WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wielkanoc 06.04 - 10.04.2020 r.

Wielkanoc 06.04 - 10.04.2020 r.

Zdrowych, spokojnych,

pełnych rodzinnego ciepła i radości

Świat Wielkanocnych

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Było sobie jajko.

Cele ogólne Dziecko:

- rozwija sprawność manualną,

- rozwija wyobraźnię plastyczną,

- rozwija umiejętności wypowiadania się na dany temat,

- odpowiada na pytania dotyczące opowiadania.

 

Proponowane zabawy:

  •  Masażyk „Jajko”.

Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka,  palcem zgodnie z tekstem:

Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)

tam kreska, („maluje” kreski)

pisanka niebieska, (maluje kółko)

tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)

pisanka gotowa. (maluje duże jajko)

Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.

  •   Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki.

Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami

 owale – jajka.

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:

niebieskie, czerwone i pomarańczowe.

  •  Wysłuchanie  bajki  A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”. (załącznik)

Rozmowa kierowana na podstawie bajki.

Przykładowe pytanie jakie rodzic może zadać dziecku:

 - Dlaczego słoneczko budziło bazie wierzbowe, zajączka, baranka, kurczątko?

- Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych?

  •  Rysowanie owalnych kształtów.

Rodzic wręcza dziecku pisak i koszulkę foliową z białą kartką w środku. Prosi dziecko, by narysowało w powietrzu duże jajo strusia, a następnie jak największe jajo zamkniętym pisakiem na koszulce. Po nabyciu umiejętności rysowania kształtu owalnego dziecko rysuje owal jaja pisakiem. Rodzic ogląda narysowane jajo, poczym wyciera rysunek i prosi, by narysowało tyle jaj (wielkości jaja kurzego), ile zmieści się na koszulce. Narysowane jaja można pomalować w dowolne wzory tak, by powstały prawdziwe pisanki. Następnie dziecko zmienia biały papier w koszulce na papier dowolnego koloru. Tym sposobem samo wyczaruje kolorowe pisanki.

  • Zabawa twórcza „Wielkanocny obrazek”.

Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować  na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.

  •  „Kanapka z jajkiem” – zajęcia kulinarne, przygotowanie przekąski, przestrzeganie zasad higieny oraz zgodna współpraca w zespole.

Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce. Ugotowane wcześniej jajka obiera ze skorupek.

Rodzic kroi jajka nożem lub daje dziecku krajalnice do jaj. Dziecko smaruje pieczywo masłem

 i posypuje szczypiorkiem lub rzeżuchą. Zjada gotowe kanapki, częstuje też rodziców.

Smacznego!

  •  Dodatkowa propozycja na dzisiaj to ćwiczenia gimnastyczne;

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

WTOREK

 Temat dnia: Wielkanocny baranek

Cele ogólne  Dziecko:

  • wzbogaca wiadomości na temat Wielkanocy,
  •  rozwija  sprawność manualną,
  • rozwija sprawność fizyczną,
  • zakłada hodowlę owsa.

 

Proponowane zabawy:

  • Kuleczki z waty – ćwiczenia oddechowe.

Dziecko dmucha na małe kuleczki z waty w celu nadania im odpowiedniego kierunku, np. 

z narysowanego  na dużym kartonie czy kartce koła na kwadrat.

  • Cukrowy baranek – słuchanie wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny.

Cukrowy baranek

 ma złociste różki.

Pilnuje pisanek

na łące z rzeżuszki.

A gdy nikt nie patrzy,

chorągiewką buja

I cichutko meczy

Święte „Alleluja”.

Dziecko  opisuje wygląd cukrowego baranka – jest biały, ma dwa rogi, cztery kopytka.

  • Baranki wielkanocne – oglądanie różnorodnych baranków.

Rodzic pokazuje dziecku różne baranki. Określa, z czego zostały zrobione, np. z masła, cukru, czekolady, masy ceramicznej, wełny. Następnie dziecko wskazuje różnice i podobieństwa.

(załącznik 1)

  • Zabawa dydaktyczna Odgadnij obrazek.

Do zabawy potrzebna będzie kostka do gry, ilustracja o tematyce wielkanocnej, karteczki oznaczone kropkami od 1 do 4.

Rodzic zakrywa obrazek o tematyce wielkanocnej karteczkami oznaczonymi określoną liczbą kropek.

Przygotowuje kostkę do gry z określoną liczbą oczek. Dziecko rzuca raz kostką, a rodzic odkrywa fragment obrazka, na którym liczba kropek odpowiada liczbie oczek na kostce. Po odsłonięciu fragmentu ilustracji dziecko  próbuje  odgadnąć, co przedstawia cała ilustracja. (załącznik 2)

  • Potocz piłkę i złap, zanim się zatrzyma – zabawa z elementem toczenia.

Dziecko w przysiadzie, przed nim leży piłka. Dziecko toczy piłkę po podłodze, biegnie za nią i próbuje złapać,  zanim piłka się zatrzyma. Porusza się ostrożnie, złapaną piłkę pokazuje wysoko w górze.

  • Utrwalanie piosenki Pisanki (sł. i muz. B. Forma) https://www.mac.pl/ , płyta OLEK, ADA CD 2 utwór 8,9. Swobodne improwizacje ruchowe przy piosence.
  • Baranek – wykonanie pracy plastycznej. Dziecko koloruje barankowi  różki, rysuje owies  pod barankiem, Z kawałków waty robi małe kuleczki i nakleja na baranku. Rodzic przypomina, że klejem smarujemy tylko papier, nigdy watę. (załącznik 3)

Dodatkowe zadanie;  ćwiczenie grafomotoryczne. (załącznik 4)

  • Wysiewamy owies dla baranka – działanie dziecka.

Potrzebne będą: ziarna owsa (wykiełkowane), pojemnik po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka.

Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa  (próbuje równomiernie zapełnić całą powierzchnię). Obficie podlewa wodą wysiane ziarna. Przypomina co jest potrzebne do jego wzrostu. Ustawia pojemniki w nasłonecznionym miejscu. Rodzic zachęca dziecko do prowadzenia codziennych obserwacji i podlewania roślinek.

 

ŚRODA

 Temat dnia: Kura i kurczątko.

Cele ogólne Dziecko:

  • wzbogaca zasób słownictwa czynnego,
  • rozwija orientację przestrzenną,
  • rozwija sprawność manualną.

Proponowane zabawy:

  • Kurza rodzina – praca z obrazkiem.

Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka.

Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi.  (załącznik 5)

  • Słuchanie wiersza J. Piotrowskiego Skorupka i kurczątko.

Wysiaduje kwoka jajka.

I choć mówią, ze to bajka, ona nie śpi, tylko czuwa,

gdy kurczątko się wykluwa.

Woła pisklę: - to nie łatwe

przebić się przez grubą warstwę,

która jest skorupką zwana

od Szczecina do Poznania!

Stuka dzióbkiem równo, sprawnie,

aż skorupka się rozpadnie.

Dumnie stroszy złote piórka:

- piękna ze mnie będzie kurka.

Rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego wiersza;

Przykładowe pytania: Co robi kwoka?,  Co wykluwa się z jajka?,

 Jak kurczątko wydostaje się ze skorupki?

  • Zabawa dydaktyczna  Gdzie jest kurczątko?

Rodzic pokazuje dziecku małe  kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.

  • Ćwiczenie pamięci wzrokowej.

 Dziecko ogląda obrazek przedstawiający: koszyczek wielkanocny, cukrowego baranka, trzy pisanki, czekoladowego zajączka,  palmę, kurczątko. Następnie rodzic odwraca obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało, co na nim było. (załącznik 6)

  • Kurza rodzina - praca plastyczno-techniczna.

https://kreatywnieaktywni.pl/article/20-KURAKI

  • Dodatkowa propozycja na dzisiaj:

Zabawy terapeutyczne dla dzieci – wzmacnianie mięśni palców i rąk.

https://www.youtube.com/watch?v=qxQ8n9OpDj0

 

CZWARTEK

Temat dnia: Świąteczne baby i mazurki.

Cele główne  Dziecko:

  • poznaje tradycje i zwyczaje świąteczne,
  • rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwija  koordynację wzrokowo-ruchową,
  • rozwija inwencję twórczą,
  • rozwija sprawność fizyczną.

Proponowane zabawy:

  • Wysłuchanie wiersza M. Lewickiej „Mazurki i baby”.

Złote słonko patrzy z chmurki,

Mama piecze dziś mazurki.

Lukrem są pomalowane,

na nich z cukru jest baranek.

Pachną pięknie, słodko, świeżo,

obok baby smaczne leżą.

Na świątecznym, dużym stole

Ciasta pełnią ważną rolę.

Bazie stoją już w wazonie

wielkanocna świeca płonie,

A mazurka pod baziami

tańczą baby z mazurkami.

Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych wypiekach. Pyta jak nazywają się tradycyjne ciasta świąteczne. Pokazuje obrazki z różnymi rodzajami ciast. Pomaga dziecku nazwać wielkanocne ciasta.

Dziecko określa, jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie . Zwraca uwagę na elementy ozdobne ciast: baby: polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami; mazurki: wzory z kolorowego lukru, ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami. (załącznik 7)

  • Słomkowe ozdabianie mazurka , czyli wielkanocnego ciasta – ćwiczenie oddechowe.

Do tego ćwiczenia potrzebować będziemy słomkę,  kolorowe kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, a także powycinane przez rodzica wzorki z białego papieru. Za pomocą słomki dziecko  dekoruje  ciasta, czyli kolorowe kartki pokryte  „lukrem”.

  • Pieczenie ciasta – zabawa naśladowcza.

Przygotowanie: Rodzic mówi:  Wsyp do miski mąki szklankę – dziecko naśladuje ruchy sypania. Utrzyj żółtka – okrężne ruchy rękami. Ubij piankę – ruchy ręki w górę i w dół. Dodaj mleko i rodzynki – ruchy dodawania i sypania. Będzie ciasto dla rodzinki. Łyżka cukru, szczypta soli – pocieranie kciukiem palców. Zapach taki, jak kto woli – wąchanie – śmietankowy, cytrynowy, migdałowy lub rumowy. Teraz ciasto ugnieść trzeba – ruchy dłoni: otwieranie i zamykanie w piąstkę. I niech rośnie, aż do nieba – przysiad i wznos na palce, ręce uniesione w górę. Pac do formy, ale heca – podskok i przysiad podparty. Ono się nie boi pieca. Upieczone, wystudzone. Czekoladą ozdobione – dziecko pokazuje gotowe ciasto rodzicom. Na talerzu je ułożę, już spróbować każdy może.

Dodatkowa propozycja; degustacja ciast wielkanocnych; rodzic częstuje dziecko kawałkiem babki i mazurka. Dziecko określa, które ciasto  mu smakuje. Rozpoznaje po smaku bakalie i nazywa je, np. rodzynki, orzechy, migdały.

  • Mazurek – praca plastyczna. Dziecko wylepia plasteliną karton w kształcie prostokąta. Ozdabia go według własnych pomysłów.
  • Dodatkowa propozycja na dzisiaj to zabawy ruchowe dla dzieci i rodziców;

https://kreatywnieaktywni.pl/aktywnie

 

PIĄTEK

Temat dnia: Lany poniedziałek

Cele główne Dziecko:

  •  poznaje tradycje wielkanocne,
  • czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania,
  • podejmuje próby wnioskowania,
  • rozwija percepcję wzrokową,
  • rozwija sprawności fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  • Gimnastyka  smyka – zabawa słowno-ruchowa.

