WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

ZABAWY LOGOPEDYCZNE Z GŁOSKAMI „t” i „d”

Dzisiaj propozycja zabaw logopedycznych do utrwalenia artykulacji głosek „t” i „d”. Umiejętność wymawiania głosek zwykle pojawia się jeszcze przed pójściem dzieci do przedszkola. Jeśli podczas wymawiania głosek „t” i „d” język dziecka wysuwa się między zęby, oznacza to, że realizowane są w sposób nieprawidłowy.

Układ aparatu artykulacyjnego przy wymowie głosek „t” i „d”

- wargi są lekko uchylone, widoczna jest część przednich siekaczy;

- czubek języka dotyka wewnętrznej powierzchni górnych zębów;

- dodatkowo przy artykulacji głoski „d” drgają wiązadła głosowe, co możemy sprawdzić, dotykając ręką szyi (krtani).

 

 „Pogimnastykujmy się!” – w ćwiczenia narządów artykulacyjnych warto wpleść odrobinę gimnastyki całego ciała. Wykonaj poniższe ćwiczenia:

  1. „KLEJ” – otwórz usta i przyklej język do wałka dziąsłowego, unosząc ręce.
  2. „Piłka” – skacz, stukając językiem w wałek dziąsłowy.
  3. „Konik” – klaskaj, podskakując z nogi na nogę.
  4. „Muzykant” – śpiewaj „la, la, la”, tańcząc.
  5. „Wiaterek”- zdmuchuj z dłoni piórko/listek/kawałek kartki wymawiając sylabę „ta” lub „tata”.
  6. „Szczoteczka” – myj górne zęby od wewnątrz językiem i poruszaj biodrami na boki.
  7. „Zegar” – policz górne zęby językiem, jednocześnie odliczając na palcach.
  8. „Winda” – dotykaj czubkiem języka górnych i dolnych zębów na przemian, robiąc przysiady.
  9. „Pędzel” – „maluj” językiem podniebienie, kręcąc ręką „leniwe ósemki”.

„Co słychać”zabawa na różnicowanie głosek „t” i „d”. Rodzic pokazuje karty z obrazkami i wymawia kolejne wyrazy z głoską „t” i „d”. Zadaniem dziecka jest określenie, jaką głoskę słyszy na początku wyrazu i odpowiednie zareagowanie – tupnięciem jeśli słyszy „t” lub klaśnięciem jeśli słyszy „d”. (Załącznik nr 1)

„Poszukiwanie rymów z głoską „t”” – wydrukuj załącznik powycinaj obrazki po wyznaczonych liniach. Następnie wyszukaj rymów do wyrazów z głoską „t” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. (Załącznik nr 2)

„Rebusy z głoską „d”- rozwiąż rebusy z głoską „d”. (Załącznik nr 3)

„Pisownia litery „d” i „t” – poćwicz pisownię litery „t” i „d”. (Załącznik nr 4)

Data dodania: 2020-04-14 14:13:29
Data edycji: 2020-04-14 14:34:11
Ilość wyświetleń: 959
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej