WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Zima bywa mroźna 24.01.2021r.

Zima bywa mroźna 24.01.2021r.

Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne

 

Temat dnia: Zima bywa groźna


Cele ogólne:

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • poznawanie właściwości wody, śniegu i lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji,
  • budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie,
  • uważne słuchanie utworu,
  • poznanie nowej techniki plastycznej – rysowanie świecą,
  • doskonali umiejętność poruszania się zgodnie z charakterem muzyki.

 


Cele operacyjne
Dziecko:

  • uważnie obserwuje otoczenie,
  • określa pogodę i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy,
  • bada i wymienia właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu,
  • uważnie i ostrożnie prowadzi obserwacje, formułuje wnioski,
  • improwizuje ruchem do utworu muzycznego.

    Propozycje zabaw:

 

  • Rozwiązanie zagadki
    Przyszła do nas w sukni białej,
    z płatków śniegu utkanej.
    Wygoniła ptaki, przyniosła mróz srogi,
    zasypała białym puchem ścieżki oraz drogi. (zima)

  • Wysłuchanie wiersza Mroźna zima
    Rozmowa na temat wiersza. Swobodne wypowiedzi dzieci o zimie.

Mróz na dworze,
więc kto może
w kożuch się otula,
bo wiatr srogi
dmie po drogach
i po polu hula.
Mróz na dworze,
więc kto może
rad się w cieple chroni,
w domu, norze,
w dziupli, w borze,
gdzie mróz nie dogoni.

 

  • Ćwiczenia poranne - zestaw.
    Zabawa orientacyjno – porządkowa – Stój, idź
    Po usłyszeniu hasła: idź dziecko spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Jeżeli usłyszy hasło: Stój! musi się zatrzymać. Ponownie zaczyna chodzić, zmieniając kierunek, po usłyszeniu hasła: Idź.
    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – W poszukiwaniu pożywienia.
    Dziecko jest głodnym ptaszkiem. Maszeruje po pokoju, co pewien czas wykonuje skłon tułowia w przód i prostuje się – szukając pożywienia.
    Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.
    Dziecko w siadzie podpartym wykonuje głową skłon w przód, następnie w tył – ptaszek pije wodę.
    Podskoki – Spłoszone wróbelki.
    Dziecko jest wróbelkiem. Skacze obunóż w miejscu – spłoszone przez miauknięcie kota, którego głos naśladuje rodzic, odlatuje – biegnąc z ramionami wyciągniętymi w bok, w inne miejsce. Gdy kota nie słychać, wróbelek skacze dalej.
    Ćwiczenie uspokajające– Marsz z klaskaniem.
    Dziecko maszeruje dookoła pokoju, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
    Chociaż wokół sroga zima, nie zgłodnieje nam ptaszyna.
    My o ptakach pamiętamy i je zawsze dokarmiamy.

 

  • Słuchanie opowiadania Hanny Łochockiej pt. Jak w kostiumie Elemelka zmiana zaszła wielka.


Opowiadanie:
Miał wróbelek Elemelek, różnych mieszkań bardzo wiele. Najpierw mieszkał przez czas pewien, w miejskim parku gdzieś na drzewie, potem chyba trzy tygodnie w dziurze w murze żył wygodnie. Mieszkał tydzień przy kurniku, gdzie za dużo było krzyku, później miał mieszkanko ciche na przygórku, aż pod strychem. 

A gdy przyszła późna jesień, rzekł, że chce zamieszkać w lesie, bo mu piórka wiatr przewiewa, więc się schroni między drzewa. Właśnie mu poradził zając, aby od wiewiórki pewnej wydzierżawił, nie zwlekając, pół przytulnej dziupli drzewnej. Wiewióreczka była skora przyjąć w dom sublokatora, za niewielką więc opłatą chętnie się zgodziła na to. 

Energicznie i z ochotą wróbel zajął się robotą: kurz pościerał i wyczyścił ciepłą kołdrę z suchych liści, szpary mchami pozatykał, przygotował budki z łyka i w swej dziupli już bez trwogi czeka, aż mróz chwyci srogi. 

Przez sobotę prawie całą było w lesie śniegu mało, lecz o zmroku – nad wieczorem, spadły z nieba płatki spore. I gdy rano – już w niedzielę obudził się Elemelek, to aż skrzydłem przetarł oczy, myśląc, że to sen uroczy. 

