WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

''UCZYMY DZIECI ODPOWIEDZIALNOŚCI''

''UCZYMY DZIECI ODPOWIEDZIALNOŚCI''

 

 

Uczymy dziecko odpowiedzialności

Zobowiązuję się oceniać samego siebie według rzeczywistej wartości i

ważności i być zawsze odpowiedzialnym tak za siebie, jak i za moje

działania wobec innych ludzi”

 

Powyższy cytat z deklaracji członkowskiej Kalifornijskiego Komitetu na rzecz

promocji szacunku do samego siebie zachęca do bycia odpowiedzialnym za

siebie i innych. Jednak jak nauczyć dzieci odpowiedzialności w dzisiejszych

czasach? Ostatnio bardzo dużo się mówi o tym, że dzieci dopuszczają się

aktów przemocy. Nie chodzi tylko i wyłącznie o przemoc fizyczną, ale również

o wulgaryzmy, nietolerancję czy też wandalizm, winą obarcza się często

wychowawców, a tak naprawdę nie wszystkie przyczyny negatywnych

zachowań związane są z przedszkolem. Źródła należy częściowo szukać w

funkcjonowaniu rodziny. Jednym z najważniejszych zadań rodziców i

wychowawców jest nauczenie dziecka odpowiedzialności, uświadomienie mu,

że każdy czyn pociąga za sobą określone konsekwencje. Przede wszystkim

należy wymagać od dziecka odpowiedzialności adekwatnie do wieku i

pozwolić mu czasem spróbować gorzkich owoców niewłaściwego

postępowania. Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko było jak najwcześniej

odpowiedzialne i ponosiło konsekwencje za swoje czyny. Niestety, zdolność ta

nie jest taka łatwa do osiągnięcia. Ważne jest zatem powierzanie dziecku w

wieku przedszkolnym takich obowiązków, które mogą sprawić mu

przyjemność i dzięki którym może się również czegoś nauczyć, na przykład:

  • samodzielne mycie rąk, zębów
  •  posługiwanie się sztućcami                                                                             
  •  samodzielne ubieranie
  • uczestniczenie w niektórych pracach porządkowych 
  •  sprzątanie swojego pokoju 
  •  ścielenie łóżka
  •  nakrywanie do stołu   
  •  wynoszenie śmieci, itp. 

 Czasami będzie to „orka na ugorze”, ale nie wyręczajmy swoich pociech z

powierzonych im obowiązków. Zapominamy również, jak ważną rolę spełnia

akceptacja. Dziecko akceptowane uczy się też akceptować i zdobywać poczucie

własnej wartości. Staje się samodzielne, konstruktywnie radzi sobie ze

zwykłym rozczarowaniem oraz cierpieniem wieku dziecięcego. Dziecko

musi czuć, że jest kochane. Możemy nagradzać jego właściwe zachowania i

niekoniecznie musi to być nagroda rzeczowa, wystarczy dobre słowo. Nigdy

nie poniżajmy dziecka, bo wtedy czuje się ono winne, odczuwa

niesprawiedliwość i reaguje przekornie. 

Przedszkole także bierze czynny udział w uczeniu odpowiedzialności. Bardzo

ważne jest jednak to, aby rodzice i wychowawcy pozostawali ze sobą w stałym

kontakcie, aby móc wspólnie ustalić najważniejsze potrzeby dziecka i znaleźć

właściwe metody wychowawcze. Przedszkole jest nie tylko terenem

zdobywania informacji i umiejętności, ale również miejscem kształcenia woli,

charakteru i osobowości dziecka. Główne zalecenia w zakresie egzekwowania

obowiązków sprowadzają się do następujących wskazań:                                                                                                                                                              

  • sprawić, by obowiązki zyskały na znaczeniu w życiu całej rodziny 
  •  należy starać się w miarę obiektywnie ocenić możliwości dziecka, nie wymagać niezwykłych osiągnięć, ale systematyczności i pilności                                                                                                                           
  • należy skorelować aspiracje i dążenia dziecka z jego zamiłowaniami, poziomem uzdolnień i warunkami fizycznymi                                                                                                                                                                                  
  • przypadku trudności niezbędne jest zorganizowanie konkretnej pomocy.

 Nie należy tego unikać, bać się, wstydzić, odwlekać w nieskończoność. To, co

najważniejsze w relacji rodzic-dziecko, to właśnie poczucie wzajemnego

przywiązania i zaufania, na tym gruncie rodzą się wartości i odpowiedzialność.

Nie zapominajmy, że nasze dzieci będą w przyszłości przekazywać to

dziedzictwo własnym dzieciom.

Data dodania: 2022-05-25 19:24:36
Data edycji: 2022-05-29 20:10:20
Ilość wyświetleń: 132
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej