Wtorek 13.04.2021. Temat dnia: Artyści to my.

Propozycje zajęć z dzieckiem na dzisiejszy dzień:
● Gimnastyka poranna ze Świeżakami: https://youtu.be/Vq4LxW6QX7I
- „Artysta” – zabawa słownikowa. Osoba dorosła przygotowuje sześciokąty – heksy. Na jednym pisze np. kolorem czerwonym wyraz artysta i zadaje pytania: Kto to jest artysta? Czym zajmuje się artysta?Dziecko odpowiada, rodzic zapisuje odpowiedzi na kolejnych heksach, a dziecko dokładają je do siebie na zasadzie: łączą się te, które mówią o tym samym, np. dotyczą malarstwa, rzeźby, teatru czy kina. Na koniec dziecko próbuje uogólnić wszystkie wypowiedzi i zbudować swoistą definicję pojęcia artysta. Należy . podkreślić, że nie każdy, kto coś zrobi, jest artystą – jego dzieło musi być wyjątkowe, budzić emocje, chęć dyskusji; artysta musi mieć talent, bardzo dobrze wykonywać to, czym się zajmuje, być wytrwały i ciągle ćwiczyć, by być jak najlepszy. Dziecko podaje przykłady dziedzin, w których mogą tworzyć artyści: malarstwo – malarz, rzeźbiarstwo – rzeźbiarz, literatura – pisarz, poeta; muzyka – kompozytor, śpiewak, piosenkarz, gitarzysta; teatr – aktor, reżyser. W wyjaśnieniu pojęcia pomoże: „Kim jest artysta?” https://youtu.be/gNSWtT6L_Q0
- Zabawa ruchowa „Rzeźbiarz”. Dziecko jest rzeźbiarzem, rodzic blokiem kamienia, z którego powstanie rzeźba. Kamień pozostaje nieruchomy. Rzeźbiarz przesuwa poszczególne część ciała rodzica, uderzając lekko dłońmi w przyszły posąg i nadając mu wybraną przez siebie pozycję.
- „W pracowni malarza” – zabawa dydaktyczna po obejrzeniu filmu „Artysta malarz” https://youtu.be/KpV1u3o-6G8. W zamykanym pudełku lub pod chustką chowamy różne rodzaje farb, pędzli, kartki lub blok rysunkowy, a także kilka przedmiotów niezwiązanych z malarstwem (nożyczki, nici, igła, młotek itp.). Dziecko za pomocą dotyku stara się rozpoznać, co to za przedmiot. Następnie dobiera te, które do siebie pasują, i ustala, kto ich używa.
- „Farby wodne” – zabawa słuchowa z elementem ruchu. Osoba dorosła w przeciwnych końcach pokoju wyznacza 2 miejsca – jedno dla głoski w (kładzie tam zdjęcie lub ilustrację wazonu albo innego przedmiotu na w), drugie dlaf (kładzie tam zdjęcie foki lub innego przedmiotu na f). Dziecko, porusza się przy dowolnej muzyce. Na przerwę w muzyce dorosły wypowiada 1 słowo (zawierające głoskę w lub f np.: wanna – fontanna, woda – foka, flet – wnet, żyrafa – ława) – gdy dziecko usłyszy słowo z głoską w, biegnie do miejsca z w, a gdy słowo z f, biegnie do miejsca z f.
Uwaga: nie należy używać słów, w których słychać f zamiast w (np. owca, kwiat).
- „F jak farby” – wprowadzenie liter f, F. Po wysłuchaniu piosenki „Litera F” https://youtu.be/_9bFunWBSjgdziecko może:
- podawać słowa rozpoczynające się głoską f, kończące na f, mające f w środku,
- wyszukiwać w otoczeniu przedmioty zawierające w nazwie głoskę f.
Karty Pracy, część 4, s. 4–5:
- podział na sylaby i głoski wyrazu farby, Franek
- wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazach farby, Franek,
- pokaz liter F, f (wielkiej i małej), zachęcanie dziecka do określania do czego są podobne,
- odczytywanie sylab i wyrazów.
- „Farby na palecie” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. Każdemu kolorowi przypisujemy określony ruch np. czerwony to przysiad, zielony-podskok, żółty- stanie na jednej nodze, fioletowy- wymachy ramionami. Zadaniem dziecka po usłyszeniu nazwy koloru lub pokazaniu przedmiotu w tym kolorze jest wykonanie wcześniej umówionego ruchu.
- „Fiołki” – zabawa plastyczna. Rodzic ustawia kompozycję z wazonika z fiołkami (lub innymi wiosennymi kwiatami: tulipanami, żonkilami, narcyzami) i dowolnego owocu na tle żółtego materiału. Dziecko ma za zadanie namalować tę kompozycję farbami plakatowymi.
- „Jestem muzykantem – konszabelantem” – tradycyjna zabawa naśladowcza ze śpiewem , naśladowanie ruchem gry na wymienianych instrumentach ( https://youtu.be/or-xxFjWMy0)
- Czytanie i Pisanie, karta pracy s.61– kreślenie palcem litery f, F, dowolne ozdabianie pól z literą f, F, pisanie liter w powiększonej liniaturze, odczytywanie tekstu.
Przed uzupełnieniem karty możemy zachęcić dziecko do:
- rysowania palcem liter f, F pisanych w powietrzu, na stole –prawą, lewą ręką,
- na tacy wysypanej mąką, kaszką manną,
- patykiem na piasku w trakcie spaceru,
- układania kształtu z patyków, sznurowadeł,
- określania do czego jest podobna.
- Praca w zeszycie w linie: pisanie małej i wielkiej litery f, F oraz wyrazów: fa, fo, fe, foka, fotel.
- Kącik Dobrego Startu: karta 21 kreślenie różnymi narzędziami pisarskimi litery F, f po śladzie i samodzielnie,
- 10 https://youtu.be/N3x_OrK8m-0?t=67
- "Dzieci w malarstwie" https://www.laminerva.pl/2016/07/dzieci-w-malarstwie-kilka-najbardzie.html
- oglądanie albumów o sztuce, malarstwie lub galerii obrazów na blogu „Malarstwo –moja pasja” http://krystyna-malarstwo-mojapasja.blogspot.com/2012/01/dziecko-w-polskim-malarstwie-cz-iii.html
Data dodania: 2021-04-13 00:30:42
Data edycji: 2021-04-13 00:54:47
Ilość wyświetleń: 668