Witajcie!
Na wstępie pragnę gorąco podziękować wszystkim Rodzicom i Dzieciom za nadesłane do nas zdjęcia i krótkie filmiki. Wielka buźka dla Was!!! Czekamy na więcej:)
Rodzicu!
Jak już wcześniej wspominałam na naszej grupie Messenger. Od dzisiaj działamy w ten sposób, że będzie umieszczana tylko jedna zakładka na tydzień. W danej zakładce, będą umieszczane wszelkie propozycje zabaw i działań do wykonania na cały tydzień. Treści w zakładce będą codziennie edytowane, czyli pojawią się nowe propozycje na dany dzień.
Temat tygodnia: WIELKANOC
A teraz zapraszam Was do zapoznania się z proponowanymi zabawami.
PONIEDZIAŁEK
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny.
Cele ogólne. Dziecko:
Propozycje zabaw:
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic zadaje pytania:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
WTOREK
Temat dnia: Kraszanki, pisanki.
Cele ogólne Dziecko:
Propozycje zabaw:
Kraszanki - nazwa pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Pisanki - Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
Pisanki (sł. i muz. B. Forma)
Ref.: Święta, święta, święta,
jajka malowane,
każdy do koszyczka
pisankę dostanie.
Ref.: Święta…
Ref.: Święta…
Przykładowe pytanie, które można zadać dzieciom:
− Jakie kolory mogą mieć kraszanki?
− Czy w piosence każdy będzie miał w koszyczku pisankę?
− Co można namalować na wielkanocnych jajkach?
− Co, oprócz pisanek, znajduje się na wielkanocnym stole?
− Czy lubicie święta wielkanocne? Dlaczego?
ŚRODA
Temat dnia: Zwierzęta z wielkanocnego koszyka.
Cele ogólne Dziecko:
Propozycje zabaw:
OBOWIĄZKOWE ZADANIE DO WYKONANIA NA DZISIAJ DLA WSZYSTKICH! KARTA PRACY NR 6 W PLIKU!
POZDRAWIAM :)
CZWARTEK
Temat dnia: Motywy wielkanocne.
Cele ogólne Dziecko:
Propozycje zabaw:
PIĄTEK
Temat dnia: Wielkanocne świętowanie.
Cele ogólne Dziecko:
Propozycje zabaw:
Oby dzięki ludzkiej pracy
i opiece nieba
nigdy na twym stole
nie zabrakło... (chleba)
Azorek radośnie
przy koszyczku hasa,
lecz nic z tego nie będzie.
Nie dla psa... (kiełbasa)
W cebulowych łupinkach
lub w farbkach kąpane,
w prześliczne desenie
ręcznie malowane. (jajka)
Może być z cukru,
z gipsu lub z ciasta,
lecz najważniejszy jest
i basta!!! (baranek)
Sypka jak piasek,
jak śnieżek biała,
smaku dodaje
już szczypta mała. (sól)
Skromne listeczki,
ciemnozielone,
ale bez niego
co to za święcone. (bukszpan)
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu przykładowe pytania:
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
MIŁEJ ZABAWY :)
Warto odwiedzić:
https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/wielkanock/
https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/sianie-owsa/
http://dobrzesiebaw.pl/wielkanocne-prace-plastyczne-dla-dzieci-pisanki/
https://miastodzieci.pl/zabawy/k/zabawy-swiateczne-dla-dzieci-wielkanoc/
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13