Wtorek - 27.10.2020r.
Temat dnia: Nasi ulubieńcy
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Buziak na dzień dobry – zabawa na powitanie ( muzyka na Messengerze grupy)
sł. Marlena Szeląg, muz. Adrianna Furmanik-Celejewska
Na „dzień dobry” słodki buziak, Dzieci machają rękoma i robią „cmok”.
na dzień dobry tobie dam. Kierują otwarte dłonie w stronę kolegów/koleżanek (do środka koła) i robią „cmok”.
Już „dzień dobry” tobie śpiewam, Machają rękoma i robią „cmok”.
bo nie jestem teraz sam! Machają palcem wskazującym.
Na „dzień dobry” słodki buziak, Jw.
na dzień dobry tobie dam. Jw.
Ciągle dobry humor miewam, Obracają się względem własnej osi, trzymając dłonie na biodrach, i robią „cmok”.
z tobą śpiewam, tobie gram! Naśladują gestem granie na flecie.
Na „dzień dobry” słodki buziak, Jw.
na dzień dobry tobie dam. Jw.
Nigdy dosyć tych buziaków Machają palcem wskazującym i robią „cmok”.
od radosnych przedszkolaków! Kłaniają się
2. „Zwierzęta domowe”- ćwiczenia motoryki narządów mowy, rodzic daje dziecku małe lusterko.
3. Kącik Dobrego Startu pod redakcją naukową prof. Marty Bogdanowicz.
„Parasol”- nauka tekstu piosenki
Dzieci słuchają piosenki czytanej przez rodzica, jako wiersz. Po wysłuchaniu, rozmawiają o jej treści. Następnie R. recytuje jej kolejne wersy, a dzieci powtarzają. Aby ułatwić dzieciom naukę tekstu, R. może wykorzystać parasol – dzieci powtarzają tekst po kolei, przekazując sobie nawzajem parasol i chroniąc się pod nim. Następnie wszyscy wspólnie śpiewają.
„Parasol”
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
By chronić przed upałem //
parasol wymyślili. //
A teraz, gdy deszcz pada, //
nad głową go nosimy. //
Parasol to ochrona //
przed deszczem oraz słońcem. //
Parasol do nas woła: //
„Zapraszam, tu się schrońcie!” //
4. Wysłuchaj innej piosenki o parasolu
5. „Jak się schronić przed deszczem i słońcem?” – ćwiczenie komunikacji. R. zaprasza dziecko, aby usiadło i pyta: Dlaczego warto się chronić przed deszczem oraz przed słońcem? Co jeszcze (oprócz parasola) może nas chronić przed deszczem, a co przed słońcem? Dla podpowiedzi R. prezentuje dzieciom krem z filtrem, kurtkę przeciwdeszczową z kapturem, kalosze, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz słomkowy, czapkę z daszkiem. Dziecko, oglądają te przedmioty i mówią, do czego się mogą przydać. Następnie R. daje dziecku jednorazowy kubki (do połowy wypełnione wodą) i słomki. Wyobraźcie sobie, że w naszych kubkach robimy burzę. Jak możemy ją stworzyć? Proszę, aby każdy z was wciągał powietrze nosem i wydychał je przez słomkę do kubka. Robiąc burzę, pamiętajcie – woda powinna jak najdłużej bulgotać i nie może wychlapywać się z kubka.
6. „Słońce czy deszcz” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe. Dzieci maszerują w takt muzyki odtwarzanej przez rodzica z CD. Po chwili R. zatrzymuje nagranie i podaje hasło: słońce lub deszcz. Na hasło słońce – dzieci za pomocą gestów demonstrują zakładanie kapelusza, smarowanie się kremem, zakładanie okularów przeciwsłonecznych. Na hasło deszcz – naśladują zakładanie kaloszy, kurtki, rozkładanie parasola i spacer po kałużach. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
7. „Zwierzęta domowe” – rozmowa kierowana przy ilustracjach.
R. rozmawia z dziećmi na temat zwierząt domowych: kota, psa, papugi, kanarka, rybek, królika, świnek morskich, chomika, żółwia.
• Ilustracje przedstawiające zwierzęta domowe (kot, pies, papuga, kanarek, rybki, królik, myszki, świnka morska, chomik, żółw) załącznik nr 1
8. „Nasi domowi ulubieńcy” – zabawa dydaktyczna, budowanie wypowiedzi słownych.
Dzieci opowiadają o swoich pupilach. R. pyta o imię zwierzątka, stara się dowiedzieć, skąd to imię się wzięło, jak to zwierzę znalazło się w domu przedszkolaka, w jaki sposób dziecko się nim opiekuje i z nim bawi.
9. „Pies czy kot?” – zabawa ruchowa z elementem skoku rozwijająca koordynację słuchowo-ruchową oraz koncentrację uwagi. R. dzieli pokój na dwie części za pomocą liny lub skakanek. Po jednej stronie sali układa ilustrację( maskotka) przedstawiającą kota, po drugiej – psa. Dziecko ustawia się wzdłuż linii na połowie sali oznaczonej ilustracją kota. R. wymienia nazwy zwierząt: kot lub pies, a dzieci przeskakują przez linę tak, aby znaleźć się na polu z wymienionym zwierzęciem, np. R. mówi: pies – dzieci przeskakują na pole z ilustracją psa; gdy R. powie: pies po raz drugi, dzieci nie wykonują skoku, bo już znajdują się na polu tego zwierzęcia.
10. „Kim jestem?” – rozwiązywanie zagadek M. Szeląg. R. odczytuje treść zagadek, dziecko pokazuje zwierze, o którym mowa w zagadce.
Pies
Kiedy byłem jeszcze mały,
czasem gryzłem twe sandały.
Warczę, gdy ktoś na mnie krzyczy,
na spacery chodzę na smyczy.
Żółw
Jestem znany właśnie z tego,
wolno idę, mój kolego.
Czasem w wodzie sobie pływam
i w skorupie się ukrywam.
Kot
Mleko to ja lubię,
wiosną sierść swą gubię.
W słońcu się wygrzewam,
myszkom psocić nie dam!
Świnka morska
Mieszkam w klatce, nie w chlewiku.
Klatka stoi na stoliku.
I choć morską mnie nazwali,
w wodzie pływać mi nie dali.
Papuga
Jestem barwna, kolorowa,
nie obca mi ludzka mowa.
Mówią, że jestem pleciuga,
znacie mnie, jestem…
Rybka (złota rybka)
W akwarium Olka pływam,
zwykle niewielka bywam.
Ludzie mówią swe marzenia,
a ja spełniam te życzenia.
11. „Zamienię cię w…”– zabawa ruchowo-naśladowcza. R. kolejno mówi nazwy zwierząt a dziecko zamienia się w dane zwierzę, naśladuje je. Załącznik nr 2
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13