ZABAWY LOGOPEDYCZNE Z GŁOSKAMI „t” i „d”
Dzisiaj propozycja zabaw logopedycznych do utrwalenia artykulacji głosek „t” i „d”. Umiejętność wymawiania głosek zwykle pojawia się jeszcze przed pójściem dzieci do przedszkola. Jeśli podczas wymawiania głosek „t” i „d” język dziecka wysuwa się między zęby, oznacza to, że realizowane są w sposób nieprawidłowy.
Układ aparatu artykulacyjnego przy wymowie głosek „t” i „d”
- wargi są lekko uchylone, widoczna jest część przednich siekaczy;
- czubek języka dotyka wewnętrznej powierzchni górnych zębów;
- dodatkowo przy artykulacji głoski „d” drgają wiązadła głosowe, co możemy sprawdzić, dotykając ręką szyi (krtani).
„Pogimnastykujmy się!” – w ćwiczenia narządów artykulacyjnych warto wpleść odrobinę gimnastyki całego ciała. Wykonaj poniższe ćwiczenia:
„Co słychać” – zabawa na różnicowanie głosek „t” i „d”. Rodzic pokazuje karty z obrazkami i wymawia kolejne wyrazy z głoską „t” i „d”. Zadaniem dziecka jest określenie, jaką głoskę słyszy na początku wyrazu i odpowiednie zareagowanie – tupnięciem jeśli słyszy „t” lub klaśnięciem jeśli słyszy „d”. (Załącznik nr 1)
„Poszukiwanie rymów z głoską „t”” – wydrukuj załącznik powycinaj obrazki po wyznaczonych liniach. Następnie wyszukaj rymów do wyrazów z głoską „t” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. (Załącznik nr 2)
„Rebusy z głoską „d”- rozwiąż rebusy z głoską „d”. (Załącznik nr 3)
„Pisownia litery „d” i „t” – poćwicz pisownię litery „t” i „d”. (Załącznik nr 4)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13