WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

2021.04.06 Małe i duże ogródki - nauczanie zdalne

2021.04.06 Małe i duże ogródki - nauczanie zdalne

"Wiosenna pogoda" - rodzice, porozmawiajcie z dzieckiem na temat obserwowanej kwietniowej pogody. Postarajcie się opisać zjawiska pogodowe charakterystyczne dla wiosny, poproście dziecko, aby opisało najbardziej odpowiedni strój na daną pogodę. Postarajcie się również wyjaśnić znaczenie przysłów związanych z pogodą"

  • "Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy trochę lata",
  • "Jak przygrzeje słonko, przejdzie kwiecień łąką",
  • "Choć i w kwietniu słonko grzeje, nieraz pole śnieg zawieje",
  • "Deszcze częste w kwietniu wróżą, że owoców będzie dużo"

 

 

 

 

 

Podsumowując wyjaśnijcie:
Teraz pogodę przepowiadają specjaliści korzystający z różnych urządzeń i stacji pogodowych, ale dawniej przewidywano pogodę na podstawie obserwacji i doświadczeń oraz wiedzy zawartej w przysłowiach przekazywanych z pokolenia na pokolenie.

"Prognoza pogody" - poproście teraz dziecko, aby zabawiło się w prezentera pogody i przy użyciu piktogramów pogodowych
( załącznik 1)
opowiedziało o wiosennej pogodzie. Poproście dziecko, aby na kartce narysowało trzy wybrane przez siebie piktogramy pogodowe. Następnie obejrzyjcie wspólnie zdjęcie na karcie pracy przedstawiające deszczową pogodę - poproście, aby dopasowało do zdjęcia odpowiednie piktogramy pogodowe i pokolorowało je, w pustych ramkach dziecko rysuje przedmioty, które się przydadzą na deszczową pogodę (parasol, kalosze lub płaszcz przeciwdeszczowy).

"Karta pracy. Woda" str. 52

"Jak zachować się podczas burzy?" - zapytajcie dzieci jak wygląda burza, co się wtedy dzieje i czy wie jak należy się zachować podczas burzy (na podstawie własnych doświadczeń dziecka). Teraz wspólnie podsumujcie wiedzę:

 

Burza, to silne wyładowania atmosferyczne, którym towarzyszy intensywny deszcz i silny wiatr. Burze, jak każdy żywioł, mogą być bardzo niebezpieczne. Uderzenie pioruna może wywołać pożar, może złamać drzewo, które spadnie na dach lub samochód, może też zranić lub zabić. Kiedy jesteśmy w domu, należy pamiętać, żeby zabrać z balkonu rzeczy, które może porwać wiatr. Trzeba też pozamykać okna i drzwi oraz najlepiej wyłączyć urządzenia elektryczne. Jeśli jesteśmy na zewnątrz, szukamy schronienia
w budynkach, nigdy nie chowamy się pod drzewem, nie stajemy blisko słupów energetycznych i innych wysokich elementów, które przyciągają pioruny. Unikamy też otwartych przestrzeni i zbiorników wodnych. Gdy burza zaskoczy nas podczas podróży, zatrzymujemy samochód i zostajemy w nim, ale nie parkujemy pod drzewami.

"Burzowa muzyka" - poproście dziecko, aby przygotowało sobie dostępne w domu przedmioty, za pomocą których przedstawią dźwięki burzy. Zanim dziecko zacznie przedstawiać dźwięki burzy wyjaśnijcie, że burza podobnie jak utwór muzyczny ma początek, moment kulminacyjny i zakończenie (do tej zabawy muzycznej wykorzystujemy dostępne w domu plastikowe pojemniki, garnki, łyżki itp.).

"Zabawy logopedyczne" - załącznik 2

"Wiosenne prace w ogrodzie" - rodzice, opowiedzcie dziecku o wiosennych pracach w ogrodzie. Jeśli macie taką możliwość zaprezentujcie narzędzia ogrodnicze lub pokażcie ilustrację (załącznik 3):

Wiosna, to najbardziej pracowita pora roku dla ogrodnika. Kwitnie wtedy wiele drzew, krzewów i roślin cebulowych. Jest pięknie i kolorowo, ale nie można zapominać o obowiązkach. Niektóre rośliny potrzebują podsypania nawozem, inne - przesadzenia. Trawnik wymaga zagrabienia resztek, które zalegają na nim po zimie. Trzeba też przygotować grządki pod zasiew kwiatów i innych roślin, przekopać je i wymieszać z kompostem. Do tych czynności ogrodnik wykorzystuje grabie, łopatę oraz motykę. Z krzewów kwitnących trzeba usunąć zimową ochronę, przyciąć gałęzie za pomocą sekatora, odciąć zniszczone pędy. Krzewy trzeba też okopać za pomocą motyki.

Na zakończenie zadajcie dziecku pytania:

Czego ogrodnik użyje do: przekopania grządek, okopania krzewów, zagrabienia trawnika, przycięcia gałązek krzewów?

Teraz poproście dziecko, aby wykonało kartę pracy - "Karta pracy. Woda" str. 53. Poza poleceniami jakie znajdują się na tej stronie, poproście dziecko, aby w pierwszej kolejności trzy obrazki znajdujące się na górze karty podzieliły:

  • sylaby (klaszcząc w dłonie) :
  • ło - pa - ta (3 sylaby)
  • łuk (1 sylaba)
  • łoś (1 sylaba)

  • głoski (wskazując kolejne palce dłoni):
  • ł - o - p - a - t - a
  • ł - u - k
  • ł - o - ś

  • wskazały pierwszą głoskę i ostatnią głoskę (jaką głoskę słyszą na początku, a jaką na końcu wyrazu):
  • łopata
  • łuk
  • łoś

"Ogród w doniczce" - rodzice, przeczytajcie dzieciom opowiadanie pt.: "Tajemnica" ( załącznik 4) i wspólnie omówcie jego treść zadając pytania:

  • Jakie kwiaty wyrosły w doniczce?
  • Z czego wyrosły?
  • Kiedy zostały zasadzone cebulki?

Zachęcam Was do wspólnych prac i obserwacji przyrodniczych, np.: podlewania kwiatów doniczkowych w domu, posadzenia cebulki na szczypiorek w ogrodzie lub korytku na parapecie, itp. poproście dziecko, aby Wam przypomniało, czego roślina potrzebuje do wzrostu i przypomnijcie o kwiatach, które są pod ochroną:

Kwiatów pod ochroną nie można zrywać, ponieważ są to gatunki roślin występujących bardzo rzadko i zagrożone są wyginięciem. zrywanie ich uniemożliwia wydanie nasion, a tym samym rozmnażanie.

Poproście dziecko, aby prowadziło fotograficzną lub rysunkową dokumentację  kolejnych etapów wzrostu rośliny (cebulka na szczypiorek lub wysiane kwiaty). Obserwujcie również jeśli to możliwe kwitnące krzewy forsycji oraz rozwijające się pąki na drzewach i krzewach.

Pozdrawiam JGP

Data dodania: 2021-04-06 08:57:05
Data edycji: 2021-04-09 08:30:52
Ilość wyświetleń: 774
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej