie.

 Rowerki wodne – dziecko  w parze  leży  na plecach, styka  stopy ze stopami partnera, ugina  jedną nogę, a drugą prostuje  naprzemiennie – jak przy pedałowaniu na rowerze.

Ćwiczenia w pozycji siedzącej.

Wiosłowanie  –  dziecko razem z rodzicem siadają  na  podłodze  w  rozkroku,  z  prostymi  nogami,  łączą  stopy  ze  stopami partnera, chwytają się za ręce i lekko pociągają, wykonując lekki skłon i wychylenie do tyłu.

Samoloty  –  dziecko  siada  w  siadzie  skrzyżnym, naprzeciwko  rodzica.  Jedno  z  nich  przyjmuje rolę pilota i wykonuje ruchy tułowiem i rękami wyprostowanymi w łokciach, szeroko rozchylonymi  na boki. Druga  osoba na zasadzie lustra powtarza te ruchy. Następuje zmiana ról.

Ćwiczenia w pozycji stojącej.

 Pływanie kraulem  – dzieci wymachują prostymi ramionami naprzemiennie, do przodu oraz do tyłu,

z lekkim pochyleniem tułowia w przód i w tył.

Przeciąganie  się  –  dziecko,  po  wyjściu  z  namiotu,  wykonuje w  staniu,  z  lekko  rozstawionymi  nogami,  wymachy ramion w górę, w przód i na boki.

Wspinaczka  – dziecko  wykonuje  marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, uderzają lekko prawą dłonią w lewe kolano i lewą dłonią w prawe kolano.

 

PIĄTEK (12.06.2020)

Temat dnia: Bezpieczne wakacje.

Cele ogólne. Dziecko:

- utrwala zasady bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach,

- utrwala swoje imię, nazwisko, adres,

- rozwija motorykę małą,

 

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.

Rodzic  prosi, aby dziecko  naśladowało  morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).

  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

 

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora...

 

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

 

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

 

Czapkę nosić – taką z daszkiem

– porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

 

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia

górskie szlaki).

Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

− Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, nr 60.

Dzieci:

− rysują  po  śladach  szarych  linii  rysunków  tych 

przedmiotów, które można wziąć na wakacje,

− nazywają  miejsca  na  zdjęciach  i  wybierają  to, 

w które chciałyby pojechać.

 

  • Zabawa dydaktyczna  Znam...

Rodzic  przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać  swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres (4-latki) – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Rodzic  może sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.

 

  • Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy. (do pobrania)

Obrazki: z numerem alarmowym 112 i pojazdami uprzywilejowanymi (wozem strażackim, radiowozem policyjnym, karetką pogotowia). Rodzic  prezentuje numer alarmowy 112. Odczytuje go, a następnie dziecko robi to samo i mówi, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Rodzic prezentuje obrazki pojazdów służb ratunkowych, które  można  wezwać,  dzwoniąc  pod  numer  112. 

Aby łatwiej było dziecku zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).

 

  • Spacer z rodzicami  – utrwalanie bezpiecznego sposobu przechodzenia przez jezdnię.

Byłoby dobrze, gdyby podczas spaceru dziecko przeszło  przez jezdnię w miejscu z pasami, z sygnalizacją świetlną i/lub bez pasów i bez sygnalizacji świetlnej.

 

  • Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji.

Rodzic  wypowiada kolejne zdania, a dziecko  krzyczy: Tak! lub Nie!

W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)

Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)

Na plaży wolno śmiecić. (nie)       

Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)

W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)

Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie filmu edukacyjnego;

 Bezpieczne wakacje nad wodą;

https://www.youtube.com/watch?v=cn5pS8xXXFU

Bezpieczne wakacje w górach; 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-06-05 20:58:57
Data edycji: 2020-06-12 00:52:36
Ilość wyświetleń: 18011
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej