WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wielkanoc 30.03 - 03.04.2020r.

Wielkanoc 30.03 - 03.04.2020r.

                                               Witajcie!

            Na wstępie pragnę gorąco podziękować wszystkim Rodzicom i Dzieciom za nadesłane do nas zdjęcia i krótkie filmiki. Wielka buźka dla Was!!! Czekamy na więcej:)

Rodzicu!

            Jak już wcześniej wspominałam na naszej grupie Messenger. Od dzisiaj działamy w ten sposób, że będzie umieszczana tylko jedna zakładka na tydzień. W danej zakładce, będą umieszczane wszelkie propozycje zabaw i działań do wykonania na cały tydzień. Treści w zakładce będą codziennie edytowane, czyli pojawią się nowe propozycje na dany dzień.

 

Temat tygodnia: WIELKANOC

 

A teraz zapraszam Was do zapoznania się z proponowanymi zabawami.

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny.

Cele ogólne. Dziecko:

  • wzbogaci wiadomości na temat Wielkanocy,
  • wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • odpowie na pytania dotyczące wiersza,
  • rozwinie sprawności manualne,
  • ulepi jajka z masy solnej

 

Propozycje zabaw:

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
    Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
    Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
    Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

 

  • Rozwiązywanie zagadki Szelągowskiej Koszyczek.
    Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.


To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka, 
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

  • Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki. Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość. Można samodzielnie wyszukać grafikę google lub propozycja ilustracji w pliku. Dzieci nazywają znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę.


Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

 

  • Słuchanie wiersza Widzowskiej Wielkanoc. ILUSTRACJA NA DOLE STRONY POD PLIKAMI DO POBRANIA.

 
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

 Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic zadaje pytania:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

  • Pokaz jaj różnej wielkości. Jajka (zdjęcia wyszukane w google): strusie, gęsie, kurze, przepiórcze, i zdjęcia zwierząt, od których one pochodzą. Rodzic wspólnie z dzieckiem wyszukuje zdjęcia jaj i zdjęcia zwierząt od których one pochodzą. Zadanie polega na porównaniu wielkości jaj i na próbie odpowiedzenia na pytanie: Czyje jajko jest największe a czyje najmniejsze?

 

  • Wspólne wykonanie masy solnej i lepienie jajek różnej wielkości.
    Będzie potrzebna: mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe. Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe, gdyż sól może powodować uszkodzenia naskórka. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
    Dzieci lepią jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce domu, aby wyschły.

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 28 (karta pracy dla dzieci starszych zielone)
    Dzieci:
    − rysują koszyk po śladzie,
    − kolorują koszyk i jajka,
    − naklejają naklejki,
    − nazywają kolory pisanek.

 

 

WTOREK

Temat dnia: Kraszanki, pisanki.

Cele ogólne Dziecko:

  • wzbudzi zainteresowania folklorem,
  • rozróżnia kraszankę i pisankę,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • wypowie się na temat wysłuchanej piosenki,
  • kształtuje poczucie rytmu muzycznego,
  • ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej,
  • rozwija zainteresowania przyrodą,
  • zakłada hodowlę rzeżuchy.

 

Propozycje zabaw:

Kraszanki - nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.

Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.

 

  • Zabawa z piosenką. Słuchanie piosenki. Odsłuchanie piosenki https://www.mac.pl/ płyta OLEK I ADA CD 2 utwór 8, 9.

 

Pisanki (sł. i muz. B. Forma)

 

  1. Pisanki, kraszanki,
    piękne, kolorowe,
    czerwone, niebieskie, 
    żółte i brązowe.

Ref.: Święta, święta, święta, 
jajka malowane, 
każdy do koszyczka 
pisankę dostanie.

  1. Dziś na nich malują
                dzieci kogucika, 
                który się wygrzewa 
                w słoneczka promykach.

 Ref.: Święta…

  1. Na stole świątecznym
    kurczątka, baranki, 
                na białym obrusie 
                są nasze pisanki.
               

Ref.:  Święta…

 

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Przykładowe pytanie, które można zadać dzieciom:
 − Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
− Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
− Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
− Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
− Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?

 

  • Zabawy przy muzyce. Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach płyta muzyczna https://www.mac.pl/ OLEK I ADA CD 2 utwór 41. Dzieci w wybrany przez siebie sposób, próbują ilustrować muzykę.

 

  • Zabawy i zajęcia przyrodnicze. Zakładamy hodowlę rzeżuchy. Przypomnienie - dzieci starają się odpowiedzieć na pytanie. Czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
    Będziemy potrzebować: spodki, watę, nasiona rzeżuchy, wodę. Dzieci układają delikatnie watę na spodkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają. Umieszczają spodki z nasionami na parapecie okna. Dzieci dostają zadanie dbania o hodowlę rzeżuchy, muszą pamiętać o regularnym podlewaniu i obserwowaniu roślin. Określamy też związek rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.

 

  • Praca plastyczna Kraszanki, pisanki. Będziemy potrzebować kartki w kształcie jajek, kredki, farby. Na przygotowanej kartce dzieci wykonują wybraną przez siebie pracę (kraszankę - jednokolorową lub pisankę - ozdabiamy dowolnymi wzorami).

 

  • Karta pracy, 2, nr 11 (żółte). Dzieci:
    − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego,
    − kolorują rysunek największej pisanki,
    − wskazują dwie takie same pisanki.

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 29 (zielone). Dzieci:
    − łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego,
    − kolorują rysunek największej pisanki,
    − kolorują rysunki jajek według określonego rytmu.

 

ŚRODA

Temat dnia: Zwierzęta z wielkanocnego koszyka.

Cele ogólne Dziecko:

  • poznaje tradycje i zwyczaje świąteczne,
  • poznaje symbole świąteczne,
  • rozwinie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • kształtuje poczucie rytmu muzycznego,
  • rozwija sprawność fizyczną,
  • wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Propozycje zabaw:

  • Zabawa typu Ciepło - zimno. Gdzie jest pisanka?
    Będziemy potrzebować: ugotowanego na twardo jajka lub dowolnie wybrany przez dziecko przedmiot (może to być ulubiona zabawka).
    Rodzic chowa pisankę w dowolnym miejscu w pokoju. Dziecko, na ten czas wychodzi do innego pomieszczenia, ma za zadanie odnaleźć ją na podstawie wskazówek Rodzica. Jeśli dziecko znajduje się daleko od jajka, mówimy: zimno, jeśli blisko – mówimy: ciepło. Gdy dziecko jest bardzo blisko celu, mówimy: gorąco. Po znalezieniu pisanki dziecko określa miejsce jej ukrycia i następuje zamiana ról. Dziecko chowa - Rodzic szuka.

 

  • Rozmowa na temat: Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
    Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie zawartość ustrojonego bukszpanem koszyczka: cukrowego baranka, czekoladowego zajączka, kurczaczka z waty, kogucika na pisance. Bardzo proszę o znalezienie obrazków - grafika google. Dziękuję.
    Wyjaśniamy dzieciom, że małe zwierzątka są symbolem odradzającego się życia i symbolem świąt wielkanocnych.
    Dzieci oglądają je, podają ich nazwy.

 

  • Zabawa ortofoniczna Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka. Dzieci naśladują głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje Rodzic na obrazku (obrazki do pobrania w pliku nr 5).
    Kurczątko: pi, pi, pi – kucają i poruszają ugiętymi w łokciach rękami jak skrzydełkami,
    Baranek: bee, bee, bee – czworakują,
    Kogucik: kukuryku – stają i uderzają o uda dłońmi prostych rąk.

 

  • Zabawy z piosenką Pisanki (sł. i muz. B. Forma) https://www.mac.pl/ płyta OLEK I ADA CD 2 utwór 8, 9.
    Próby śpiewu 1 zwrotki i refrenu. Swobodne improwizacje ruchowe dzieci przy piosence. Wyszukiwanie w domu przedmiotów w kolorze pisanek (czerwone, niebieskie, żółte, brązowe).

 

 

OBOWIĄZKOWE ZADANIE DO WYKONANIA NA DZISIAJ DLA WSZYSTKICH! KARTA PRACY NR 6 W PLIKU!
POZDRAWIAM :)

 

CZWARTEK

Temat dnia: Motywy wielkanocne.

Cele ogólne Dziecko:

  • rozwija wyobraźnię plastyczną,
  • wykona pracę plastyczną o tematyce wielkanocnej,
  • poznaje figurę geometryczną koło,
  • wykorzystuje koło do wykonania pracy plastycznej,
  • prawidłowo artykułuje głoskę k, h,
  • utrwala głoskę k, h w sylabach.

 

Propozycje zabaw:

  • Zabawa masażyk Pisanka.
    Dobieramy się parami (dziecko i rodzic). Jedno osoba z pary to (pisanka) siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, druga siada za nim, w siadzie rozkrocznym, i na plecach (mamy, taty, dziecka) rysuje wzory zgodnie z poleceniami:
    : paski poziome, paski pionowe, kropki, kratkę itp. Przy powtórzeniu zabawy uczestnicy zamieniają się miejscami.

 

  • Pokaz kół – małych i dużych. Nazywanie figur. Małe i duże koła wycięte z kolorowego papieru.
    Rodzic pokazuje dziecku koła (duże i małe), prosi, by nazwało figurę (koło małe, koło duże). Proponuję koła w kolorze białym i żółtym (lub waciki kosmetyczne, które ma każda mama, przydadzą się do wykonania pracy plastycznej). Zabawa w wyszukiwanie w domu przedmiotów kształtem przypominających koło np.: talerz, zegar, miska, lampa itp.

 

  • Zabawa słowna na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Na podwórku.
    Rodzic recytuje wiersz, a dziecko powtarza po nim sylaby.
    Gospodyni razem z dziećmi
    święconkę szykuje.
    O-ho, ho, ho!
    O-ho, ho, ho,
    jajeczka maluje.
    Biega kurka po podwórku 
    i gdacze z radości.
    – Ko, ko, ko, ko.
    Ku, ku, ku, ku.
    Wita wszystkich gości.
    Kogut dumnie pierś wypina.
    – Ko, ko, ki, ku.
    Ale pięknie wyglądają
    twe jajka w koszyku.

  • Zabawy fonacyjne Kury na podwórku.
    Dziecko powtarza za Rodzicem sylaby z wiersza: O-ho, ho, ho! Ko, ko, ko, ko! Ko, ko, ki, ku. Ku, ku, ku, ku! na różne sposoby: głośno, cicho, wesoło, smutno, dynamicznie, spokojnie.

 

  • Ćwiczenia oddechowe Koszyczek i jajeczka.
    Rysunek koszyczka dla dziecka lub talerz, słomki, kolorowe, małe jajka wycięte z papieru (lub wykorzystujemy małe koła
    z wcześniejszej zabawy). Dzieci mają za zadanie przenieść pisanki (koła) do koszyczka (talerza) za pomocą słomki. Kładą słomkę na papierowym jajku lub kole, wciągają powietrze w słomkę, zasysając jajko, przenoszą je do koszyka.

 

 

PIĄTEK

Temat dnia: Wielkanocne świętowanie.

Cele ogólne Dziecko:

  • poznaje tradycje świąteczne,
  • nazywa świąteczne potrawy,
  • wzbogaca zasób słownictwa czynnego,
  • rozwiązuje zagadki dotyczące świąt,
  • rozwija spostrzegawczość i refleks,
  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Propozycje zabaw:

  • Rozwiązywanie zagadek Stadtmüller – Co znajdzie się na wielkanocnym stole?
    Dzieci wskazują odpowiednie obrazki - załącznik nr 7.


Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)


Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)


W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)


Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)


Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)

 
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)

 

  • Słuchanie wiersza Szelągowskiej Wielkanocny stół.


Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości! 
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu przykładowe pytania:
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?

 

  • Zabawa ruchowa Kraszanki.
    Będziemy potrzebować: koła w kolorze np.: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, nagranie piosenki Pisanki, https://www.mac.pl/ Olek i Ada CD 2 utwór 8.
    Kolorowe koła, oznaczają kolory kraszanek. Rodzic ustala z dziećmi, co będą robiły dzieci, podczas pokazu określonego koloru kraszanek - kół.
    I tak np.: – niebieskie kraszanki – skaczą w miejscu,
    – żółte kraszanki – robią pajacyki,
    – czerwone kraszanki – kiwają się na boki,
    – zielone kraszanki – kręcą się wokół własnej osi.
    Rodzic włącza nagranie piosenki, w tym czasie dziecko spaceruje. Kiedy piosenka cichnie, Rodzic podnosi koło
    w wybranym kolorze i wtedy polecenie a dziecko wykonuje polecenie.

 

  • Wielkanocna kuchnia. Rozmowa połączona z oglądaniem obrazków, próba nazywania Wielkanocnych potraw.
    Załącznik nr 8.

  • Ćwiczenia gimnastyczne - Joga dla dzieci – redukuje stres, ułatwia koncentrację i wzmacnia kręgosłup.
    Ponownie proponuję Jogę rodzinną https://www.youtube.com/watch?v=w3_GQWfHqDY

 

 

MIŁEJ ZABAWY :)

 

 

Warto odwiedzić:

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/wielkanock/

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/sianie-owsa/

http://dobrzesiebaw.pl/wielkanocne-prace-plastyczne-dla-dzieci-pisanki/

https://miastodzieci.pl/zabawy/k/zabawy-swiateczne-dla-dzieci-wielkanoc/

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-03-30 00:42:04
Data edycji: 2020-04-03 02:17:48
Ilość wyświetleń: 2346
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej