"Tornado w szklance wody"
Witajcie Kochane Pszczółki, witam Was Drodzy Rodzice!
"Ciepło - zimno" - na początek zapraszam do zabawy. Rodzic chowa dziecku w pokoju, lub na podwórku przedmioty związane z wiatrem (np. wiatraczek, wstążeczkę itp.). Przed schowaniem pokażmy te przedmioty dziecku, aby wiedziało czego ma szukać. Poprośmy dziecko, aby się odwróciło i nie podglądało, a my chowamy nasze przedmioty. Za pomocą jedynie słów ("ciepło" - zbliżamy się do poszukiwanego przedmiotu, "gorąco" - odnaleźliśmy nasz przedmiot, "zimno" - oddalamy się od poszukiwanego przedmiotu. Naprowadzamy dziecko na dobry trop, tak aby odnalazło schowane przez nas przedmioty.
"Kalendarz pogody" -zakładamy kalendarz do rejestrowania zjawisk pogodowych związanych z wiatrem. Odczytujemy piktogramy/symbole pogodowe, dokonujemy klasyfikacji i przeliczeń elementów w danym zbiorze. Wyjaśniamy dziecku zasady działania naszego kalendarza, wskazujemy czas dokonywania obserwacji (ranek/południe) oraz czas trwania projektu (np. tydzień) - patrz załączniki
"Jak silny wiatr wpływa na otoczenie?" - pokażmy dzieciom film przyrodniczy lub ilustracje ukazujące tornada i wiatr halny.
http://www.youtube.com/watch?v=5S3YlCFbKfI
http://www.youtube.com/watch?v=RSef8VgxcIc
http://www.youtube.com/watch?v=kwOSz5G111k
http://www.youtube.com/watch?v=MqZhgs8koYs
http://www.youtube.com/watch?v=ne9nkVwwoUo
Po obejrzeniu filmów (powstania tornada oraz jego skutków) spróbujmy opisać efekty tego zjawiska podczas gry słownej polegającej na dopowiadaniu kolejnych słów kojarzących się z poprzednimi np.: tornado - zniszczenie, gruzy, rumowisko, lub za pomocą porównań: Drzewa połamane jak..., Części domów porozrzucane jak/jakby... Teraz możemy przeprowadzić doświadczenie - wywołujemy tornado:
Do wysokiej szklanki wlej wodę gazowaną (2/3 wysokości szklanki). Energicznie zamieszaj dosypując trochę soli. W szklance powstaną pęcherzyki, które utworzą tornado.
"Wietrzne wariacje" - praca plastyczna, za pomocą pipety lub strzykawki robimy na papierze kleksy z tuszu lub zabarwionej farby. Rozdmuchujemy je w różne strony przy użyciu słomki, tworząc ciekawe kompozycje. Po wykonaniu pracy poproście dziecko, aby Wam opowiedziało z czym kojarzą mu się uzyskane wzory i kształty.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13