Temat dnia: Na wystawie
Zachęcamy do rozpoczęcia dnia „Zabawami ze Świeżakami”: https://youtu.be/Vq4LxW6QX7I lub zabawą z poniedziałku https://youtu.be/4_BOPF_WfsM
„Wielcy malarze” – działanie dzieci. Przygotowujemy drukowane napisy Jan Matejko, Julian Fałat lub Stanisław Wyspiański. Następnie zachęcamy dziecko, aby je przeczytało i wpisało do jedno, potem drugie nazwisko do przeglądarki. Dziecko czytające lub rodzic odczytuje, kim były te osoby i czym zasłynęły. Wspólnie z dzieckiem oglądamy obrazy malarzy. Prosimy dziecko, żeby określiło, co malowali, czym się różnią ich dzieła, które im się bardziej podobają i dlaczego. Można również wydrukować zdjęcia jednego obrazu każdego z malarzy i z liter ułożyć ich imiona i nazwiska. Więcej informacji na temat malarzy można znaleźć: Jan Matejko https://youtu.be/jvUsMSaoSws, Stanisław Wyspiański https://youtu.be/2km83nPxkUY , obrazy Juliana Fałata https://youtu.be/geGJbGgIKkQ .
„Nasze dzieła” – zabawy matematyczne.
Dajemy dziecku kilka symetrycznych obrazków (można wyciąć) przedstawiających np. serce, choinkę, stół, okno, balon, misia, postacie chłopca i dziewczynki, tulipan, stokrotkę. Dziecko składa wycięte kształty i sprawdza, czy lewa strona jest odbiciem prawej; upewnia się, przykładając do linii zgięcia lusterko. Następnie wśród przedmiotów w otoczeniu szuka takich, które są symetryczne, lub szuka w przedmiocie linii symetrii (można zapytać: W którym miejscu w samochodzie należy przyłożyć lusterko, by połowa samochodu wraz z odbiciem wyglądała tak samo jak cały samochód?). Na koniec szukamy osi symetrii w figurach geometrycznych: kole, trójkącie, prostokącie, owalu, kwadracie (koło, owal, kwadrat, prostokąt jako figury z kilkoma osiami symetrii).
„W drodze na wystawę” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dziecko ruchem ilustruje opowiadanie (załącznik 1).
„Wiosenna wystawa” – rozmowa na temat właściwego zachowania w obiektach użyteczności publicznej na podstawie opowiadania B. Gawrońskiej (załącznik 2).
Po wysłuchaniu opowiadania zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania: Dokąd poszedł Ignaś z mamą i siostrą? Jakie eksponaty oglądał? Co wydarzyło się na wystawie? Co to jest wystawa? Jeśli to możliwe, dzieci wpisują do internetowej przeglądarki grafiki hasło wystawa i podczas oglądania zdjęć starają się doprecyzować znaczenie pojęcia (wystawa malarska, rzeźby, kwiatów, mebli, zwierząt itp.). Czy w naszym przedszkolu jest wystawa, a jeśli tak, to gdzie? Jak należy się zachowywać na wystawie lub w innym miejscu publicznym, czyli takim, do którego przychodzi wiele osób, np. w kinie, teatrze, muzeum? Pokazuje zdania, np. Eksponaty podziwiamy, ale ich nie dotykamy. Dobry przykład dajemy – eksponaty szanujemy!
Dziecko próbuje je odczytać. Następnie recytuje jedno z tych zdań, rytmizując je w dowolny sposób (pomaga sobie klaskaniem, tupaniem, pstrykaniem na palcach itp.)
Karty Pracy część 4, s. 6 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicie lustrzane, ćwiczenia grafomotoryczne.
Spacer w okolicy -szukanie oznak wiosny. Zachęcamy do oglądania wspólnie z dzieckiem ogródków przydomowych, odszukiwania i nazywania wiosennych kwiatów. Po powrocie do domu dziecko może je narysować i spróbować podpisać.
„Na wystawie” – zabawa z kodowaniem. Odwzorowywanie kształtów z wykorzystaniem osi symetrii. Przypominamy dziecku, czym jest symetria. Pytamy, gdzie możemy ją dostrzec w życiu codziennym (ciało człowieka, motyl, grzyb, szczyty gór i ich odbicie w tafli jeziora itp.). Dajemy dziecku plansze z Kodowania i zestaw figur geometrycznych (lub drukujemy –załącznik 3, 4, ), sznurek. Dziecko na środku swojej planszy kładzie sznurek – oś symetrii. Zachęcamy je do stworzenia abstrakcyjnego dzieła sztuki. Pokazujemy rysunek 1 (załącznik 5) i prosimy, by tak samo ułożyło (lub narysowało) figury na swojej planszy, a potem odwzorowały ten układ po prawej stronie osi. W kolejnym etapie pokazujemy rysunek 2, potem rysunek 3, dziecko odwzorowuje. Zabawa trwa do zapełnienia planszy.
„Wiosna w sztuce” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.
Hiacynty. Dziecko składa kartkę A4 wzdłuż długiego brzegu 2 razy, dzieląc ją na 4 kawałki. Każdy pasek tną na centymetrowe kawałki wzdłuż krótkiego brzegu i sklejają w kółko. Na owalu naklejają kółka jedno obok drugiego w różne strony. Zieloną kartkę składają na pół i rozcinają wzdłuż linii zagięcia. Jedną część składają 3 razy na pół wzdłuż długiego brzegu – powstanie łodyżka. Z drugiej połowy robią liście – składają na pół i wycinają kształt liścia przez całą długość kartki. Łączą wszystkie elementy, doklejając do łodygi kwiat i liście. Z kwiatów robią kompozycję na kartonie – oddzierają kawałki zielonych i niebieskich pasków w różnych odcieniach, komponują trawę i tło (Hiacynty z papieru https://youtu.be/F-IhGlITZg0).
Dla zainteresowanych malarstwem:
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13