Temat dnia: Co robi astronom?
Cele: rozwijanie słownika czynnego, operowanie pojęciami: astronom, luneta, teleskop; wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych; rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 8; ćwiczenie orientacji przestrzennej; rozwijanie sprawności grafomotorycznej
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
Zestaw ćwiczeń porannych: https://www.youtube.com/watch?v=vTWUa0rAcpw
„Dzieci pana Astronoma” – słuchanie fragmentu wiersza Wandy Chotomskiej.
Przy ulicy Astronomów, w jednym z bardzo wielu domów,
mieszkał sobie razem z żoną roztargniony pan Astronom.
W domu nie widziało go się, bo wciąż błądził po Kosmosie,
przez ogromne teleskopy, których zresztą miał na kopy,
przez soczewki i lunety badał gwiazdy i planety.
Kiedyś, kiedy przez teleskop patrzył właśnie w dal niebieską,
kiedy w nos mu Księżyc świecił, głos usłyszał: – Mamy dzieci!
Urodziła nam się naraz bardzo miłych bliźniąt para!
Syn i córka – on i ona! Jakie nadać im imiona?
Drogi mężu, pomyśl krzynę, jak się ma nazywać synek?
– Teleskopek, droga żono – rzekł natychmiast pan Astronom.
– A córeczka? – Teleskopka! Teleskopki, no i kropka!
Rozmowa na temat wiersza: Rodzic zadaje dzieciom pytania: O kim opowiada wiersz? Przy jakiej ulicy mieszkała rodzina? Co się w niej wydarzyło? Jakie imiona miały mieć urodzone bliźniaki? Jak myślicie, dlaczego astronom chciał dzieciom dać takie imiona?
„Kim jest astronom?” – burza mózgów.
Rodzic zadaje pytanie, dzieci odpowiadają. Każda odpowiedź jest dobra. Na koniec rodzic odczytuje definicję z encyklopedii: Astronom to naukowiec, który zajmuje się badaniem kosmosu.
„Kosmiczne kamienie” – zabawa matematyczna ćwicząca przeliczanie w zakresie 8.
Rodzic przygotowuje do zabawy różne kolorowe, niespotykane kamienie (szkiełka, koraliki). Mówi dzieciom, że są to kosmiczne kamienie, które spadły na Ziemię z kosmosu. Dzieci odwracają się do rodzica tyłem, a on wrzuca po kolei kamienie (8 sztuk) do metalowego kubka lub wiadra. Zadaniem dzieci jest policzenie wrzucanych kamieni i podanie ich liczby. Na koniec dzieci sprawdzają, czy dobrze policzyły – wysypują kamienie i przeliczają. Zabawa może mieć różną formę – rodzic z dzieckiem może utrwalać dokładanie w zakresie 8, wykorzystując przy tym kartki z cyframi.
„Wyprawa w kosmos” – zabawa matematyczna, ćwicząca orientację przestrzenną.
Każde dziecko dostaje opaskę na lewą rękę. Rodzic przypomina, że w kosmosie jest stan nieważkości – nie ma przyciągania ziemskiego i wszystko się przemieszcza. Wspólnie z dzieckiem ustala, gdzie jest przód statku kosmicznego (przód pokoju), a gdzie tył. Rodzic daje dziecku zadania do rozwiązania:
Stań buzią w kierunku przodu statku. Z prawej burty statku przenieś dwa klocki na lewą burtę statku.
Stań buzią w kierunku przodu statku. Z lewej burty statku przenieś dwa krzesełka na prawą burtę statku.
Stań buzią w kierunku tyłu statku. Z prawej burty statku przenieś dwa klocki na lewą burtę statku.
Stań buzią w kierunku tyłu statku. Z prawej burty statku przenieś dwa krzesełka na lewą burtę statku.
Podczas zabawy rodzic powinien przypominać dzieciom o opasce na ręku w celu prawidłowego rozróżniania stron prawej i lewej.
„Dobierz w pary rymujące się wyrazy” – zabawa dydaktyczna. (załącznik nr 1)
Rodzic przygotowuje pary obrazków, których nazwy się rymują (globus – autobus, guma – puma, gruszka – serduszka, grzyby – ryby, gazeta – rakieta). Wspólnie nazywa je z dziećmi. Zadaniem dzieci jest dobrać w pary rymujące się nazwy
Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.28 – ćwiczenia w dodawaniu, kodowanie i dekodowanie czynności matematycznych, pisanie cyfr w kratkach; „Drogi rakiet” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem L49
Dzieci 5 letnie: KP3.23 – ćwiczenie orientacji przestrzennej; ZG49 – ćwiczenia grafomotoryczne.
Piosenka dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
Życzę miłej zabawy:)64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13