WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wtorek 06.04.2021 Temat tygodnia: Wielkanoc. Temat dnia: Śmigus - dyngus.

Wtorek 06.04.2021 Temat tygodnia: Wielkanoc. Temat dnia: Śmigus - dyngus.

Temat tygodnia: Wielkanoc,

Temat dnia: Śmigus - dyngus.

 

Propozycje na dzisiejszy dzień:

 

Gimnastyka poranna: https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU lub https://www.youtube.com/watch?v=oUFKW4OjhiM .

  • Czarowanie kolorami” – działanie dzieci, przygotowanie doświadczenia.

Przepis: pokrojone drobno lub poszatkowane liście czerwonej kapusty należy zalać wodą i gotować na małym ogniu 5–10 min. Płyn, gdy ostygnie, zlewamy do butelki i trzymamy w lodówce. Może służyć do doświadczeń przez długi czas. Stosuje się go jako wskaźnik do badania reakcji chemicznych. Dziecko pomaga podczas krojenia lub obserwuje szatkowanie, przekłada kapustę do garnka, zalewa wodą, osoba dorosła zagotowuje.. Wystudzony płyn zlewa do butelki za pomocą miarki do płynów i lejka. Potrzebne będą: główka czerwonej kapusty, szatkownica lub noże, woda, garnek.

  • Śmigus-dyngus” – praca plastyczna. Dziecko i inni uczestnicy zabawy siedzą we czworo wokół kartonów w kształcie kwadratów – blisko rogu. Każdy ma kredkę w innym odcieniu koloru niebieskiego i zielonego. W rogu rysują kropkę. Podczas melodii tańca „Klepany” https://youtu.be/owL0HZvXD_U rysują rytmicznie łuki, za każdym razem wychodząc od kropki w kierunku środka kwadratu. Po kilku ruchach wyłączamy muzykę, a uczestnicy zabawy zamieniają się miejscami, przechodząc do następnego rogu – poruszają się w prawo. Gdy muzyka rozlega się ponownie, wykonują te same ruchy. Włączanie i wyłącznie muzyki powinno następować dość szybko. Zabawa kończy się, gdy wszyscy wrócą na swoje miejsca po obejściu kwadratu. Następnie każdy uczestnik dostaje szablon wiadra w kształcie trapezu z oznaczonymi marginesami (zagięcia do przyklejenia). Wszyscy ozdabiają wiadra dowolnymi wzorami. Zaginają marginesy, smarują klejem, przyklejają w miejscach kropek, tak by narysowane łuki wyglądały jak wylewająca się woda. Czarną kredką dorysowują łuki od lewej do prawej strony wiadra – uchwyt. Na środku rysują symbole Wielkanocy.

Do zabawy potrzebne będą: karton lub duży arkusz papieru w kształcie kwadratu o boku ok. 1 m, kredki, kartki.

  • „Polewaczka” – zabawa bieżna. Jeden z uczestników zabawy ma w ręce pęczek pasków krepiny (lub z gazet, kolorowego papieru, wstążek itp.). Przy piosence „Święta Wielkanocne” https://youtu.be/GxNEUPCe458 dziecko ucieka, a osoba z krepiną (wodą) stara się dotknąć (oblać) jak najwięcej osób. Dziecko oblane odchodzi na chwilę z zabawy, żeby się wysuszyć – siada z boku. Zabawa kończy się, gdy większość osób siedzi. Wybieramy wtedy nowego oblewającego i zaczynamy od początku.
  • „Czyje wiadro cięższe?” – zabawa dydaktyczna, ważenie. Przygotowujemy dziecku wagę z wieszaka (wieszak musi mieć poprzeczny drążek lub zaczepy na końcach ramion, wtedy łatwiej zaczepić pojemniki do umieszczania produktów). Zadaniem dziecka jest doczepienie do niego np. papierowych lub plastikowych torb, kartonowych pojemników na sznurku lub plastikowych wiaderka (muszą być takie same).

Jedna osoba trzyma wagę, dziecko wrzuca do jednego pojemnika po 2 kasztany (lub inne niewielkie przedmioty, zabawki). Liczymy, ile przedmiotów jest wkładanych i obserwujemy zachowanie wagi. Gdy wieszak zdecydowanie się przechyli, dziecko zaczyna wkładać przedmioty do drugiego pojemnika do momentu, aż wieszak się wyprostuje. Następnie dziecko waży różne zabawki i porównuje, co jest cięższe.

Możemy zadać pytania: Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj? Co podoba się tobie w śmigusie-dyngusie? Co nie podoba się tobie w tej tradycji? Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień? Podkreślamy, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne.

  • Praca z: Liczenie, s. 60 – kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji.
  • „Zmieniamy kolory” – proponujemy wykonanie doświadczenia z sokiem z wywarem z kapusty https://youtu.be/a1evwBlspMQ.
Data dodania: 2021-04-06 07:30:20
Data edycji: 2021-04-06 07:50:35
Ilość wyświetleń: 369
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej