WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

15.05.2020r

15.05.2020r

 

Na tropie ptasich lekarzy     -     temat dnia

  • „Skrzydlaci mieszkańcy drzew” – pogadanka na temat trybu życia i charakterystycznych cech sikorki i dzięcioła

Zapoznajemy dziecko ze zdjęciami i obrazkami dotyczącymi wybranego gatunku : sikorki i dzięcioła:  (cienie ptaków – miejsce bytowania, spożywany pokarm, gniazdowanie).

 Dziecko  ogląda ilustracje ,  filmiki  i przygotowuje  krótkie wypowiedzi na temat ptaków.

https://youtu.be/5IAdsf6F1zY

https://youtu.be/5GCIowzLoZ4

https://youtu.be/X4cY9h2-WvA

DZIECIOŁ

https://youtu.be/NW18vvY2b7k

https://youtu.be/-Z7VpEUkTSE

Dzięcioł   -    duży ma ubarwienie w czarno-biało-czerwonym kolorze. Sam wykuwa swoją dziuplę – każdego roku nową. Żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew leśnych. Potrafi je wydobywać z pni drzew dzięki silnemu dziobowi i długiemu językowi. Jest pod ochroną.

 Sikora   -    bogatka jest ptakiem występującym zarówno w lasach, parkach, jak i w centrach miast. Ma żółty brzuszek, czarną główkę i białe policzki. Wiosną i latem żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew, np. owocowych w sadach. Zimą najczęściej można ją zobaczyć przy karmnikach, gdyż bardzo lubi wywieszaną w nich słoninę. Bogatka zakłada gniazda w dziuplach lub skrzynkach lęgowych. Potrafi samodzielnie wykuć dziuplę w miękkim drzewie. Jest pod ochroną.

Pozytywna  rola ptaków: – rozsiewają nasiona drzew i krzewów przez transport niestrawionych resztek owoców w brzuchach na duże odległości,

– żywią się nasionami chwastów,

- utrudniając ich rozrastanie się,

 – ich pokarmem są owady oraz małe zwierzęta – często szkodniki upraw i drzew,

 – niektóre pomagają w zapylaniu kwiatów (kolibry),

 – dostarczają człowiekowi pożywienia, piór.

  • „Ptaszki” – praca plastyczna, lepienie z plasteliny z wykorzystaniem materiałów naturalnych,

 Ćwiczenie logicznego myślenia podczas dostrzegania zmian odwracalnych i nieodwracalnych.

 Pomoce: zielone lub brązowe kartki, plastelina, pióra, ziele angielskie, nożyczki, klej.

Dajemy dziecku  zielone lub brązowe kartki. Prosimy o wielokrotne złożenie kartki, zgniecenie jej w kulę, rulonik, podarcie na małe kawałeczki.

 Po każdej czynności dziecko zastanawia się, jak będzie wyglądać kartka po rozłożeniu, czy będzie można odwrócić zmiany.

 Sprawdza  swoje hipotezy.

 Następnie formuje wężyki, kulki, placki z plasteliny i obserwuje zmiany odwracalne.

Po tych doświadczeniach formuje z plasteliny tułów i głowę ptaka oraz dziób.

Zastanawia się, czego brakuje ptakom (oczy, pióra). Przykleja oczy z ziela angielskiego i wtyka pióra (naturalne lub sztuczne).

W tym czasie  opowiadamy  o znaczeniu piór dla ptaka (pióra nadają ptakom opływowy kształt, co sprzyja lataniu, a pióra ogonowe pełnią w czasie lotu funkcję steru). Kiedy ptaki są gotowe, dziecko wycina  ze sztywnego kartonu owale i nakleja  na nich kawałki wcześniej podartej kartki – utworzone gniazdko lub trawę, w zależności od koloru. Na środku ustawia  swojego  ptaszka.

 

 

Data dodania: 2020-05-14 21:14:24
Data edycji: 2020-05-14 21:19:11
Ilość wyświetleń: 366
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej