WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

06.04 - 09.04.2021 Chciałbym zostać sportowcem (praca zdalna)

06.04 - 09.04.2021 Chciałbym zostać sportowcem (praca zdalna)

WTOREK (06.04.2021)

Temat tygodnia: Chciałbym zostać sportowcem.

Temat dnia: Gimnastyka – ważna sprawa.

Cel główny:

- rozwijanie mowy

- rozwijanie sprawności fizycznej

Dziecko:

- wypowiada się na temat gimnastyki

- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne

Proponowane zabawy:

  • Zabawa  rozwijająca  mowę  –  Sposób na nudę

na podstawie wiersza Marii  Kownackiej  Słoneczko po deszczu.

 

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki.

Kap! Kap! Kap! (Dzieci powtarzają).

Deszcz ustaje, płyną chmury,

kwiaty wznoszą się do góry!

Ho! Ho! Ho! (Dzieci powtarzają).

Wiatr tu pędzi na wyścigi.

Wiatr kołysze nam łodygi.

Wiu! Wiu! Wiuu! (Dzieci powtarzają).

Biegną dzieci tu z ochotą:

uważajcie – takie błoto!

Hyc! Hyc! Hyc! (Dzieci powtarzają).

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota masło!

Chlap! Chlap! Chlap!  (Dzieci powtarzają).

Teraz baczność – kroki duże,

przeskoczymy przez kałużę!

Hop! Hop! Hop! (Dzieci powtarzają).

Już pogoda – słonko świeci,

maszerują sobie dzieci.

Raz, dwa trzy. (Dzieci klaszczą 3 razy).

 

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Rób to, co ja.   

 Rodzic wykonuje  proste  ćwiczenia  (np.  podskoki,  przysiady,  skłony  do  przodu,  skłony  w  bok, wymachy nóg, rąk), stojąc przed dzieckiem, a ono go naśladuje.

 

  • Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Gimnastyka.

Wskazywanie części ciała wymienionych przez Rodzica.

Rodzic mówi  krótką  rymowankę.  Dziecko powtarza ją  i  pokazuje  część  ciała,  której  nazwę Rodzic wymienił po zakończeniu rymowanki

 Dbamy o nasze ciało,

żeby dobrze nam działało.

Rodzic mówi: ręka (noga, głowa, szyja, brzuch, kolano, ucho, łokieć).

 

Słuchanie wiersza.

 

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.

Rozmowa na temat wiersza.

− Co nam daje gimnastyka?

− Co wykonujemy podczas gimnastyki?

 

 

Ruchowa interpretacja wiersza

                                                        Dziecko ćwiczy z Rodzicem:

Gimnastyka                                               wyciąga ręce w bok

To zabawa                                        trzyma ręce wyprostowane, zgina je

                                                         w łokciach, dłońmi dotyka klatki piersiowej

                                                       

Ale także

ważna sprawa                                   ma ręce wyprostowane, zgina je w łokciach,

bo to sposób                                    ręce ma opuszczone, wykonuje przysiad,

 jest jedyny                                       wstaje,

żeby silnym być                                podnosi ramiona, zgina ręce w łokciach,

i zwinnym                                         ściska dłonie w pięści,

skłony,                                              wykonuje skłon                                

skoki                                                wykonuje podskok

i przysiady                                        wykonuje przysiad

trzeba ćwiczyć                                  powtarza skłon, podskok i przysiad,

- nie ma rady!

To dla zdrowia i urody                        uśmiechnięte spaceruje po pokoju.

niezawodne są metody.

 

 

Rytmiczne dzielenie słów związanych ze sportem (na sylaby).

Dziecko dzieli rytmicznie (na sylaby) z Rodzicem słowa:

gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny),skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy).

  •  Zabawa ruchowo-naśladowcza Waga.

Dziecko  stoi w  wyznaczonym  miejscu.  Wyciąga ramiona w bok i wykonuje skłony tułowia na boki – w jedną i w drugą stronę, pokazując jak szalki wagi przechylają się w prawą i w lewą stronę.

 

  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skaczące piłki.

Dziecko wykonuje podskoki zgodnie z poleceniami Rodzica.:

Piłki skaczą wysoko – dziecko podskakuje jak najwyżej;

Piłki skaczą nisko  – dziecko skacze nisko;

Piłki leżą – dziecko stoi bez ruchu.

 

  • Dowolny taniec przy piosence Sposób na nudę (sł. i muz. Bożena Forma)

Sposób na nudę (sł. i muz. Bożena Forma), MAC EDUKACJA | Słuchanie bezpłatnie w SoundCloud

1.Kiedy się nudzimy,

farby wyciągamy.

Złote słońce malujemy

specjalnie dla mamy.

 

Ref.: Na nudę zawsze jest dobra rada,

ciągle się nudzić – to nie wypada.

Pomysłów nowych wiele mamy,

na nudę nigdy nie narzekamy.

 

  1. Kiedy jest nam smutno,

to tatę prosimy,

żeby bajkę opowiedział,

bardzo to lubimy.

 

Ref.: Na nudę...

 

3.Kiedy się nudzimy,

sprzątać zaczynamy.

Klocki, książki na półeczkach

pięknie układamy.

 

Ref.: Na nudę..

  • Dodatkowa propozycja na dzisiaj to:

 Ćwiczenia gimnastyczne - Joga dla dzieci – redukuje stres, ułatwia koncentrację i wzmacnia kręgosłup. Dzisiaj proponuję Jogę rodzinną https://www.youtube.com/watch?v=w3_GQWfHqDY

 

 

ŚRODA  (07.04.2021)

Temat dnia: Moja ulubiona zabawa ruchowa.

 

Cel główny:

− rozwijanie sprawności manualnej.

Cel operacyjny:

Dziecko:

− rysuje na dany temat.

Proponowane zabawy:

  •  Ćwiczenia oddechowe na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek Rozpędzony pociąg.

Wiersz Rozpędzony pociąg został napisany z myślą o ćwiczeniach oddechowych, mających na  celu  pobudzenie  do  pracy  przeponę.  Szybkie  wypowiadanie  zespołu  głosek  (czuk) usprawnia jednocześnie wargi, czubek języka i jego tylną część.

 

i Pędzi pociąg pędzi,

przez lasy i pola,

słychać turkot, furkot

to dudnią wciąż koła,

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

 

Mknie pociąg po torach,

huk rozlega się w lesie,

a stukot wielu kół

w lesie echem się niesie.

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

 

Pędzi pociąg przez wioski,

mija lasy i pola,

słychać turkot i furkot,

to dudnią wciąż koła.

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

 

Jadą ludzie pociągiem,

dudni głośno sto kół,

pędzi pociąg szalony,

wiezie uczniów do szkół.

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

 

Mija stacje i pola,

huk rozlega się w lesie,

to dudnienie pociągu

echem w lesie się niesie.

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

 

Coraz słabiej już słychać

pociągowe hałasy,

pociąg jest już daleko,

mija pola i lasy.

– Czuk, czuk, czuk...

– czuk, czuk, czuk...*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dziecko, powtarzając za Rodzicem., naśladuje stukot kół pociągu  –  na  jednym  wydechu  energicznie  wypowiada szeptem,  raz  głośniej,  raz  ciszej: Czuk, czuk, czuk...

 

  • Rysowanie na temat: Moje ulubione zabawy ruchowe na powietrzu.

Tablica demonstracyjna (załącznik 1)

− Co robią dzieci?

− Co wy robicie na świeżym powietrzu?

− Jakie zabawy ruchowe najbardziej wam się podobają?

 

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piłki.

Piłka

Dziecko razem z Rodzicem, siadają na dywanie naprzeciwko siebie i toczą do siebie piłkę. Potem wstają i ją rzucają do siebie.

 

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Paski papieru – po dwa dłuższe i dwa krótsze, kartki, klej, kredki.

Dziecko  dostaje po 4 paski kolorowego papieru – 2 dłuższe i 2 krótsze. Odsuwa paski krótsze od pasków dłuższych. Przykleja  je do kartki (wcześniej pokazuje, gdzie trzeba je przykleić,  żeby  powstała  ramka;  wskazuje  boki,  do  których  należy przykleić  krótsze  paski,  a  potem  boki, do których przyklei dłuższe paski), aby otrzymać ramkę. W środku rysuje siebie podczas zabaw ruchowych na podwórku.

Omówienie pracy.

Dziecko mówi, co przedstawia rysunek i dlaczego wybrało właśnie taką zabawę.

  • Zabawa Co tu nie pasuje? (załącznik 2)

Trzy obręcze, przedmioty.

Rodzic przygotowuje trzy obręcze. Umieszcza w nich przedmioty:

w pierwszej – misia, lalkę, kubek,

w drugiej – skakankę, książkę, piłkę,

w trzeciej – farby, kredki, czapkę.

Dziecko  wybiera  z każdej obręczy to, co nie pasuje do pozostałych przedmiotów. Próbuje uzasadniać swój wybór.

 

CZWARTEK (08.04.2021)

Temat dnia: Małe piłki i duże piłki.

 Cel główny:

− rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania.

Dziecko: − przelicza piłki, segreguje według wielkości.

 

Proponowane zabawy:

Ćwiczenia buzi i języka.

- dmuchamy policzki, a następnie powoli wypuszczamy powietrze

- wypychamy policzki językiem

- puszczamy buziaki

- mówimy na zmianę E – O, E – O, E – O

- uśmiechamy się szeroko – pokazujemy ząbki

- układamy usta w dzióbek, a następnie robimy szeroki uśmiech

- kląskamy jak konik

- czyścimy językiem podniebienie za górnymi zębami

- rysujemy językiem na podniebieniu np. tęczę

 

  •  Poznajemy różnego rodzaju dyscypliny sportowe;

Poznajemy sporty - Film animowany dla dzieci - Bing video

 Ciekawe , jaka jest Twoja ulubiona dyscyplina sportowa?

 

  • Słuchanie piosenki Chcę być sportowcem (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

 1.Biegam bardzo szybko,

w piłkę dobrze gram,

kim zostanę, już za chwilę

zaraz powiem wam.

 

Ref.:  Sportowcem chciałbym zostać,

sportowcem chciałbym być,

trenować co dzień rano

i sprawnym zawsze być.

 

2.Chodzę też na judo,

wiele chwytów znam,

kim zostanę, już za chwilę

zaraz powiem wam.

 

Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…

 

 3.Jeżdżę na rowerze

i trenuję sam,

kim zostanę, już za chwilę

zaraz powiem wam.

 

Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…

 

4.Pierwsze już medale

na swej półce mam,

kim zostanę, już za chwilę

zaraz powiem wam.

 

Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…

 

Rozmowa na temat piosenki.

 − Co ćwiczy chłopiec?

− Kim chciałby zostać?

 

https://soundcloud.com/user-956760406/chc-by-sportowcem-s-i-muz

 

  •   Zabawa przy piosence.

 Podczas zwrotek (I – III) dziecko naśladuje ruchy, o których jest mowa w tekście (bieganie, granie w piłkę, chwyty judo, jazdę na rowerze). Podczas zwrotki IV stoi na baczność, jak sportowcy udekorowani medalami. Podczas refrenu stoi i śpiewa razem z Rodzicem.

 

  •  Zabawa z elementem podskoku Małe piłki i duże piłki.

Dziecko na hasło: Mała piłka podskakuje delikatnie na palcach (Rodzic wyjaśnia, że mała piłka jest lekka). Gdy usłyszy hasło: Duża piłka, podskakuje ciężko na całych stopach (Rodzic wyjaśnia, że duża piłka jest ciężka)

  • Przeliczanie piłek w obręczach. (załącznik 3)

Dwie obręcze, małe i duże piłki.

Dziecko przelicza duże i małe piłki.

Porównanie liczby piłek. Rodzic pyta dziecko:

Których piłek jest więcej: dużych czy małych?

− O ile więcej?

Na drugie pytanie większość dzieci nie odpowie poprawnie, dlatego Rodzic układa piłki w pary, mówiąc głośno, co robi:

pierwsza para – pierwsza duża piłka z pierwszą małą piłką,

druga para – druga duża piłka z drugą małą piłką,

trzecia para – trzecia duża piłka z trzecią małą piłką,

czwarta para – czwarta duża piłka i... ta piłka nie ma pary.

− Której piłki brakuje? Czyli – o ile więcej jest dużych piłek?

  • Połącz piłki od najmniejszej do największej. (załącznik 4)
  • Zabawa ruchowa Tyle samo.

Dziecko staje w jednym końcu sali, a Rodzic naprzeciwko niego, w drugim końcu. Rodzic klaszcze, dziecko słucha i liczy klaśnięcia. Potem przesuwa się do przodu o tyle kroków, ile było klaśnięć. Zabawa kończy się, gdy dziecko dojdzie do Rodzica.

  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet.

 Omiń kałuże – Dziecko rozkłada na podłodze gazety – kałuże. Biega dookoła nich, starając się na nie nie wejść. Na sygnał Rodzica (klaśnięcie) zatrzymuje się przy jednej z nich.

Po kamieniach przez rzekę – Dziecka ustawia się po jednej stronie pokoju. Przed nim, na podłodze, są rozłożone gazety – kamienie. Zadaniem dziecka jest przejście na drugą stronę  rzeki, stąpając po gazetach – kamieniach.

Obserwator – Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Robi w gazecie dwa otwory tak, by można było przez nie patrzeć. Przykłada gazetę do twarzy i obserwuje otoczenie. Rozgląda się na lewo, na prawo, w górę, w dół, wykonując skłony tułowia w przód i w tył, skręty w prawo i w lewo.

  •  Dodatkowe zadanie: Połącz takie same obrazki. (załącznik 5)

 

PIĄTEK (09.04.2021)

Temat dnia: Na nudę najlepszy jest ruch.

 

Cel główny:

- umuzykalnianie dzieci

- rozwijanie mowy

Cel operacyjny:

Dziecko:

- ilustruje piosenkę ruchem

- mówi wyraźnie

 Proponowane zabawy:

  •  Ćwiczenia logopedyczne Moje ciało.

Rozgrzewka.

Dziecko chodzi po pokoju tyłem, robiąc to bardzo powoli. Na sygnał  Rodzica (np. klaśnięcie) – kuca, a na kolejny sygnał – wykonuje trzy podskoki w miejscu. Pomiędzy sygnałami chodzi po pokoju.

Części ciała.

 Rodzic wymienia nazwy części ciała. Dziecko wykonuje głęboki wdech, a na wydechu powtarza nazwę części ciała, jednocześnie jej dotykając. Np.: głowa, ucho, brzuch, kolano, oko, nos, stopa.

Kołysanie

Nagranie spokojnej melodii.

Przy  odtwarzaniu  spokojnej  melodii  dziecko  porusza  językiem  od  jednego  rogu  ust  do  drugiego (kołyszą językiem), a po chwili – porusza językiem od górnej wargi do dolnej.

Dmuchanie.

Dziecko  dmucha, dopóki starczy mu tchu, na przemian: raz na jedną dłoń, raz na drugą.

Buzia.

Kartki, kredki.

Dziecko siedzi przy stoliku. Wymienia elementy, które wchodzą w skład twarzy. Mówi, które z nich występują pojedynczo, a które – podwójnie. Następnie rysuje na kartce  dowolne buzie, pamiętając o wszystkich wymienionych szczegółach.

  • Zabawa ruchowa z elementem toczenia – Toczymy piłkę do celu.

Skakanki, piłka.

Rodzic układa w jednym końcu sali  koło ze skakanek.

Dziecko z drugiego końca sali toczy piłkę do wyznaczonego celu.

  • Zabawa rozwijająca pamięć wzrokową – Wzorek z piłek. (załącznik 6)

Obrazki kolorowych piłek.

Rodzic pokazuje dziecku 4 obrazki przedstawiające kolorowe piłki. Dziecko przygląda się, nazywa kolory poszczególnych piłek. Po chwili Rodzic zasłania ułożony wzór, a dziecko odtwarza ten układ w rzędzie poniżej.

  • Zabawa przy piosence Sposób na nudę.

Sposób na nudę (sł. i muz. Bożena Forma) na playliście Odkrywam siebie - poziom A (soundcloud.com)

 Dziecko  słucha  piosenki w wykonaniu Rodzica.

zwrotka I – naśladuje malowanie farbami, zwrotka II – naśladuje oglądanie książek, zwrotka III – naśladuje ścieranie kurzu z mebli, wycieranie naczyń.

                                                        Dziecko za Rodzicem

I.Kiedy się nudzimy,

farby wyciągamy.

Złote słońce malujemy

specjalnie dla mamy

 

Ref.: Na nudę zawsze                        naśladuje malowanie farbami

jest dobra rada,

ciągle nudzić się – to nie wypada.

Dzieci wiele pomysłów mają,

na nudę czasu nie mają.

 

  1. Kiedy jest nam smutno,

to tatę prosimy,

żeby bajkę opowiedział,

bardzo to lubimy.

 

Ref.: Na nudę...                                 naśladuje oglądanie książek

 

III. Kiedy się nudzimy,

sprzątać zaczynamy.

Klocki, książki na półeczkach

pięknie układamy

 

Ref.: Na nudę...                                 naśladuje ścieranie kurzu z mebli

 

  • Rysowanie prostych kształtów na tackach z piaskiem.

Tacka z piaskiem.

Można to połączyć z mówieniem prostych rymowanek. Np.: dziecko rysuje  koło (kilkakrotnie po śladzie), a potem kreski jako promyki, mówiąc:

.

Kółeczko, kółeczko,                 rysuje po śladzie koło,

będzie z ciebie słoneczko         rysuje kreski – promyki.

 

  • Zabawa Słoneczko.

 Dziecko stoi wyprostowane, wykonuje głęboki wdech. W czasie wdechu unosi ręce do góry, wznosi się na palce, wypowiada słowa: Słonko wschodzi coraz wyżej. Potem wykonuje wydech, stojąc na całych stopach, i mówi: A zachodzi coraz niżej.

  • Rozmowa na temat sportu i sportowców.

Czy oglądacie w telewizji (na żywo) zawody sportowe? Jakie?

Czy znacie nazwiska jakichś sportowców?

 

Dodatkowa propozycja na dzisiaj;

Gimnastyka rączek dla maluchów od Zabawa-Taniec-Energia - YouTube

 

Miłej zabawy!

 

 

Data dodania: 2021-04-05 14:14:38
Data edycji: 2021-04-08 20:03:25
Ilość wyświetleń: 717
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej