Zdrowych, spokojnych,
pełnych rodzinnego ciepła i radości
Świat Wielkanocnych
Temat tygodnia: Wielkanoc
PONIEDZIAŁEK
Temat dnia: Było sobie jajko.
Cele ogólne Dziecko:
- rozwija sprawność manualną,
- rozwija wyobraźnię plastyczną,
- rozwija umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- odpowiada na pytania dotyczące opowiadania.
Proponowane zabawy:
Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka, palcem zgodnie z tekstem:
Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)
tam kreska, („maluje” kreski)
pisanka niebieska, (maluje kółko)
tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)
pisanka gotowa. (maluje duże jajko)
Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.
Dziecko idzie za rodzicem po kole, powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami
owale – jajka.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe:
niebieskie, czerwone i pomarańczowe.
Rozmowa kierowana na podstawie bajki.
Przykładowe pytanie jakie rodzic może zadać dziecku:
- Dlaczego słoneczko budziło bazie wierzbowe, zajączka, baranka, kurczątko?
- Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych?
Rodzic wręcza dziecku pisak i koszulkę foliową z białą kartką w środku. Prosi dziecko, by narysowało w powietrzu duże jajo strusia, a następnie jak największe jajo zamkniętym pisakiem na koszulce. Po nabyciu umiejętności rysowania kształtu owalnego dziecko rysuje owal jaja pisakiem. Rodzic ogląda narysowane jajo, poczym wyciera rysunek i prosi, by narysowało tyle jaj (wielkości jaja kurzego), ile zmieści się na koszulce. Narysowane jaja można pomalować w dowolne wzory tak, by powstały prawdziwe pisanki. Następnie dziecko zmienia biały papier w koszulce na papier dowolnego koloru. Tym sposobem samo wyczaruje kolorowe pisanki.
Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, zajączka, baranka, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.
Przed przystąpieniem do pracy dziecko myje ręce. Ugotowane wcześniej jajka obiera ze skorupek.
Rodzic kroi jajka nożem lub daje dziecku krajalnice do jaj. Dziecko smaruje pieczywo masłem
i posypuje szczypiorkiem lub rzeżuchą. Zjada gotowe kanapki, częstuje też rodziców.
Smacznego!
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
WTOREK
Temat dnia: Wielkanocny baranek
Cele ogólne Dziecko:
Proponowane zabawy:
Dziecko dmucha na małe kuleczki z waty w celu nadania im odpowiedniego kierunku, np.
z narysowanego na dużym kartonie czy kartce koła na kwadrat.
Cukrowy baranek
ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
I cichutko meczy
Święte „Alleluja”.
Dziecko opisuje wygląd cukrowego baranka – jest biały, ma dwa rogi, cztery kopytka.
Rodzic pokazuje dziecku różne baranki. Określa, z czego zostały zrobione, np. z masła, cukru, czekolady, masy ceramicznej, wełny. Następnie dziecko wskazuje różnice i podobieństwa.
(załącznik 1)
Do zabawy potrzebna będzie kostka do gry, ilustracja o tematyce wielkanocnej, karteczki oznaczone kropkami od 1 do 4.
Rodzic zakrywa obrazek o tematyce wielkanocnej karteczkami oznaczonymi określoną liczbą kropek.
Przygotowuje kostkę do gry z określoną liczbą oczek. Dziecko rzuca raz kostką, a rodzic odkrywa fragment obrazka, na którym liczba kropek odpowiada liczbie oczek na kostce. Po odsłonięciu fragmentu ilustracji dziecko próbuje odgadnąć, co przedstawia cała ilustracja. (załącznik 2)
Dziecko w przysiadzie, przed nim leży piłka. Dziecko toczy piłkę po podłodze, biegnie za nią i próbuje złapać, zanim piłka się zatrzyma. Porusza się ostrożnie, złapaną piłkę pokazuje wysoko w górze.
Dodatkowe zadanie; ćwiczenie grafomotoryczne. (załącznik 4)
Potrzebne będą: ziarna owsa (wykiełkowane), pojemnik po jogurtach, ziemia do kwiatów, konewka.
Dziecko wsypuje ziemię do pojemników po jogurtach, posypuje ziarnami owsa (próbuje równomiernie zapełnić całą powierzchnię). Obficie podlewa wodą wysiane ziarna. Przypomina co jest potrzebne do jego wzrostu. Ustawia pojemniki w nasłonecznionym miejscu. Rodzic zachęca dziecko do prowadzenia codziennych obserwacji i podlewania roślinek.
ŚRODA
Temat dnia: Kura i kurczątko.
Cele ogólne Dziecko:
Proponowane zabawy:
Dziecko nazywa postacie na obrazku: mama – kwoka, tata – kogut, dzieci – kurczątka.
Następnie naśladuje głosy: kury – ko, ko, koguta – kukuryku, kurcząt – pi, pi. (załącznik 5)
Wysiaduje kwoka jajka.
I choć mówią, ze to bajka, ona nie śpi, tylko czuwa,
gdy kurczątko się wykluwa.
Woła pisklę: - to nie łatwe
przebić się przez grubą warstwę,
która jest skorupką zwana
od Szczecina do Poznania!
Stuka dzióbkiem równo, sprawnie,
aż skorupka się rozpadnie.
Dumnie stroszy złote piórka:
- piękna ze mnie będzie kurka.
Rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego wiersza;
Przykładowe pytania: Co robi kwoka?, Co wykluwa się z jajka?,
Jak kurczątko wydostaje się ze skorupki?
Rodzic pokazuje dziecku małe kurczątko (maskotka lub wycięte z papieru). Stawia je na stoliku i pyta, gdzie jest kurczątko. Potem kładzie je pod stołem, obok stołu, za stołem, przed stołem i za każdym razem zadaje to samo pytanie. Prosi, by dziecko określiło miejsce położenia kurczątka, używając odpowiednich przyimków.
Dziecko ogląda obrazek przedstawiający: koszyczek wielkanocny, cukrowego baranka, trzy pisanki, czekoladowego zajączka, palmę, kurczątko. Następnie rodzic odwraca obrazek i prosi dziecko, żeby powiedziało, co na nim było. (załącznik 6)
https://kreatywnieaktywni.pl/article/20-KURAKI
Zabawy terapeutyczne dla dzieci – wzmacnianie mięśni palców i rąk.
https://www.youtube.com/watch?v=qxQ8n9OpDj0
CZWARTEK
Temat dnia: Świąteczne baby i mazurki.
Cele główne Dziecko:
Proponowane zabawy:
Złote słonko patrzy z chmurki,
Mama piecze dziś mazurki.
Lukrem są pomalowane,
na nich z cukru jest baranek.
Pachną pięknie, słodko, świeżo,
obok baby smaczne leżą.
Na świątecznym, dużym stole
Ciasta pełnią ważną rolę.
Bazie stoją już w wazonie
wielkanocna świeca płonie,
A mazurka pod baziami
tańczą baby z mazurkami.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o świątecznych wypiekach. Pyta jak nazywają się tradycyjne ciasta świąteczne. Pokazuje obrazki z różnymi rodzajami ciast. Pomaga dziecku nazwać wielkanocne ciasta.
Dziecko określa, jakie są baby – wysokie, a jakie mazurki – niskie . Zwraca uwagę na elementy ozdobne ciast: baby: polane lukrem, polewą czekoladową, obsypane rodzynkami; mazurki: wzory z kolorowego lukru, ozdobione rodzynkami, orzechami, migdałami. (załącznik 7)
Do tego ćwiczenia potrzebować będziemy słomkę, kolorowe kartki z bloku rysunkowego lub technicznego, a także powycinane przez rodzica wzorki z białego papieru. Za pomocą słomki dziecko dekoruje ciasta, czyli kolorowe kartki pokryte „lukrem”.
Przygotowanie: Rodzic mówi: Wsyp do miski mąki szklankę – dziecko naśladuje ruchy sypania. Utrzyj żółtka – okrężne ruchy rękami. Ubij piankę – ruchy ręki w górę i w dół. Dodaj mleko i rodzynki – ruchy dodawania i sypania. Będzie ciasto dla rodzinki. Łyżka cukru, szczypta soli – pocieranie kciukiem palców. Zapach taki, jak kto woli – wąchanie – śmietankowy, cytrynowy, migdałowy lub rumowy. Teraz ciasto ugnieść trzeba – ruchy dłoni: otwieranie i zamykanie w piąstkę. I niech rośnie, aż do nieba – przysiad i wznos na palce, ręce uniesione w górę. Pac do formy, ale heca – podskok i przysiad podparty. Ono się nie boi pieca. Upieczone, wystudzone. Czekoladą ozdobione – dziecko pokazuje gotowe ciasto rodzicom. Na talerzu je ułożę, już spróbować każdy może.
Dodatkowa propozycja; degustacja ciast wielkanocnych; rodzic częstuje dziecko kawałkiem babki i mazurka. Dziecko określa, które ciasto mu smakuje. Rozpoznaje po smaku bakalie i nazywa je, np. rodzynki, orzechy, migdały.
https://kreatywnieaktywni.pl/aktywnie
PIĄTEK
Temat dnia: Lany poniedziałek
Cele główne Dziecko:
Proponowane zabawy:
Tupnij nogą, ile sił, (tupiemy)
klaśnij w górze: raz, dwa, trzy, (klaszczemy nad głową)
Zrób do przodu skłon głęboki, (kłaniamy się, dotykając palcami stóp)
potem pochyl się na boki. (robimy skłon w prawo i w lewo)
Raz - skręt w lewo, (robimy skręt w lewo)
raz – skręt w prawo. (robimy skręt w prawo)
Bioderkami porusz żwawo, (kręcimy bioderkami)
a gdy zmęczysz się troszeczkę, (siadamy)
możesz usiąść na chwileczkę.
Śmigus-dyngus.
Z jakiej dzisiaj to przyczyny,
całe mokre są dziewczyny.
Czemu chłopcy wodę leją
i z tych dziewczyn wciąż się śmieją?
Wielkanocnym jest zwyczajem,
lanie wody w poniedziałek.
Śmigus-dyngus, wodę brać
i nią wszystkich wkoło lać.
Nie gniewajcie się zmoknięci,
bądźcie lepiej uśmiechnięci.
Czysta woda nie zaszkodzi,
zdrowia doda i ochłodzi.
Gdy się wyschnie, przecież można
oblać tego, kto nas oblał.
Po wysłuchaniu wiersza, dziecko odpowiada na pytania rodzica:
- Co to jest śmigus-dyngus?
- Dlaczego w święta pamiętamy o tym zwyczaju?
- Czy należy się obrażać, jak ktoś zostanie oblany wodą?
- Za pomocą czego polewamy się w lany poniedziałek?
Rodzic ilustruje ruchem treść wiersza i zachęca dziecko do naśladowania tych gestów.
Dziecko ogląda ilustrację związaną z tradycją polewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. (załącznik 8)
Rodzic wyjaśnia dziecku ; jest to dawna tradycja związana z okazywaniem sobie sympatii i zabawą wiosenną. Rodzic zwraca uwagę, by zabawa w polewanie była miła i nie sprawiła nikomu przykrości. Pokazuje dziecku małe sikawki, wspólnie omawia ich wygląd i kształt. Dziecko może wspomnieć o swoich zabawkach przygotowanych na ten dzień.
Dodatkowe zadanie; rodzic wypowiada słowa śmigus-dyngus, dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie, rytmizuje słowa: śmi – gus dyn – gus, la – ny po – nie – dzia – łek.
Przed zabawą rodzic podwija dziecku rękawy, pomaga założyć fartuszek, nakrywa stół ceratą. Na stoliku ustawia kilka pojemników, butelek różnej wielkości i kształtów, lejek i wodę w dzbanku. Dziecko przelewa wodę, obserwuje, jak zmienia się poziom wody , ile zajmuje miejsca w poszczególnych pojemnikach. Rodzic zwraca uwagę, że wody za każdym razem jest tyle samo (jeśli się nie rozleje), a woda przejmuje kształt naczynia . Po skończonej zabawie dziecko wyciera rozlaną wodę ściereczką.
Do kolejnej zabawy przydatne będą: kamyki, papier, słomka, korek, klocki, muszelki, kawałki drewna. Dziecko przelewa wodę do miski, do której wrzuca różne przedmioty. Jednocześnie obserwuje które z nich tonie, a które nie. Swobodnie wypowiada się na temat obserwacji.
Polecam inne ciekawe zabawy i eksperymenty z wodą;
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/08/zabawy-i-eksperymenty-z-woda/
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólne oglądanie filmu edukacyjnego związanego z lanym poniedziałkiem;
https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13