Poniedziałek (12.04.2021r.)
Temat tygodnia: Chciałbym być kosmonautą
Temat dnia: Zmartwienie księżyca
Cel główny:
− rozwijanie mowy.
Cel operacyjny:
Dziecko:
− wypowiada się na temat treści opowiadania.
Propozycje zabaw:
Kim jest Paxi? - YouTube oraz (załącznik nr 1)
Dzieci budują wraz z Rodzicami z różnych klocków statek kosmiczny, którym można byłoby udać się w podróż kosmiczną.
link do odsłuchania opowiadania na YouTube:
Joanna Papuzińska - Jak nasza mama zreperowała księżyc - YouTube
Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania.
− Kto płakał w nocy i obudził mamę? Co się stało księżycowi?
− O co martwił się księżyc? Na jaki pomysł wpadła mama?
− Z jakich składników zrobiła ciasto?
− Czego użyła do przyklejenia brakującego rożka?
− O co mama poprosiła księżyc?
Dzieci oglądają obrazki przedstawiające księżyc w kształcie koła i rogalika. Rysują te kształty palcem w powietrzu. Wypowiadają się na temat, czy widziały księżyc i jak on wyglądał. Obrazki przedstawiające księżyc o różnym kształcie (załącznik nr 2)
Czasem ma kształt bułki, Wśród gwiazdek, wysoko,
czasem – srebrnego rogala. świeci się z daleka,
Kiedy słońce gaśnie, można już do niego
on na niebie się zapala. dolecieć rakietą.
Dzieci przecinają rysunek (gwiazdki, ziemi i słońca) i układają je w całość i przyklejają na kartce. (załącznik nr 3)
Dzieci kolorują rakietę wg. podanego wzoru (załącznik nr 4)
Dzieci znajdują drogę w księżycowym labiryncie (załącznik nr 5)
W UKŁADZIE SŁONECZNYM || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI - YouTube
WTOREK (13.04.2021)
Temat dnia: Przybysze z kosmosu.
Cel główny:
− rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej.
Cel operacyjny:
Dziecko:
− wyraża swoje pomysły w ekspresji plastycznej.
świadomości i ekspresji kulturalnej.
Obrazek przedstawiający kosmonautę (załącznik nr 6)
Dzieci układają obrazek przedstawiający kosmonautę (pocięty na 5 części). Nazywają postać,
którą przedstawia. Próbują wyjaśnić, kim jest kosmonauta. Omawiają jego wygląd.
Wypowiadają słowo kosmonauta rytmicznie (z podziałem na sylaby) za Rodzicem, z różnym natężeniem głosu – cicho, głośno.
Dzieci naśladują czynności, o których opowiada Rodzic.
Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po drabince do statku kosmicznego, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały. Leciały, leciały, omijały inne statki, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na nieznanej planecie. Po drabince wysiadły ze statku i przeskakiwały z kamienia na kamień, których pełno było dookoła. Następnie czołgały się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucały do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyły dziwną postać. Poruszała się na szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas podskakiwała w górę. Dzieci bardzo się przestraszyły. Zaczęły biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim usiadły, poczuły się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznały mieszkańca planety, którą odwiedziły.
Jak wyobrażamy sobie kosmitę? – malowanie palcem w powietrzu.
(z wykorzystaniem rysunku opisywanej postaci - załącznik nr 7)
To jest Zieluś piegowaty. Brzuch okrągły tak jak bania.
Ma ubranko w białe łaty. Małe czułki do wąchania.
Uszy wielkie jak u słonia, Skrzydła z ramion mu wystają,
gruby nos i zęby konia. śmieszne nóżki zasłaniają.
Oczka małe, rozbiegane, Dwa ogony zakrzywione,
włosy długie, rozczochrane. stopy wielkie i czerwone.
Wypowiedz dziecka na temat wyglądu ufoludka.
Rolki po papierze ozdabiamy w dowolny sposób; malujemy farbą, obklejamy bibułą lub folią aluminiową. Doklejamy z plasteliny oczy, nosy, otwory gębowe i inne... Wykorzystując druciki kreatywne, kolorowe bibuły, kartki, pióra, doklejamy kosmitom części ciała, fryzury, antenki itp.
(zdjęcie przykładowych Ufoludków w załączniku nr 8)
Dziecko biega po pokoju w różnym kierunku przy dźwiękach „Piosenki o kosmosie” z dnia wczorajszego – link do piosenki:
W UKŁADZIE SŁONECZNYM || NutkoSfera || Piosenki DLA DZIECI - YouTube
Na hasło: Ufoludki! Zamieniają się w przybyszów z nieznanej planety i wymyślają różne sposoby ich poruszania się.
Zadanie dodatkowe:
ŚRODA (14.04.2021)
Temat dnia: Planeta Ziemia
Cel główny:
− rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Cel operacyjny:
Dziecko:
− wypowiada się na temat UFO.
Proponowane zabawy:
Rodzic zwraca uwagę dziecku na nazwę planety, na której żyje. Wypowiada ją z różną intonacją i różnym natężeniem głosu.
Ziemia to nasza planeta
i na niej wszyscy mieszkamy.
Jest domem dla ludzi i zwierząt,
więc za to ją bardzo kochamy.
Link do piosenki:
Ufoludek do nas zielone ma ręce, miło się uśmiecha,
o nim zaśpiewamy chce się z nami bawić,
właśnie w tej piosence. wcale nie ucieka.
Ref.: Ufo, ufo, ufoludek Ref.: Ufo...
to nie żaden krasnoludek,
to nie lalka, nie pajacyk,
może kiedyś go zobaczysz.
cały jest zielony,
ciekawie spogląda
w różne świata strony.
Ref.: Ufo...
Rozmowa na temat opowiadania z tablicą demonstracyjną (załącznik nr 11).
− Co zobaczyła wróżka Laurencja w parku?
− Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?
− Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?
− Jak się zakończyła ta historia?
Na hasło: Sufit dziecko, stojąc, podnosi ręce do góry,
a na hasło: Podłoga – wykonuje przysiad podparty.
Zielone kartki w kształcie koła, obrazki z kolorowych gazet, klej.
Dziecko przykleja na zielonej kartce w kształcie koła obrazki przedstawiające rośliny,
zwierzęta, ludzi powycinane przez Rodzica. z kolorowych czasopism. Dziecko ogląda powstałą pracę wraz z Rodzicem. Rodzic zachęca dziecko do wypowiedzi na temat:
Co (kogo) można zobaczyć (spotkać) na Ziemi?
− Narysujcie sympatycznego ufoludka. Opowiedzcie o nim.
Dodatkowe zadanie na dziś:
CZWARTEK (15.04.2021)
Temat dnia: Dzień i noc.
Cel główny:
− zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy.
Dziecko:
− wie, kiedy jest dzień, a kiedy – noc.
Proponowane zabawy:
Rodzic poleca dzieciom uważnie słuchać, co mówi, i wykonywać jego polecenia. Następnie kilka razy pokazuje i wymienia nazwy, np.:
Nos ,podłoga, sufit. Po kilku razach udaje, że się myli – mówi np. nos, a jednocześnie pokazuje sufit. Zadaniem dziecka jest wychwycenie błędu.
Zabawę prowadzi się przez około 2 minuty.
Dziecko słucha prostych układów rytmicznych wyklaskiwanych przez Rodzica.; powtarza je.
Zabawa pantomimiczna Co można robić w dzień?
Rodzic pokazuje różne czynności, a dziecko odgaduje, co dzisiaj robiło.
Następnie dziecko pokazuje wykonywane przez siebie czynności, a Rodzic odgaduje, co to za czynności.
Dziecko spaceruje po sali. Na hasło Dzień naśladuje zabawy piłką (np. odbijanie, rzucanie), na hasło Noc – układa się na dywanie i udaje, że zasypia.
Obrazki, kartoniki z obrazkami słońca lub księżyca.
Dziecko ogląda obrazki (np. przedstawiające dziecko śpiące nocą w łóżeczku, kierowcę jadącego tirem nocą, dzieci spacerujące po parku, bawiące się w piaskownicy, w sali, karetkę pogotowia jadącą nocą). Umieszcza przy nich kartoniki z obrazkami słońca lub księżyca, w zależności od tego, czy dana sytuacja ma miejsce w dzień czy w nocy.
Kartki z żółtymi kołami, żółte kredki.
Dziecko dorysowuje żółtą kredką promyki (kreski różnej długości) dookoła symbolizującego słońce koła wyciętego z żółtego papieru i naklejonego na kartce.
Tamburyn.
Dziecko maszeruje po wyznaczonym terenie przy dźwiękach tamburynu (lub innego instrumentu). Podczas kolejnych przerw wykonuje polecenia Rodzica., np.:
− stanie na jednej nodze,
− podskoki obunóż w miejscu,
− przeskakiwanie z nogi na nogę,
− podskoki w parach,
− skłony i wyprosty.
Paski bibuły.
Dziecko układa na dywanie statek kosmiczny z pasków bibuły różnej długości i szerokości, w różnych kolorach (według własnego pomysłu).Wymyśla nazwy planet, na które poleciałoby takim statkiem.
Dodatkowa propozycja na dzisiaj;
PIĄTEK (16.04.2021)
Temat dnia: Na niebie pełno gwiazd.
Cel główny:
− rozwijanie umiejętności słuchania piosenek i wyrażania muzyki ruchem.
Dziecko:
− uważnie słucha piosenki, ilustruje ją ruchem
Proponowane zabawy:
Dziecko za Rodzicem
Idzie niebo ciemną nocą, maszeruje w miejscu
Ma w fartuszku pełno gwiazd. kołysze się na boki, tworzy przed sobą
koszyczek z rąk,
Gwiazdki świecą i migocą, podnosi ręce do góry, szybko obraca
aż wyjrzały ptaszki z gniazd. dłońmi z rozpostartymi palcami,
kołysze się na boki, ręce trzyma na
biodrach,
Jak wyjrzały – zobaczyły tworzy z rąk daszek nad oczami,
i nie chciały dalej spać, wykonuje skręty głowy w jedną i drugą
kaprysiły, grymasiły, stronę,
żeby im po jednej dać!
- Gwiazdki nie są do zabawy, wykonuje gest przeczenia palcem
tożby nocka była zła! wskazującym przed sobą, swobodnie
porusza różnymi częściami ciała.
Ej! Usłyszy kot kulawy! Kładzie palec wskazujący na ustach,
Cicho bądźcie!...A,a,a... układa złożone ręce przy uchu jak
poduszeczki, powoli przykuca
− Powiedzcie, czym się różnią ufoludki na obrazkach.
− Wskażcie różnice
Rozmowa na temat piosenki.
− Jak wygląda ufoludek z piosenki?
− Jak się zachowuje ufoludek?
− Skąd mógł do nas przybyć ufoludek?
Ustawienie: dziecko stoi w dowolnym miejscu na środku pokoju, twarzą do Rodzica
Dziecko za Rodzicem
Ufoludek mały stoi w lekkim rozkroku, przenosi ciężar ciała z lewej
strony na prawą,
zielone ma ręce, wyciąga ręce przed siebie, porusza dłońmi
w nadgarstkach,
o nim zaśpiewamy unosi ręce w górę, porusza dłońmi w nadgarstkach,
właśnie w tej piosence wykonuje obrót wokół siebie,
Ref.:Ufo, ufo, ufoludek swobodnie tańczy,
to nie żaden krasnoludek,
to nie lalka, nie pajacyk,
może kiedyś go zobaczysz
II.Ufoludek mały w lekkim rozkroku, przenosi ciężar ciała z lewej
cały jest zielony strony na prawą,
ciekawie spogląda robi z dłoni daszek nad oczami, spogląda w różne
w różne świata strony strony,
Ref.:Ufo, ufo, ufoludek... swobodnie tańczy,
III.Ufoludek do nas miarowo klaszcze,
miło się uśmiecha,
chce się z nami bawić,
wcale nie ucieka
Ref.:Ufo, ufo, ufoludek.. swobodnie tańczy.
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsasa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada.
Ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
Rodzic zachęca dziecko do naśladowania jego gestów oraz powtarzania rymowanki indywidualnie i zespołowo.
Papierowe gwiazdki, tacki.
Dziecko zbiera papierowe gwiazdki rozsypane przez Rodzica na dywanie. Układa je na tackach zgodnie z ich wielkością.
Układa łańcuch z gwiazdek z zastosowaniem rytmu: mała, większa, największa, mała, większa, największa (trzy sekwencje).
Gwiazdki różnych rozmiarów, granatowe kartki, klej.
Dziecko przykleja gwiazdki różnych rozmiarów na granatowych kartkach – tworzy własne kompozycje.
Niebieska farba, pędzel.
Malowanie nieba na niebiesko tak, aby nie pomalować gwiazdek i księżyca.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13