WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

2021.04.15 Do czego jest potrzebne powietrze? - nauczanie zdalne

2021.04.15 Do czego jest potrzebne powietrze? - nauczanie zdalne
  • „Jak powietrze gra?” – zabawy badawcze z przedmiotami codziennego użytku. Rodzice, wraz z dzieckiem pobawcie się w badanie odgłosów powietrza wydobywającego się z różnych przedmiotów, np.: balonu, powietrznych pukawek, gwizdka, piszczałki. Możecie również zbadać rozchodzenie się dźwięków dzięki skonstruowaniu telefonu z kubeczków po jogurcie. Zabawcie się na koniec
    w zabawę w mówienie przez tubę (rolki po ręcznikach papierowych lub zwinięta w rolkę kartka), spróbujcie wspólnie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych eksperymentów.
  • „Orkiestra dęta” – rodzice, przeczytajcie dziecku wiersz pt.: "Trąba" (załącznik), następnie porozmawiajcie z dzieckiem na temat wysłuchanego wiersza, możecie wykorzystać pytania pomocnicze:
  • O jakich znanych instrumentach muzycznych była mowa
    w wierszu?
  • W jaki sposób należy na nich grać?
  • Które z nich wydają dźwięk, kiedy się do nich dmucha?
  • Jak nazywają się te instrumenty?

Poznajcie dźwięki instrumentów z wiersza:

Instrument dętyinstrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drgający wewnątrz instrumentu słup powietrza.

  • „Trąbka i inni” – przyjrzyjmy się teraz obrazkom w naszych kartach pracy, spróbujmy nazywać instrumenty muzyczne i określić,
    do jakiej grupy instrumentów należą poszczególne z nich: dętych, strunowych czy perkusyjnych. Po wykonaniu karty pracy powiedzmy dziecku o zasadach zachowania jakie obowiązują podczas koncertu w filharmonii.
    A teraz zaprośmy dziecko na mini koncert, podczas którego w skupieniu wysłucha utworu na fortepian, po wysłuchaniu opowie o swoich wrażeniach i wyobrażeniach.

Posłuchajmy tego samego koncertu w różnych wykonaniach:

Opowiedzmy dziecku o miejscach, w których odbywają się koncerty różnych orkiestr (filharmonia, teatry muzyczne, muszle koncertowe, parady uliczne). Zaprezentujcie dziecku dźwięki różnych instrumentów:

 „Karty pracy. Powietrze” s. 6,

  • „Orkiestra” – rodzic naśladuje głosem dźwięki dowolnie wybranego instrumentu orkiestrowego (improwizuje krótki motyw melodyczny) i jednocześnie pokazuje ruchem sposoby gry na nim. Dziecko powtarza za rodzicem na zasadzie echa, np.
  • trąbka: tru-tu-tu,
  • skrzypce: pi-li, pi-li,
  • flet: fi-ju-fiju,
  • gitara: brzdęk-brzdęk,
  • bęben: ram-tam.

Poprośmy dziecko aby przy użyciu papierowej tuby (np.: po ręcznikach papierowych) i pałeczki (np. drewnianej łyżki) lub dwóch papierowych tub po ręcznikach, przy akompaniamencie utworu „Marsz Torreadorów” G. Bizeta dziecko maszerując zgodnie z pulsem muzyki rytmicznie stukało pałeczką w tubkę. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i słucha głosu rodzica, który naśladuje dźwięki trąbki. Dziecko przykładają tubkę do ust i powtarzają po nim. Na każdą przerwę rodzic improwizuje dźwięki trąbki, zmieniając rytm swojej „melodyjki”. Gdy dziecko usłyszy nagranie, maszeruje w różnych kierunkach i gra miarowo na tubkach.

Muzyka do zabawy (orkiestra symfoniczna) - „Marsz Torreadorów” I Suita Carmen G. Bizeta - www.youtube.com/watch?v=jL-Csf1pNCI

                                                               Pozdrawiam
                                               i życzę przyjemnego koncertowania
                                                                       JGP

Data dodania: 2021-04-15 06:50:25
Data edycji: 2021-04-16 06:41:34
Ilość wyświetleń: 516
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej