Dzień 1 ( 15.06.2020)
Temat dnia: Poznajemy pojazdy
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Zabawy konstrukcyjne Transport.
Pojazdy i klocki.
Dziecko buduje z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
2. Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będą się poruszać.
- Wyruszają z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawia samochód na parkingu.
.− Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
− Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
− Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
Rodzic może zaproponować drogę powrotną, podczas której dziecko będzie naśladowało kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.
3. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc... (wakacje)
4. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje. (do pobrania)
Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Książka: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=77
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
5. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji. (do pobrania)
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie rodzic podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.
6. Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.
Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.
Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).
7. Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?
Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze. (do pobrania)
Dziecko przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: pomniki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
8. Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, 1 koło, które rozcinamy na połowę i 2 trójkąt wycięte z papieru kolorowego, klej.
Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układa i przykleja żaglówki: z trójkątów - żagle, połówki kół jako podstawy.
Dzień 2 ( 16.06.2020)
Temat dnia: Miło spędzam czas.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie linii łamanych.
Kartka, ołówek.
Dziecko rysuje góry według instrukcji rodzica, zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.).
2. Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?
Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dziecka jest powiedzieć całe słowa.
3. Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria.
Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.
4. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wakacje (sł. i muz. B. Forma)
Nagranie piosenki Wakacje, płyta CD 2, utwór nr 19 na stronie:
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Fale, morskie fale
i piasek na plaży,
o letniej zabawie
każdy przecież marzy.
Ref.: Lato, lato, lato
dzisiaj wita nas,
latem, latem, latem
miło spędzasz czas.
Góry, nasze góry
i pachnące lasy,
plecak zabieramy,
jedziemy na wczasy.
Ref.: Lato, lato...
Rzeki i jeziora
już na nas czekają,
wiosła i kajaki
na spływ zapraszają.
Ref.: Lato, lato...
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co można robić podczas wakacji nad morzem?
− Jak można spędzać czas w górach?
− Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?
− Co można robić latem w domu?
− Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?
5. Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek.
Tacka i piasek dla dziecka ( piasek można zastąpić kaszką manną).
Rodzic wręcza dziecku tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało na niej palcem morskie fale, rybki, słońce i chmury.
6. Zabawy badawcze z wodą – Co będzie pływać, a co nie?
Dwa szklane pojemniki z wodą (ciepłą i zimną), lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa nakrętka, piłeczka pingpongowa) i ciężkie przedmioty (drewniany klocek, metalowy samochodzik, mały kamyk).
Dziecko dotyka najpierw ciepłej wody, a potem zimnej wody i określa, jaka jest zwykle woda w morzu. Następnie umieszcza w jednym z pojemników kilka przedmiotów i próbuje określić, dlaczego jedne toną, a inne nie.
Wniosek: Przedmioty, które są lekkie, unoszą się na wodzie, a przedmioty cięższe opadają na dno pojemnika.
7. Karta pracy: Muszelki.
4 muszelki różnej wielkości (do pobrania).
Dziecko liczy muszelki. Odszukuje i zaznacz największą i najmniejszą muszelkę.
Dzień 3 ( 17.06.2020)
Temat dnia: Na plaży jest fajnie.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zabawa kolorami – Kolory lata.
Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach.
Rodzic rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dziecko podaje ich nazwy. Następnie dobiera odcienie do danego koloru i je nazywa, kończąc wypowiedź rodzica, np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo itp.
2.Z abawa dydaktyczna Największe wiaderko jest w kolorze... (do pobrania)
Dla dziecka: sylwety wiaderek w trzech wielkościach, klej, kartka, kredki.
Dziecko układa papierowe wiaderka zgodnie z poleceniem rodzica: od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego. Przykleja je na kartce i koloruje każde na inny kolor. Wskazuje na swojej pracy wiaderko zgodnie z opisem rodzica: Największe jest wiaderko w kolorze...
3. Zabawa matematyczna Ile jest łopatek? (do pobrania)
Kostka z oczkami, dla dziecka: sylweta wiaderka z brystolu, klamerki.
Dziecko otrzymuje sylwetę wiaderka. Rodzic prosi dziecko, aby rzuciło kostką. Dziecko przypina do sylwety tyle klamerek (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dziecko sprawdza poprawność, wskazuje klamerki i głośno liczy.
4. Zabawa dydaktyczna Najwięcej, najmniej.( do pobrania)
dziecko otrzymuje: koło podzielone na pola z rysunkami zabawek do piaskownicy (od 1 do 4), spinacze do bielizny.
Prosimy dziecko, by policzyło elementy na poszczególnych polach i przyczepiło odpowiednią liczbę spinaczy. Dziecko podaje, na którym polu jest najwięcej spinaczy, a na którym jest ich najmniej.
5. Ćwiczenia pamięci Zamknij oczy.
Zabawki do piaskownicy: w różnych kształtach, różnej wielkości, w różnych kolorach (foremki, wiaderka, łopatki), obręcze. Rodzic demonstruje dziecku zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dziecko liczy je i zamyka oczy. Rodzic dokłada jedną zabawkę i prosi, by dziecko otworzyło oczy i wskazało, którą zabawkę dołożył.
6. Zabawy ruchowe: Zabawy nad wodą.
Ćwiczenia w pozycji leżącej.
Deska – dziecko leży na brzuchu, ma proste ręce wyciągnięte przed siebie, proste nogi unosi nad podłogę i opuszcza.
Pływanie żabką – dziecko w leżeniu na brzuchu naśladuje pływanie – energicznie wykonuje ruchy rękami i nogami.
Styl grzbietowy – dziecko w leżeniu na plecach, prostuje ramiona za głową, przesuwa je szerokim łukiem po podłodze w stronę ciała i unosi ręce górą do początkowej pozycji przy głowie.
Rowerki wodne – dziecko w parze leży na plecach, styka stopy ze stopami partnera, ugina jedną nogę, a drugą prostuje naprzemiennie – jak przy pedałowaniu na rowerze.
Ćwiczenie w pozycji siedzącej.
Wiosłowanie – dziecko razem z rodzicem siadają na podłodze w rozkroku, z prostymi nogami, łączą stopy ze stopami partnera, chwytają się za ręce i lekko pociągają, wykonując lekki skłon i wychylenie do tyłu.
7. Muszelki – odciski w plastelinie.
Dla dziecka: muszelki, plastelina.
Dziecko wraz z rodzicem odbija kształty różnych muszli. Potem dopasowuje odcisk do muszli.
Dzień 4 ( 18.06.2020)
Temat dnia: Autobus w barwach wakacji.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy. (załącznik 2)
Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.
Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).
2. Zabawa dydaktyczna Co warto zabrać na wakacje?
Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.
Rodzic pokazuje plecak i prosi dziecko, aby powiedziało, co chciałoby zabrać ze sobą na wakacje oprócz ubrań. Następnie dziecko wyciąga z plecaka jeden przedmiot, mówi, jak się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach.
Zabawę można urozmaicić wszystkie przedmioty przykrywamy cienkim materiałem – dziecko rozpoznaje je po dotyku.
3. Zabawa dydaktyczna „ Koła autobusu kręcą się…”
Po dwa dwukolorowe koła z papieru, podzielone na pół, w różnych zestawieniach kolorystycznych.
Rozkładamy jeden rząd kół, a dziecko szuka ich odpowiedników kolorystycznych i układa pod spodem.
Można zaproponować dziecku zabawę z kołami na zasadzie gry w memo.
Układamy 4 pary kół ( kolorem do dołu), a następnie odkrywamy kolejno koła i szukając par.
4. Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa.
Tworzymy z dzieckiem parę. Jedna osoba z pary jest samochodem (wykonuje klęk podparty), która wjeżdża do myjni. Druga klęczy z boku i wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta.
Czynności: na plecach partnera:
polewanie wodą gładzi dłonią plecy
skrapianie szamponem lekko uderza opuszkami palców,
szczotkowanie karoserii lekko drapie szybkimi ruchami,
woskowanie lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,
suszenie samochodu pociera, na przemian, dłońmi,
przecieranie szyb i lusterek wykonuje okrężne ruchy masujące.
Przy powtórzeniu zabawy zamienia się rolami. Trzeba zwrócić dziecku uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywało delikatnie.
5. Autobus w wakacyjnych kolorach –praca plastyczna.( do pobrania)
Dla dziecka: kredki, rysunek.
Dziecko koloruje rysunek przedstawiający autobus z dziećmi.
6. Karta pracy – Co tu nie pasuje?
Skreśl obrazek, który nie pasuje do pozostałych.
Dzień 5 ( 19.06.2020)
Temat dnia: Bezpieczne wakacje.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.
Rodzic prosi, aby dziecko naśladowało morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).
2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora...
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
− Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (R. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
3. Zabawa dydaktyczna Znam...
Rodzic przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko a także nazwę miejscowość są to informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym).
Rodzic powinien sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.
4. Zabawy ruchowe.
Samoloty – dziecko siada w siadzie skrzyżnym, naprzeciwko rodzica. Jedno z nich przyjmuje rolę pilota i wykonuje ruchy tułowiem i rękami wyprostowanymi w łokciach, szeroko rozchylonymi na boki. Druga osoba na zasadzie lustra powtarza te ruchy. Następuje zmiana ról.
Przeciąganie się – dziecko, po wyjściu z namiotu, wykonuje w staniu, z lekko rozstawionymi nogami, wymachy ramion w górę, w przód i na boki.
Wspinaczka – dziecko wykonuje marsz w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami, uderzają lekko prawą dłonią w lewe kolano i lewą dłonią w prawe kolano.
5. Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji.
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko krzyczy: Tak! lub Nie!
− W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)
− Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)
− Na plaży wolno śmiecić. (nie)
− Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)
− W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)
− Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)
6. Dodatkowa propozycja na dzisiaj to obejrzenie filmów edukacyjnych;
Bezpieczne wakacje nad wodą;
https://www.youtube.com/watch?v=cn5pS8xXXFU
Bezpieczne wakacje w górach;
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13