Poniedziałek (26.10.2020)
Temat dnia: Nasze ulubione zabawy.
Cel główny:
- rozwijanie zmysłów.
Dziecko:
- rozpoznaje przedmioty za pomocą słuchu i dotyku.
Proponowane zabawy:
W co lubimy się bawić?
Dziecko wypowiada się na temat wspólnych zabaw z rodzicami i rodzeństwem w domu.
Co to za zabawka?
Pudło z dwoma otworami, różne zabawki.
Rodzic kolejno wkłada do pudła z dwoma otworami (wielkości dziecięcej ręki) zabawki różniące się kształtami (wcześniej dotykane przez dziecko).
Dziecko wkłada ręce do pudła i za pomocą dotyku rozpoznaje, co się w nim znajduje.
Która zabawka zniknęła?
Rodzic układa przed dzieckiem kilka zabawek. Dziecko nazywa je, a następnie odwraca się tyłem do rodzica, który w tym czasie chowa jedną zabawkę (następnie dwie lub trzy zabawki). Dziecko, po odwróceniu się z powrotem, odgaduje, które zabawki zniknęły.
Co wydaje taki dźwięk?
Przedmioty wydające różne dźwięki: folia, pęk kluczy, gazeta, klocki drewniane.
Rodzic demonstruje dziecku, jakie dźwięki wydają przedmioty, np.: ugniatana folia, poruszany pęk kluczy, darta gazeta, dwa drewniane klocki uderzane o siebie. Następnie chowa się, żeby dziecko go nie widziało (np. za parawanem), i porusza przedmiotami tak, aby wydawały dźwięki.
Dziecko odgaduje jaki przedmiot wydaje dany dźwięk.
Dziecko wykonuje czynności, o których opowiada rodzic. Leży na dywanie, udaje, że śpi.
Ta pozycja jest punktem wyjścia do rozpoczęcia opowiadania.
Pewnego jesiennego dnia Ola obudziła się bardzo wcześnie (dziecko się budzi). Przeciągnęła się i zaczęła ziewać (przeciąga się i ziewa: aaaaaa). W domu panowała cisza, tylko z pokoju rodziców dochodziło chrapanie taty (naśladuje chrapanie). Dziewczynka cichutko, aby nikogo nie obudzić, umyła się (naśladuje mycie się) i ubrała (naśladuje zakładanie ubrania). Postanowiła pobawić się zabawkami. Najpierw swoim ulubionym pajacykiem, który – nawet lekko dotknięty – zaczynał skakać (wykonuje skoki pajacyka), potem laleczką, która śmiesznie chodziła na sztywnych nogach (dziecko chodzi, nie zginając nóg w kolanach), aż w końcu piłeczką, która równiutko podskakiwała po podłodze (skacze obunóż). W kącie pokoju stał rowerek. Ola wskoczyła na niego i pojechała do sypialni rodziców (kładzie się na plecach, naśladuje jazdę na rowerze). Bała się, że jest już późno i nie zdąży do przedszkola. Mama na dzień dobry utuliła ją w swoich ramionach (tuli się, kołysze się na boki w siadzie skrzyżnym), a tatuś kilka razy głośno ją pocałował (naśladuje całowanie). „Tak miło rozpoczęty dzień będzie na pewno wspaniały” – pomyślała Ola i wszyscy razem, całą trójką pomaszerowali do kuchni na śniadanie.
Zabawa orientacyjno-porządkowa Stań prościutko.
Dziecko biega po wyznaczonym miejscu ogrodu. Na hasło Stań prościutko zatrzymuje się i prostuje.
Spacer z rodzicami – obserwowanie nielicznych ptaków, słuchanie ich nazw, podanych przez rodzica.
Słomka do napojów, kubeczek, skrawki papieru, talerzyk, farby.
Sprzątamy śmieci – próby przenoszenia skrawków papieru z blatu stołu na talerzyk za pomocą słomki do napojów.
Robimy bąbelki – dmuchanie przez słomkę do kubeczka z wodą.
Śmieszne wzorki – rozdmuchiwanie przez słomkę plamek farby umieszczonych na papierze; oglądanie powstałych wzorów.
Poniżej link do:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-a-kp-1/mobile/index.html
WTOREK (27.10.2020)
Temat dnia: Rozpoznaję zabawki.
Cel główny: rozwijanie zmysłów.
Dziecko: rozpoznaje zabawki za pomocą dotyku i słuchu.
Propozycje zabaw:
Rodzic wypowiada tekst. Dziecko wykonuje czynności, o których jest w nim mowa.
Gdy dobry humor masz,
gdy dobry humor masz,
to zaklaszcz rękami,
to zabaw się z nami.
Podczas kolejnych powtórzeń rodzic mówi:
...to zatup nogami, to zaklaszcz rękami, to mrugaj oczami, to machaj rękami.
Rozpoznawanie za pomocą dotyku.
Pudełko, koc, zabawki, opaska.
Rodzic pokazuje pudełko z zabawkami, przykryte kocem. Wyjmuje kolejno zabawki i stawia je na stoliku. Dziecko ogląda je, biorą do rąk. Rodzic zasłania dziecku oczy opaską. Otrzymuje od rodzica zabawkę, którą stara się rozpoznać za pomocą dotyku.
Rozpoznawanie za pomocą słuchu.
Zabawki wydające charakterystyczne odgłosy.
Rodzic przygotowuje kilka zabawek, które wydają charakterystyczne odgłosy (np.: płacząca lalka,
nakręcany samochód, balonik, piłka). Przed rozpoczęciem zabawy dziecko ogląda zabawki i słucha odgłosów wydawanych przez nie podczas zabawy. Następnie się odwraca . Rodzic wprawia w ruch samochód, odbija piłkę, wypuszcza powietrze z balonika lub porusza lalką. Dziecko wskazuje zabawkę wydającą określony dźwięk i naśladuje wydawane przez nią odgłosy. Potem próbuje naśladować ruchy wybranych zabawek.
Rodzic rozkłada na podłodze, w różnych miejscach pokoju, poduszki.
Dziecko biega, wysoko unosząc kolana. Gdy napotka przeszkodę – poduszkę, przeskakuje przez nią, po czym biegnie dalej. ( przeszkody dostosować do możliwości dziecka).
Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Dziecko dmucha na małe kuleczki z waty w celu nadania im odpowiedniego kierunku, np.
z narysowanego na dużym kartonie czy kartce koła na kwadrat.
Dziecko słucha dźwięków (wysokich, niskich, głośnych, cichych, krótkich, długich), a potem, z zamkniętymi oczami, próbuje je odtworzyć. Np. rodzic mruczy z zamkniętymi ustami, gwiżdże, naśladuje głosy zwierząt, klaszcze, tupie... . Potem rodzic zamyka oczy, a dziecko wydaje dźwięk. Rodzic go naśladuje.
Kubeczki po jogurtach.
Tworzymy muzykę – próby wydobywania dźwięków z kubeczków według pomysłów dziecka, np. pstrykanie palcami w kubeczki, uderzanie jednym kubeczkiem o drugi.
Maszerujemy z kubeczkami – maszerowanie z kubeczkami trzymanymi na wyciągniętych dłoniach.
Niezwykłe budowle – budowanie z kubeczków piramidek lub innych budowli (pomaga rodzic).
Karta pracy, cz.1, nr 18 – Naśladujcie to, co robią dziewczynka i chłopiec.
Karta pracy, cz. 1, nr 20 − Powiedzcie, co widzicie na zdjęciach.
Poniżej link do;
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-a-kp-1/mobile/index.html
Dowolny taniec przy piosence Pięć zmysłów.
https://www.youtube.com/watch?v=EL9-xoZbnYk
Życzymy miłej zabawy:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13