Temat tygodnia: ŁĄKA W MAJU.
PONIEDZIAŁEK (11.05.2020)
Temat dnia: Mieszkańcy łąki.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy będzie potrzebne lusterko.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Bocian i żaba – dziecko naśladuje dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwiera je i zamyka, a następnie rozciąga szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.
Biedronka ma dużo kropek – dziecko rysuje czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowa za górnymi zębami.
Pszczoła – dziecko naśladuje bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dziecko porusza naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dziecko otwiera szeroko usta i językiem skacze za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.
Książka https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=70
Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Proponowane pytania kierowane do dziecka:
- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
- Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
Obrazek z książki.
Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, bąk, biedronka, mysz, skowronek) opisując dokładnie ich wygląd. Następnie prosimy dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Rodzic dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dziecko po podaniu całej nazwy, wskazuje je na obrazku.
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
Obrazek tęczy (załącznik nr 2).
Prezentujemy obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą. Jeśli dziecko jest chętne
liczy, ile jest kolorów tęczy. Rodzic zadaje dziecku pytanie: czy wiesz, kiedy na niebie pojawia się
tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.
Przypominamy, co jest potrzebne, aby na niebie mogła powstać tęcza (słońce i deszcz). Umawiam
się z dzieckiem, że na hasło Słońce – dziecko będzie biegać po pokoju, a na hasło
Deszcz – będą się chować przed deszczem pod stołem. Na hasło Tęcza – dzieci podnoszą ręce
i malują tęczę na suficie.
Do zabawy potrzebujemy 7 plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach
(w kolorach tęczy), latarka.
Napełniamy butelki wodą. Dziecko określa, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody.
Dolewa wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcamy butelki i
przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do
każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodajemy niewielkie ilości
farb, zakręcamy butelki i potrząsamy nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładamy
latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.
Wniosek: im więcej farby dodaje dziecko, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie
światła przez butelkę.
Na koniec rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.
Do zabawy będą potrzebne butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy.
Prosimy, aby dziecko ustawiło butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwało wszystkie
kolory. Następnie R. prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie zabieramy jedną
butelkę. Dziecko, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolor.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
Dzieci: mówią co jest na obrazku, kończą go kolorować, liczą ile jest żab w każdym
stawie, podskakują jak żaba tyle razy, ile jest żab w każdym stawie.
WTOREK (12.05.2020)
Temat dnia: Biedroneczki.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy potrzebna będzie mała (lekka) książka.
Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wyobraziło sobie, że znajduje się na łące. Rodzic proponuje dziecku, że nauczy się spokojnie oddychać. Kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech - nosem wydech – ustami.
Do zabawy będą potrzebne: kontur biedronki (bez kropek), siedem czarnych kropek (kół), słomka.
Rodzic kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę. (załącznik nr 3)
Rodzic pokazuje dziecku obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami. Informuje dziecko, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda? Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia itp. (załącznik nr 4)
Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko leć do nieba,
Przynieś mi kawałek chleba.
Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę.
„Uratuję cię biedronko, a ty mi coś przynieś.
Ref.: Biedroneczko, leć…
Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie.
„Uratuję cię biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Gdzie latała mała biedronka?
- Ile kropek miała mała biedronka?
- Jakie zwierzęta spotkała na łące?
- Co powiedziało jej każde zwierzątko?
Nauka refrenu piosenki Mała biedroneczka fragmentami, metodą ze słuchu.
Nagranie piosenki Mała biedroneczka Olek i Ada płyta CD 2, utwór nr 15;
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Dziecko powtarza za rodzicem fragmenty tekstu. Potem nadal za rodzicem śpiewa te fragmenty.
Jeśli chce może na koniec zaśpiewać refren samodzielnie.
Dziecko porusza się po dywanie w pozycji na czworakach, jest konikiem. Co jakiś czas rodzic wydaje polecenia: Wio - konik zaczyna spokojnie spacerować. Galop - konik przyśpiesza, Prrr – zatrzymuje się w bezruchu.
Do zabawy przydatny będzie obraz (np. U. Lemańskiej Majowa łąka) i obrazek przedstawiający ukwieconą majową łąkę: obrazki mniszka pospolitego, chabra, maku.
Rodzic prosi, aby dziecko opisało obraz i obrazki. Następnie rodzic prezentuje obrazki (mniszek pospolity, chaber, mak)i nazywa te rośliny. Wspólnie z dzieckiem, dzieli rytmicznie (na sylaby), każdą nazwę. Następnie prezentuje żywe okazy i prosi dziecko, aby wypowiedziało się na ich temat, mogą to być skojarzenia, wypowiedzi dotyczące wyglądu, zapachu itp. (załącznik nr 5)
Do zabawy będzie potrzebna lornetka; lupa.
Rodzic prezentuje oba przedmioty i prosi, aby dziecko je nazwało i powiedziało do czego służą.
Dziecko otrzymuje lornetkę i opowiada co widzi daleko za oknem. Przy korzystaniu z lupy dziecko chodzi po sali, ogląda wybrany fragment (dywan, ścianę, krzesło itp.).
Dziecko mówi, co robią na łące poszczególni członkowie rodziny (na podstawie obrazka),
nazywa przedmioty, mówi o ich przeznaczeniu i dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby).
Do zabawy będą potrzebne: kolorowanka przedstawiająca biedronkę, czerwone, pomarańczowe i czarne kredki.
Dziecko nazywa kolory, których użyje do kolorowania rysunku, koloruje biedronkę (załącznik nr 6).
ŚRODA (13.05.2020)
Temat dnia: Co dzieje się na łące?
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy potrzebny będzie arkusz szarego papieru, czarny marker.
Rodzic rysuje na arkuszu szarego papieru przecinające się linie główne pajęczyny i zapoczątkowuje rysowanie linii poziomych pomiędzy nimi, które kończy rysować dziecko.
Do zabawy potrzebna będzie koperta z liczmanami – sylwetami owadów, kostka do gry z oczkami – od 1 do 4 (lub do 5).
Dziecko otrzymuje od rodzica kopertę, w której są liczmany – sylwety owadów, podaje ich nazwy. Następnie za pomocą wyliczanki rodzic zachęca dziecko do rzucania kostką:
Biedroneczko leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba. Raz, dwa, trzy, rzucasz ty!
Dziecko wyjmuje z koperty tyle liczmanów, ile oczek jest wyrzucone na kostce. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
Do zabawy potrzebujemy talerzyk papierowy z różną liczbą kropek (po 4 lub 5) dla dziecka, czarna farba, flamastry, mokre chusteczki.
Dziecko odbija na talerzyku papierowym kciuk zamoczony w farbie tyle razy, ile jest kropek. Po odbiciu kciuków wyciera ręce mokrymi chusteczkami. Następnie dorysowuje flamastrami odnóża, czułki i oczy pająków, pamiętając, że pająki po każdej stronie mają cztery odnóża. Na talerzyku dorysowuje pajęczynę.
Dzieci :
- opisują, co widzą na obrazku,
- liczą zwierzęta na obrazku: pszczoły, motyle, żaby i bociany,
- rysują w ramce odpowiednią liczbę kropek przy obrazkach tych zwierząt,
- opisują wygląd wianka na pierwszym rysunku,
- szukają takiego samego wśród pozostałych.
Do zabawy będzie potrzebny wzór do rysowania po śladzie, koszulka, flamaster.
Dziecko wkłada rysunek do koszulki, rysuje flamastrem po zaznaczonym śladzie, bez odrywania ręki, zwierzęta łąki: motyla, biedronkę, osę (załącznik nr 7).
Rodzic recytuje rymowankę, a dziecko głaszcze części ciała wymienione w rymowance:
Lata mucha koło ucha, lata mucha koło brzucha,
lata bąk koło rąk, lecą muszki koło nóżki,
lecą ważki koło paszki, biegną mrówki koło główki,
lata pszczoła koło czoła, pełznie gąsieniczka koło policzka.
Do zabawy potrzebna będzie plastelina lub glina, zielona krepina, nożyczki, tektura lub sztywny karton.
Dziecko wyrabia plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonuje podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonuje makietę łąki – nacina zieloną krepinę, umieszcza na niej swoją pracę.
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to Magiczne koło – proste ćwiczenia gimnastyczne w domu;
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
CZWARTEK (14.05.2020)
Temat dnia: Kwiaty majowej łąki.
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Do zabawy będą potrzebne liczmany – czerwone, żółte i niebieskie kwiatki wycięte z papieru kolorowego, obręcze w tych kolorach (załącznik nr 9).
Rodzic rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie – łące Dziecko postępuje zgodnie z poleceniem rodzica:
- segreguje kwiaty ze względu na kolor, wkłada do właściwej obręczy,
- układa rytm z kwiatów rozpoczęty przez rodzica: czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty…
- układa dowolne rytmy.
Dziecko pokazuje ruchem słowa opowiadania rodzica:
Dziecko:
Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty, unosi dłonie od podłogi w górę,
pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki. unosi dłonie do nosa, robi wdech nosem,
Dzieci przyszły na łąkę maszeruje po Sali,
I nazrywały kwiatów, wykonuje ruch zrywania kwiatów,
z których uplotły wianek dla mamy. robi młynek przedramionami przed sobą,
Zaniosły mamie niespodziankę, maszeruje w miejscu, łączy dłonie
na wysokości piersi,
a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła. splata ręce na wysokości ramion.
Do zabawy potrzebujemy lusterko.
Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski z: usta szeroko otwarte, język leży płasko na dole, czubek języka dotyka dolnych zębów. Zęby zbliżamy do siebie, wargi rozciągamy szeroko jak do uśmiechu. Wydychając powietrze, dzieci naśladują odgłos lecącej osy zzz…. Rodzic zwraca uwagę, aby przy głosce z nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dziecko powtarza za rodzicem głoskę z, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarza sylaby: za, zo, ze, zu, zy.
Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dziecko powtarza fragment tekstu: za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Majowa łąka, wciąż biega zając.
pachnąca łąka; Za, zo, ze, zu, zy
Tu widać myszkę, to majowe dni!
słychać skowronka…
Za, zo,ze,zu,zy Na małym krzaczku
to majowe dni! przysiadła mucha.
Z wielką uwagą
Pająk zaplata motyla słucha.
pośród traw sieci, Za, zo, ze, zu, zy.
A mała pszczółka to majowe dni!
do kwiatka leci,
Za, zo, ze, zu, zy I konik polny
To majowe dni! też nie próżnuje,
Małej biedronce
Ważka spogląda kropek pilnuje.
na dól ciekawie. Za, zo, ze zu, zy
Kret nowy kopiec to majowe dni!
wykopał w trawie.
Za, zo, ze, zu, zy tyle się dzieje
to majowe dni! ciągle na łące!
Aż z ciekawością
Bąk bzyczy głośno, zerka tam słońce.
trzmiela szukając. Za, zo, ze, zu, zy
A wokół brzozy to majowe dni!
Dziecko biega, naśladując podany przez rodzica odgłos zwierzęcia żyjącego na łące: konik polny – cyk, cyk; żaba – kum, kum; osa – bzzzz…; skowronek – fiu, fiu.
Dziecko:
- nazywa zwierzęta na zdjęciu,
- dzieli ich nazwy rytmicznie na sylaby,
- koloruje ramki zdjęć,
- rysuje po śladzie rysunków ślimaków.
Do zabawy potrzebujemy kolorowe kartki w 7 kolorach tęczy.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek tęczy, następnie rozkłada na stoliku kartki w kolorach tęczy. Dziecko nazywa kolory i układa kartki według wzoru – obrazka tęczy. Rodzic prosi, aby znalazło przedmioty w swoim otoczeniu, które mają taki sam kolor i jeśli to możliwe, położyło na kartce w tym kolorze.
Dziecko podaje nazwy znanych mu kolorów, a następnie podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem, np. czerwony jak jabłko. Może również wymyślać nazwy nowych kolorów, odwołując się do swoich doświadczeń, np. kolor malinowy, kolor plażowy.
PIĄTEK (15.05.2020)
Temat dnia: Jak tu pięknie i wesoło…
Cele ogólne. Dziecko:
Proponowane zabawy:
Rodzic dzieli rytmicznie na sylaby nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących (np. mo-tyl, bied-ron-ka, chab-ry). Zadaniem dziecka jest płynne wypowiedzenie nazw.
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory –
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
I gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swojej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
- Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
- Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?
Do zabawy potrzebujemy: duży obrazek, gdzie będzie występował staw i trawa, obrazek żaby, bociana, ślimaka, motyli, pszczół, kilka maków. (załącznik nr 9 )
Rodzic pokazuje dziecku obrazek. Pyta dziecko czy wie, jakie miejsce ono przedstawia. Następnie informuje, że to jest łąka, ale jej mieszkańcy gdzieś uciekli. Prosi, aby dziecko umieszczało obrazki na dużym obrazku według instrukcji.
- Na trawie – maki i ślimak.
- W stawie żaba.
- Obok stawu bocian.
- Wysoko motyle.
- Nisko pszczoły.
Do zabawy będzie potrzebne krzesło, pudełko.
Dziecko naśladuje motyla i lata nad łąką, omijając ustawione przez rodzica przeszkody. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) motyl przykuca.
Do zabawy będą potrzebne obrazki: bociana, żaby, ślimaka, motyli, maków.
Zabawa polega na wskazywaniu zwierząt, roślin – rozwiązań zagadek wśród obrazków przedstawionych przez rodzica. (załącznik nr 10)
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił niedawno z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
taka to jego największa wada! (bocian)
Skaczą zielone po majowej łące,
ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)
Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)
Gdy zaświeci słonko
nad majową łąką,
wesoło latają
I kolorowe jak one
kwiaty odwiedzają. (motyle)
Z łąki do bukietów trafiają,
i piękny, czerwony kolor mają. (maki)
Zestaw ćwiczeń ruchowych.
Do zabaw ruchowych potrzebujemy chusteczkę szyfonową, nagranie Nad pięknym modrym Dunajem (Johann Strauss). Olek i Ada, płyta CD 2 utwór nr 40 na stronie;
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
- Marsz po obwodzie koła ze swobodnym wymachiwaniem chusteczką.
- Ćwiczenie z elementem rzutu i łapania.
Dziecko dłońmi ściska mocno chusteczkę, a następnie wyrzuca ją w górę jak najwyżej i łapie.
- Ćwiczenie z krążeniem ramion.
Dziecko stoi w rozkroku, plecy ma proste – łopatki ściągnięte. Trzymając chusteczkę w prawej dłoni, zatacza wyprostowaną ręką duże koło. Następnie przekłada chusteczkę do lewej dłoni i powtarza ćwiczenie.
- Ćwiczenie z elementem skłonu.
Dziecko chwyta chusteczkę oburącz, unosi ją wysoko nad głową, wykonuje skłony do boków, i przodem, do podłogi.
- Ćwiczenie z elementem przeskoku.
Dziecko kladzie chusteczkę na podłodze i przeskakuje przez nią obunóż:, raz z jednej, raz z drugiej strony.
- Ćwiczenie mięśni nóg.
Dziecko wysoko unosi kolana i stara się przełożyć chusteczkę raz pod prawym, raz pod lewym kolanem.
Dla utrwalenia nazw mieszkańców łąki proponuję obejrzeć bajkę edukacyjną dla małych dzieci - Owady
https://www.youtube.com/watch?v=yKmeG_wx498
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13