"Co lata?"
"Fruwająca krowa" - dzisiaj rozpoczniemy od wiersza
J. Brzechwy "Fruwająca krowa" - Drodzy Rodzice proszę odczytajcie dziecku wiersz z załącznika.
Po przeczytaniu wiersza proszę zadajcie pytania:
Teraz poproście dzieci aby ze starych kalendarzy, folderów, magazynów wycięły zwierzęta latające (owady i ptaki). Wspólnie podzielcie wycięte obrazki na dwie grupy: owady i ptaki. spróbujcie podać kilka cech charakterystycznych dla poszczególnych gatunków (można skorzystać z przygotowanych ilustracji, załącznik):
Teraz spróbujmy nazwać zwierzęta oraz podać głoskę w nagłosie (na początku wyrazu) oraz wygłosie (na końcu wyrazu). Co słyszysz na początku wyrazu? Co słyszysz na końcu wyrazu?
Możemy także zapoznać dzieci z ciekawym gatunkiem ryb, które potrafią się unosić nad wodą: ryby latające, aby wynurzyć się, zbliżają się do powierzchni wody, rozkładają płetwy piersiowe i bardzo szybko poruszają płetwą ogonową. Ryba przez chwilę może szybować z prędkością jadącego samochodu.
http://www.youtube.com/watch?v=bk7McNUjWgw
"Pająki" - pokażmy dziecku ilustracje różnych pająków. Postarajmy się wytłumaczyć skąd bierze się pajęczyna i do czego służą kądziołki przędne ( charakterystyczne dla pająków wyrostki znajdujące się na końcu odwłoka. Produkują one ciekłą substancję, która po zetknięciu z powietrzem zastyga tworząc pajęczą sieć). Wyjaśnijmy zastosowanie sieci pajęczej: zastawianie pułapek, unieruchamianie zdobyczy, a przede wszystkim przemieszczanie się na duże odległości oraz ochrona przed upadkiem. Pokażmy dziecku jaki układ ma sieć pająka i zachęćmy do wykonania pajęczej sieci.
http://www.youtube.com/watch?v=-vQfzQ-Gd5U
"Pajęcza sieć" - kartkę w kształcie kwadratu składamy na pół, rozkładamy i przekręcamy ją w prawo lub w lewo
i znów powtarzamy czynność, tworząc krzyżujące się złożenie. Następnie składamy kartkę po przekątnej,
w jedną i w drugą stronę. Po rozłożeniu wszystkie linie przecinają się w jednym punkcie, na środku kartki. Polecenia wypowiadamy kolejno, aby dziecko zdążyło je wykonać, a w razie potrzeby pomagamy dziecku. Teraz dziecko rysuje linie po śladzie złożeń, a następnie dorysowuje linie poprzeczne, tworząc kształt pajęczyny. Na gotowej pajęczynie rysujemy pająka.
"Latające królestwo" - dziecko przykleja brakujące części obrazka oraz wskazuje zwierzęta: czerwonego motyla, dwie biedronki, największą pszczołę, następnie liczy pszczoły i rysuje w ramce odpowiednią liczbę kółek.
"Karty pracy. Powietrze" s. 10
Pozdrawiam
i życzę miłej pracy
JGP
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13