WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

4.05.2020 INSTRUMENTY MUZYCZNE

4.05.2020 INSTRUMENTY MUZYCZNE

Temat dnia: INSTRUMENTY MUZYCZNE

 

1. Zestaw ćwiczeń:

 

  • „Miesiące w roku” – dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zamieniają nogi. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. 
  • „Rulony” – dziecko otrzymuje stronę z gazety lub dużą chustę. Dzieci leżą na brzuchu, dłonie trzymają na gazetach/chustach. Na hasło: zwijamy rulony podnoszą ramiona, łokcie i dłonie i starają się zwinąć gazetę/chustę w rulon. Ćwiczenie powtarzamy 4–5 razy.
  • „Sufit – podłoga” – dzieci maszerują w miejscu podnoszą wysoko kolana. Na hasło: sufit stają na palcach i podnoszą ręce. Na hasło: podłoga kładą się na brzuchu.

 

  • ,,Najlepszy instrument” – proszę rodziców o przeczytanie wiersza, a dzieci zapraszam podczas słuchania, zwróćcie szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

,,Najlepszy instrument” Wojciech Próchniewicz

Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania: 

  • Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem? 
  • Czy każdy z nas ma taki instrument? 
  • W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać? 
  • Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? 
  • W czym jest podobny?

Jeśli dzieci mają trudność z odpowiedzią na któreś z pytania, rodzicu możesz przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz.  

 

  • „Grająca woda” – zabawa badawcza. Potrzebne będzie:  kieliszki na nóżkach, woda. Dziecko siedzi przy stoliku, przed każdym stoi kieliszek na nóżce oraz butelka lub inne naczynie z wodą. Proszę, aby dzieci suchym palcem pocierały wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Czy słyszycie jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dzieci wykonują tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole.Czy teraz słyszycie dźwięk? Jeśli dzieci wykonały ćwiczenie prawidłowo– usłyszą dźwięk. Następnie dzieci wlewają do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Zachęcam dzieci, by spróbowały porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody. Jak myślicie, dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? Pamiętacie, jak robiliśmy telefon? Czy pamiętacie, co to jest fala dźwiękowa? Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża. 
  • „Jak je podzielić?” – w załączniku znajdują się obrazki z instrumentami. Zaprasza dzieci do zabawy: Czy znacie nazwy tych instrumentów? Proszę, spróbujcie podzielić ich nazwy na sylaby oraz głoski. Poproście rodziców o przeczytanie informacji o tych instrumentach. (Załącznik nr 1)
  • „H jak helikopter” – w załączniku nr 2 znajduje się plansza z prezentacją litery h, H. Proszę aby dziecko: 
  • wskazało ilustrację;
  • podzieliło wyraz na sylaby i wyklaskało słowo zgodnie z modelem sylabowym: he-li-kop-ter;
  • policzyło sylaby w wyrazie;
  • wskazało  na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski);
  • podzieliło słowo na głoski i przeliczyło je; 
  • napiszcie literę H,h palcem na dywanie i w powietrzu. Zwróćcie uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. 

 

  • Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków. (Załącznik nr 30
  • Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową. (Załącznik nr 3)
  • Praca z KP4.20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter h, H, pisanie zdania po śladzie. (Załącznik nr 3)

 

 

Data dodania: 2020-05-04 00:09:27
Data edycji: 2020-05-04 01:52:37
Ilość wyświetleń: 520
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej