WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Lalka dawniej i dziś 07.12.2021r. - praca zdalna

Lalka dawniej i dziś 07.12.2021r. - praca zdalna

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Temat dnia: Lalka dawniej i dziś


Cele ogólne:
• wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat,
• porównywanie różnych projektów tego samego przedmiotu, próby oceniania ich wyglądu i funkcjonalności,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter,
    • rozwijanie sprawności manualnej.


Cele operacyjne
Dziecko:
• rozpoznaje i wskazuje lalki wykonane współcześnie i te, które powstały dawniej; uzasadnia swoje zdanie,
• porównuje wygląd i sposób wykonania lalek, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi,
• wymienia głoski w słowach lalka, Lola; układa schematy i modele słów lalka, Lola; określa miejsca samogłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej,
• opisuje wygląd liter l, L oraz odtwarza ich kształty,

  • ozdabia sylwetę lalki oraz ubiera ją według własnego pomysłu.

    Propozycje zabaw:
  • Ćwiczenia oddechowe – Małymi krokami w przeszłość.
    Będziemy potrzebować plastikowy kubeczek. Wyznaczamy linie startu i mety (linia, która dla jednego zawodnika jest linią startu, dla drugiego jest linią mety). Jeden zawodnik to teraźniejszość, czyli obecne czasy. Drugi zawodnik to przeszłość, czyli wszystko to, co było kiedyś. Plastikowy kubeczek, ustawiamy na linii startu. Na sygnał dmuchamy na swój kubeczek, starając się przesunąć go do przodu (kubeczek może się przewrócić, ale powinien cały czas poruszać się do przodu). Przeszłość spieszy do teraźniejszości, a teraźniejszość jest ciekawa, co działo się w przeszłości. Wygrywa ten zawodnik, który jako pierwszy przesunie swój kubeczek za linię startu przeciwnika.
  • Ślady przeszłości – oglądanie książek, encyklopedii przedstawiających świat z dawnych lat. Czytanie fragmentów, które interesują dzieci. Książki, encyklopedie, w których można znaleźć informacje o przeszłości, m.in. o dinozaurach.
  • Osłuchanie z piosenką Świat sprzed milionów lat (sł. i muz. J. Kucharczyk).
    Tekst piosenki - załącznik nr 1.
    https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#oiabb piosenka MAC EDUKACJA Olek i Ada CD 1, nr 26.
  • Rozmowa na temat tekstu, połączona z oglądaniem obrazków przedstawiających różne dinozaury - załącznik nr 2.
  • Nauka refrenu piosenki. Utrwalanie jego charakterystycznego rytmu poprzez klaskanie, uderzanie dłońmi o uda, granie na bębenkach (lub wystukiwanie rytmu na łyżkach).
  • Ćwiczenia poranne – zestaw na cały tydzień. Zabawy przy nagraniu odgłosów dinozaurów - załącznik nr 3 (zestaw) i 4 (odgłosy).
  • Rozwiązanie zagadki:
    Może mieć włosy, a może nie,
    w wózeczku ładnie układa się.
    Zamyka lekko swe szklane oczęta.
    Najchętniej bawią się nią dziewczęta
    . (lalka)
  • Określanie różnic i podobieństw między lalkami - ilustracje lalek załącznik nr 5.
    Dzieci przyglądają się lalkom. Mówią, co one mają ze sobą wspólnego (np. wszystkie są lalkami, służą do zabawy, mają ręce). Następnie wymieniają różnice. Posługują się liczebnikami porządkowymi (np. pierwsza lalka jest…, a czwarta lalka…).
    Rodzic pyta: Jak myślisz, która z tych lalek powstała pierwsza? Prosi o uzasadnienie swojego zdania. Czy wiesz, z czego była zrobiona pierwsza lalka do zabawy?
  • Poznanie historii lalki. Ilustracje lalek z różnych epok - załącznik nr 6.
    Rodzic opowiada dzieciom krótką historię lalki. Pokazuje obrazki wybranych lalek.
    Pierwsze lalki do zabawy pojawiły się dawno temu. Były niewielkich rozmiarów. Miały nieruchome ręce i nogi. Wykonywano je z drewna, kości, kamienia, gliny, skóry. Potem pojawiły się lalki, które miały głowę, ręce i nogi ze specjalnej masy, a tułów z różnego rodzaju materiału. Były ubrane w drogie stroje, które można było zdejmować. Włosy miały wykonane z ludzkich włosów lub z końskiego włosia. Były to drogie lalki, dlatego mogły je mieć tylko dzieci, których rodzice mieli dużo pieniędzy.
    Później powstały lalki z drewna – ręcznie rzeźbione i malowane, lalki z wosku, których kolor przypominał ludzką skórę, a także lalki porcelanowe. Dla biednych wymyślono lalki, które miały głowy z masy papierowej. Aby obniżyć cenę, sprzedawano tylko główki. Resztę, czyli tułów, ręce i nogi, ludzie wykonywali sami. Szyli też lalkom ubrania. Potem lalki zaczęły się szybko zmieniać. Wykonywano je z gumy i z plastiku. Ręce i nogi stały się ruchome. Prawie każdy mógł sobie pozwolić na zakup lalki. Około 60 lat temu powstała pierwsza lalka Barbie.
    Rodzic prosi, aby dzieci wskazały je na ilustracjach w odpowiedniej kolejności: od tych,
    które powstały jako pierwsze, do współczesnych. Następnie dzieci wypowiadają się na temat wyglądu lalek oraz tego, którą z nich najlepiej jest się bawić. Uzasadniają swoje zdanie.
  • Zabawa ruchowa Lalki i pajacyki. Zabawa ruchowa w rytmie walca - muzyka załącznik nr 7.
    Zamieniamy dziewczynki w lalki, a chłopców w pajacyki - tańczymy wspólnie z dzieckiem przy nagraniu muzyki walca. Każda lalka i każdy pajacyk wykonują swój taniec. Podczas przerwy w nagraniu muzyki lalki zatrzymują się w baletowej pozie, a pajacyk klęka obok niej na kolanie.
  • Karta pracy cz. 2, nr 48 (dzieci młodsze)
    Dzieci: omawiają obrazek, zastanawiają się, co na przyjęciu robi dinozaur, dzielą rytmicznie wyrazy: lalki, pokój, dywan, słuchają tekstu czytanego przez Rodzica, czytają z Rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy, rysują szlaczek po śladach.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=50
  • Zajęcia plastyczne - Papierowa laleczka. Szablon lalki - załącznik nr 8 i 9.
    Materiały potrzebne do pracy: nożyczki, klej, wełna, kolorowy papier, kredki, flamastry, skrawki materiałów, sylweta lalki wycięta ze sztywnego papieru oraz inne których dziecko będzie chciało użyć do ozdobienia lalki.
    Dzieci ozdabiają wycięty szablon lalki według własnych pomysłów, np. dorysowują flamastrami oczy, usta, nos, doklejają włosy z wełny, z krepiny lub z bibuły. Następnie wycinają, np. z papieru kolorowego lub z tkanin ubrania i naklejają je na sylwetę lalki.
    Po zakończeniu pracy dzieci opisują swoją lalkę, podając szczegóły dotyczące wyglądu oraz ubrania. Każde dziecko nadaje swojej lalce imię oraz porządkuje miejsce pracy.
  • Odkrywanie litery l: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
    Wyodrębnienie wyrazu podstawowego - lalka. Rodzic pyta dziecko o jakiej zabawce rozmawialiśmy wcześniej.
  • Analiza i synteza słuchowa słowa lalka.
    Dzieci dzielą słowo lalka na sylaby oraz na głoski. Liczą, ile jest w słowie lalka sylab, a ile głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę l
    słychać: na początku, na końcu, w środku słowa.
  • Budowanie schematu słowa lalka, Lola.
    Białe kartoniki dla każdego dziecka.
    Dzieci dzielą słowo lalka na sylaby, układając i rozsuwając w odpowiedni sposób białe kartoniki. Dzieci układają kartoniki, wyklaskują sylaby i jednocześnie je wymawiają. Następnie zsuwają kartoniki i głośno wypowiadają całe słowo. Dalej dzieci układają tyle kartoników, ile głosek słyszą w słowie lalka, wymawiają głoski głośno, dotykając kolejno kartoników. Tak samo postępujemy przy budowie schematu słowa Lola.
  • Budowanie modeli słów lalka, Lola.
    Czerwone i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.
    Dzieci głośno wymieniają kolejne głoski w słowach lalka, Lola. Określają, czy głoska l jest spółgłoską, czy samogłoską (wymawiają ją długo i krótko). Pod schematami słów zaznaczają miejsca głoski l niebieskimi kartonikami. Wskazują pozostałe spółgłoski. Pozostałe głoski oznaczają czerwonymi kartonikami – to samogłoski. Kolejno je wybrzmiewają. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach.
  • Odkrywanie liter l, L.
    Potrzebna litera l: mała i wielka.
    Pokazujemy dzieciom literę l: małą i wielką. Dzieci określają ich wygląd. Następnie umieszczają kartoniki z literami l, L pod swoimi modelami słów lalka, Lola – we właściwych miejscach. Przypominamy, że imiona rozpoczynają się wielką literą.
  • Umieszczenie kartoników z poznanymi wcześniej literami we właściwych miejscach.
    Potrzebujemy kartoniki z literami k, K, a, A, i, I. Dzieci układają kartoniki z poznanymi już wcześniej literami k, K, a, A, i, I pod modelami słów lalka, Lola.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 57 (dzieci starsze).
    Dzieci: dzielą nazwy zdjęć na głoski, rysują pod zdjęciami odpowiednią liczbę okienek, czytają sylaby i wyrazy, rozwiązują rebusy, zaznaczają na niebiesko litery l, L w wyrazach.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=59
  • Zabawa ruchowa z balonem Odbij balonik.
    Dzieci odbijają balonik, uważając, aby nie spadł na podłogę. Wspólnie z Rodzicem liczą, ile razy udało się odbić balonik.
  • Karta pracy cz. 2, nr 49 (dzieci młodsze).
    Dzieci: czytają z Rodzicem wyraz lalki, układają taki sam wyraz z liter odszukanych wśród naklejek, naklejają je w pustych okienkach, wyklaskują rytmicznie imiona lalek odczytane samodzielnie lub przez Rodzica, kończą rysować wózki według wzoru, kolorują je.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=50
  • Karta pracy cz.2, nr 58 (dzieci starsze)
    Dzieci: odnajdują imiona lalek Ady, ukryte w sukienkach, czytają tekst, uzupełniają go nazwami obrazków, kolorują na czerwono co drugi koralik, licząc od pierwszego; czytają imię, jakie powstało, drugie imię odczytują z pozostałych koralików, kreślą kształt liter l, L pisanych w powietrzu, na podłodze, na plecach Rodziców, piszą litery l, L po śladach, a potem – samodzielnie.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=60

Miłej zabawy :)

 

 

Data dodania: 2021-12-07 02:17:35
Data edycji: 2021-12-07 02:43:59
Ilość wyświetleń: 787
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej