Temat : Choinkowe cuda
Przebieg dnia:
I.
• „List do Mikołaja” – tworzenie listu obrazowo-wyrazowego. Dziecko wybierają papier, którego użyje do napisania listu. Wspólnie ustala treść listu, zapisuje ją w formie obrazkowej. Próbuje również układać proste wyrazy z ruchomego alfabetu. Ozdabia kopertę. Rodzic cały czas pomaga, podpowiada i wspiera. Na końcu autor listu podpisuje się, wykorzystując ponownie ruchomy alfabet.
Pomoce: ruchomy alfabet, materiały piśmiennicze
II.
• „Dziewięć kolorowych pasków” – wprowadzenie cyfry 9, porównywanie długości, numerowanie. Rodzic wraz z dzieckiem wykonuje wagon pociągu z kartonu wielkości A3 i dwóch kół, przykleja na nim cyfrę 9 i wiesza na ścianie za wagonem z numerem 8. Następnie prosi dziecko o wycięcie pasków, wybranie dziewięciu z nich i ułożenie od najkrótszego do najdłuższego. Zwraca uwagę, aby najkrótszy pasek znajdował się z lewej
strony szeregu. Po ułożeniu pasków dziecko numeruje je za pomocą kartoników z cyframi. Pytamy o numer najdłuższego paska. Zwraca uwagę na poprawne użycie liczebnika porządkowego. W drugim etapie dziecko układa paski od najdłuższego do najkrótszego, ponownie numeruje i podaje numer najkrótszego paska. Dla utrwalenia kształtu cyfry dziecko układa go ze sznurka lub sznurówki, lepi z plasteliny, rysuje palcem na podłodze, w powietrzu i na plecach rodzica oraz rozwiązuje zadania na karcie pracy: koloruje 9 gwiazdek, oznacza trzeci, szósty i dziewiąty element w rzędzie oraz pisze cyfrę 9 najpierw palcem po śladzie, a następnie ołówkiem, zaczynając od kropki, zgodnie podanym kierunkiem.
Pomoce: kolorowy karton A3, dwa koła do wagonika, klej, kolorowe paski, kartoniki z cyframi , sznurek, plastelina, „Karty pracy”, cz. 2, s. 38, kredki, ołówek
• „Który łańcuch dłuższy?” – wykonanie łańcucha choinkowego, utrwalanie umiejętności tworzenia regularnych wzorów, porównywanie długości, karta pracy.
Dziecko otrzymuje paski papieru w trzech kolorach. Skleja choinkowy łańcuch, zwracając uwagę na rytmiczną powtarzalność sekwencji kolorów pasków. Gdy łańcuchy są gotowe, wykonują zadania na karcie pracy: kolorują łańcuchy według wzoru i numerują zgodnie ze wzrastającą długością oraz rysują świece, zachowując podany rytm.
Pomoce: paski równej długości w trzech kolorach, klej, „Karty pracy” cz. 2, s. 39, kredki, ołówki
• „Wesołe cyferki” – zabawa . Przygotowujemy kartoniki od 1-9. Dziecko losuje cyferkę i
układa ją z wełny, sznurka, plasteliny, klocków…..
Pomoce: kartoniki z cyframi od 1 do 9
III.
• „Choinkowe łańcuchy” – zabawa plastyczno-matematyczna, wykonanie łańcuchów różnej długości .
Po skończonej pracy dziecko przystępują do mierzenia łańcuchów. Układa na podłodze swoje dzieło i próbuje porównać sposobem „na oko”, stopami, który łańcuch jest najdłuższy. Następnie mierzy za pomocą narzędzi: centymetra krawieckiego, sznurka, pasków papieru, klocka. Po wskazaniu najdłuższego łańcucha wszystkie łańcuchy zostają powieszone na choince.
Pomoce: paski papieru, nożyczki, klej, minutnik, centymetr krawiecki, klo-
cek, sznurek
Załącznik - 1
W ogrodzie:
• „Idź stopa za stopą” – zabawa z elementem równowagi.
Zadaniem dziecka jest przejście po linii stopa za stopą tak, by nie stracić równowagi i zostawić ślady na sniegu.
Pomoce: narysowana linia
• „Zimowe ptaki” – obserwacje przyrodnicze.
Przed wyjściem z dzieckiem na spacer rozmawia o ptakach zimujących w naszym kraju, takich jak: szpak, wróbel, gołąb, gawron, sikorka, lub przylatujących do nas,
np. jemiołuszka, gil. Pokazuje ilustracje przypominające ich wygląd. Na spacerze dziecko wypatrują ptaków, próbuje je nazwać oraz zaobserwować ich zachowanie. Dopasowuje ślady znajdujące się na śniegu do wypatrzonych ptaków. Dziecko może zanieść im zgromadzone wcześniej nasiona, słoninkę.
Pomoce: ilustracje przedstawiające ptaki, nasiona, słoninka
Załącznik - 2
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13