WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2021.04.15 Do czego jest potrzebne powietrze? - nauczanie zdalne

2021.04.15 Do czego jest potrzebne powietrze? - nauczanie zdalne
  • „Jak powietrze gra?” – zabawy badawcze z przedmiotami codziennego użytku. Rodzice, wraz z dzieckiem pobawcie się w badanie odgłosów powietrza wydobywającego się z różnych przedmiotów, np.: balonu, powietrznych pukawek, gwizdka, piszczałki. Możecie również zbadać rozchodzenie się dźwięków dzięki skonstruowaniu telefonu z kubeczków po jogurcie. Zabawcie się na koniec
    w zabawę w mówienie przez tubę (rolki po ręcznikach papierowych lub zwinięta w rolkę kartka), spróbujcie wspólnie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych eksperymentów.
  • „Orkiestra dęta” – rodzice, przeczytajcie dziecku wiersz pt.: "Trąba" (załącznik), następnie porozmawiajcie z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza, możecie wykorzystać pytania pomocnicze:
  • O jakich znanych instrumentach muzycznych była mowa
    w wierszu?
  • W jaki sposób należy na nich grać?
  • Które z nich wydają dźwięk, kiedy się do nich dmucha?
  • Jak nazywają się te instrumenty?

Poznajcie dźwięki instrumentów z wiersza:

Instrument dętyinstrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drgający wewnątrz instrumentu słup powietrza.

  • „Trąbka i inni” – przyjrzyjmy się teraz obrazkom w naszych kartach pracy, spróbujmy nazywać instrumenty muzyczne i określić,
    do jakiej grupy instrumentów należą poszczególne z nich: dętych, strunowych czy perkusyjnych. Po wykonaniu karty pracy powiedzmy dziecku o zasadach zachowania jakie obowiązują podczas koncertu w filharmonii.
    A teraz zaprośmy dziecko na mini koncert, podczas którego w skupieniu wysłucha utworu na fortepian, po wysłuchaniu opowie o swoich wrażeniach i wyobrażeniach.

Posłuchajmy tego samego koncertu w różnych wykonaniach:

Opowiedzmy dziecku o miejscach, w których odbywają się koncerty różnych orkiestr (filharmonia, teatry muzyczne, muszle koncertowe, parady uliczne). Zaprezentujcie dziecku dźwięki różnych instrumentów:

 „Karty pracy. Powietrze” s. 6,

  • „Orkiestra” – rodzic naśladuje głosem dźwięki dowolnie wybranego instrumentu orkiestrowego (improwizuje krótki motyw melodyczny) i jednocześnie pokazuje ruchem sposoby gry na nim. Dziecko powtarza za rodzicem na zasadzie echa, np.
  • trąbka: tru-tu-tu,
  • skrzypce: pi-li, pi-li,
  • flet: fi-ju-fiju,
  • gitara: brzdęk-brzdęk,
  • bęben: ram-tam.

Poprośmy dziecko aby przy użyciu papierowej tuby (np.: po ręcznikach papierowych) i pałeczki (np. drewnianej łyżki) lub dwóch papierowych tub po ręcznikach, przy akompaniamencie utworu „Marsz Torreadorów” G. Bizeta dziecko maszerując zgodnie z pulsem muzyki rytmicznie stukało pałeczką w tubkę. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i słucha głosu rodzica, który naśladuje dźwięki trąbki. Dziecko przykładają tubkę do ust i powtarzają po nim. Na każdą przerwę rodzic improwizuje dźwięki trąbki, zmieniając rytm swojej „melodyjki”. Gdy dziecko usłyszy nagranie, maszeruje w różnych kierunkach i gra miarowo na tubkach.

Muzyka do zabawy (orkiestra symfoniczna) - „Marsz Torreadorów” I Suita Carmen G. Bizeta - www.youtube.com/watch?v=jL-Csf1pNCI

                                                               Pozdrawiam
                                               i życzę przyjemnego koncertowania
                                                                       JGP

Data dodania: 2021-04-15 06:50:25
Data edycji: 2021-04-16 06:41:34
Ilość wyświetleń: 600
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej