Temat dnia: Wiem, jak chronić moją planetę
„Ekologia” – zabawa dydaktyczna. Będzie potrzebny zapisany na kartce wyraz „ekologia” (możesz skorzystać z załącznika, napisać sam lub poprosić rodziców). Dzieci układają kształt liter z drucików kreatywnych, sznurka, wstążeczki, a na koniec czytają wyraz. (Załącznik nr 9)
Co to jest ekologia? – poproś rodzica o przeczytanie wiersza.
Co to jest ekologia? D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
Co to jest ekologia?
Czego dotyczy ta nauka?
Co oznacza słowo „szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia”, możecie np. wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:
To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.
„Oczyszczalnia ścieków” – zabawa badawcza, na początek przygotuj ścieki w słoiku (woda zmieszana z ziemią z doniczki, małymi kawałkami folii i opakowań, olejem).
Potrzebne będzie: dwa słoiki, butelki typu PET (z uciętym dnem, by tworzyły lejek), gazę, gumkę recepturkę i naczynie ze ściekami oraz czysty piasek - żwir, małe kamyki. Zadaniem dzieci jest stworzenie w odwróconej butelce filtru z kamyków, żwiru i piasku ułożonych warstwami. Dodatkowo należy zabezpieczyć szyjkę butelki gazą. Wlej ścieki do lejka i obserwuj proces oczyszczania wody. Po zakończeniu eksperymentu porównaj zapach i kolor wody z obu słoików. Podsumowanie: pomimo filtrowania za pomocą żwiru i kamyków – ta woda nadal nie nadaje się do picia. Profesjonalne filtry są o wiele dokładniejsze. Wodą przefiltrowaną w ten sposób można natomiast np. podlać kwiaty w doniczkach.
Jeśli nie możesz wykonać zabawy badawczej, zapraszam do obejrzenia filmu. https://vimeo.com/224050213
„Mniej czy więcej, a może równo?” – przypomnienie znaczenia znaków mniejszości, większości i równości. (Załącznik nr 11)
Praca z KP4.4a – pisanie po śladzie znaków < i >, porównywanie liczby obiektów i zapisywanie rozwiązania znakami < i >. (Załącznik nr 12)
Praca z KP4.4b – układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowywanie nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >. (Załącznik nr 12)
POWODZENIA I ŻYCZĘ MIŁEGO WEEKENDU! M.S.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13