WTOREK (06.04.2021)
Temat tygodnia: Chciałbym zostać sportowcem.
Temat dnia: Gimnastyka – ważna sprawa.
Cel główny:
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności fizycznej
Dziecko:
- wypowiada się na temat gimnastyki
- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
Proponowane zabawy:
na podstawie wiersza Marii Kownackiej Słoneczko po deszczu.
Zatuliły kwiatki płatki,
główki chylą do rabatki.
Kap! Kap! Kap! (Dzieci powtarzają).
Deszcz ustaje, płyną chmury,
kwiaty wznoszą się do góry!
Ho! Ho! Ho! (Dzieci powtarzają).
Wiatr tu pędzi na wyścigi.
Wiatr kołysze nam łodygi.
Wiu! Wiu! Wiuu! (Dzieci powtarzają).
Biegną dzieci tu z ochotą:
uważajcie – takie błoto!
Hyc! Hyc! Hyc! (Dzieci powtarzają).
Byle słonko nam nie zgasło –
róbmy prędko z błota masło!
Chlap! Chlap! Chlap! (Dzieci powtarzają).
Teraz baczność – kroki duże,
przeskoczymy przez kałużę!
Hop! Hop! Hop! (Dzieci powtarzają).
Już pogoda – słonko świeci,
maszerują sobie dzieci.
Raz, dwa trzy. (Dzieci klaszczą 3 razy).
Rodzic wykonuje proste ćwiczenia (np. podskoki, przysiady, skłony do przodu, skłony w bok, wymachy nóg, rąk), stojąc przed dzieckiem, a ono go naśladuje.
Wskazywanie części ciała wymienionych przez Rodzica.
Rodzic mówi krótką rymowankę. Dziecko powtarza ją i pokazuje część ciała, której nazwę Rodzic wymienił po zakończeniu rymowanki
Dbamy o nasze ciało,
żeby dobrze nam działało.
Rodzic mówi: ręka (noga, głowa, szyja, brzuch, kolano, ucho, łokieć).
Słuchanie wiersza.
Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny
żeby silnym być i zwinnym.
Skłony, skoki i przysiady
trzeba ćwiczyć – nie ma rady!
To dla zdrowia i urody
niezawodne są metody.
Rozmowa na temat wiersza.
− Co nam daje gimnastyka?
− Co wykonujemy podczas gimnastyki?
Ruchowa interpretacja wiersza
Dziecko ćwiczy z Rodzicem:
Gimnastyka wyciąga ręce w bok
To zabawa trzyma ręce wyprostowane, zgina je
w łokciach, dłońmi dotyka klatki piersiowej
Ale także
ważna sprawa ma ręce wyprostowane, zgina je w łokciach,
bo to sposób ręce ma opuszczone, wykonuje przysiad,
jest jedyny wstaje,
żeby silnym być podnosi ramiona, zgina ręce w łokciach,
i zwinnym ściska dłonie w pięści,
skłony, wykonuje skłon
skoki wykonuje podskok
i przysiady wykonuje przysiad
trzeba ćwiczyć powtarza skłon, podskok i przysiad,
- nie ma rady!
To dla zdrowia i urody uśmiechnięte spaceruje po pokoju.
niezawodne są metody.
Rytmiczne dzielenie słów związanych ze sportem (na sylaby).
Dziecko dzieli rytmicznie (na sylaby) z Rodzicem słowa:
gimnastyka (gim-nas-ty-ka), skłony (skło-ny),skoki (sko-ki), przysiady (przy-sia-dy).
Dziecko stoi w wyznaczonym miejscu. Wyciąga ramiona w bok i wykonuje skłony tułowia na boki – w jedną i w drugą stronę, pokazując jak szalki wagi przechylają się w prawą i w lewą stronę.
Dziecko wykonuje podskoki zgodnie z poleceniami Rodzica.:
Piłki skaczą wysoko – dziecko podskakuje jak najwyżej;
Piłki skaczą nisko – dziecko skacze nisko;
Piłki leżą – dziecko stoi bez ruchu.
Sposób na nudę (sł. i muz. Bożena Forma), MAC EDUKACJA | Słuchanie bezpłatnie w SoundCloud
1.Kiedy się nudzimy,
farby wyciągamy.
Złote słońce malujemy
specjalnie dla mamy.
Ref.: Na nudę zawsze jest dobra rada,
ciągle się nudzić – to nie wypada.
Pomysłów nowych wiele mamy,
na nudę nigdy nie narzekamy.
to tatę prosimy,
żeby bajkę opowiedział,
bardzo to lubimy.
Ref.: Na nudę...
3.Kiedy się nudzimy,
sprzątać zaczynamy.
Klocki, książki na półeczkach
pięknie układamy.
Ref.: Na nudę..
Ćwiczenia gimnastyczne - Joga dla dzieci – redukuje stres, ułatwia koncentrację i wzmacnia kręgosłup. Dzisiaj proponuję Jogę rodzinną https://www.youtube.com/watch?v=w3_GQWfHqDY
ŚRODA (07.04.2021)
Temat dnia: Moja ulubiona zabawa ruchowa.
Cel główny:
− rozwijanie sprawności manualnej.
Cel operacyjny:
Dziecko:
− rysuje na dany temat.
Proponowane zabawy:
Wiersz Rozpędzony pociąg został napisany z myślą o ćwiczeniach oddechowych, mających na celu pobudzenie do pracy przeponę. Szybkie wypowiadanie zespołu głosek (czuk) usprawnia jednocześnie wargi, czubek języka i jego tylną część.
i Pędzi pociąg pędzi,
przez lasy i pola,
słychać turkot, furkot
to dudnią wciąż koła,
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Mknie pociąg po torach,
huk rozlega się w lesie,
a stukot wielu kół
w lesie echem się niesie.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Pędzi pociąg przez wioski,
mija lasy i pola,
słychać turkot i furkot,
to dudnią wciąż koła.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Jadą ludzie pociągiem,
dudni głośno sto kół,
pędzi pociąg szalony,
wiezie uczniów do szkół.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Mija stacje i pola,
huk rozlega się w lesie,
to dudnienie pociągu
echem w lesie się niesie.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
Coraz słabiej już słychać
pociągowe hałasy,
pociąg jest już daleko,
mija pola i lasy.
– Czuk, czuk, czuk...
– czuk, czuk, czuk...*
W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dziecko, powtarzając za Rodzicem., naśladuje stukot kół pociągu – na jednym wydechu energicznie wypowiada szeptem, raz głośniej, raz ciszej: Czuk, czuk, czuk...
Tablica demonstracyjna (załącznik 1)
− Co robią dzieci?
− Co wy robicie na świeżym powietrzu?
− Jakie zabawy ruchowe najbardziej wam się podobają?
Piłka
Dziecko razem z Rodzicem, siadają na dywanie naprzeciwko siebie i toczą do siebie piłkę. Potem wstają i ją rzucają do siebie.
Paski papieru – po dwa dłuższe i dwa krótsze, kartki, klej, kredki.
Dziecko dostaje po 4 paski kolorowego papieru – 2 dłuższe i 2 krótsze. Odsuwa paski krótsze od pasków dłuższych. Przykleja je do kartki (wcześniej pokazuje, gdzie trzeba je przykleić, żeby powstała ramka; wskazuje boki, do których należy przykleić krótsze paski, a potem boki, do których przyklei dłuższe paski), aby otrzymać ramkę. W środku rysuje siebie podczas zabaw ruchowych na podwórku.
Omówienie pracy.
Dziecko mówi, co przedstawia rysunek i dlaczego wybrało właśnie taką zabawę.
Trzy obręcze, przedmioty.
Rodzic przygotowuje trzy obręcze. Umieszcza w nich przedmioty:
w pierwszej – misia, lalkę, kubek,
w drugiej – skakankę, książkę, piłkę,
w trzeciej – farby, kredki, czapkę.
Dziecko wybiera z każdej obręczy to, co nie pasuje do pozostałych przedmiotów. Próbuje uzasadniać swój wybór.
CZWARTEK (08.04.2021)
Temat dnia: Małe piłki i duże piłki.
Cel główny:
− rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania.
Dziecko: − przelicza piłki, segreguje według wielkości.
Proponowane zabawy:
Ćwiczenia buzi i języka.
- dmuchamy policzki, a następnie powoli wypuszczamy powietrze
- wypychamy policzki językiem
- puszczamy buziaki
- mówimy na zmianę E – O, E – O, E – O
- uśmiechamy się szeroko – pokazujemy ząbki
- układamy usta w dzióbek, a następnie robimy szeroki uśmiech
- kląskamy jak konik
- czyścimy językiem podniebienie za górnymi zębami
- rysujemy językiem na podniebieniu np. tęczę
Poznajemy sporty - Film animowany dla dzieci - Bing video
Ciekawe , jaka jest Twoja ulubiona dyscyplina sportowa?
1.Biegam bardzo szybko,
w piłkę dobrze gram,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać,
sportowcem chciałbym być,
trenować co dzień rano
i sprawnym zawsze być.
2.Chodzę też na judo,
wiele chwytów znam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…
3.Jeżdżę na rowerze
i trenuję sam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…
4.Pierwsze już medale
na swej półce mam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…
Rozmowa na temat piosenki.
− Co ćwiczy chłopiec?
− Kim chciałby zostać?
https://soundcloud.com/user-956760406/chc-by-sportowcem-s-i-muz
Podczas zwrotek (I – III) dziecko naśladuje ruchy, o których jest mowa w tekście (bieganie, granie w piłkę, chwyty judo, jazdę na rowerze). Podczas zwrotki IV stoi na baczność, jak sportowcy udekorowani medalami. Podczas refrenu stoi i śpiewa razem z Rodzicem.
Dziecko na hasło: Mała piłka podskakuje delikatnie na palcach (Rodzic wyjaśnia, że mała piłka jest lekka). Gdy usłyszy hasło: Duża piłka, podskakuje ciężko na całych stopach (Rodzic wyjaśnia, że duża piłka jest ciężka)
Dwie obręcze, małe i duże piłki.
Dziecko przelicza duże i małe piłki.
Porównanie liczby piłek. Rodzic pyta dziecko:
− Których piłek jest więcej: dużych czy małych?
− O ile więcej?
Na drugie pytanie większość dzieci nie odpowie poprawnie, dlatego Rodzic układa piłki w pary, mówiąc głośno, co robi:
pierwsza para – pierwsza duża piłka z pierwszą małą piłką,
druga para – druga duża piłka z drugą małą piłką,
trzecia para – trzecia duża piłka z trzecią małą piłką,
czwarta para – czwarta duża piłka i... ta piłka nie ma pary.
− Której piłki brakuje? Czyli – o ile więcej jest dużych piłek?
Dziecko staje w jednym końcu sali, a Rodzic naprzeciwko niego, w drugim końcu. Rodzic klaszcze, dziecko słucha i liczy klaśnięcia. Potem przesuwa się do przodu o tyle kroków, ile było klaśnięć. Zabawa kończy się, gdy dziecko dojdzie do Rodzica.
Omiń kałuże – Dziecko rozkłada na podłodze gazety – kałuże. Biega dookoła nich, starając się na nie nie wejść. Na sygnał Rodzica (klaśnięcie) zatrzymuje się przy jednej z nich.
Po kamieniach przez rzekę – Dziecka ustawia się po jednej stronie pokoju. Przed nim, na podłodze, są rozłożone gazety – kamienie. Zadaniem dziecka jest przejście na drugą stronę rzeki, stąpając po gazetach – kamieniach.
Obserwator – Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Robi w gazecie dwa otwory tak, by można było przez nie patrzeć. Przykłada gazetę do twarzy i obserwuje otoczenie. Rozgląda się na lewo, na prawo, w górę, w dół, wykonując skłony tułowia w przód i w tył, skręty w prawo i w lewo.
PIĄTEK (09.04.2021)
Temat dnia: Na nudę najlepszy jest ruch.
Cel główny:
- umuzykalnianie dzieci
- rozwijanie mowy
Cel operacyjny:
Dziecko:
- ilustruje piosenkę ruchem
- mówi wyraźnie
Proponowane zabawy:
Rozgrzewka.
Dziecko chodzi po pokoju tyłem, robiąc to bardzo powoli. Na sygnał Rodzica (np. klaśnięcie) – kuca, a na kolejny sygnał – wykonuje trzy podskoki w miejscu. Pomiędzy sygnałami chodzi po pokoju.
Części ciała.
Rodzic wymienia nazwy części ciała. Dziecko wykonuje głęboki wdech, a na wydechu powtarza nazwę części ciała, jednocześnie jej dotykając. Np.: głowa, ucho, brzuch, kolano, oko, nos, stopa.
Kołysanie
Nagranie spokojnej melodii.
Przy odtwarzaniu spokojnej melodii dziecko porusza językiem od jednego rogu ust do drugiego (kołyszą językiem), a po chwili – porusza językiem od górnej wargi do dolnej.
Dmuchanie.
Dziecko dmucha, dopóki starczy mu tchu, na przemian: raz na jedną dłoń, raz na drugą.
Buzia.
Kartki, kredki.
Dziecko siedzi przy stoliku. Wymienia elementy, które wchodzą w skład twarzy. Mówi, które z nich występują pojedynczo, a które – podwójnie. Następnie rysuje na kartce dowolne buzie, pamiętając o wszystkich wymienionych szczegółach.
Skakanki, piłka.
Rodzic układa w jednym końcu sali koło ze skakanek.
Dziecko z drugiego końca sali toczy piłkę do wyznaczonego celu.
Obrazki kolorowych piłek.
Rodzic pokazuje dziecku 4 obrazki przedstawiające kolorowe piłki. Dziecko przygląda się, nazywa kolory poszczególnych piłek. Po chwili Rodzic zasłania ułożony wzór, a dziecko odtwarza ten układ w rzędzie poniżej.
Sposób na nudę (sł. i muz. Bożena Forma) na playliście Odkrywam siebie - poziom A (soundcloud.com)
Dziecko słucha piosenki w wykonaniu Rodzica.
zwrotka I – naśladuje malowanie farbami, zwrotka II – naśladuje oglądanie książek, zwrotka III – naśladuje ścieranie kurzu z mebli, wycieranie naczyń.
Dziecko za Rodzicem
I.Kiedy się nudzimy,
farby wyciągamy.
Złote słońce malujemy
specjalnie dla mamy
Ref.: Na nudę zawsze naśladuje malowanie farbami
jest dobra rada,
ciągle nudzić się – to nie wypada.
Dzieci wiele pomysłów mają,
na nudę czasu nie mają.
to tatę prosimy,
żeby bajkę opowiedział,
bardzo to lubimy.
Ref.: Na nudę... naśladuje oglądanie książek
III. Kiedy się nudzimy,
sprzątać zaczynamy.
Klocki, książki na półeczkach
pięknie układamy
Ref.: Na nudę... naśladuje ścieranie kurzu z mebli
Tacka z piaskiem.
Można to połączyć z mówieniem prostych rymowanek. Np.: dziecko rysuje koło (kilkakrotnie po śladzie), a potem kreski jako promyki, mówiąc:
.
Kółeczko, kółeczko, rysuje po śladzie koło,
będzie z ciebie słoneczko rysuje kreski – promyki.
Dziecko stoi wyprostowane, wykonuje głęboki wdech. W czasie wdechu unosi ręce do góry, wznosi się na palce, wypowiada słowa: Słonko wschodzi coraz wyżej. Potem wykonuje wydech, stojąc na całych stopach, i mówi: A zachodzi coraz niżej.
− Czy oglądacie w telewizji (na żywo) zawody sportowe? Jakie?
− Czy znacie nazwiska jakichś sportowców?
Dodatkowa propozycja na dzisiaj;
Gimnastyka rączek dla maluchów od Zabawa-Taniec-Energia - YouTube
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13