PIĄTEK (30.10.2020r.)
Temat dnia: Wywiad z babcią i dziadkiem.
Cele ogólne:
• rozwijanie mowy,
• uświadamianie, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne. Dziecko:
• wypowiada się całymi zdaniami,
• wie, że dawniej także jeżdżono na rowerze i na hulajnodze,
• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Propozycje zabaw:
Chłopcy, dziewczęta, rytmicznie wyciągamy przed siebie naprzemiennie nogi,
dalej, spieszmy się! trzymając ręce na biodrach,
Karuzela czeka,
wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli, stajemy na palcach, wyciągamy ręce do góry,
a młodsi jeszcze nie. wykonujemy przysiad,
Hej, hopsasa, podskakujemy w miejscu,
jak ona szybko mknie, podajemy sobie ręce i szybko obracamy się w kole.
hej dalej, dalej,
dla zabawy, kręćmy się!
Hej hopsasa… jak wyżej
Zachęcam również do odwiedzenia strony
https://www.youtube.com/watch?v=UxgAyKGKlL4
Na filmiku można zobaczyć eksponaty umieszczone w Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach, jest to największe
i najstarsze muzeum zabawek w Polsce.
Zwracanie uwagi na materiał, z jakiego zostały wykonane (głównie drewno, metal).
Dzieci oglądają zdjęcia, porównują ze współczesnymi zabawkami.
Zabawki towarzyszą dzieciom od dawnych czasów i chociaż wydaje się to dziwne, wiele się nie zmieniły. Najdłuższą historią mogą pochwalić się grzechotki i lalki. Dawno temu (w średniowieczu) powstały drewniane koniki na kiju, które były podstawą konia na biegunach. Uczono się gry w szachy (dotarła do Europy w X wieku), bawiono się drewnianymi bąkami, grano szmacianymi piłkami (Kościół tego zabraniał). Później pojawiły się pierwsze puzzle (przedstawiające mapę świata – miały pomóc w nauce geografii) i gry planszowe. Domki dla lalek, cynowe i ołowiane żołnierzyki. Powstałe później zabawki bardzo przypominały te dzisiejsze.
Miłej zabawy :)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13