Na tropie ptasich lekarzy - temat dnia
Zapoznajemy dziecko ze zdjęciami i obrazkami dotyczącymi wybranego gatunku : sikorki i dzięcioła: (cienie ptaków – miejsce bytowania, spożywany pokarm, gniazdowanie).
Dziecko ogląda ilustracje , filmiki i przygotowuje krótkie wypowiedzi na temat ptaków.
https://youtu.be/5IAdsf6F1zY
https://youtu.be/5GCIowzLoZ4
https://youtu.be/X4cY9h2-WvA
DZIECIOŁ
https://youtu.be/NW18vvY2b7k
https://youtu.be/-Z7VpEUkTSE
Dzięcioł - duży ma ubarwienie w czarno-biało-czerwonym kolorze. Sam wykuwa swoją dziuplę – każdego roku nową. Żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew leśnych. Potrafi je wydobywać z pni drzew dzięki silnemu dziobowi i długiemu językowi. Jest pod ochroną.
Sikora - bogatka jest ptakiem występującym zarówno w lasach, parkach, jak i w centrach miast. Ma żółty brzuszek, czarną główkę i białe policzki. Wiosną i latem żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew, np. owocowych w sadach. Zimą najczęściej można ją zobaczyć przy karmnikach, gdyż bardzo lubi wywieszaną w nich słoninę. Bogatka zakłada gniazda w dziuplach lub skrzynkach lęgowych. Potrafi samodzielnie wykuć dziuplę w miękkim drzewie. Jest pod ochroną.
Pozytywna rola ptaków: – rozsiewają nasiona drzew i krzewów przez transport niestrawionych resztek owoców w brzuchach na duże odległości,
– żywią się nasionami chwastów,
- utrudniając ich rozrastanie się,
– ich pokarmem są owady oraz małe zwierzęta – często szkodniki upraw i drzew,
– niektóre pomagają w zapylaniu kwiatów (kolibry),
– dostarczają człowiekowi pożywienia, piór.
Ćwiczenie logicznego myślenia podczas dostrzegania zmian odwracalnych i nieodwracalnych.
Pomoce: zielone lub brązowe kartki, plastelina, pióra, ziele angielskie, nożyczki, klej.
Dajemy dziecku zielone lub brązowe kartki. Prosimy o wielokrotne złożenie kartki, zgniecenie jej w kulę, rulonik, podarcie na małe kawałeczki.
Po każdej czynności dziecko zastanawia się, jak będzie wyglądać kartka po rozłożeniu, czy będzie można odwrócić zmiany.
Sprawdza swoje hipotezy.
Następnie formuje wężyki, kulki, placki z plasteliny i obserwuje zmiany odwracalne.
Po tych doświadczeniach formuje z plasteliny tułów i głowę ptaka oraz dziób.
Zastanawia się, czego brakuje ptakom (oczy, pióra). Przykleja oczy z ziela angielskiego i wtyka pióra (naturalne lub sztuczne).
W tym czasie opowiadamy o znaczeniu piór dla ptaka (pióra nadają ptakom opływowy kształt, co sprzyja lataniu, a pióra ogonowe pełnią w czasie lotu funkcję steru). Kiedy ptaki są gotowe, dziecko wycina ze sztywnego kartonu owale i nakleja na nich kawałki wcześniej podartej kartki – utworzone gniazdko lub trawę, w zależności od koloru. Na środku ustawia swojego ptaszka.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13