WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

23.11.2020 - PRACA ZDALNA - NASI MALI PRZYJACIELE

23.11.2020 - PRACA ZDALNA - NASI MALI PRZYJACIELE

TEMAT TYGODNIA: NADCHODZI ZIMA (23.11 – 27.11.2020)

Temat dnia: NASI MALI PRZYJACIELE – 23.11.2020

 

Proponowane zadania dla dzieci:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

  • Miłe powitanie”. Zapraszamy dzieci do tańca przy muzyce. Podczas przerwy dziecko wymienia dwie części ciała, które mają okazję miło się przywitać, np. dłoń z kolanem. Dzieci zatrzymują się i dotykają jedną częścią ciała do drugiej. Po chwili Rodzic włącza muzykę, a dzieci poruszają się, tańcząc po pokoju. Kolejna przerwa to okazja, aby powitały się inne części ciała, np. łokieć z palcami stóp. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • Dzień dobry, witam, cześć!”. Teraz czas, żeby przywitać rodziców i rodzeństwo. Dzieci poruszają się w rytmie marszu w różnych kierunkach. Podczas przerwy witają się z mamą, tatą, siostrą, bratem: Dzień dobry! – podają sobie ręce, Witam! – przybijają piątkę, wyskakując do góry, Cześć! – robią „żółwika”. Dzieci głośno wypowiadają słowa powitania, przy każdym kolejnym powtórzeniu witają się z inną osobą.

  • Potrafię dbać o…”. Dzieci delikatnymi, łagodnymi ruchami naśladują: troskliwą mamę, która kołysze dziecko; tatę, który podrzuca z radością synka lub córeczkę; dziecko, które głaszcze kotka; dziewczynkę, która usypia swoją lalkę; chłopca, który czesze pieska.

  • Po śladach” – zabawa z elementem skoku. Rozkładamy na podłodze szarfy (można zastąpić np. paskiem)– ślady niedźwiedzia. Dzieci przeskakują z jednego śladu na drugi tak, żeby nie przekroczyć linii szarfy – nie zostawić swojego śladu na ziemi.

Można skorzystać również z: https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8

 

2. „Odżywiony zajączek” – rozmowa o troskliwości na podstawie opowiadania.

Odżywiony zajączek - Maciejka Mazan

Tego dnia pani powiedziała: – Kochane dzieci! Jest już zima, a kiedy jest zima, na dworze jest…? – Bałwan – dokończył Mały Bobek. – Też – zgodziła się pani. – Ale chodzi mi o to, że na dworze jest zimno. – No i właśnie. Bałwan może stać na dworze tylko wtedy, gdy jest zimno. Jak byłoby ciepło, toby leżał i się rozpływał! – krzyknął Bobek i zaczął się śmiać. Pani zaczekała, aż przestanie, i podjęła: – A kiedy jest zimno i pada śnieg, to dzikie zwierzęta są…? – Zaśnieżone! – zgadł Mały Bobek. – Też, ale chodzi mi o to, że zwierzęta, które żyją na wolności i same sobie szukają jedzenia, nie mogą go znaleźć i są głodne. – To straszne – przejął się Jacuś Placuś. – Powinniśmy dbać o zwierzęta, nie tylko te, które mamy w domach, ale i o te dzikie. A wiecie dlaczego? – Bo takiego dzikiego zwierza można na przykład wytresować. Fajnie by było mieć niedźwiedzia obronnego albo wróbla – wpadł na pomysł Mały Bobek. – Po co ci taki wróbel obronny? – spytał Aleksander. – Trzeba trochę myśleć, Bobek! Wróbel obronny? – Taki tresowany wróbel może być lepszy od drona! – oznajmił Mały Bobek.

Wtedy pani i dziewczyny zaczęły mówić, że ptaszki tak ładnie śpiewają, a sarenki są miłe, a liski – wesołe i że szkoda by było, żeby chodziły głodne przez całą zimę. – Dlatego mam dla was zadanie: niech każde z was zaopiekuje się jakimś dzikim zwierzątkiem – powiedziała pani i zaczęła wyjaśniać, czym można karmić ptaki, a czym inne zwierzęta. Parę dni później pani spytała, jak przedszkolakom idzie dokarmianie zwierząt. Andżelika Baran powiedziała, że razem z babcią zawiesiła słoninę dla sikorek. Inni mówili o ziarenkach, które codziennie sypią do karmnika. A Mały Bobek, który mieszka w domku prawie na skraju miasta, oznajmił, że codziennie razem ze swoim bratem, Dużym Bobkiem, wynoszą na pole marchewkę i kapustę dla zajęcy. Wszyscy byli pod wrażeniem, nawet pani – bardzo chwaliła Małego Bobka, który skromnie kiwał głową i tylko się uśmiechał. – Nie mogłeś dokarmiać ptaków jak każdy, tylko się wysilać z tymi zającami? – spytał go Aleksander, który trochę zazdrościł, że to nie on wpadł na ten pomysł. – Co jest po zimie? – spytał Bobek i sam sobie odpowiedział: – Wiosna. A co jest na wiosnę? Wielkanoc. A kto przynosi prezenty na Wielkanoc? Zajączek. A jaki zajączek przyniesie więcej prezentów: silny i odżywiony czy chudy i wygłodzony? No widzisz, Aleksandrze. Trzeba trochę myśleć!

Zadajemy dziecku pytania: O jakiej porze roku rozmawiały dzieci? Które zwierzęta są dzikie? Jak wygląda życie dzikich zwierząt zimą? Jak dzieci pomagały dzikim zwierzakom? O kogo zadbał Bobek z bratem, dlaczego? Następnie prezentujemy obrazki (załącznik) przedstawiające różne zwierzęta, a dzieci dzielą ich nazwy na sylaby, podają pierwszą sylabę oraz pierwszą głoskę, dokonują klasyfikacji na zwierzęta dzikie i niedzikie, np. domowe.

3. „Troska o zwierzę” – zabawa spostrzegawcza.

Rodzic przygotowuje obrazki (zdjęcia) zwierząt z poprzedniej zabawy. Dziecko losuje 1 obrazek, podaje nazwę zwierzęcia, miejsce życia (las, ogród, park itd.), sposoby opieki nad danym zwierzęciem lub jego potrzeby w związku z porami roku, np. Najczęściej wiewiórka mieszka w parku lub lesie, zbiera żołędzie. Człowiek może zostawiać dla niej pokarm w parku pod drzewem. Domem sarny jest las. Sarna je roślinki, trawę, łodyżki i listki, owoce leśne. Zimą człowiek zostawia jej siano w paśniku. Pies to zwierzę domowe. Je karmę dla zwierząt. Zimą właściciel psa może zakładać mu ubranko i specjalne skarpety, żeby sól na chodnikach nie niszczyła łap psa.

4. „Sarenki i dzieci” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na hasło: Sarenki! – przyjmują pozycję na czworakach i spacerują po pokoju, na hasło: Dzieci! – spacerują i naśladują zbieranie żołędzi dla sarenek, schylają się, dotykają do podłogi raz prawą, raz lewą ręką.

4. „Bezpieczna podróż” – zabawa spostrzegawcza.

Rodzic przygotowuje ścieżkę z dwóch wstążek ułożonych na podłodze i stawia na niej przedmioty – przeszkody, np. krzesło, gazetę, plastikowy kubeczek, poduszkę, kilka plastikowych butelek połączonych taśmą klejącą. Dziecko ma zawiązane oczy, a rodzic lub rodzeństwo, trzymając za ręce, przeprowadza je po ścieżce na drugi koniec pokoju, gdzie zamieniają się rolami i wracają po ścieżce.

Zachęcam dzieci do obejrzenia filmu edukacyjnego o zwierzętach i ich sposobach na przetrwanie zimy: https://www.youtube.com/watch?v=rymzm4JjXXg

Na zakończenie świetnym pomysłem będzie wyjście na spacer lub do ogrodu, aby dzieci mogły obserwować i rozpoznawać np. ptaki, które pojawiają się w ogrodzie lub parku, można dosypać pokarm do karmników itp.

Pozdrawiamy serdecznie

 

Data dodania: 2020-11-22 22:17:34
Data edycji: 2020-11-22 23:04:30
Ilość wyświetleń: 468
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej