REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

23.11.2020 - PRACA ZDALNA - NASI MALI PRZYJACIELE

23.11.2020 - PRACA ZDALNA - NASI MALI PRZYJACIELE

TEMAT TYGODNIA: NADCHODZI ZIMA (23.11 – 27.11.2020)

Temat dnia: NASI MALI PRZYJACIELE – 23.11.2020

 

Proponowane zadania dla dzieci:

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

  • Miłe powitanie”. Zapraszamy dzieci do tańca przy muzyce. Podczas przerwy dziecko wymienia dwie części ciała, które mają okazję miło się przywitać, np. dłoń z kolanem. Dzieci zatrzymują się i dotykają jedną częścią ciała do drugiej. Po chwili Rodzic włącza muzykę, a dzieci poruszają się, tańcząc po pokoju. Kolejna przerwa to okazja, aby powitały się inne części ciała, np. łokieć z palcami stóp. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • Dzień dobry, witam, cześć!”. Teraz czas, żeby przywitać rodziców i rodzeństwo. Dzieci poruszają się w rytmie marszu w różnych kierunkach. Podczas przerwy witają się z mamą, tatą, siostrą, bratem: Dzień dobry! – podają sobie ręce, Witam! – przybijają piątkę, wyskakując do góry, Cześć! – robią „żółwika”. Dzieci głośno wypowiadają słowa powitania, przy każdym kolejnym powtórzeniu witają się z inną osobą.

  • Potrafię dbać o…”. Dzieci delikatnymi, łagodnymi ruchami naśladują: troskliwą mamę, która kołysze dziecko; tatę, który podrzuca z radością synka lub córeczkę; dziecko, które głaszcze kotka; dziewczynkę, która usypia swoją lalkę; chłopca, który czesze pieska.

  • Po śladach” – zabawa z elementem skoku. Rozkładamy na podłodze szarfy (można zastąpić np. paskiem)– ślady niedźwiedzia. Dzieci przeskakują z jednego śladu na drugi tak, żeby nie przekroczyć linii szarfy – nie zostawić swojego śladu na ziemi.

Można skorzystać również z: https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8

 

2. „Odżywiony zajączek” – rozmowa o troskliwości na podstawie opowiadania.

Odżywiony zajączek - Maciejka Mazan

Tego dnia pani powiedziała: – Kochane dzieci! Jest już zima, a kiedy jest zima, na dworze jest…? – Bałwan – dokończył Mały Bobek. – Też – zgodziła się pani. – Ale chodzi mi o to, że na dworze jest zimno. – No i właśnie. Bałwan może stać na dworze tylko wtedy, gdy jest zimno. Jak byłoby ciepło, toby leżał i się rozpływał! – krzyknął Bobek i zaczął się śmiać. Pani zaczekała, aż przestanie, i podjęła: – A kiedy jest zimno i pada śnieg, to dzikie zwierzęta są…? – Zaśnieżone! – zgadł Mały Bobek. – Też, ale chodzi mi o to, że zwierzęta, które żyją na wolności i same sobie szukają jedzenia, nie mogą go znaleźć i są głodne. – To straszne – przejął się Jacuś Placuś. – Powinniśmy dbać o zwierzęta, nie tylko te, które mamy w domach, ale i o te dzikie. A wiecie dlaczego? – Bo takiego dzikiego zwierza można na przykład wytresować. Fajnie by było mieć niedźwiedzia obronnego albo wróbla – wpadł na pomysł Mały Bobek. – Po co ci taki wróbel obronny? – spytał Aleksander. – Trzeba trochę myśleć, Bobek! Wróbel obronny? – Taki tresowany wróbel może być lepszy od drona! – oznajmił Mały Bobek.

Wtedy pani i dziewczyny zaczęły mówić, że ptaszki tak ładnie śpiewają, a sarenki są miłe, a liski – wesołe i że szkoda by było, żeby chodziły głodne przez całą zimę. – Dlatego mam dla was zadanie: niech każde z was zaopiekuje się jakimś dzikim zwierzątkiem – powiedziała pani i zaczęła wyjaśniać, czym można karmić ptaki, a czym inne zwierzęta. Parę dni później pani spytała, jak przedszkolakom idzie dokarmianie zwierząt. Andżelika Baran powiedziała, że razem z babcią zawiesiła słoninę dla sikorek. Inni mówili o ziarenkach, które codziennie sypią do karmnika. A Mały Bobek, który mieszka w domku prawie na skraju miasta, oznajmił, że codziennie razem ze swoim bratem, Dużym Bobkiem, wynoszą na pole marchewkę i kapustę dla zajęcy. Wszyscy byli pod wrażeniem, nawet pani – bardzo chwaliła Małego Bobka, który skromnie kiwał głową i tylko się uśmiechał. – Nie mogłeś dokarmiać ptaków jak każdy, tylko się wysilać z tymi zającami? – spytał go Aleksander, który trochę zazdrościł, że to nie on wpadł na ten pomysł. – Co jest po zimie? – spytał Bobek i sam sobie odpowiedział: – Wiosna. A co jest na wiosnę? Wielkanoc. A kto przynosi prezenty na Wielkanoc? Zajączek. A jaki zajączek przyniesie więcej prezentów: silny i odżywiony czy chudy i wygłodzony? No widzisz, Aleksandrze. Trzeba trochę myśleć!

Zadajemy dziecku pytania: O jakiej porze roku rozmawiały dzieci? Które zwierzęta są dzikie? Jak wygląda życie dzikich zwierząt zimą? Jak dzieci pomagały dzikim zwierzakom? O kogo zadbał Bobek z bratem, dlaczego? Następnie prezentujemy obrazki (załącznik) przedstawiające różne zwierzęta, a dzieci dzielą ich nazwy na sylaby, podają pierwszą sylabę oraz pierwszą głoskę, dokonują klasyfikacji na zwierzęta dzikie i niedzikie, np. domowe.

3. „Troska o zwierzę” – zabawa spostrzegawcza.

Rodzic przygotowuje obrazki (zdjęcia) zwierząt z poprzedniej zabawy. Dziecko losuje 1 obrazek, podaje nazwę zwierzęcia, miejsce życia (las, ogród, park itd.), sposoby opieki nad danym zwierzęciem lub jego potrzeby w związku z porami roku, np. Najczęściej wiewiórka mieszka w parku lub lesie, zbiera żołędzie. Człowiek może zostawiać dla niej pokarm w parku pod drzewem. Domem sarny jest las. Sarna je roślinki, trawę, łodyżki i listki, owoce leśne. Zimą człowiek zostawia jej siano w paśniku. Pies to zwierzę domowe. Je karmę dla zwierząt. Zimą właściciel psa może zakładać mu ubranko i specjalne skarpety, żeby sól na chodnikach nie niszczyła łap psa.

4. „Sarenki i dzieci” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na hasło: Sarenki! – przyjmują pozycję na czworakach i spacerują po pokoju, na hasło: Dzieci! – spacerują i naśladują zbieranie żołędzi dla sarenek, schylają się, dotykają do podłogi raz prawą, raz lewą ręką.

4. „Bezpieczna podróż” – zabawa spostrzegawcza.

Rodzic przygotowuje ścieżkę z dwóch wstążek ułożonych na podłodze i stawia na niej przedmioty – przeszkody, np. krzesło, gazetę, plastikowy kubeczek, poduszkę, kilka plastikowych butelek połączonych taśmą klejącą. Dziecko ma zawiązane oczy, a rodzic lub rodzeństwo, trzymając za ręce, przeprowadza je po ścieżce na drugi koniec pokoju, gdzie zamieniają się rolami i wracają po ścieżce.

Zachęcam dzieci do obejrzenia filmu edukacyjnego o zwierzętach i ich sposobach na przetrwanie zimy: https://www.youtube.com/watch?v=rymzm4JjXXg

Na zakończenie świetnym pomysłem będzie wyjście na spacer lub do ogrodu, aby dzieci mogły obserwować i rozpoznawać np. ptaki, które pojawiają się w ogrodzie lub parku, można dosypać pokarm do karmników itp.

Pozdrawiamy serdecznie

 

Data dodania: 2020-11-22 22:17:34
Data edycji: 2020-11-22 23:04:30
Ilość wyświetleń: 565
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej