Poniedziałek 25.05.2020
Temat dnia: Moja rodzina.
Zachęcamy do rozpoczęcia dnia zabawami przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M
„Dom” – zabawa słownikowa. Dobieranie wyrazów, które kojarzą się ze słowem dom. Drogi Rodzicu: przygotuj obrazki pasujące do słowa dom (np. okno, kominek, obiad, zabawa, rodzina) oraz takie, które nie kojarzą się z domem (można wykorzystać obrazki z Wycinanki, s. 8, 9 lub wyciąć z gazet). Zadaniem dzieci jest wskazanie tych pasujących do wyrazu dom i uzasadnienie swego wyboru.
„Moja wesoła rodzinka” – słuchanie piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
Moja wesoła rodzinka
sł. Stanisław Karaszewski
muz. Tomasz Strąk
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!
Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha, lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
4. Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref. Mama, tata, siostra, brat...
a) Słuchanie piosenki. Dziecko słucha nagrania piosenki na siedząco. W tej pozycji tworzy do melodii improwizację ruchową (głową, rękami, górną częścią tułowia).
b) Wystukiwanie rytmu piosenki. Można zaprezentować dziecku rytm, stukając o dowolną powierzchnię, wytupując lub wyklaskując. Dziecko słucha i powtarza na zasadzie echa.
c) Ponownie słuchanie piosenki i w jej trakcie wystukiwanie rytmu.
„Moja rodzina” – praca plastyczna. Rodzicu –przypomnij dziecku znaczenie słowa portret, następnie zachęć je do malowania portretów swoich rodziców. Pod każdym portretem dziecko może nakleić pasek ze słowem mama lub tata (napisanym lub wydrukowanym).
„Zagadkowa osoba” – zachęcamy do zabawy dydaktycznej, do której można przygotować obrazki przedstawiające ludzi wykonujących charakterystyczne dla jakiegoś zawodu czynności, z gazet, czasopism lub wykorzystać ilustracje:
https://mala275.blogspot.com/2017/10/zawody-pomoce.html
Osoba dorosła lub dziecko losuje ilustrację i opowiada, co robi przedstawiona postać: np. Ta osoba uczy dzieci w szkole; Ta osoba gotuje obiady i inne dania; Ta osoba roznosi w restauracji zamówione dania. Zadaniem drugiego uczestnika zabawy jest podanie nazwy zawodu na podstawie opisu.
Praca z K4, s. 9 – klasyfikowanie według dwóch cech (rośliny, zwierzęta, pojazdy, instrumenty – małe i duże). Zadanie dodatkowe – łączenie w pary kostek z taką samą liczbą oczek.
„Turlanka” – zabawa słownikowa. Osoba dorosłą turla (lub rzuca) piłkę do dziecka, mówiąc jednocześnie nazwę zawodu w rodzaju męskim, np. nauczyciel. Dziecko, trzymając piłkę, tworzy nazwę zawodu w rodzaju żeńskim, np. nauczycielka. Później zmiana ról.
Zabawa ruchowa „Ojciec Wirgilusz”:
https://www.youtube.com/watch?v=1j8WIR0lsCU.
„Tajemnicza mama”– słuchanie opowiadania Jaworczakowej (załącznik 1).
„Odbicie w lustrze” – zabawa ruchowa naśladowcza. Rodzic staje przodem do dziecka i wykonuje wymyślone przez siebie ruchy, gesty, miny. Dziecko, które jest odbiciem w lustrze, naśladuje je. W dalszej części zabawy –zmiana ról.
„Magiczny woreczek” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje rekwizyty związane z zawodami (można wykorzystać zabawki i przedmioty znajdujące się w domu) np: nożyczki, zmiotkę, bandaż, drewnianą łyżkę, but, samochodzik, samolocik, paletę malarską, pędzel itp. Wybrane rzeczy wkłada do worka lub przykrywa kocykiem. Dziecko wkłada ręce i bez wyciągania przedmiotu próbuje odgadnąć jego nazwę. Gdy poda nazwę, wyjmuje i sprawdza, czy prawidłowo rozpoznało przedmiot.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13