Uczymy dziecko odpowiedzialności
„Zobowiązuję się oceniać samego siebie według rzeczywistej wartości i
ważności i być zawsze odpowiedzialnym tak za siebie, jak i za moje
działania wobec innych ludzi”
Powyższy cytat z deklaracji członkowskiej Kalifornijskiego Komitetu na rzecz
promocji szacunku do samego siebie zachęca do bycia odpowiedzialnym za
siebie i innych. Jednak jak nauczyć dzieci odpowiedzialności w dzisiejszych
czasach? Ostatnio bardzo dużo się mówi o tym, że dzieci dopuszczają się
aktów przemocy. Nie chodzi tylko i wyłącznie o przemoc fizyczną, ale również
o wulgaryzmy, nietolerancję czy też wandalizm, winą obarcza się często
wychowawców, a tak naprawdę nie wszystkie przyczyny negatywnych
zachowań związane są z przedszkolem. Źródła należy częściowo szukać w
funkcjonowaniu rodziny. Jednym z najważniejszych zadań rodziców i
wychowawców jest nauczenie dziecka odpowiedzialności, uświadomienie mu,
że każdy czyn pociąga za sobą określone konsekwencje. Przede wszystkim
należy wymagać od dziecka odpowiedzialności adekwatnie do wieku i
pozwolić mu czasem spróbować gorzkich owoców niewłaściwego
postępowania. Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko było jak najwcześniej
odpowiedzialne i ponosiło konsekwencje za swoje czyny. Niestety, zdolność ta
nie jest taka łatwa do osiągnięcia. Ważne jest zatem powierzanie dziecku w
wieku przedszkolnym takich obowiązków, które mogą sprawić mu
przyjemność i dzięki którym może się również czegoś nauczyć, na przykład:
Czasami będzie to „orka na ugorze”, ale nie wyręczajmy swoich pociech z
powierzonych im obowiązków. Zapominamy również, jak ważną rolę spełnia
akceptacja. Dziecko akceptowane uczy się też akceptować i zdobywać poczucie
własnej wartości. Staje się samodzielne, konstruktywnie radzi sobie ze
zwykłym rozczarowaniem oraz cierpieniem wieku dziecięcego. Dziecko
musi czuć, że jest kochane. Możemy nagradzać jego właściwe zachowania i
niekoniecznie musi to być nagroda rzeczowa, wystarczy dobre słowo. Nigdy
nie poniżajmy dziecka, bo wtedy czuje się ono winne, odczuwa
niesprawiedliwość i reaguje przekornie.
Przedszkole także bierze czynny udział w uczeniu odpowiedzialności. Bardzo
ważne jest jednak to, aby rodzice i wychowawcy pozostawali ze sobą w stałym
kontakcie, aby móc wspólnie ustalić najważniejsze potrzeby dziecka i znaleźć
właściwe metody wychowawcze. Przedszkole jest nie tylko terenem
zdobywania informacji i umiejętności, ale również miejscem kształcenia woli,
charakteru i osobowości dziecka. Główne zalecenia w zakresie egzekwowania
obowiązków sprowadzają się do następujących wskazań:
Nie należy tego unikać, bać się, wstydzić, odwlekać w nieskończoność. To, co
najważniejsze w relacji rodzic-dziecko, to właśnie poczucie wzajemnego
przywiązania i zaufania, na tym gruncie rodzą się wartości i odpowiedzialność.
Nie zapominajmy, że nasze dzieci będą w przyszłości przekazywać to
dziedzictwo własnym dzieciom.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13