"Powietrze wokół nas" Drodzy Rodzice! Dzisiaj zaczynamy od utworu literackiego "Piotruś i powietrze", proszę przeczytajcie dzieciom wiersz, a po przeczytaniu zadajcie dzieciom pytania:
Czym chciałby zostać Piotruś?
W co się zamienił?
Co wtedy robił i gdzie był?
Co Piotruś zrobił rano, gdy się przebudził?
Przeczytajcie dzieciom wiersz:
"Powietrze" - Rafał Witek Czasem szumi, czasem pachnie. Chcesz je poczuć - stań na wietrze. Coś ci zrywa z głowy czapkę? Tak, to właśnie jest powietrze!
Teraz wspólnie zastanówcie się:
Czy powietrze jest widoczne?
Jaki ma kształt i kolor?
Czy bez powietrza można żyć?
co się Wam kojarzy z powietrzem?
Dzieci udzielają odpowiedzi zgodnie ze swoja wiedzą i pomysłami, a rodzice korygują nieścisłości. Teraz poszukajcie w domu przedmioty codziennego użytku (suszarkę do włosów, odkurzacz, pompkę do roweru, wiatrak itp. - to co dostępne w domu). Zapytajcie dzieci, czy znają te przedmioty i wiedzą do czego służą. Rodzice - zademonstrujcie dzieciom działanie tych przedmiotów, że z urządzeń elektrycznych nie mogą korzystać bez nadzoru dorosłego. Wspólnie zastanówcie się, które z tych urządzeń ma największą moc, najsilniej dmucha. Spróbujcie znaleźć dla nich inne zastosowanie (np. suszarką do włosów można wysuszyć ubranie, pompką nadmuchać balon itp.)
"Powietrze wokół nas" - zabawy badawcze. "Dmuchane bańki" - podajemy dzieci kubeczki (przejrzyste) z wodą zabarwioną sokiem oraz słomkę. Dzieci dmuchają do kubeczka przez słomkę zanurzoną w wodzie i obserwują powstające na wodzie bąbelki - starają się opisać dlaczego tak się dzieje (powietrze w postaci baniek wydostaje się na powierzchnię). "Balon" - rodzic dmucha balon (może być rękawiczka jeśli nie ma balonu), dzieci obserwują jak balon się powiększa, a potem kurczy, słuchają dźwięku uchodzącego powietrza. Formułują wniosek, że wokół nie widać, ale można zaobserwować jego obecność i działanie.
"Powietrze" - praca plastyczna. Przygotowujemy arkusz papieru z napisem powietrze. Ze starych kolorowych gazet i broszur reklamowych dzieci wycinają elementy, które kojarzą im się z tym żywiołem i naklejają na plakat. Dorysowują to czego nie udało im się znaleźć. Można też przykleić nadmuchany balon lub inne elementy, które można nadmuchać lub które działają poprzez powietrze (np. wiatraczek).