Temat tygodnia: „Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka”
Temat dnia: „Książki z mojej półki”
Cele główne:
Dziecko:
1. Ćwiczenia poranne
- Woreczek pokazuje – zabawa rozwijająca umiejętność szybkiej reakcji na
sygnał.
Dziecko wskazuje woreczkiem trzymanym w ręku różne części ciała, które nazwy wypowiada i pokazuje Rodzic. Czasem drogi rodzicu celowo wprowadź dziecko w błąd, pokazując inną część ciała niż ta, której nazwę wymówisz.
- Nie zgub woreczka – ćwiczenie równowagi.
Dziecko porusza się po pokoju w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkiem
ułożonymi na głowie. Co pewien czas przykuca, wstaje i zmienia kierunek ruchu.
- Podrzuć i złap – ćwiczenie rzutu i chwytu.
Dziecko chodzi po pokoju, podrzucając i łapiąc woreczek dwiema rękami, a następnie jedną ręką.
- Przeskocz przez woreczek – podskoki.
Dziecko przeskakuje przez woreczek leżący na podłodze – do przodu, do tyłu i
na boki.
2. Kochane Misiaczki wysłuchajcie uważnie opowiadanie Agaty
Widzowskiej pt.”Bal nie z tej bajki” i odpowiedzcie na pytania.
Kopciuszek od dawna nie był już nazywany Kopciuszkiem. Po słynnym balu na
królewskimdworze, gdzie dziewczynka zgubiła pantofelek i poznała księcia, jej życie
bardzo się zmieniło.
– Od tej chwili jesteś księżną, a ja będę cię nazywał Kwiatuszkiem – powiedział
książę, gdy Kopciuszek został jego żoną.
Zamieszkali w pałacu z ogrodem i fontanną i codziennie słuchali śpiewu ptaków.
Pewnego dnia biały pocztowy gołąb przyniósł w dziobie kopertę przewiązaną
srebrną wstążką. W środku było zaproszenie na bal do sąsiedniego królestwa.
– Bal? Przecież ja już byłam na balu – powiedziała księżna.
– Kwiatuszku, to będzie wyjątkowy bal, na który zaproszono znane postacie z bajek.
Nie może cię zabraknąć. Poza tym uwielbiasz tańczyć – powiedział książę.
Wieczorem księżna założyła zieloną suknię z haftowanymi słonecznikami i… żółte,
sznurowane trampki. „Tym razem nie zgubię żadnego bucika” – pomyślała.
Na balu rzeczywiście pojawiły się postacie z bajek, ale zachowywały się inaczej niż
zwykle.
Smok Wawelski nie walczył już z rycerzem, tylko wspólnie z nim rozpalał ogień w
kominku. Gdy smok zionął zbyt dużym płomieniem, rycerz z uśmiechem częstował
go porcją waniliowych lodów. Wilk siedział w fotelu i dziergał na drutach szal dla
Czerwonego Kapturka. Kot w Butach, najwyraźniej zaprzyjaźniony ze złotą rybką,
obiecał spełnić jej trzy życzenia. Rybka zapragnęła być rybią księżniczką, wykąpać
się w Morzu Bałtyckim i dostać różowe okulary do pływania.
– Nie ma sprawy – powiedział kot i nastroszył wąsy. – Kocim psocium bęc! –
wypowiedział zaklęcie i wszystkie marzenia rybki zostały spełnione.
Królewna Śnieżka zjadła trzeci kawałek szarlotki upieczonej z jabłek od złej
Królowej, które wcale nie były zatrute. Królowa okazała się całkiem miła i tańczyła
z krasnoludkami śmieszny taniec-wywijaniec. – Wszystko tutaj jest inne niż w
znanych bajkach, zauważyłaś Kwiatuszku? – powiedział książę do swojej żony.
– Tak. To chyba z powodu pełni księżyca. Ale tak jest o wiele piękniej! –
odpowiedziała.
Nagle w sali balowej pojawiła się nieznana postać.
– Kto to jest? Z jakiej jest bajki? – szeptali goście.
Postać ukłoniła się pięknie i powiedziała:
Jestem stworkiem niebajkowym,
od skarpetek aż do głowy.
Kto wymyśli mi przygodę?
Nowe imię? Cud urodę?
Kto opowie bajkę o mnie?
Będę cieszyć się ogromnie…
- Jakie znane ci postacie z bajek pojawiły się w opowiadaniu?
- Kto jeszcze pojawił się w opowiadaniu?
- O co poprosił?
3. Zabaw pt. „Strona tytułowa – kto jest kim?”
Do zabawy potrzebne będą: Kartoniki z napisami: autor, ilustrator,
wydawnictwo; dwa zestawy klocków w trzech kolorach. (Załącznik nr 1)
Drogi Rodzicu odczytaj ze strony redakcyjnej, np. książki dla dzieci, pojęcia:
autor, ilustrator, wydawnictwo.
Następnie zaprezentuje zapis globalny każdego z tych pojęć. Przy każdym
kartoniku połóż klocek. Następnie wypowiedz zdania na temat każdego z tych
pojęć, trzymając za plecami klocek w odpowiednim kolorze. Dziecko decyduje,
o kim była mowa. następnie prezentuje klocek, jeśli kolor klocka przy etykiecie
i klocka zza twoich pleców są takie same, dziecko miało rację, jeśli inne –
przedstawisz poprawną odpowiedź. Przykładowe zdania:
- To osoba, która tworzy ilustracje do książki. (ilustrator)
- To osoba, która lubi rysować. (ilustrator)
- To osoba, która zapisuje swoje pomysły. (autor)
- To miejsce, gdzie pracują osoby zajmujące się wydawaniem książek.
(wydawnictwo)
4. Gdzie mogę poznać bajkę? – burza mózgów.
Do zabawy potrzebne będą: Zdjęcia przedstawiające: kino, teatr, książkę,
telewizor. (Załącznik nr 2)
Rodzicu informujesz dziecko, że książki mogą być inspiracją dla różnych
obszarów sztuki. By dowiedzieć się, gdzie jeszcze możemy poznać bajkę,
dziecko musi odgadnąć zagadki. Po odczytaniu zagadki, dziecko wskazuje
odpowiednie zdjęcia.
Zagadki:
- To miejsce, gdzie bajki wyświetlane są na ogromnym ekranie. (kino)
- To miejsce, gdzie bajkę przedstawiają aktorzy samodzielnie lub za pomocą lalek, pacynek
lub kukiełek. (teatr)
- To przedmiot, który pozwala poznać bajkę na drodze czytania. (książka)
- To przedmiot, dzięki niemu możemy oglądać bajki w domu. (telewizor/ tablet/ komputer)
Wyjaśniamy dziecku, że słowo ekranizacja oznacza dostosowanie powieści
lub sztuki teatralnej do wersji filmowej. Dzięki temu możemy oglądać bajki i
baśnie jako filmy w kinach lub w domach.
5. Zabawa w „Odkrywanie litery p, P”.
- Do zabawy potrzebne będą: Zdjęcia pocięte na części, przedstawiające
Świnkę Peppę, Pinokia, Pumbę z bajki Król Lew, Prosiaczka (przyjaciela
Kubusia Puchatka); plansza z literą p, P. (Załącznik nr 3)
Drogi Rodzicu, dziecko wybiera sobie zdjęcie pocięte na części. Jego
Zadaniem jest ułożyć puzzle, nazwać postać i podać głoskę, którą słyszą na
początku nazwy danej postaci.
Następnie prezentujesz planszę z literą p, P.
- Wyzwanie Kopciuszka – zabawa z literą.
Wprowadzamy dziecko w fabułę zabawy:
Kopciuszek, który zasłynął ze zgubienia pantofelka, prosi dzieci, aby ułożyły
literę P z bucików. Dziecko układa literę z kapci, butów znajdujących się w
domu. Sprawdzamy poprawność wykonania zadania.
6. Zabawa – „Sylabowe pary” – utrwalanie litery.
Do zabawy potrzebne będą: Kartoniki z sylabami: pa, po, pe, nagranie
dowolnej melodii.
Drogi Rodzic zaprezentuj kartoniki z sylabami i powiedz, jakie sylaby są na
nich zapisane. Dziecko porusza się swobodnie w rytm melodii. Gdy zatrzymasz
melodię i pokażesz wybrany kartonik, dziecko wykonuje określone ruchy:
– kartonik z sylabą pa: siada na dywanie i naśladuje mierzenie butów przez
siostry Kopciuszka,
– kartonik z sylabą po: wykonuje koci grzbiet,
– kartonik z sylabą pe: siada na dywanie i naśladuje jedzenie miodu przez
Kubusia Puchatka.
7. Drogie Misiaczki wysłuchajcie piosenki pt. „Kraina fantazji” ( strona
internetowa- Piosenki Supersmyka MAC Edukacja – cz. 3) i odpowiedzcie na
pytania.
1.Pytała dobra wróżka o wesele Kopciuszka:
Czy był tam Kot w Butach i Śpiąca Królewna?
Czy była na nim Śnieżka, która wśród krasnali mieszka?
Czy była Roszpunka?
Bo wróżka nie jest pewna.
Ref.:
Bo kraina fantazji taka fajna jest!
Można tam tyle marzyć, ile tylko się chce!
Jeśli zwiedzić ją chcesz i ty,
czarodziejskie otwórz drzwi.
Wejdź i baw się, niech twój śmiech wesoło brzmi.
Jeśli zwiedzić ją chcesz i ty,
czarodziejskie otwórz drzwi.
Wejdź i baw się, niech twój śmiech wesoło brzmi.
2. Ach, cóż to z tym weselem, wróżka pytań ma wiele!
Opowiedz jej zatem, bo nie ma pojęcia…
Czy byli Jaś z Małgosią, Baba Jaga i osiołek?
Czy jakiś czarodziej swe rzucał tam zaklęcia?
Ref.:
Bo kraina fantazji…
3. Więc z wróżką tu siadamy i jej opowiadamy
o pięknym weselu i gościach Kopciuszka.
Tych dobrych wiadomości tyle dla niej już mamy,
że tańczy wesoło i cieszy się już wróżka.
Ref.:
Bo kraina fantazji…
- Co znaczy określenie: „kraina fantazji”?
- Co można robić w krainie fantazji?
- Ile zwrotek ma piosenka?
- Ile razy śpiewany jest refren?
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13