WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Temat tygodnia: Znamy różne zawody (18 - 22.05.2020)

Temat tygodnia: Znamy różne zawody (18 - 22.05.2020)

Dzień  ( 18.05.2020)

Temat dnia: Co robi ogrodnik?

 

Cele ogólne:

- zapoznanie z pracą ogrodnika.

- zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczej i prowadzenia hodowli roślin,

- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.

 

Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
  • Podnosimy lekko głowy do góry i udajemy, że dmuchamy na balony, bo nie chcemy, żeby spadły (zaczerpnięcie powietrza ustami i długi wydech).
  • Udajemy syczenie węża: sss.... sss... sss..., jednocześnie wykonując faliste ruchy naśladujące pełzanie, najpierw jedną ręką, a potem – drugą.
  • Jesteś kotkiem który pije mleczko z miseczki ułożonej z dłoni (szybkie ruchy językiem, chlipanie), a następnie oblizuje się (ruch okrężny językiem po wargach, w prawą i w lewą stronę), masuje się po brzuszku, przeciąga leniwie po smacznym posiłku (dziecko chwyta się za kolana i robi koci grzbiet, wypychając plecy).
  • Wyobraź sobie, że jesteś odkurzaczem, który wsysa policzki (silnie wciąga policzki do wewnątrz).
  1. Zabawa ruchowa „ Gdzie leży woreczek?” z wykorzystaniem woreczka napełnionego fasolą, grochem lub dowolna miękka zabawka.

Umieszczanie woreczka w różnych miejscach względem siebie, np.: przed sobą, na głowie, za sobą, z prawej (pokazuje rodzic) strony, z lewej (pokazuje rodzic) strony... Noszenie woreczka na wymienionej przez nauczyciela części ciała, np.: na dłoni, stopie...

 

  1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Ogrodnik, ilustrowanego sylwetami postaci z wiersza (do pobrania).

 

Występują: Ogrodnik, drzewko,  krzak rży, fasola, marchewka, pietruszka.

Ogrodnik

Chodzę tu i tam z konewką...

Rośnij... Rośnij, moje drzewko!

  Ogrodnik:

A krzak róży? Gdzie krzak róży?

  Na wycieczce? Czy w podróży?

 Krzak Róży:

Jestem. Jestem tu, przy ścieżce!

Tylko rosnąć mi się nie chce!

                                                             

Ogrodnik:

Co ty gadasz? Co ty pleciesz?

 Wiosną wszystko rośnie przecież!

 Ogrodnik:

Teraz sprawdzę moje grządki.

Co to znów za nieporządki?   

 Co? Fasolka taka mała?

 Krzak Róży:

No, bo czegoś nie dostała!

Ogrodnik (do Fasoli):

 Patrz! Rozciągam długie sznury!

 Prędko! Wspinaj się do góry!

 Ogrodnik :

Raz jest deszczyk, raz słoneczko.

Rośnij, rośnij, marcheweczko.

 Ogrodnik:

Ty, pietruszko, rośnij też!

 Z marcheweczki przykład bierz!

  Drzewko:

Chodzi, chodzi po ogrodzie   

 pan ogrodnik – jak czarodziej.

 Marchewka:

Spojrzy w prawo, spojrzy w lewo...

 Pietruszka:

Zaczaruje krzak i drzewo!

 Drzewko:

Już w słońcu i już w cieniu  rośnie każdy.

 Krzak róży: Nawet leniuch!!!

 Ogrodnik: Oj, tak, tak! Nawet leniuch!

 

4 . Rozmowa na temat ogrodnika.

– Gdzie pracuje ogrodnik?

- Co robi?

- Jakie warzywa posiał ogrodnik w ogrodzie?

- Jakie inne rośliny rosły w ogrodzie?

 

  1. „Narzędzia ogrodnicze” oglądanie obrazków przedstawiających łopatę, motykę, grabie, konewkę. (do pobrania)

Dokonywanie syntezy nazw obrazków (przedstawiających narzędzia), które nauczyciel podzielił na sylaby. Np. ło-pa-ta, gra-bie, ko-new-ka, mo-ty-ka.

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza Jesteśmy ogrodnikami.

 Dzieci naśladują czynności, jakie wykonuje ogrodnik, słuchając ich opisu.

Np. Wkładamy łopatę do ziemi, naciskamy nogą, podnosimy łopatą kawałek ziemi i odwracamy. itd.

Odkręcamy kurek z wodą, nalewamy wodę do konewki, zakręcamy wodę i podlewamy rośliny.

 

  1.  Założenie hodowli fasoli (zachęcanie dziecka do długoterminowej obserwacji wzrostu rośliny).

Dziecko: przy niewielkiej pomocy rodzica wkłada ziarna fasoli do doniczki z ziemią, podlewanie wodą z konewki. Umieszcza doniczkę z ziarenkami fasoli na parapecie okna.

 

Dzień 2 ( 19.05.2020)

Temat dnia: Co robi krawcowa?

 

 Cele ogólne:

 - zapoznanie z pracą krawcowej,

- klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy,

- rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej,

 

Proponowane działania:

1.Słuchanie wiersza H. Ożogowskiej Krawcowa.     

                                      

Kto sukienkę uszył Hani?                             ma szufladę pełną nitek,

Kto przerobił ten kaftanik?                           szpilek, igieł i szpuleczek.

A kto płaszczyk zreperował?                        Nożyczkami ciachu! ciachu!

Wiemy! Wiemy! To krawcowa!                   Na maszynie tur, tur, tur!         

Ma dwie ręce pracowite,                             Chodźmy do niej, dostaniemy 

ma żelazko, naparsteczek,                           kolorowych szmatek wór!

 

  1. Rozmowa na temat wiersza. ( Krawcowa - obrazek do pobrania)

Rodzic wyjaśnia niezrozumiałe słowa, np.: kaftanik ( koszulka), naparsteczek (metalowa lub plastikowa nasadka na palec ułatwiająca wbijanie igieł).

  • Co robi krawcowa?
  • Co ma w szufladzie?
  • Co nam da krawcowa?
  1. Ćwiczenia klasyfikacyjne „ Co potrzebne jest krawcowej do pracy ?”

Potrzebne: garnek, łyżka, piłka, nożyczki, naparstek, igła, nici, kawałek materiału, żelazko, w miarę możliwości maszyna do szycia, szpilki…

Wskazywanie przedmiotów, które są potrzebne krawcowej do pracy (igły, nici, nożyczki, maszyna do szycia, materiał, żelazko...).

  1. Zabawa ruchowa „Drobny ścieg”.

Naklejamy na podłogę taśmę malarską lub rysujemy kredą linię ( na podwórku). Dziecko przechodzi po linii stopa za stopą (lub małymi krokami).

 

  1. Zabawa „O który guzik proszę?”

Przygotowujemy guziki różnej wielkości, w różnych kolorach, kształtach.

Rodzic opisuje wybrany guzik, a dziecko wskazuje go wśród rozłożonych guzików.

 

  1. Karta pracy kodowanie „Gdzie ten guzik położyć? (do pobrania).

Segregowanie guzików według kolorów lub kształtu .

Przed rozpoczęciem segregowania dzieci określają kolory i kształty guzików.

 

Dzień 3 ( 20.05.2020)

Temat dnia: Co robi policjant?

 

 Cele ogólne:

  • rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
  • rozwija koncentrację uwagi i pamięci,
  • zapoznanie z pracą policjanta.

Proponowane działania:

  1. „Czy znasz te zawody” rytmiczne wymawianie (za rodzicem) rymowanki połączone z wytupywaniem,                     wyklaskiwaniem. (do pobrania)

Różne zawody znam.

Jaki wybrać mam?     

szewc, kra-wco-wa, ku-char-ka, o-gro-dnik , po-li-cjant.

Podczas wymawiania rymowanki dziecko wskazuje odpowiedni obrazek.

  1. Wysłuchanie piosenki Halo, panie policjancie. ( Policjant - obrazek do pobrania)

https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc&list=TLPQMTQwNTIwMjA_YvM67rKz1Q&index=3

Rozmowa z dzieckiem na temat pracy policjanta na podstawie piosenki.

Policjant pilnuje porządku i bezpieczeństwa. Kontroluje, czy ludzie przestrzegają prawa. Ściga przestępców, poszukuje osób zaginionych, interweniuje podczas wypadków i katastrof.

  1. Ćwiczenia językowe Zielone jak… Czerwone jak… Żółte jak…

Dziecko podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem,

( proszę zwrócić uwagę dzieci na kolor świateł na sygnalizatorze)

  1.  „Co zniknęło" - zabawa rozwijająca pamięć wzrokową.

Rodzic układa przed dzieckiem różne przedmioty kojarzące się z różnymi zawodami np. łyżkę, grzebień, śrubokręt i długopis. Dziecko zasłania oczy, a rodzic chowa jeden z przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, którego przedmiotu brakuje.

Drugim wariantem zabawy jest przestawianie kolejności przedmiotów a zadaniem dziecka jest wskazanie, który przedmiot zmienił miejsce.

  1. Karta pracy Kogo brakuje w okienku? (do pobrania)
  • dziecko uzupełnia brakujący element w rytmie.

Dzień 4 ( 21.05.2020)

Temat dnia: Co robi fryzjer?

 

 Cele ogólne:

  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na przeznaczenie,
  • ćwiczenie sprawności manualnej,
  • rozwijanie mowy.

 Proponowane działania:

  1. Masażyk „Co robią różni ludzie?” – zabawa ilustracyjna w parach.
    Dziecko zwrócone do rodzica plecami. Rodzic wykonuje na plecach dziecka różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka.
    Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
    Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
    Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
    Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
    Rolnik grabi siano ( „grabienie” palcami obu rąk w góry na dół)
    Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
    I ja też pracuje (wskazywanie na siebie)
    Obrazek maluje (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera)

Zmiana! Teraz dziecko wykonuje ruchy zgodne z treścią wiersza na plecach rodzica.

 

2."U fryzjera" - słuchanie opowiadania

– Jutro pójdziesz z babcią do fryzjera – powiedziała mama.

Kasi trochę żal było kucyków. Ale do fryzjera poszła.

– Jak mam obciąć? – spytał pan Adam i brzęknął nożycami nad głową Kasi. – Równo

z uszami czy wyżej?

– Może być z uszami – zdecydowała babcia.

Pan Adam pochylił się nad krzesłem. Nożyce błysnęły raptownie.

– Nie dam! – wrzasnęła Kasia. Zeskoczyła z krzesła, zerwała z szyi kolorowy fartuszek,

którym pan Adam troskliwie ją okrył, i pobiegła do drzwi. – Nie pozwolę! Za nic nie

pozwolę! – krzyczała głośno.

– Ależ, Kasiu, co tobie? Uspokój się. Przecież mamusia prosiła. Zgodziłaś się już.

– Zgodziłam! Ale nie z uszami! Uszu nie pozwolę sobie obciąć. Za nic nie pozwolę...

I Kasia rozpłakała się w głos. Ale zaraz się uspokoiła, bo wszyscy: i babcia, i pan Adam,

i panie, które siedziały w poczekalni, zaczęli się śmiać i śmiać. Jakby mieli z czego!

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania.
  • Gdzie poszła Kasia z babcią?
  • Jak miał na imię fryzjer?
  • Jak miał ściąć włosy dziewczynce?
  • Dlaczego Kasia uciekła z krzesła?
  • Dlaczego wszyscy zaczęli się śmiać?

Dzielenie się swoimi wspomnieniami z pobytów w gabinecie fryzjerskim.

 

  1. „Stylista fryzur" - ćwiczenie sprawności manualnej

Dziecko koloruje postać a następnie tnie włosy po linii. Rodzic zwraca uwagę na poprawne trzymanie nożyczek i zachowanie bezpieczeństwa. Po skończonym zadaniu dziecko może skrócić wycinane włosy na dowolną długość wg własnych upodobań (do pobrania).

  1. Karta pracy: Do kogo należą te przedmioty?( do pobrania)

dziecko łączy zawody z ich atrybutami.

 

Dzień 5 ( 22.05.2020)

Temat dnia: Co robi strażak?

 

 Cele ogólne:

  • wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia związane z poznanym zawodem.
  • rozwijanie spostrzegawczości i utrwalanie nazw kształtów,
  • doskonalenie umiejętności liczenia,

Proponowane działania:

 

  1. „Kto to taki?” – zagadka słowna.

Czy znasz taki zawód, w którym ognia się nie boją,

A gdy pomoc jest potrzebna, nigdy na boku nie stoją?

Mają wspaniałe gaśnice, gaszą nimi płomienie,

Często też wężami leją wody strumienie.

 

  1. „Wąż strażacki” - ćwiczenia graficzne, rysowanie palcem w pojemniku z piaskiem lub kaszą.

Na początku jest sikawka, to mały trójkącik.

Dalej rysuj palcem węża,

który gasić ogień będzie.

  1. Kiedy wzywamy straż pożarną? – rozmowa na temat ilustracji (do pobrania).

Dziecko przygląda się kolejnym obrazkom i wypowiadają się na ich temat.

  1. „Kreseczki"  - zabawa matematyczna.Zadanie dzieci polega na policzeniu poszczególnych rzeczy i narysowaniu w ramce poniżej tyle samo kreseczek np. 4 wozy strażackie - 4 kreseczki narysowane w ramce poniżej (do pobrania).
  2. "Wóz strażacki" - zabawa matematyczna, rozwijanie spostrzegawczości, utrwalanie nazw kształtów (do pobrania).

Zadanie dzieci polega na wskazaniu kształtu w jakim jest maska wozu strażackiego. Ilustracje można pobrać i wydrukować, ale nie trzeba. Wystarczy że dziecko przyjrzy się ilustracjom poniżej i wykona zadanie wskazując prawidłowy kształt paluszkiem.

(Dzieci nie muszą nazywać wszystkich kształtów. Te, które już powinny być im znane to kwadrat, trójkąt i koło.)

  1. „Zawody i miejsca pracy" – utrwalenie zdobytych informacji - film edukacyjny.

Link do filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=s5gju-vNKtg&fbclid=IwAR3KNdbeFp6j5aQv5VAPZVcybEJsGrTeS1TVKQjFIsPJUJdifiZ06td5SoU

Data dodania: 2020-05-17 16:19:15
Data edycji: 2020-05-18 19:08:20
Ilość wyświetleń: 2460
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej