WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

15.05.2020r

15.05.2020r

 

Na tropie ptasich lekarzy     -     temat dnia

  • „Skrzydlaci mieszkańcy drzew” – pogadanka na temat trybu życia i charakterystycznych cech sikorki i dzięcioła

Zapoznajemy dziecko ze zdjęciami i obrazkami dotyczącymi wybranego gatunku : sikorki i dzięcioła:  (cienie ptaków – miejsce bytowania, spożywany pokarm, gniazdowanie).

 Dziecko  ogląda ilustracje ,  filmiki  i przygotowuje  krótkie wypowiedzi na temat ptaków.

https://youtu.be/5IAdsf6F1zY

https://youtu.be/5GCIowzLoZ4

https://youtu.be/X4cY9h2-WvA

DZIECIOŁ

https://youtu.be/NW18vvY2b7k

https://youtu.be/-Z7VpEUkTSE

Dzięcioł   -    duży ma ubarwienie w czarno-biało-czerwonym kolorze. Sam wykuwa swoją dziuplę – każdego roku nową. Żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew leśnych. Potrafi je wydobywać z pni drzew dzięki silnemu dziobowi i długiemu językowi. Jest pod ochroną.

 Sikora   -    bogatka jest ptakiem występującym zarówno w lasach, parkach, jak i w centrach miast. Ma żółty brzuszek, czarną główkę i białe policzki. Wiosną i latem żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew, np. owocowych w sadach. Zimą najczęściej można ją zobaczyć przy karmnikach, gdyż bardzo lubi wywieszaną w nich słoninę. Bogatka zakłada gniazda w dziuplach lub skrzynkach lęgowych. Potrafi samodzielnie wykuć dziuplę w miękkim drzewie. Jest pod ochroną.

Pozytywna  rola ptaków: – rozsiewają nasiona drzew i krzewów przez transport niestrawionych resztek owoców w brzuchach na duże odległości,

– żywią się nasionami chwastów,

- utrudniając ich rozrastanie się,

 – ich pokarmem są owady oraz małe zwierzęta – często szkodniki upraw i drzew,

 – niektóre pomagają w zapylaniu kwiatów (kolibry),

 – dostarczają człowiekowi pożywienia, piór.

  • „Ptaszki” – praca plastyczna, lepienie z plasteliny z wykorzystaniem materiałów naturalnych,

 Ćwiczenie logicznego myślenia podczas dostrzegania zmian odwracalnych i nieodwracalnych.

 Pomoce: zielone lub brązowe kartki, plastelina, pióra, ziele angielskie, nożyczki, klej.

Dajemy dziecku  zielone lub brązowe kartki. Prosimy o wielokrotne złożenie kartki, zgniecenie jej w kulę, rulonik, podarcie na małe kawałeczki.

 Po każdej czynności dziecko zastanawia się, jak będzie wyglądać kartka po rozłożeniu, czy będzie można odwrócić zmiany.

 Sprawdza  swoje hipotezy.

 Następnie formuje wężyki, kulki, placki z plasteliny i obserwuje zmiany odwracalne.

Po tych doświadczeniach formuje z plasteliny tułów i głowę ptaka oraz dziób.

Zastanawia się, czego brakuje ptakom (oczy, pióra). Przykleja oczy z ziela angielskiego i wtyka pióra (naturalne lub sztuczne).

W tym czasie  opowiadamy  o znaczeniu piór dla ptaka (pióra nadają ptakom opływowy kształt, co sprzyja lataniu, a pióra ogonowe pełnią w czasie lotu funkcję steru). Kiedy ptaki są gotowe, dziecko wycina  ze sztywnego kartonu owale i nakleja  na nich kawałki wcześniej podartej kartki – utworzone gniazdko lub trawę, w zależności od koloru. Na środku ustawia  swojego  ptaszka.

 

 

Data dodania: 2020-05-14 21:14:24
Data edycji: 2020-05-14 21:19:11
Ilość wyświetleń: 450
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej