WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

12.04 - 16.04.2021 Chciałbym być kosmonautą (praca zdalna)

12.04 - 16.04.2021 Chciałbym być kosmonautą  (praca zdalna)

Poniedziałek (12.04.2021r.)

Temat tygodnia: Chciałbym być kosmonautą

Temat dnia: Zmartwienie księżyca

 

Cel główny:

− rozwijanie mowy.

Cel operacyjny:

Dziecko:

− wypowiada się na temat treści opowiadania.

 

Propozycje zabaw:

  • Oglądanie bajki animowanej, obrazków przedstawiających przestrzeń kosmiczną, statki kosmiczne, planety; zachęcanie dzieci do nazywania tego, co widzą.

Kim jest Paxi? - YouTube oraz (załącznik nr 1)

 

  • Zabawy konstrukcyjne Budujemy statek kosmiczny.

Dzieci budują wraz z Rodzicami z różnych klocków statek kosmiczny, którym można byłoby udać się w podróż kosmiczną.

 

  • Słuchanie opowiadania Joanny Papuzińskiej Jak nasza mama zreperowała księżyc

 link do odsłuchania opowiadania na YouTube:

Joanna Papuzińska - Jak nasza mama zreperowała księżyc - YouTube

 

Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.

− Kto płakał w nocy i obudził mamę? Co się stało księżycowi?

− O co martwił się księżyc? Na jaki pomysł wpadła mama?

− Z jakich składników zrobiła ciasto?

− Czego użyła do przyklejenia brakującego rożka?

− O co mama poprosiła księżyc?

 

Dzieci oglądają obrazki przedstawiające księżyc w kształcie koła i rogalika. Rysują te kształty palcem w powietrzu. Wypowiadają się na temat, czy widziały księżyc i jak on wyglądał. Obrazki przedstawiające księżyc o różnym kształcie (załącznik nr 2)

 

Czasem ma kształt bułki, Wśród gwiazdek, wysoko,

czasem – srebrnego rogala. świeci się z daleka,

Kiedy słońce gaśnie, można już do niego

on na niebie się zapala. dolecieć rakietą.

 

  • Ćwiczenie Graficzne dla dzieci :

Dzieci przecinają rysunek (gwiazdki, ziemi i słońca) i układają je w całość i przyklejają na kartce. (załącznik nr 3)

Dzieci kolorują rakietę wg. podanego wzoru (załącznik nr 4)

Dzieci znajdują drogę w księżycowym labiryncie (załącznik nr 5)

 

  • Piosenka dla dzieci o kosmosie :-)

W UKŁADZIE SŁONECZNYM || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI - YouTube

 

WTOREK (13.04.2021)

Temat dnia: Przybysze z kosmosu.

 

Cel główny:

− rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej.

Cel operacyjny:

Dziecko:

− wyraża swoje pomysły w ekspresji plastycznej.

świadomości i ekspresji kulturalnej.

 

  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – Kosmonauta.

Obrazek przedstawiający kosmonautę (załącznik nr 6)

Dzieci układają obrazek przedstawiający kosmonautę (pocięty na 5 części). Nazywają postać,

którą przedstawia. Próbują wyjaśnić, kim jest kosmonauta. Omawiają jego wygląd.

Wypowiadają słowo kosmonauta rytmicznie (z podziałem na sylaby) za Rodzicem, z różnym natężeniem głosu – cicho, głośno.

 

  • Opowieść ruchowa Wyprawa w kosmos – przy nagraniu spokojnej melodii.

Dzieci naśladują czynności, o których opowiada Rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po drabince do statku kosmicznego, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały. Leciały, leciały, omijały inne statki, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na nieznanej planecie. Po drabince wysiadły ze statku i przeskakiwały z kamienia na kamień, których pełno było dookoła. Następnie czołgały się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucały do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyły dziwną postać. Poruszała się na szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas podskakiwała w górę. Dzieci bardzo się przestraszyły. Zaczęły biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim usiadły, poczuły się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznały mieszkańca planety, którą odwiedziły.

Jak wyobrażamy sobie kosmitę? – malowanie palcem w powietrzu.

 

  • Słuchanie rymowanki Spotkanie z ufoludkiem, recytowanej przez Rodzica.