Każdy badyl, każdy krzaczek watowany wdział kubraczek, nawet każdy sęk i kołek białą czapę ma nad czołem! Świerki, jodła i sosenka w wizytowych są sukienkach, odświeżone, wystrojone. 

- Czy to one, czy nie one ? I ja także chcę mieć nowy watowany płaszcz zimowy! Zawsze letnie mam ubranie nosić ?! A niedoczekanie! Wśród leszczyny lub jedliny, siądę tu na pół godziny, by zobaczył mnie świat cały w stroju modnym, ciepłym, białym… 

Choć go mrozik w dziobek szczypie, siadł i czeka… a śnieg sypie. 

Już na głowie Elemelka biała czapa rośnie wielka, grzbiet i skrzydła, aż po brzuszek w ciepły skryły się kożuszek. 

Wiewióreczka gdzieś z wysoka, popatrzyła w dół spod oka i spytała ze zdziwieniem: 

- A cóż to znów za stworzenie: napuszone, białe, grube, Czy to bałwan, czy też wróbel? 
- Bałwan?! O, wypraszam sobie! Też mi grzeczność… wiem, co zrobię: myszka ma tu pod korzeniem eleganckie pomieszczenie. Pójdę złożyć jej wizytę i w lustrze się przejrzę przy tym. Myszka znana jest z grzeczności, więc na pewno mnie ugości. 

Zlazł ostrożnie na dół z krzaczka, by nie zgubić swego fraczka i zagiąwszy dwa pazurki, stuknął. 

- Mysz wyjrzała z dziurki. 

-Elemelek? Witam pana! Cóż za zmiana niesłychana! Jaka czapka i kołnierzyk, trudno oczom wprost nie wierzyć! Czy pan zdejmie w przedpokoju, czy zostanie pan w tym stroju? 

- Och, nie chciałbym go zdejmować, bo przeziębi mi się głową, z resztą, myszko, przyzna pani, że twarzowy mam kaftanik? 

- Tak, Prześliczny to paltocik. Niech pan siądzie, tu przy cioci i kuzynie ostronosie… Oto ziarna w burym sosie. 

Ciocia, babcia, stryjek z żoną i kuzynów też niemało, całe liczne mysie grono dziś u myszki się zebrało. Wszyscy byli bardzo mili, wszyscy zgodnie pochwalili Elemelka strój zimowy: płaszczyk… i nakrycie głowy. 

Siedząc pośród mysich gości, wróbel puszy się z radości i raz po raz bystro zerka trochę w lewo – do lusterka. 

Nagle kuzyn Ostronosek bardzo cienkim piśnie głosem, a Pazurek, miły wujek rzecze: 

- Wilgoć dziwną czuję! 

- Ja też łapy mam zmoczone! 

- Ja wilgotny mam ogonek! 

- Ach, jak mokro! Coraz gorzej!!! Skąd ta woda? Powódź może, 

- Potop…? Czy wylała rzeka? Prędzej! Trzeba stąd uciekać!!! 
Ciocia, babcia, stryjek z żoną i kuzynów liczne grono, gubiąc klepki i kichając w drzwi gwałtownie się wpychają… A po brzuszku Elemelka za kropelką mknie kropelka, kapie woda, aż na nóżki, spod kaptura ciekną strużki. Elemelek z trwogą zerka troszkę w lewo – do lusterka I cóż widzi…? 

Z szarych piórek znikł serdaczek i kapturek, a sam wróbel z mokrym piórkiem przypomina… zmokłą kurkę! Tak to piękny strój puszysty, zamieniwszy się w jeziorko, przerwał obiad uroczysty. 

Umilkł gwar przed mysią norką, pierzchli goście w różne strony, Elemelek zawstydzony szepnął: 

- Myszko, wybacz, proszę, żem wniósł zamęt w twoje progi. Chyba kupie dziś kalosze, strasznie mi przemokły nogi! 

