Dzień ( 18.05.2020)
Temat dnia: Co robi ogrodnik?
Cele ogólne:
- zapoznanie z pracą ogrodnika.
- zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczej i prowadzenia hodowli roślin,
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.
Proponowane działania:
Umieszczanie woreczka w różnych miejscach względem siebie, np.: przed sobą, na głowie, za sobą, z prawej (pokazuje rodzic) strony, z lewej (pokazuje rodzic) strony... Noszenie woreczka na wymienionej przez nauczyciela części ciała, np.: na dłoni, stopie...
Występują: Ogrodnik, drzewko, krzak rży, fasola, marchewka, pietruszka.
Ogrodnik
Chodzę tu i tam z konewką...
Rośnij... Rośnij, moje drzewko!
Ogrodnik:
A krzak róży? Gdzie krzak róży?
Na wycieczce? Czy w podróży?
Krzak Róży:
Jestem. Jestem tu, przy ścieżce!
Tylko rosnąć mi się nie chce!
Ogrodnik:
Co ty gadasz? Co ty pleciesz?
Wiosną wszystko rośnie przecież!
Ogrodnik:
Teraz sprawdzę moje grządki.
Co to znów za nieporządki?
Co? Fasolka taka mała?
Krzak Róży:
No, bo czegoś nie dostała!
Ogrodnik (do Fasoli):
Patrz! Rozciągam długie sznury!
Prędko! Wspinaj się do góry!
Ogrodnik :
Raz jest deszczyk, raz słoneczko.
Rośnij, rośnij, marcheweczko.
Ogrodnik:
Ty, pietruszko, rośnij też!
Z marcheweczki przykład bierz!
Drzewko:
Chodzi, chodzi po ogrodzie
pan ogrodnik – jak czarodziej.
Marchewka:
Spojrzy w prawo, spojrzy w lewo...
Pietruszka:
Zaczaruje krzak i drzewo!
Drzewko:
Już w słońcu i już w cieniu rośnie każdy.
Krzak róży: Nawet leniuch!!!
Ogrodnik: Oj, tak, tak! Nawet leniuch!
4 . Rozmowa na temat ogrodnika.
– Gdzie pracuje ogrodnik?
- Co robi?
- Jakie warzywa posiał ogrodnik w ogrodzie?
- Jakie inne rośliny rosły w ogrodzie?
Dokonywanie syntezy nazw obrazków (przedstawiających narzędzia), które nauczyciel podzielił na sylaby. Np. ło-pa-ta, gra-bie, ko-new-ka, mo-ty-ka.
Dzieci naśladują czynności, jakie wykonuje ogrodnik, słuchając ich opisu.
Np. Wkładamy łopatę do ziemi, naciskamy nogą, podnosimy łopatą kawałek ziemi i odwracamy. itd.
Odkręcamy kurek z wodą, nalewamy wodę do konewki, zakręcamy wodę i podlewamy rośliny.
Dziecko: przy niewielkiej pomocy rodzica wkłada ziarna fasoli do doniczki z ziemią, podlewanie wodą z konewki. Umieszcza doniczkę z ziarenkami fasoli na parapecie okna.
Dzień 2 ( 19.05.2020)
Temat dnia: Co robi krawcowa?
Cele ogólne:
- zapoznanie z pracą krawcowej,
- klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
Proponowane działania:
1.Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej Krawcowa.
Kto sukienkę uszył Hani? ma szufladę pełną nitek,
Kto przerobił ten kaftanik? szpilek, igieł i szpuleczek.
A kto płaszczyk zreperował? Nożyczkami ciachu! ciachu!
Wiemy! Wiemy! To krawcowa! Na maszynie tur, tur, tur!
Ma dwie ręce pracowite, Chodźmy do niej, dostaniemy
ma żelazko, naparsteczek, kolorowych szmatek wór!
Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe słowa, np.: kaftanik ( koszulka), naparsteczek (metalowa lub plastikowa nasadka na palec ułatwiająca wbijanie igieł).
Potrzebne: garnek, łyżka, piłka, nożyczki, naparstek, igła, nici, kawałek materiału, żelazko, w miarę możliwości maszyna do szycia, szpilki…
Wskazywanie przedmiotów, które są potrzebne krawcowej do pracy (igły, nici, nożyczki, maszyna do szycia, materiał, żelazko...).
Naklejamy na podłogę taśmę malarską lub rysujemy kredą linię ( na podwórku). Dziecko przechodzi po linii stopa za stopą (lub małymi krokami).
