"Co pływa, a co tonie?"
Na początek proponuję zabawę badawczą, do której potrzebne będą:
wykałaczki, klocki różnego rodzaju - po 1 szt, gwozdzie, nadmuchany balon, papier, zabawki do kąpieli, korki, klucze i miska z wodą.
Będziemy obserwować i próbować zrozumieć przyczyny zjawiska pływania i tonięcia ciał. Przed przystąpieniem do doświadczenia pokazujemy dziecku wszystkie (tyle ile się nam uda zebrać) zgromadzone przedmioty, dziecko je nazywa i określa z jakiego materiału są wykonane - oczywiście rodzic pomaga jeśli jest taka potrzeba. Dziecko wrzuca przedmioty do miski z wodą i obserwuje i opisuje ich zachowanie. Wspólnie zastanawiamy się, co powoduje utrzymania się przedmiotów na powierzchni lub tonięcie. Zadajemy pytania pomocnicze np.:
Dzieci (mogą z pomocą, nakierowane przez rodzica) dochodzą do wniosku, że toną przedmioty ciężkie, pełne w środku, a pływają lekkie i wypełnione powietrzem. Utrzymanie się przedmiotu na powierzchni zależy również od materiału z jakiego jest wykonany i od jego kształtu.
"Lekkie i ciężkie" - zabawy matematyczne, szacowanie wagi przedmiotów, grupowanie przedmiotów według wagi. Pokazujemy dziecku różne pary przedmiotów np.:
Prosimy dziecko o oszacowanie, co jest cięższe w każdej parze. Następnie mieszamy wszystkie przedmioty, wskazujemy dwa spośród nich i pytamy?
Co jest cięższe - piórko, czy klocek?
Co jest cięższe - gumka, czy klocek?
Dziecko stara się oszacować wagę, a w razie potrzeby/wątpliwości "ważą" przedmioty w ręku. Teraz tworzą dwie grupy przedmiotów - ciężkie i lekkie. Po doświadczeniu prosimy dziecko by wykonało zad.1
"Raz słońce, raz ulewa" - zabawy skoczne. Po wykonaniu doświadczeń, zabaw i zadań zapraszam na podwórko, w miarę możliwości zachęcam do zabaw całą rodzinę:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13