Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
PONIEDZIAŁEK (15.06.2020)
Temat dnia: Wakacyjne wędrówki.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija koncentrację uwagi,
- rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwija mowę,
- rozwija umiejętności plastyczne.
Proponowane działania:
Lusterko dla dziecka.
Rodzic wręcza dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył
(dziecko wysuwa wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dziecko przesuwa język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dziecko wysuwa wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dziecko wędruje językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dziecko odbija czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).
Zdjęcia: gór, morza, tamburyn. (do pobrania)
Rodzic gra na tamburynie lub innym instrumencie, a dziecko naśladuje jazdę samochodem – biega po wyznaczonym miejscu. Na przerwę w grze zatrzymuje się, na hasło .: Morze lub Góry, ustawia się przy właściwym zdjęciu rozłożonym w pokoju.
Dziecko maszeruje zgodnie z tempem wygrywanym przez rodzica na dowolnym instrumencie (idzie wolno pod górę). Na przerwę w grze odpoczywa – staje i rozgląda się wokół, podziwiając góry.
Dziecko siada na dywanie. Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza. Czytając wiersz, prezentuje ilustracje do niego.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=78
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
morze i plaża, konie, biedronki!
Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
dwie karuzele, miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
a ten, kto butów sam nie sznuruje,
w mig się nauczy! Ja już sznuruję.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
– Dokąd możemy pojechać na wakacje?
– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?
Obrazki: miś, jabłko, gruszka. (do pobrania)
Rodzic opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Młodsze dziecko unosi do góry obrazki misia, jabłka i gruszki w trakcie opowiadania, a starsze ilustruje je ruchem. Na słowo miś podskakuje, jabłko – obraca się w koło z szeroko rozłożonymi rękami, gruszka – unosi ręce do góry. Przed wysłuchaniem opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem ustala, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha,ha,ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dziecko naśladuje te odgłosy.
Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wy
cieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, po
ręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę.
W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha)
Dziecko opowiada, co widzi na ilustracji. Rodzic czyta tekst. Dziecko wypowiada się, w której grupie będzie po wakacjach. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=82
Śmietankowe, owocowe...
Doskonałe dla ochłody.
Kiedy upał jest na dworze,
każdy lubi lizać... (lody)
Sok pomarańczowy (100% naturalny), dla dziecka: małe kubeczki jednorazowe lub foremki do lodów, patyczki.
Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.
Rodzic wyjmuje lody z zamrażarki i pozostawia je na chwilę. Aby lody wyszły w całości z foremek lub kubeczków, można je zanurzyć w ciepłej wodzie. Dziecko je lody, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat ich smaku. Ocenia, czy trudno było je wykonać.
Kolorowe waciki kosmetyczne, pęseta gastronomiczna lub szczypce kuchenne, kostka do gry, kubeczek dla dziecka.
Dziecko rzuca kostką, liczy, ile oczek wskazała. Wkłada do swojego kubeczka, za pomocą pęsety lub szczypiec, tyle kulek z wacików kosmetycznych, ile oczek wskazała kostka. Jeśli wskaże sześć, dziecko rzuca jeszcze raz kostką (bez przeliczania).
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to Lody – smakowita praca plastyczna na upalne dni.
https://dzieciakiwdomu.pl/2015/07/lody-praca-plastyczna-na-upalne-dni.html
WTOREK (16.06.2020)
Temat dnia: Autobus w barwach wakacji.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija sprawność manualną,
- rozwija spostrzegawczość.
Proponowane zabawy:
Po dwa dwukolorowe koła z papieru, podzielone na pół, w różnych zestawieniach kolorystycznych.
Rodzic rozkłada jeden rząd kół, a dziecko szuka ich odpowiedników kolorystycznych i układa pod
spodem.
Można zaproponować zabawę z kołami na zasadzie gry w memo. Rodzic układa 3 lub 4 pary kół (kolorem do dołu), a dziecko kolejno odkrywa koła i szuka par.
Koła w trzech kolorach, koła w trzech wzorach, komplet kół w trzech kolorach z narysowanymi różnymi wzorami: kropkami, paskami, falami.
Układamy koła w trzech kolorach w szeregu, a koła we wzory w rzędzie. Rozkładamy na dywanie koła w trzech kolorach z różnymi wzorami i demonstrujemy dziecku, jak należy ułożyć koła zgodnie z kodem, np. w pierwszym rzędzie czerwone, z kropkami, czerwone w paski, czerwone z falami. Dziecko układa koła w odpowiednich miejscach.
Tworzymy z dzieckiem parę. Jedna osoba z pary jest samochodem (wykonuje klęk podparty), która wjeżdża do myjni. Druga klęczy z boku i wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.
Czynności: na plecach partnera:
Polewanie wodą gładzi dłonią plecy,
Skrapianie szamponem lekko uderza opuszkami palców,
Szczotkowanie karoserii lekko drapie szybkimi ruchami,
Woskowanie lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,
Suszenie samochodu pociera, na przemian dłońmi
Przecieranie szyb i lusterek wykonuje okrężne ruchy masujące.
Przy powtórzeniu zabawy zamienia się rolami. Trzeba zwrócić dziecku uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywało delikatnie.
Dla dziecka: kredki, rysunek.
Dziecko kreśli fale morskie: najpierw w powietrzu (prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami),
a następnie rysuje po śladzie, koloruje obrazek. (do pobrania)
Nagranie muzyki relaksacyjnej.
Dziecko leży na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic prosi, aby wyobraziło sobie, że leży na plaży, świeci mocne słońce i jest mu bardzo przyjemnie. Słychać szum morza. Słońce ogrzewa nogi, ręce, brzuch, twarz, włosy, ciepły wiatr muska jego twarz, włosy, ręce, nogi, brzuch. Jest spokojne i oddycha spokojnie: wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami. Jest mu bardzo miło. Dziecko powoli otwiera oczy, porusza lekko rękami, nogami, delikatnie unosi się i powoli siada.
Dziecko:
- nazywa obrazki,
- mówi, które nie pasują do pozostałych, i je skreśla,
- uzasadnia swój wybór.
Dla dziecka: kredki, rysunek.
Dziecko koloruje rysunek przedstawiający autobus z dziećmi.
ŚRODA (17.06.2020)
Temat dnia: Wakacyjna podróż pociągiem.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija zasób słownictwa,
- wypowiada się na temat pociągów,
- rozwija sprawność manualną.
Proponowane zabawy:
Ilustracje przedstawiające różne pociągi. (do pobrania)
Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające pociągi. Następnie dziecko wypowiada się na temat ilustracji. Odpowiada na pytania, np.: Jakie są te pociągi? Jak wyglądają?
Jakie mają kolory? Itp.
Bilety (np. bilet lotniczy, na koncert, do pociągu, pamiątkowy z przejazdu dorożką, do kina, cyrku).
Rodzic prezentuje dziecku różne bilety. Prosi, aby im się przyjrzało i powiedziało, czym się od siebie różnią, a w czym są podobne. Zadaniem dziecka jest określenie, w jakim celu kupi dany bilet.
Dla dziecka: mała kartka papieru w kształcie prostokąta, kredki.
Rodzic informuje, że podczas każdego przejazdu – czy to pociągiem, czy to kolejką – potrzebny jest bilet. Ponieważ za chwilę dziecko będzie potrzebowało biletu, a nie ma go przy sobie, musi wykorzystać dostępne materiały (kartkę i kredki), by stworzyć swój bilet. Dziecko ozdabia kartonik według własnego pomysłu.
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Konduktorze, konduktorze, czy zabierzesz nas nad morze?
Ref.: Bardzo chętnie, raz i dwa, ale zróbcie to co ja.
Konduktorze, konduktorze, każdy z tobą jechać może?
Ref.: Pokaż bilet, raz, dwa, trzy. Na wakacje jedziesz ty!
Rozmowa na podstawie piosenki.
Najpierw dziecko pokazuje własnoręcznie wykonany bilet i opowiada o nim. Potem odpowiada
na pytania.
− Kto to jest konduktor?
− Gdzie pracuje konduktor?
− Czy każdy może jechać pociągiem?
− W jakie miejsca można jechać pociągiem?
− Jak trzeba zachowywać się w pociągu?
Obrazki: ślimak, gepard, mysz, lew. (do pobrania)
Rodzic opowiada o znaczeniu poszczególnych zwierząt przedstawionych na obrazkach (ślimak – wolno, gepard – szybko, mysz – cicho, lew – głośno) w stosunku do sposobu naśladowania odgłosów jazdy pociągiem przez dzieci (ciuch, ciuch). Następnie rodzic pokazuje obrazki w dowolnych kombinacjach. Może je także łączyć (np. ślimak + myszka – dziecko mówi ciuch-ciuch wolno i cicho).
Obrazki, np.: gepard, sokół wędrowny, ślimak, żółw, obręcze. (do pobrania)
Rodzic prezentuje obrazki i wymawia wyraźnie nazwy przedstawionych na nich zwierząt. Dziecko dzieli je rytmicznie (na sylaby), a następnie umieszcza obrazki w wybranym kole, w zależności od sposobu poruszania się zwierząt – w jednym będą umieszczone szybkie zwierzęta, a w drugim – poruszające się wolno. Następnie kończy porównania rozpoczęte przez rodzica, np. Szybki (wolny) jak... uzupełniając je o nazwy wybranych zwierząt.
Obrazki z poprzedniego zadania.
Dziecko maszeruje po pokoju. Rodzic prezentuje wybrany obrazek. Zadaniem dziecka jest poruszanie się jak przedstawione na nim zwierzę.
Podczas spaceru dziecko określa tempo poruszania się mijanych pojazdów.
Dla dziecka: kontur ślimaka, plastelina, kredki.
Rodzic prosi, aby dziecko zrobiło z plasteliny cienki wałeczek, zrolowało go na podobieństwo kształtu skorupy ślimaka, przykleiło w odpowiednim miejscu na konturze ślimaka i pokolorowało resztę konturu.
Dodatkowa propozycja; zabawa plastyczna Ślimaki z plasteliny i muszelek;
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/07/slimaki-z-plasteliny-i-muszelek/
CZWARTEK (18.06.2020)
Temat dnia: Ahoj przygodo!
Cele ogólne. Dziecko:
- utrwala umiejętności liczenia,
- rozwija orientację w przestrzeni,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Dziecko siedzi na dywanie i powtarza popularną rymowankę:
Cisza na morzu, wicher dmie. Ten bałwan morski, kto pierwszy odezwie się.
Naśladuje gesty rodzica bez hałasowania i głośnych rozmów.
Dziecko:
Wciągają żagle na maszt - przekłada dłonie zaciśnięte w pięści jedna na drugą,
wyglądają lądu z bocianiego gniazda - przykłada dłoń do czoła i rozgląda się,
szorują pokład - wykonuje rękami ruchy posuwiste po podłodze.
Obrazki przedstawiające różne pojazdy wodne, klocki, figury geometryczne lub figury wycięte z papieru, niebieska kartka papieru dla dziecka.
Rozkładamy na stoliku figury geometryczne. Dziecko określa ich kolor i wielkość. Segreguje je według jednej, określonej przez rodzica, cechy (koloru, wielkości). Rodzic prezentuje obrazki przedstawiające różne pojazdy wodne i wspólnie z dzieckiem je nazywa, np.: statek, żaglówka, łódka, kajak, motorówka. Dziecko otrzymuje niebieską kartkę papieru. Ma za zadanie ułożyć żaglówkę z otrzymanych figur.
Dzieci:
− czytają razem z rodzicami tekst wyrazowo-obrazkowy poprzez dopowiadanie nazw obrazków,
− kolorują wodę i łódki.
Dzieci:
− czytają razem z rodzicami tekst wyrazowo-obrazkowy poprzez dopowiadanie nazw obrazków,
− nazywają przedmioty i określają, czy kojarzą im się z wakacjami.
Muszla.
Dziecko siedzi na dywanie i ogląda muszlę, przykłada ją do ucha i sprawdza, czy muszla szumi. Następnie dziecko zamyka oczy. Rodzic chowa muszlę w dowolnym miejscu pokoju. Następnie dziecko ma za zadanie odnaleźć muszlę na podstawie wskazówek podawanych przez rodzica, np.: trzy kroki do przodu, w stronę okna. Kiedy dziecko odnajdzie muszlę, musi dokładnie określić, gdzie się ona znajdowała.
Nagranie rytmicznej melodii.
Rodzic staje tyłem do dziecka i demonstruje ruch, a dziecko za nim powtarza;
Marsz w miejscu z wymachem rękami, ugiętymi w łokciach (również w dalszych ćwiczeniach).
Krok dostawny w bok (np. w stronę drzwi), powrót.
Krok dostawny w bok (np. w stronę okna), powrót.
4 kroki w lewo (np. do okna), 4 kroki w prawo.
4 kroki w prawo (np. w stronę drzwi), 4 kroki w lewo.
Uderzenie lewą dłonią w uniesione prawe kolano, naprzemiennie z uderzeniem prawą dłonią w uniesione lewe kolano.
Marsz w miejscu z wymachem prostymi rękami w bok i w górę.
Marsz z jednoczesnymi wymachami ręką nad głową (raz lewą, raz prawą ręką).
Marsz w miejscu z prostymi rękami , wyciągniętymi w bok, i otwartymi dłońmi skierowanymi raz do góry, raz do dołu.
Cały układ powtarzamy, a po skończeniu następuje część relaksacyjna. Dziecko układa się w wygodnej pozycji na podłodze, zamyka oczy i odpoczywa.
PIĄTEK (19.06.2020)
Temat dnia: Bezpiecznie nad wodą.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija umiejętności plastyczne,
- utrwala zasady bezpiecznego zachowania nad wodą.
Proponowane zabawy:
Kartki papieru.
Dziecko zgniata kartki, tworząc kulki. Następnie razem z rodzicem ustawiają żaglówki na krawędzi stolika i mocno dmuchają. Wygrywa osoba, której żaglówka popłynie jak najdalej.
Dla dziecka: kolorowanka przedstawiająca żaglówkę,
Dziecko koloruje rysunek żaglówki według własnego pomysłu.
Rodzic prosi dziecko, by odpowiedziało na pytanie: Z kim popłynąłbyś żaglówką w wakacyjny rejs? lub Kogo z grupy zabrałbyś w wakacyjny rejs żaglówką?
Długie arkusze papieru, kredki.
Rodzic rysuje szyny, a dziecko kreśli między nimi linie pionowe, czyli podkłady, jednocześnie wymawiając sylaby: cza, czo, cze, czu, czy.
Dziecko z rodzicami lub rodzeństwem tworzą pociąg - ustawiają się jedno za drugim i kładą ręce na ramionach osoby stojącej przed nimi. Maszynistą jest rodzic. Pociąg będzie jechał przez różne miejsca, których nazwy będzie podawał rodzic (np. las, łąka, plaża, góry…). Gdy rodzic wymieni dane miejsce, pociąg się zatrzymuje, a dziecko naśladuje to, co można robić w danym miejscu.
Obrazki lokomotywy i kolorowych wagoników.
Zadanie dziecka polega na podaniu słów, które zawierają głoskę cz. Jeśli dziecku się to uda, umieszcza obrazek wagonika na torach, za lokomotywą, mówi, jaki kolor ma jego wagonik i co w nim jest przewożone, np. czapki, czekolady, czołg, pączki, kaczki, paczki itp.
Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jak należy zachowywać się nad wodą. Dziecko odpowiada na pytanie: Czego nie wolno robić nad wodą? (np. wchodzić samodzielnie do wody bez opieki rodziców, oddalać się od rodziców, kąpać się w głębokiej wodzie, gdy ktoś nie umie pływać). Dziecko dzieli się również swoimi doświadczeniami, jak można spędzać czas nad wodą (np. budować zamki z piasku, łowić ryby, kopać dołki, pływać na strzeżonym przez ratownika kąpielisku lub popłynąć statkiem).
Rodzic prosi, aby dziecko odpowiedziało, co powinno zrobić, gdy się zgubić na wakacjach. Sprawdza, czy dziecko wie, jak się nazywa, w jakiej miejscowości mieszka. Tłumaczy, co może pomóc w takiej sytuacji: poproszenie o pomoc przedstawiciela służb mundurowych (np.: policjanta, ochroniarza, strażnika miejskiego) lub rodzinę z dziećmi, ratownika; noszenie ubrań z wszywką, na której znajduje się numer telefonu do rodziców, bransoletka na rękę z numerem.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13