Przygotowujemy guziki różnej wielkości, w różnych kolorach, kształtach.
Rodzic opisuje wybrany guzik, a dziecko wskazuje go wśród rozłożonych guzików.
Segregowanie guzików według kolorów lub kształtu .
Przed rozpoczęciem segregowania dzieci określają kolory i kształty guzików.
Dzień 3 ( 20.05.2020)
Temat dnia: Co robi policjant?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Różne zawody znam.
Jaki wybrać mam?
szewc, kra-wco-wa, ku-char-ka, o-gro-dnik , po-li-cjant.
Podczas wymawiania rymowanki dziecko wskazuje odpowiedni obrazek.
https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc&list=TLPQMTQwNTIwMjA_YvM67rKz1Q&index=3
Rozmowa z dzieckiem na temat pracy policjanta na podstawie piosenki.
Policjant pilnuje porządku i bezpieczeństwa. Kontroluje, czy ludzie przestrzegają prawa. Ściga przestępców, poszukuje osób zaginionych, interweniuje podczas wypadków i katastrof.
Dziecko podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem,
( proszę zwrócić uwagę dzieci na kolor świateł na sygnalizatorze)
Rodzic układa przed dzieckiem różne przedmioty kojarzące się z różnymi zawodami np. łyżkę, grzebień, śrubokręt i długopis. Dziecko zasłania oczy, a rodzic chowa jeden z przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, którego przedmiotu brakuje.
Drugim wariantem zabawy jest przestawianie kolejności przedmiotów a zadaniem dziecka jest wskazanie, który przedmiot zmienił miejsce.
Dzień 4 ( 21.05.2020)
Temat dnia: Co robi fryzjer?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Zmiana! Teraz dziecko wykonuje ruchy zgodne z treścią wiersza na plecach rodzica.
2."U fryzjera" - słuchanie opowiadania
– Jutro pójdziesz z babcią do fryzjera – powiedziała mama.
Kasi trochę żal było kucyków. Ale do fryzjera poszła.
– Jak mam obciąć? – spytał pan Adam i brzęknął nożycami nad głową Kasi. – Równo
z uszami czy wyżej?
– Może być z uszami – zdecydowała babcia.
Pan Adam pochylił się nad krzesłem. Nożyce błysnęły raptownie.
– Nie dam! – wrzasnęła Kasia. Zeskoczyła z krzesła, zerwała z szyi kolorowy fartuszek,
którym pan Adam troskliwie ją okrył, i pobiegła do drzwi. – Nie pozwolę! Za nic nie
pozwolę! – krzyczała głośno.
– Ależ, Kasiu, co tobie? Uspokój się. Przecież mamusia prosiła. Zgodziłaś się już.
– Zgodziłam! Ale nie z uszami! Uszu nie pozwolę sobie obciąć. Za nic nie pozwolę...
I Kasia rozpłakała się w głos. Ale zaraz się uspokoiła, bo wszyscy: i babcia, i pan Adam,
i panie, które siedziały w poczekalni, zaczęli się śmiać i śmiać. Jakby mieli z czego!
Dzielenie się swoimi wspomnieniami z pobytów w gabinecie fryzjerskim.
Dziecko koloruje postać a następnie tnie włosy po linii. Rodzic zwraca uwagę na poprawne trzymanie nożyczek i zachowanie bezpieczeństwa. Po skończonym zadaniu dziecko może skrócić wycinane włosy na dowolną długość wg własnych upodobań (do pobrania).
dziecko łączy zawody z ich atrybutami.
Dzień 5 ( 22.05.2020)
Temat dnia: Co robi strażak?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Czy znasz taki zawód, w którym ognia się nie boją,
A gdy pomoc jest potrzebna, nigdy na boku nie stoją?
Mają wspaniałe gaśnice, gaszą nimi płomienie,
Często też wężami leją wody strumienie.
Na początku jest sikawka, to mały trójkącik.
Dalej rysuj palcem węża,
który gasić ogień będzie.
Dziecko przygląda się kolejnym obrazkom i wypowiadają się na ich temat.
Zadanie dzieci polega na wskazaniu kształtu w jakim jest maska wozu strażackiego. Ilustracje można pobrać i wydrukować, ale nie trzeba. Wystarczy że dziecko przyjrzy się ilustracjom poniżej i wykona zadanie wskazując prawidłowy kształt paluszkiem.
(Dzieci nie muszą nazywać wszystkich kształtów. Te, które już powinny być im znane to kwadrat, trójkąt i koło.)
Link do filmu:
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13