Tupnij nogą, ile sił, (tupiemy)

klaśnij w górze: raz, dwa, trzy, (klaszczemy nad głową)

Zrób do przodu skłon głęboki, (kłaniamy się, dotykając palcami stóp)

potem pochyl się na boki. (robimy skłon w prawo i w lewo)

Raz - skręt w lewo, (robimy skręt w lewo)

raz – skręt w prawo. (robimy skręt w prawo)

Bioderkami porusz żwawo, (kręcimy bioderkami)

a gdy zmęczysz się troszeczkę, (siadamy)

możesz usiąść na chwileczkę.

  • Zapoznanie ze znanym zwyczajem wielkanocnym na podstawie wiersza M. Lewickiej

 Śmigus-dyngus.

                                                              

Z jakiej dzisiaj to przyczyny,

całe mokre są dziewczyny.

Czemu chłopcy wodę leją

i z tych dziewczyn wciąż się śmieją?

Wielkanocnym jest zwyczajem,

lanie wody w poniedziałek.

Śmigus-dyngus, wodę brać

i nią wszystkich wkoło lać.

 

Nie gniewajcie się zmoknięci,

bądźcie lepiej uśmiechnięci.

Czysta woda nie zaszkodzi,

zdrowia doda i ochłodzi.

Gdy się wyschnie, przecież można

oblać tego, kto nas oblał.

 

Po wysłuchaniu wiersza, dziecko odpowiada na pytania rodzica:

- Co to jest śmigus-dyngus?

- Dlaczego w święta pamiętamy o tym zwyczaju?      

- Czy należy się obrażać, jak ktoś zostanie oblany wodą?

- Za pomocą czego polewamy się w lany poniedziałek?

 

 Rodzic ilustruje ruchem treść  wiersza  i zachęca dziecko do naśladowania tych gestów.

 Dziecko ogląda ilustrację związaną z tradycją polewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. (załącznik 8)

Rodzic wyjaśnia dziecku ; jest to dawna tradycja związana z okazywaniem sobie sympatii i zabawą wiosenną. Rodzic zwraca uwagę, by zabawa w polewanie była miła i nie sprawiła nikomu przykrości. Pokazuje dziecku małe sikawki, wspólnie omawia ich wygląd i kształt. Dziecko może wspomnieć o swoich zabawkach przygotowanych na ten dzień. 

Dodatkowe zadanie; rodzic  wypowiada słowa śmigus-dyngus, dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie, rytmizuje słowa: śmi – gus dyn – gus, la – ny po – nie – dzia – łek.

  • Przelewanie wody – zabawy badawcze:

Przed zabawą rodzic podwija dziecku rękawy, pomaga założyć fartuszek, nakrywa stół ceratą. Na stoliku ustawia kilka pojemników, butelek różnej  wielkości  i kształtów, lejek i wodę w dzbanku. Dziecko przelewa wodę, obserwuje, jak zmienia się poziom wody , ile zajmuje miejsca w poszczególnych pojemnikach. Rodzic zwraca uwagę, że wody za każdym razem jest tyle samo (jeśli się nie rozleje), a woda przejmuje kształt naczynia . Po skończonej zabawie dziecko wyciera rozlaną wodę ściereczką.

Do kolejnej  zabawy przydatne  będą: kamyki, papier, słomka, korek, klocki, muszelki, kawałki drewna. Dziecko  przelewa wodę  do miski,  do której wrzuca różne przedmioty. Jednocześnie  obserwuje które z nich tonie, a które nie. Swobodnie wypowiada się na temat obserwacji.

Polecam inne ciekawe zabawy i eksperymenty z wodą;

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/08/zabawy-i-eksperymenty-z-woda/

  • Śmigus-dyngus – kolorowanka (załącznik 9)

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólne oglądanie filmu edukacyjnego związanego z lanym poniedziałkiem;

https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-04-05 21:52:01
Data edycji: 2020-04-10 08:28:23
Ilość wyświetleń: 951
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej