Kraj Kwitnącej Wiśni - temat dnia
„Daleka Japonia” – wskazywanie Japonii na mapie i globusie,
- poznawanie charakterystycznych elementów kultury Japonii na podstawie oglądanych fotografii i ilustracji ukazujących budowle,
- tradycyjne stroje,
- oraz projektowanie i rysowanie ikebany według własnego pomysłu (karta pracy).
Dziecko ogląda mapę, przelicza japońskie wyspy.
Następnie szukamy Japonii na globusie.
W albumach i przewodnikach oglądamy ilustracje i zdjęcia japońskich budowli, strojów, kompozycji kwiatowych, charakterystycznych roślin (drzewa wiśni, drzewka bonsai) i symbolu Japonii – góry Fuji. W tym czasie przybliżamy dziecku wybrane pojęcia, np. kimono, origami, sumo, sado:
Kimono – tradycyjny strój japoński noszony przez kobiety, wykonany z jedwabiu, malowany w piękne, kolorowe wzory; obecnie noszony od święta.
Orgiami – japońska sztuka składania papieru z kwadratowej kartki; bez użycia nożyczek i kleju składa się papierowe rzeźby przedstawiające zwierzęta, rośliny, budowle.
Sumo – narodowy sport japoński, w którym udział biorą tylko mężczyźni; każdy zawodnik zakłada specjalny strój, ma też charakterystyczne uczesanie i wyróżnia się dużą i ciężką sylwetką ciała.
Sado – japońska ceremonia picia herbaty; herbatę parzą kobiety, zawsze w tradycyjnych strojach, w specjalnie dobranych naczyniach; pije się herbatę zieloną, w małych czarkach.
Ikebana – japońska sztuka układania kwiatów; poszczególne części symbolizują niebo, ziemię i ludzi; w kompozycji ważną rolę odgrywają nie tylko kwiaty, lecz także naczynia, łodygi, liście i gałęzie; ikebany można się nauczyć na specjalnych kursach, także w Polsce.
Na zakończenie dzieci wykonują zadanie w „Kartach pracy” – oglądają przykłady ikebany i rysują własną kompozycję.
Pomoce: mapa świata, globus, albumy, przewodniki po Japonii, „Karty pracy. Powietrze” s. 16, kredki
• „Kolorowe wachlarze” – zabawa plastyczna, wykonanie wachlarzy - doskonalenie sprawności manualnej.
Pokazujemy , jak należy złożyć kartkę, by powstał wachlarz .Na końcu wachlarza robimy dziurkę. Przez otwory w gotowym wachlarzu dziecko przewleka wstążkę i wiąże przy pomocy rodzica. Jeśli dysponujemy nagraniami tradycyjnej muzyki japońskiej, dziecko może zatańczyć ze swoim wachlarzem .
Wyjaśnia, że pismo japońskie składa się ze znaków, a nie liter, że każdy znak może oznaczać literę, słowo lub myśl.
Następnie zaprasza dziecko do stolika, podajemy białą kartkę i pędzel. Na stole w pojemniczkach stawiamy czarną farbę. Po pokazie dziecko próbuje narysować jeden lub kilka znaków
Pomoce: podgrzewacz lub czajnik, filiżanki lub czarki, zielona herbata, łyżeczki, bambusowy pędzel,
Opowiadamy dziecku o rytuale parzenia herbaty w Japonii. Jest to ceremonia, która dla uczestników jest wielkim przeżyciem. Każda ceremonia jest inna i nie sposób jej powtórzyć. Nastrój tego wydarzenia tworzą otoczenie (specjalny pokój lub pawilon),
Zarówno goście, jak i gospodarz starają się wykonywać wszystkie czynności z odpowiednią gracją i lekkością.
Parzymy herbatę, opowiadając, co robimy : gotujemy wodę w czajniczku, przecieramy ściereczką filiżanki bądź czarki, łyżeczką wsypujemy sproszkowaną zieloną herbatę, następnie zalewamy herbatę wodą i roztrzepujemy ją specjalnym bambusowym przyrządem przypominającym z wyglądu pędzel do golenia.
Tak przygotowaną herbatę gospodarz podaje gościom. Herbatę można pić głośno, gdyż w Japonii siorbanie nie jest przejawem złych manier. Na koniec ceremonii dziękujemy wszystkim za udział, kłaniając się.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13