Myszka dała mu ściereczkę, mówiąc: 

- Nic się znów nie stało! Lepiej osusz się troszeczkę, By ci w kościach nie strzykało. Skoro tak już złożyło się, Trudno… nie ma co żałować. Zjedzmy ziarnka w burym sosie. To potrawa bardzo zdrowa…

 

  • Praca plastyczna - Czarodziejskie obrazki.
    Będziemy potrzebować: kartkę papieru, świecę lub kredkę woskową, farby, pędzle, pojemnik z wodą.
    Dzieci rysują kredką woskową na kartce dowolne wzory i kształty kojarzące im się z aktualną porą roku - zimą. Następnie mocno rozwodnioną farbą malują całość kartki. Farba spływa z kredki woskowej ujawniając obrazek - wcześniej nakreślone wzory. Pracę pozostawiamy do wyschnięcia lub osuszamy papierowym ręcznikiem przykładając go (nie pocieramy).

 

  • Zabawa badawcza - Lodowe zabawy.
    Wprowadzenie do zabawy. Rodzic zadaje dziecku pytania:
    - Jaka jest pogoda charakterystyczna dla zimy?
    - Jak tworzy się śnieg?
    Dzieci starają się odpowiedzieć na pytania.

    CZĘŚĆ BADAWCZA
    Jaka jest woda w stanie ciekłym?
    Rodzic ustawia na stole miskę z wodą. Dziecko zanurza rękę w wodzie i określa swoje wrażenia: woda jest mokra, zimna, ciepła, przezroczysta, bezwonna.
    Rodzic rozmawia z dzieckiem o znaczeniu wody dla istot żywych.
    Woda zmienia się w parę wodną (woda w stanie gazowym).
    Rodzic ustawia czajnik bezprzewodowy - prosi dziecko o zachowanie szczególnej ostrożności. Włączamy czajnik, woda wrze. Dzieci obserwują unoszenie się pary wodnej z czajnika i skraplanie jej na lusterku.
    Rodzic wyjaśnia, że para wodna złożona jest z maleńkich kropelek wody.
    Z wody powstaje śnieg i lód (woda w stanie stałym).
    Informujemy dzieci, że gdy para wodna uniesie się, tworząc chmurę, a w górze panuje niska temperatura, z kropelek wody tworzą się gwiazdki śniegowe. Gdy w chmurze zbierze się ich już bardzo dużo, chmura staje się ciężka i gwiazdki śniegowe opadają na ziemię w postaci śniegu.
    Badanie właściwości śniegu.
    Rozmawiamy z dziećmi Jaki jest śnieg?
    Dzieci wymieniają właściwości i cechy śniegu na podstawie własnych doświadczeń: śnieg jest biały, delikatny, puszysty, składa się z wielu gwiazdek śniegowych, jest zimny, daje się zgniatać i wtedy jest ciężki, topi się pod wpływem ciepła rąk, zmienia się w wodę.
    Badanie właściwości lodu.
    W misce umieszczamy kostki lodu z zamrażalnika. Następnie pytamy dzieci czy wiedzą: Co to jest lód? I jak się tworzy?
    Dzieci dotykają lód i określają jego cechy: lód jest zimny, jest twardy, przezroczysty, topi się pod wpływem ciepła rąk, zmienia się w wodę.
    Podsumowanie badań i sformułowanie wniosku:
    Woda, w zależności od warunków pogodowych - temperatury, zmienia swój stan skupienia na gazowy lub stały.

  • Mróz czarodziej - zabawa z gazetami.
    Dzieci zgniatają gazetę formując kule. Podczas nagrania dowolnej muzyki podrzucają kulki i łapią je. Na pauzę w muzyce kucają. Zabawę powtarzamy kilka razy. Następnie dzieci rozwijają kule i zwijają gazety w podłużną formę, tworząc sopel. Ponownie poruszają się przy muzyce, na pauzę zastygają w bezruchu naśladując sople.

  • Wróbelki - zabawa orientacyjno - porządkowa.
    Zabawa przy dowolnej muzyce (proponuję Zima Vivaldi)
    https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis
    Dzieci biegają naśladując wróbelka (machają skrzydłami, szukają okruszków), na przerwę w muzyce wracają do wcześniej wyznaczonego miejsca - gniazda i odpoczywają. Zabawę powtarzamy.

  • Zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne (dostępnymi klockami).
    Budowanie mieszkań dla zwierząt na zimę, karmników.

 

 

MIŁEJ ZABAWY:)

Data dodania: 2022-01-25 12:04:10
Data edycji: 2022-01-25 15:41:27
Ilość wyświetleń: 338
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej