Temat kompleksowy: Zimowy czas – zabawy czas
Temat dnia : Świąteczne wspomnienia
Przebieg dnia:
I.
• „Świąteczne opowieści” – doskonalenie sprawności manualnej, dzielenie się z innymi świątecznymi wspomnieniami. Dziecko otrzymuje białą kartkę formatu A4 i kredki. Dzieli ją na 3 części. W każdej z nich rysuje to, z czym kojarzy mu się świąteczny czas.
Pomoce: kartki A4 (dla każdego dziecka), kredki
• „Gwiazdeczko, gdzie jesteś?” – zabawa ruchowa. Rodzic daje dziecku gwiazdki pocięte na pół, ale w taki sposób, aby tworzyły puzzle. Następnie włącza świąteczną muzykę. Dziecko w rytm muzyki wiruje jak gwiazdki. Na pauzę w muzyce musi odnaleźć swoją połówkę gwiazdki, te pary, gdy odnajdzie , tańczy już dalej z całą gwiazdką..
Pomoce: gwiazdki pocięte na pół, nagrania świątecznej muzyki
II.
• „Świąteczne zapachy” – doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania zapachów. Pokazujemy dziecku różne produkty kojarzące się zapachem ze świętami Bożego Narodzenia, np. pomarańcze, goździki, cynamon, przyprawa piernikowa, suszone owoce, siano, jabłka, szyszki. Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie po zapachu poszczególnych produktów (z zamkniętymi oczami). Po rozpoznaniu wszystkich zgromadzonych rzeczy rozmawiamy z dzieckiem i wspólnie ustalajmy, do czego te produkty mogą służyć podczas świąt.
Pomoce: pomarańcze, goździki, cynamon, przyprawa piernikowa, suszone owoce, siano, szyszki
• „Rozdaję prezenty” – zabawa quizowa,
Przygotowujemy najpierw małe prezenciki – punkty jakie dziecko będzie zbierać za każdą dobrą odpowiedź.
W worku znajdują się kolorowe kartki z pytaniami lub zadaniami, np.
Czy słowo „brawo” rozpoczyna się głoską „p” czy „b”?
Podziel słowo „kula” na głoski.
Czy cielak to dziecko owcy?
Stań na jednej nodze i policz do 5.
Ustaw się tak, aby Twoje ciało stało się literą „A”.
Zaśpiewaj pierwszą zwrotkę znanej Ci piosenki itd.
Pomoce: prezenciki wycięte z papieru, karteczki z pytaniami, worek,
III.
• „Świąteczna gimnastyka języczka” – zabawa logopedyczna. Tłumaczymy dziecku, że język przed świętami jest bardzo leniwy i koniecznie musi się pogimnastykować, aby wrócił do formy. Języczek rozpoczyna gimnastykę od podskoków (czubek języka znajduje się za zębami przednimi i szybko przeskakuje z góry na dół). Następnie język rysuje kółeczka na podniebieniu i koloruje je kolorową farbą. Po tej rozgrzewce biega
po zębach górnych i dolnych, skacze na trampolinie (wysuwa się na zewnątrz jamy ustnej i chowa), próbuje obudzić do ćwiczeń nos i brodę (dotykamy czubkiem języka nosa i brodę). Języczek zmęczył się troszkę, więc odpoczywa. Rozkłada się w buzi i leży nieruchomo.
Dla chętnych dzieci – wycinanki : Załącznik nr - 2
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13