(z wykorzystaniem rysunku opisywanej postaci - załącznik nr 7)

 

To jest Zieluś piegowaty. Brzuch okrągły tak jak bania.

Ma ubranko w białe łaty. Małe czułki do wąchania.

Uszy wielkie jak u słonia, Skrzydła z ramion mu wystają,

gruby nos i zęby konia. śmieszne nóżki zasłaniają.

Oczka małe, rozbiegane, Dwa ogony zakrzywione,

włosy długie, rozczochrane. stopy wielkie i czerwone.

Wypowiedz dziecka na temat wyglądu ufoludka.

 

  • Wykonanie pracy plastycznej – Mój Ufoludek z rolki.

Rolki po papierze ozdabiamy w dowolny sposób; malujemy farbą, obklejamy bibułą lub folią aluminiową. Doklejamy z plasteliny oczy, nosy, otwory gębowe i inne... Wykorzystując druciki kreatywne, kolorowe bibuły, kartki, pióra, doklejamy kosmitom części ciała, fryzury, antenki itp.

(zdjęcie przykładowych Ufoludków w załączniku nr 8)

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Ufoludki.

Dziecko biega po pokoju w różnym kierunku przy dźwiękach „Piosenki o kosmosie” z dnia wczorajszego – link do piosenki:

W UKŁADZIE SŁONECZNYM || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI - YouTube

 Na hasło: Ufoludki! Zamieniają się w przybyszów z nieznanej planety i wymyślają różne sposoby ich poruszania się.

 

Zadanie dodatkowe:

  • Połącz ze sobą te same ufoludki – załącznik nr 9

 

ŚRODA (14.04.2021)

Temat dnia: Planeta Ziemia

Cel główny:

− rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

Cel operacyjny:

Dziecko:

− wypowiada się na temat UFO.

Proponowane zabawy:

  • Nauka rymowanki Ziemia – nasza planeta.

Rodzic zwraca uwagę dziecku na nazwę planety, na której żyje. Wypowiada ją z różną intonacją i różnym natężeniem głosu.

 

  • Powtarzanie rymowanki fragmentami, ze słuchu; recytacja zespołowa i indywidualna.

Ziemia to nasza planeta

i na niej wszyscy mieszkamy.

Jest domem dla ludzi i zwierząt,

więc za to ją bardzo kochamy.

 

  • Dowolny taniec dziecka przy piosence Ufoludki (sł. i muz. Bożena Forma).

Link do piosenki:

Odkrywam siebie (sł. Jadwiga Koczanowska, muz. Andrzej Wolski) na playliście Odkrywam siebie - poziom A (soundcloud.com)

  1. Ufoludek mały

 Ufoludek do nas zielone ma ręce, miło się uśmiecha,

o nim zaśpiewamy chce się z nami bawić,

właśnie w tej piosence. wcale nie ucieka.

 

Ref.: Ufo, ufo, ufoludek Ref.: Ufo...

to nie żaden krasnoludek,

to nie lalka, nie pajacyk,

może kiedyś go zobaczysz.

 

  1. Ufoludek mały

cały jest zielony,

ciekawie spogląda

w różne świata strony.

Ref.: Ufo...

  • Słuchanie opowiadania Natalii Usenko UFO(załącznik nr 10)

Rozmowa na temat opowiadania z tablicą demonstracyjną (załącznik nr 11).

− Co zobaczyła wróżka Laurencja w parku?

− Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?

− Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?

− Jak się zakończyła ta historia?

 

  • Zabawa Sufit – podłoga – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Na hasło: Sufit dziecko, stojąc, podnosi ręce do góry,

a na hasło: Podłoga – wykonuje przysiad podparty.

 

  • Ćwiczenia plastyczne Ziemia – zielona planeta.

Zielone kartki w kształcie koła, obrazki z kolorowych gazet, klej.

Dziecko przykleja na zielonej kartce w kształcie koła obrazki przedstawiające rośliny,

zwierzęta, ludzi powycinane przez Rodzica. z kolorowych czasopism. Dziecko ogląda powstałą pracę wraz z Rodzicem. Rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi na temat:

Co (kogo) można zobaczyć (spotkać) na Ziemi?

 

  • Zadanie na dziś:  Karta pracy, cz. 2, nr 15.

− Narysujcie sympatycznego ufoludka. Opowiedzcie o nim.

 

Dodatkowe zadanie na dziś:

  • Kolorowanki o kosmosie – pokoloruj – technika dowolna (załącznik nr 12)
  • Otocz niebieską pętlą najmniejszą planetę, a czerwoną największą. (załącznik nr 13)

 

CZWARTEK (15.04.2021)

Temat dnia: Dzień i noc.

 

Cel główny:

− zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.

Dziecko:

− wie, kiedy jest dzień, a kiedy – noc.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa słowna Sufit – nos – podłoga

Rodzic poleca dzieciom uważnie słuchać, co mówi, i wykonywać jego polecenia. Następnie kilka razy pokazuje i wymienia nazwy, np.:

Nos ,podłoga, sufit. Po kilku razach udaje, że się myli – mówi np. nos, a jednocześnie pokazuje sufit. Zadaniem dziecka jest wychwycenie błędu.

Zabawę prowadzi się przez około 2 minuty.

 

  • Ćwiczenia słuchowe Zaklaszcz tak jak ja.

Dziecko  słucha  prostych układów rytmicznych wyklaskiwanych przez Rodzica.; powtarza je.

 

  • Zabawa dydaktyczna Co robimy w dzień? Co robimy w nocy?

Zabawa pantomimiczna Co można robić w dzień?

Rodzic  pokazuje  różne  czynności,  a  dziecko odgaduje, co dzisiaj robiło. 

Następnie dziecko pokazuje wykonywane przez siebie czynności, a Rodzic  odgaduje, co to za czynności.

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzień – noc.

Dziecko  spaceruje po sali. Na hasło Dzień naśladuje zabawy piłką (np. odbijanie, rzucanie), na hasło Noc – układa się na dywanie i udaje, że zasypia.

 

  • Ćwiczenia klasyfikacyjne. (załącznik 14)

Obrazki, kartoniki z obrazkami słońca lub księżyca.

Dziecko  ogląda obrazki (np. przedstawiające dziecko śpiące nocą w łóżeczku, kierowcę jadącego tirem nocą, dzieci spacerujące po parku, bawiące się w piaskownicy, w sali, karetkę pogotowia jadącą nocą). Umieszcza przy nich kartoniki z obrazkami słońca lub księżyca, w zależności od tego, czy dana sytuacja ma miejsce w dzień czy w nocy.

 

  • Ćwiczenie graficzne Promienie słońca.

Kartki z żółtymi kołami, żółte kredki.

Dziecko  dorysowuje żółtą kredką promyki (kreski różnej długości) dookoła symbolizującego słońce koła wyciętego z żółtego papieru i naklejonego na kartce.

 

  • Zabawa ruchowa Zabawy kosmonautów.

Tamburyn.

Dziecko maszeruje po wyznaczonym terenie przy dźwiękach tamburynu (lub innego instrumentu). Podczas kolejnych przerw wykonuje  polecenia Rodzica., np.:

− stanie na jednej nodze,

− podskoki obunóż w miejscu,

− przeskakiwanie z nogi na nogę,

− podskoki w parach,

− skłony i wyprosty.

 

  • Zabawa rozwijająca inwencję twórczą Nasze statki kosmiczne.

Paski bibuły.

Dziecko układa na dywanie statek kosmiczny z pasków bibuły różnej długości i szerokości, w  różnych  kolorach  (według  własnego pomysłu).Wymyśla  nazwy planet, na które poleciałoby takim statkiem.

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj;

 

PIĄTEK (16.04.2021)

Temat dnia: Na niebie pełno gwiazd.

Cel główny:

− rozwijanie umiejętności słuchania piosenek i wyrażania muzyki ruchem.

Dziecko:

− uważnie słucha piosenki, ilustruje ją ruchem

Proponowane zabawy:

  • Zabawa z wykorzystaniem wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny Idzie niebo.

                                                        Dziecko za Rodzicem

Idzie niebo ciemną nocą,                   maszeruje w miejscu
Ma w fartuszku pełno gwiazd.            kołysze się na boki, tworzy przed sobą
                                                        koszyczek z rąk,

Gwiazdki świecą i migocą,                 podnosi ręce do góry, szybko obraca
aż wyjrzały ptaszki z gniazd.             
dłońmi z rozpostartymi palcami,
                                                        kołysze się na boki, ręce trzyma na
                                                        biodrach,

Jak wyjrzały – zobaczyły                   tworzy z rąk daszek nad oczami,
i nie chciały dalej spać,                    
wykonuje skręty głowy w jedną i drugą
kaprysiły, grymasiły,                         stronę,
żeby im po jednej dać!

- Gwiazdki nie są do zabawy,            
wykonuje gest przeczenia palcem
tożby nocka była zła!                        
wskazującym przed sobą, swobodnie
                                                        porusza różnymi częściami ciała.

Ej! Usłyszy kot kulawy!                     Kładzie palec wskazujący na ustach,
Cicho bądźcie!...A,a,a...                    
układa złożone ręce przy uchu jak

                                                        poduszeczki, powoli przykuca

  • Karta pracy, cz. 2, nr 16.

Powiedzcie, czym się różnią ufoludki na obrazkach.

Wskażcie różnice

 

  • Słuchanie piosenki Ufoludki.

Odkrywam siebie (sł. Jadwiga Koczanowska, muz. Andrzej Wolski) na playliście Odkrywam siebie - poziom A (soundcloud.com)

Rozmowa na temat piosenki.

Jak wygląda ufoludek z piosenki?

Jak się zachowuje ufoludek?

Skąd mógł do nas przybyć ufoludek?

  • Zabawa przy piosence Ufoludki.

Ustawienie: dziecko stoi w dowolnym miejscu  na środku pokoju, twarzą do Rodzica

 

                            Dziecko za Rodzicem

Ufoludek mały                stoi w lekkim rozkroku, przenosi ciężar ciała z lewej

                                      strony na prawą,

zielone ma ręce,             wyciąga ręce przed siebie, porusza dłońmi

                                      w nadgarstkach,

o nim zaśpiewamy          unosi ręce w górę, porusza dłońmi w nadgarstkach,

właśnie w tej piosence    wykonuje obrót wokół siebie,            

 

Ref.:Ufo, ufo, ufoludek    swobodnie tańczy,

to nie żaden krasnoludek,

to nie lalka, nie pajacyk,

może kiedyś go zobaczysz

 

II.Ufoludek mały             w  lekkim rozkroku, przenosi ciężar ciała z lewej

cały jest zielony              strony na prawą,

ciekawie spogląda          robi  z dłoni daszek nad oczami, spogląda w różne

w różne świata strony     strony,

 

Ref.:Ufo, ufo, ufoludek... swobodnie tańczy,

 

III.Ufoludek do nas                   miarowo klaszcze,

miło się uśmiecha,

chce się z nami bawić,

wcale nie ucieka

 

Ref.:Ufo, ufo, ufoludek..  swobodnie tańczy.

 

  • Nauka rymowanki, ruchowa interpretacja jej treści.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsasa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada.

Ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

 

Rodzic zachęca dziecko do naśladowania jego gestów oraz powtarzania rymowanki indywidualnie i zespołowo.

 

  • Zabawa klasyfikacyjna Od najmniejszej do największej. (załącznik)

Papierowe gwiazdki, tacki.

Dziecko zbiera papierowe gwiazdki rozsypane przez Rodzica na dywanie. Układa je na tackach  zgodnie z ich wielkością.

Układa łańcuch z gwiazdek z zastosowaniem rytmu: mała, większa, największa, mała, większa, największa (trzy sekwencje).

 

  • Zabawa rozwijająca inwencję twórczą – Niebo pełne gwiazd.

Gwiazdki różnych rozmiarów, granatowe kartki, klej.

 Dziecko przykleja  gwiazdki różnych rozmiarów na granatowych kartkach – tworzy  własne kompozycje.

 

  • Wykonanie pracy plastycznej – O kosmosie. (załącznik)

 Niebieska farba, pędzel.

Malowanie nieba na niebiesko tak, aby nie pomalować gwiazdek i księżyca.

 

Data dodania: 2021-04-15 15:06:33
Data edycji: 2021-04-15 16:44:12
Ilość wyświetleń: 574
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej